Strona poświęcona motoryzacji
  • Zapowiedź gamy elektrycznych samochodów akumulatorowych (BEV)
  • Seria bZ – beyond Zero – dopełnia szeroką ofertę aut zelektryfikowanych Toyoty (hybryd, hybryd plug-in i elektrycznych aut wodorowych)
  • Zupełnie nowa platforma e-TNGA – zaprojektowana dla samochodów elektrycznych
  • Koncepcyjny SUV bZ4X opracowany razem z Subaru Corporation
  • Wykorzystuje bogate doświadczenia Toyoty i Subaru w produkcji aut terenowych oraz SUV-ów
  • Debiut zaawansowanego układu kierowniczego w technologii steer-by-wire oraz możliwość ładowania energią słoneczną
  • Wykorzystanie szansy, jaką daje platforma e-TNGA do stworzenia „dynamicznej i użytecznej” stylistyki karoserii
  • Przestrzeń w kabinie podobnych rozmiarów jak w dużym sedanie segmentu D i dobra widoczność dla kierowcy

Toyota podczas Shanghai Motor Show zaprezentowała koncepcyjną wersję modelu bZ4X, który będzie pierwszym z gamy samochodów z bezemisyjnym napędem elektrycznym na baterie (BEV).

Toyota bZ4X Concept to średniej wielkości SUV z napędem na cztery koła. Jego premiera to kolejny etap procesu transformacji Toyoty z koncernu motoryzacyjnego w firmę oferującą usługi mobilności.

Nazwa „bZ” jest skrótem od beyond Zero, czyli koncepcji Toyoty, w myśl której marka angażuje się nie tylko w osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla i neutralności węglowej, ale idzie jeszcze dalej, wprowadzając do swoich aut funkcję oczyszczania powietrza w trakcie jazdy (model Mirai).

Toyota bZ4X Concept została opracowana we współpracy Toyota Motor Corporation z Subaru Corporation, wykorzystując ekspercką wiedzę i umiejętności każdej z firm. Sprzedaż wersji produkcyjnej ma się rozpocząć w połowie 2022 roku.

Elektryczny SUV nowej generacji uzupełnia ofertę zelektryfikowanych napędów Toyoty
Toyota bZ4X Concept to pojazd, który jest czymś więcej niż tylko środkiem transportu.

„To ważny moment w harmonogramie rozwoju naszych zelektryfikowanych napędów. Pracujemy nad nimi od ponad 20 lat – od 1997 roku – wprowadzając w tym czasie do produkcji seryjnej hybrydy, hybrydy typu plug-in, a ostatnio elektryczny model na wodór – już drugą generację Toyoty Mirai. Teraz uzupełniamy tę grupę o akumulatorowy samochód elektryczny. To oznacza, że już dziś jesteśmy gotowi na spełnienie oczekiwań każdego entuzjasty napędów zelektryfikowanych. I pokazuje obszerność naszej oferty technologicznej w tym zakresie” – oświadczył dr Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland oraz Toyota Central Europe.

Stylistyka karoserii łączy dynamikę i funkcjonalność
Stylistyka nadwozia Toyoty bZ4X Concept stanowi zapowiedź świetnych właściwości jezdnych. Wygląd konceptu łączy dynamikę i funkcjonalność: jako SUV auto charakteryzuje się wysoką pozycją za kierownicą, ale sprawia też wrażenie przyklejonego do drogi. Stylistyka nadwozia z jednej strony jest dopracowana i nowoczesna, a z drugiej budzi emocje.

Przód samochodu został pozbawiony grilla dobrze znanego z aut spalinowych, a zamiast tego zawiera układ czujników, świateł i elementów aerodynamicznych w charakterystycznej formie „młota”, który nadaje mu nowatorski charakter.

Obszerna kabina i koncepcja „drive module”
Toyota bZ4X Concept została zbudowana na nowej platformie modułowej e-TNGA, przygotowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych. Duży rozstaw osi i krótkie zwisy pomogły w stworzeniu obszernej, otwartej kabiny. Przestrzeń na nogi z tyłu jest na poziomie dużych samochodów segmentu D.

Przednia część kabiny została zaprojektowana zgodnie z koncepcją „drive module”, która daje kierowcy poczucie bezpośredniego połączenia z drogą i dostępu do najważniejszych informacji. Umieszczona nisko tablica przyrządów pozwoliła stworzyć przed kierowcą panoramiczną widoczność i podkreśla poczucie przestronności. Panele sterowania umieszczono wokół konsoli centralnej i zaprojektowano tak, by był czytelny i prosty w obsłudze. Wyświetlacz, na którym prezentowane są najważniejsze komunikaty dla kierowcy, umieszczono nad kierownicą, ułatwiając ich szybkie odczytanie.

Zarządzanie energią akumulatorów zagwarantuje optymalne zasięgi
Podczas prac rozwojowych wykorzystano ponad 20-letnie doświadczenie Toyoty jako lidera elektryfikacji pojazdów oraz tak charakterystyczne atuty marki jak jakość, wytrzymałość i niezawodność. To sprawiło, że napęd elektryczny – silnik, jednostka sterująca oraz system zarządzania – zapewnią wiodącą w klasie wydajność oraz bardzo konkurencyjny zasięg.

Standardowy system fotowoltaiczny zwiększa zasięg oraz podkreśla wizerunek auta jako przyjaznego środowisku. Dzięki eksperckiej wiedzy Toyoty w dziedzinie rozwoju baterii do samochodów hybrydowych i hybryd plug-in, z myślą o Toyocie bZ4X Concept stworzono większą i mocniejszą baterię, która zapewni niezawodność i dobre osiągi, a także utrzymanie zasięgu auta nawet w rejonach o chłodniejszym klimacie.

Prawdziwy SUV z dużymi możliwościami napędu na wszystkie koła
System napędu na cztery koła, który składa się z elektrycznych silników zamontowanych na przedniej i tylnej osi, został opracowany razem z Subaru. Korzystając z bogatej historii i doświadczeń Toyoty oraz Subaru, stworzono napęd na wszystkie koła o dużych możliwościach. System gwarantuje Toyocie bZ4X realne możliwości jazdy w terenie, a jednocześnie zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa i pewność jazdy dla kierowcy w każdych warunkach drogowych.

Zaawansowany system steer-by-wire
Toyota bZ4X będzie dostępna z pierwszym na świecie wśród masowo produkowanych samochodów układem kierowniczym łączącym wolant z systemem steer-by-wire. Ta technologia daje kierowcy większą kontrolę, eliminując zakłócenia z nierównych nawierzchni i hamowania, a przez to zapewniając większą precyzję, idącą w parze z prędkością auta i kątem skrętu. System steer-by-wire pozwala zrezygnować z tradycyjnej, okrągłej kierownicy, zastępując ją nowym wolantem o specjalnie opracowanym kształcie. Technologia ta eliminuje konieczność odrywania rąk od kierownicy podczas skrętu i daje więcej przyjemności z jazdy.

Toyota bZ – seria nowych samochodów z napędem elektrycznym na baterie
Toyota bZ4X Concept jest pierwszym autem, w którym zostanie zastosowana nowa konwencja nazywania modeli z wykorzystaniem akronimu „bZ” – beyond Zero. Do 2025 roku Toyota planuje wprowadzić 15 modeli z napędem elektrycznym na baterie, w tym siedem aut z linii bZ.

Modele bZ Toyoty pomogą osiągnąć cel neutralności węglowej. Neutralność węglowa odnosi się do koncepcji i inicjatyw, których celem jest neutralizacja emisji CO2 podczas całego cyklu życia pojazdu – od produkcji przez dystrybucję, użytkowanie, aż po recykling i utylizację.

Toyota czerpie z 20-letniego doświadczenia jako lidera elektryfikacji
Nowa Toyota bZ4X Concept to kolejny kamień milowy Toyoty na drodze do osiągnięcia zerowej emisji. Proces ten rozpoczął się ponad 20 lat temu wraz z premierą Priusa, pierwszego masowo produkowanego elektrycznego samochodu hybrydowego. Od tamtej pory Toyota cały czas przesuwa granice elektryfikacji pojazdów, osiągając coraz lepszą wydajność technologii hybrydowej i wykorzystując szanse związane z rozwojem napędów plug-in oraz pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Do dziś Toyota sprzedała ponad 18 milionów zelektryfikowanych samochodów, co pozwoliło zaoszczędzić ponad 140 milionów ton CO2. W latach 2010–2019 technologie elektryfikacji przyczyniły się do globalnej redukcji emisji CO2 w pojazdach Toyoty o około 22 procent.

Toyota bZ to sygnał, że koncern w kontekście przyszłości transportu patrzy o wiele dalej niż na zerową emisyjność. Koncepcja beyond Zero obejmuje zarówno ideę coraz lepszej Mobilności Dla Wszystkich, jak również dążenie Toyoty do tworzenia produktów i usług, które zwiększają radość z prowadzenia, poprawiają jakość odczuć podczas jazdy kierowcy i pasażerów oraz zapewniają bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. Wszystko po to, by na całym świecie stworzyć lepsze społeczeństwo.

Żeby osiągnąć te cele, Toyota rozwija szeroką gamę zelektryfikowanych technologii i różnych typów pojazdów, by dopasować się do potrzeb klientów na poszczególnych rynkach – w swojej gamie ma auta hybrydowe (HEV), hybrydy plug-in (PHEV), samochody elektryczne na ogniwa paliwowe (FCEV) oraz na baterie (BEV). Co więcej, rozwijając wodór jako źródło czystej energii, Toyota wprowadza technologie ogniw paliwowych do kolejnych rodzajów transportu, takich jak ciężarówki, pociągi i statki, oraz wykorzystuje je jako stacjonarne i mobilne generatory prądu.

Ekspansja zelektryfikowanych modeli Toyoty
Do 2025 roku Toyota będzie miała w swojej ofercie ponad 70 zelektryfikowanych modeli. Gama marki będzie zawierać przynajmniej 15 samochodów z napędem elektrycznym na baterie.

W Europie do 2025 roku przełoży się to na ponad 70 procent udziału aut hybrydowych w całej gamie. Ponad 10 procent będą stanowić hybrydy plug-in, a kolejne 10 procent – auta bezemisyjne, zarówno z napędem elektrycznym na baterie, jak i napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Zaangażowanie Toyoty w osiągnięcie Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ i neutralności węglowej
W 2018 roku Toyota ogłosiła plan transformacji z producenta samochodów w dostawcę różnych form mobilności. Wszyscy żyjemy na tej samej planecie, dlatego Toyota podejmuje swoje działania, mając na uwadze dobro naszej planety, na tej samej zasadzie, jak wiele osób działa dla dobra rodzinnego miasta czy swojej ojczyzny.

Obecne pokolenie jest odpowiedzialne za to, by przekazać następnym generacjom naszą piękną planetę w dobrym stanie, który pozwoli ludziom na spokojne życie. Dlatego Toyota realizuje w swojej działalności filozofię koncentracji na człowieku, według której technologia powinna mieć pozytywny wpływ na zdrowie i szczęście ludzi.

Opierając się na swoich atutach wynikających z kultury monozukuri (japońskiej sztuki tworzenia i produkcji) oraz na nieustannych innowacjach technologicznych, które poszerzają możliwości przemieszczania się, Toyota wprowadza wciąż nowe produkty i usługi, dzięki którym swoboda poruszania się staje się coraz bardziej dostępna dla wszystkich ludzi.

Priorytetem Toyoty jest, aby swoją działalnością przyczynić się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Jednym z 17 celów Organizacji Narodów Zjednoczonych jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. A żeby udało się to osiągnąć, niezbędna jest elektryfikacja transportu na skalę globalną.

Obecnie państwa na całym świecie deklarują własne cele w kwestii neutralności węglowej. Na przykład Unia Europejska zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.

Branża motoryzacyjna musi podjąć równocześnie wiele różnych działań, aby wyeliminować emisję dwutlenku węgla z transportu. Musi angażować się w rozwój energetyki odnawialnej i tworzenie infrastruktury ładowania. W polu jej zainteresowań są także strategie wsparcia transformacji energetycznej, takie jak dotacje dla producentów i ich dostawców czy systemy recyclingu baterii. Producenci samochodów muszą też blisko współpracować z władzami publicznymi i organizacjami biznesowymi.

Toyota będzie nadal rozszerzać zasięg swojej oferty nisko- i bezemisyjnych samochodów w konsultacji z władzami poszczególnych krajów, wspólnie z nimi opracowując strategie elektryfikacji transportu, które doprowadzą do redukcji emisji CO2 w całym cyklu życia produktu.

Toyota będzie również dążyć do zapewnienia pełnego dostępu do informacji w formie corocznych sprawozdań, aby interesariusze mogli systematycznie kontrolować postępy firmy w realizacji celów Porozumienia Paryskiego.

Źródło: Toyota

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 5
    • 2 169
    • 607
    • 1 284 082
    • 204 367