Strona poświęcona motoryzacji

Glina: W przemyśle motoryzacyjnym do budowy modeli używa się przede wszystkim specjalnej gliny przemysłowej. Jest to jasnobrązowa modelina na bazie wosku. Przed obróbką jest ona najpierw podgrzewana do temperatury 50 stopni Celsjusza. W powstałej w ten sposób masie szpachlowej można ręcznie lub za pomocą frezarek i innych narzędzi modelarskich, takich jak skrobaki czy noże, wydobywać detale z powierzchni modelu. Szczególną cechą gliny jest to, że nie twardnieje i nie wysycha, można ją kształtować i ponownie formować. Oznacza to, że modele mogą być ponownie zmieniane nawet po odłożeniu ich do magazynu. W Audi, modele gliniane robione są w skali 1:1 lub 1:4.

Samochód koncepcyjny: Audi w regularnych odstępach czasu prezentuje kolejne pojazdy koncepcyjne – czasem jako prekursorów nadchodzących modeli seryjnych, często wybiegając daleko w przyszłość. To liderzy innowacji, którzy przedstawiają wizję stylistyczną lub prezentują nowe rozwiązania techniczne.

Color & Trim: Potrzeba dostosowywania pojazdów do indywidualnych potrzeb stale rośnie. Z tego powodu coraz ważniejszy staje się stylowy dobór kolorów i materiałów we wnętrzu pojazdu. By uzyskać harmonijne i budzące emocje wzory na powierzchniach, które znajdują się wewnątrz i na zewnątrz, projektanci Color & Trim czerpią z setek kolorów i materiałów, wykorzystują skórę, drewno i metal. Jak pokazują aktualne trendy, klienci zwracają coraz większą uwagę na materiały zrównoważone i pochodzące z recyklingu. Dlatego Audi e-tron GT oferuje całkowicie pozbawiony skóry pakiet wyposażenia wnętrza. Wyposażenie składa się w całości z materiałów pochodzących z recyklingu. Jest ono wykonane z poliestru, drobnoziarnistej sztucznej skóry i wyprodukowanych w sposób zrównoważony tekstyliów. Takie połączenie tworzy efekt melanżu i w dotyku przypomina wełnę – naturalną i przyjemną. Wykładzina i dywaniki wykonane są z włókien Econyl pochodzących z recyklingu.

Proces C3: Audi Design do szybkiej wizualizacji pomysłów wykorzystuje możliwości jakie daje cyfryzacja. Tym samym skraca drogę od pierwszego szkicu do finalnego modelu seryjnego. C3 to skrót od „CAD, concept, clay milling” – system CAD, koncepcja, wykonanie w glinie – trzech centralnych elementów cyfrowej fazy projektowania.

Model kontroli danych: Cyfrowy model sterowania danymi harmonizuje idee projektowe z techniczną wykonalnością. Dzięki temu rozwiązaniu symulacji wizualnej, można w ułamku sekundy obliczyć i przedstawić aktualne wersje konstrukcyjne oraz elementy wewnętrzne i zewnętrzne. Model kontrolny umożliwia omówienie ewentualnych błędów lub pożądanych optymalizacji i ostateczne zaakceptowanie pojazdu.

Zamrożenie designu: Po rozpoczęciu procesu rozwoju produktu Audi, na cztery lata przed debiutem nowego modelu projekt zostaje “zamrożony” wraz ze wszystkimi jego specyfikacjami. Od tego momentu, projekt znajduje się w fazie realizacji i uzyskuje swoje ostateczne szlify we współpracy z Działem Powierzchni. Faza ta rozpoczyna się zwykle na dwa lata przed rozpoczęciem produkcji seryjnej.

Specyfikacje projektowe: Specyfikacje projektowe zawierają szereg wytycznych, które z grubsza określają rozwój projektu. Obejmują one np. informacje socjodemograficzne o grupach docelowych, do których skierowany jest pojazd lub informacje o odpowiednim środowisku produktu, do którego ma pasować projekt.

Model projektowy: Trójwymiarowy model w skali 1:4 lub pełnowymiarowy model w skali 1:1, służą do oceny i podejmowania decyzji. W Audi model powstaje w przestrzeni wirtualnej. Ostateczne zatwierdzenie następuje jednak na modelu wykonanym z gliny. W przeciwieństwie do prototypów, model konstrukcyjny jest jedynie próbką do zatwierdzenia, bez wyposażenia technicznego i funkcji.

Model twardy: W przeciwieństwie do modelu glinianego, model twardy jest modelem homologacyjnym wykonanym z tworzywa sztucznego z dużą dbałością o szczegóły. Z tego powodu posiada on już wiele zamontowanych elementów, takich jak chromowane listwy ozdobne, światła, uszczelki i elementy osłony chłodnicy.

Mood board: Niezależnie od tego, czy chodzi o pojazdy, opakowania produktów, czy haute couture, projektanci z różnych branż korzystają dziś z mood boardów. To tworzone kolaże, które zbierają wszystko, co przemawia do twórców na dany temat lub ich ekscytuje. Mogą to być obiekty z natury, wycinki z gazet, obrazy, pojedyncze słowa, a nawet krótkie fragmenty tekstu. Kolaż budzi skojarzenia wśród projektantów i inspiruje ich do nowych pomysłów. Taka tablica służy też zespołom projektowym Audi jako wspólna baza do wizualizacji i punkt wyjścia do konkretnych projektów.

Pakiet: Podstawą każdego projektu jest tak zwany pakiet, który jest niejako architekturą techniczną projektu. Zawiera on wszystkie wytyczne techniczne dotyczące projektu. Na tej podstawie projekty są realizowane tak, by wymiary i proporcje do siebie pasowały.

Prototyp: Prototyp to produkowany pojedynczo, przystosowany do ruchu drogowego pojazd pilotażowy.

Szybkie prototypowanie: Jest to zbiorcze określenie różnych procesów, za pomocą których na podstawie danych CAD szybko produkowane są elementy modelowe i prototypy. Zalicza się do tego między innymi poligraficzny proces druku 3D. W celu wytworzenia określonego detalu, głowice drukujące na platformie konstrukcyjnej natryskują warstwa po warstwie fotopolimer, który jest następnie utwardzany światłem UV.

Rendering: Komputerowo wygenerowana, graficzna ilustracja uzyskana na podstawie szkicu, modelu lub danych CAD.

Samochód pokazowy: Specjalnie opracowany pojazd do testowania odbioru przez publiczność. Prezentowany jest przede wszystkim na międzynarodowych wystawach motoryzacyjnych. Samochód pokazowy Audi często zapowiada nadchodzące modele seryjne. W ten sposób koncepcyjne Audi prologue concept zostało zinterpretowane w odniesieniu do A8, A7 i A6.

Fotel: Fotel jest modelem w skali 1:1 służącym do przedstawiania i projektowania wnętrza samochodu. Projektanci, czy osoby testujące mogą w nim usiąść i przeprowadzić ocenę i wybór ergonomicznych rozwiązań oraz kolorów i elementów wykończeniowych.

Dane dotyczące powierzchni: Dane te stanowią pomost pomiędzy działem projektowania a działem konstrukcyjnym. W końcowym procesie konwergencji, wszystkie powierzchnie wewnątrz i na zewnątrz modelu są cyfrowo, geometrycznie odwzorowywane z dokładnością do setnych części milimetra.

Tape – taśma: “Tape” jest skrótem od “tape rendering” i odnosi się do techniki prezentacji. Projekty pojazdów mogą być wizualizowane w skali 1:1 lub 1:2 za pomocą czarnej, elastycznej taśmy klejącej naklejonej na gliniane modele. Zaletą jest to, że linie i powierzchnie mogą być zmieniane przez proste usunięcie taśmy.

UX design: UX design to skrót od user experience design, czyli projektowanie skoncentrowane na użytkowniku. Chodzi o to, by w sposób jak najbardziej optymalny dla pasażera zaprojektować interfejs człowiek-maszyna i stworzyć kompleksowe doświadczenie.

Projektowanie UI: UI design jest skrótem od „ user interface design – projektowanie interfejsu użytkownika”. To gałąź projektowania UX skupiająca się na interfejsach użytkownika, takich jak wyświetlacz, pulpit i nawigacja w menu.

VR – wirtualna rzeczywistość: Wirtualna rzeczywistość to wygenerowana komputerowo reprodukcja rzeczywistości, która może być doświadczana przez uczestników w różnych miejscach w tym samym czasie za pomocą specjalnych okularów. Zespół Audi Design wykorzystuje tę technikę do interaktywnego koordynowania projektów modeli 3-D w różnych działach i lokalizacjach.

Źródło: Audi

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *