Strona poświęcona motoryzacji

Do dziś stoi za nim jedna z najważniejszych historii sukcesu Porsche – Boxster, który w 1996 r. wszedł do produkcji seryjnej, szybko zyskał światową sławę. Aby uczcić 25. rocznicę jego premiery, Porsche Museum zorganizowało specjalną wystawę, która właśnie została przedłużona do 12 września 2021 r. W ten sposób muzeum oddaje cześć historii swoich roadsterów z centralnie umieszczonym silnikiem – i podkreśla ich znaczenie dla marki.

Ćwierć wieku temu na rynek trafiło pierwsze Porsche z nazwą modelu na tylnym pasie, a nie tylko z liczbowym oznaczeniem. Z połączenia słów „boxer” (silnik) i „roadster” narodził się Boxster. W 1993 r., podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, Porsche zaprezentowało koncepcyjne studium, które trzy lata później osiągnęło produkcyjną dojrzałość jako samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem – samochód, który w ramach nowej strategii rozwoju wyprowadził firmę z topniejących wyników sprzedaży notowanych na początku lat 90. Grant Larson, który zaprojektował nadwozie nowego roadstera i z powodzeniem „zaszczepił” mu DNA Porsche, inspirację do stworzenia wyglądu konceptu czerpał ze świata sportu motorowego oraz modeli 550 Spyder i 718 RS 60. Z kolei powiązania Porsche Boxster z koncepcją 914 z 1969 r. nie ograniczały się tylko do centralnie umieszczonego silnika i związanego z tym optymalnego rozkładu mas, ale obejmowały także idee tańszego podstawowego modelu dla młodszej grupy docelowej. Celem było stworzenie dwumiejscowego samochodu, który byłby pozycjonowany obok gamy 911, czerpałby jednak z komponentów i koncepcji kolejnej generacji 911 (typ 996). Dwumiejscowy pojazd z otwartym nadwoziem został więc opracowany wespół z nowym wydaniem sportowej ikony i otrzymał sprawdzony sześciocylindrowy silnik typu bokser. Inteligentna koncepcja współdzielenia części umożliwiła Porsche powrót do rentownej produkcji.

Specjalna wystawa pozwala gościom Porsche Museum zrozumieć 25-letnią historię Boxstera. Można na niej zgłębić również liczne informacje na temat innych modeli zbudowanych wedle centralnosilnikowej koncepcji, która została wykorzystana już w 1948 r. w Porsche 356 „No. 1” Roadster – pierwszym samochodzie produkowanym pod nazwą Porsche. Zwiedzający mogą cieszyć oczy pięcioma eksponatami prezentowanymi na obrotowych podestach, w tym 550 Spyder z lat 50. (pierwszy wóz Porsche zbudowany na potrzeby rywalizacji w wyścigach), 914/4 z 1975 r. i przekrojowy egzemplarz Porsche Boxster S (986) z 1996 r. W ramach jubileuszowej wystawy po raz pierwszy jest też prezentowane historyczne 909 Bergspyder z 1968 r. – najlżejszy pojazd wyścigowy, jaki kiedykolwiek zbudowało Porsche (384 kg), oraz Boxster Bergspyder, czyli hołd dla pierwowzoru o tej samej nazwie zbudowany około 50 lat później na bazie modelu Boxster.

Z okazji jubileuszu producent samochodów sportowych z Zuffenhausen wypuścił specjalną edycję aktualnej generacji (982) – Boxster 25 Years, limitowaną do 1250 sztuk na całym świecie. Absolutną atrakcją dla odwiedzających jest studium koncepcyjne Porsche Boxster z Detroit, zbudowane w 1992 r. i zaprezentowane w styczniu 1993. W bezpośrednim sąsiedztwie stoi jeden ze specjalnych egzemplarzy edycji Boxster 25 Years, który przenosi gości do teraźniejszości. To odpowiedni sposób na uczczenie urodzin roadstera: hołd złożony konceptowi, który posłużył do stworzenia pierwszej serii, i umożliwił osiągnięcie światowego sukcesu. Do najbardziej rzucających się w oczy cech specjalnej edycji należy kolor Neodyme, w nowej interpretacji nawiązujący właśnie do eksponatu z 1993 r. Miedziany brąz, który w Detroit tworzył ekscytujący kontrast z bazowym odcieniem GT Silver Metallic, znalazł się na przednim pasie, bocznych wlotach powietrza, oznaczeniach oraz dwukolorowych 20-calowych obręczach. Zwinny roadster z centralnie umieszczonym silnikiem jest napędzany czterolitrową, sześciocylindrową jednostką typu bokser o mocy 294 kW (400 KM). Wolnossący motor ma niezwykłą chęć do wchodzenia na obroty, generuje „soczysty” dźwięk i gwarantuje szczególnie emocjonujące wrażenia z jazdy.

Porsche Museum jest otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 9-18. Ze względu na obecne niskie współczynniki zakażeń istnieje możliwość zwiedzania muzeum bez uprzednich badań i rejestracji. W całym budynku należy nadal nosić maseczkę medyczną lub FFP2. O bieżących działaniach i stopniowym uruchamianiu programów zwiedzania, w pełnej zgodności z oficjalnymi przepisami, muzeum informuje na swojej stronie internetowej www.porsche.com/museum. Wszyscy zainteresowani mogą odbyć także wirtualną wycieczkę po specjalnej wystawie „25 lat Boxstera” z przewodnikiem, w językach niemieckim i angielskim.

Źródło: Porsche

Muzea motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 4
    • 2 315
    • 625
    • 1 284 228
    • 204 385