Strona poświęcona motoryzacji

• The Urban Collëctif to przykład innowacyjnej współpracy trzech francuskich firm o światowym zasięgu – Citroen, Accor i JCDecaux – które są obecne w życiu mieszkańców miast na całym świecie. Łączy je wspólna wizja mobilności miejskiej jutra.
• Mają wspólną ambicję – chcą zoptymalizować mobilność, aby każdy poczuł się w mieście u siebie, co pozwoli trwale poprawić jakość życia.
• W tym celu opracowały innowacyjną koncepcję Citroën Autonomous Mobility Vision, która łączy uniwersalną, mobilną platformę high-tech The Citroën Skate i trzy pody – kapsuły oferujące nowatorskie usługi. Sofitel En Voyage, Pullman Power Fitness oraz JCDecaux City Provider oferują wyjątkowe doświadczenie i nowe możliwości w mieście.
• Ta rewolucyjna koncepcja miejskiej mobilności opiera się na technologii autonomicznej jazdy i elektrycznego napędu Citroëna oraz modelu open source. Ma zmniejszyć korki i zapewnić płynny ruch w miastach, a jednocześnie spełnić coraz większe potrzeby mieszkańców w zakresie transportu, usług, bezpieczeństwa i jakości życia w mieście.
• Nowa koncepcja odpowiedzialnej mobilności miejskiej dostosowanej do potrzeb opiera się na modelu open source.

TO, CO NAJWAŻNIEJSZE

Mobilność jest kluczową potrzebą w codziennym życiu, szczególnie w miastach. Z uwagi na atrakcyjność aglomeracji miejskich ludność metropolii systematycznie rośnie, co wymaga kompleksowej zmiany koncepcji transportu miejskiego. Kryzys związany z pandemią Covid-19 spowodował wzrost oczekiwań mieszkańców miast, którzy chcą stworzenia bardziej ekologicznych, bezpiecznych, elastycznych środków transportu umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, przyczyniając się w ten sposób do zmian w krajobrazie miejskim i uruchomienia działań zmierzających do budowania inteligentnej mobilności jutra. Zmniejszenie natężenia ruchu w miastach byłoby możliwe dzięki masowemu wprowadzeniu pojazdów autonomicznych. Z uwagi na wysokie koszty technologii jazdy autonomicznej w stosunku do wskaźnika wykorzystania, w średniofalowej perspektywie rozwiązanie to jest jednak ekonomicznie nieuzasadnione.

Aby znaleźć rozwiązanie dla tego problemu, firmy Citroën, Accor i JCDecaux połączyły siły i utworzyły ambitny, kreatywny zespół The Urban Collëctif. Głęboko przekonany, że mobilność jutra musi iść w parze z bezpieczeństwem i dobrym samopoczuciem w życiu codziennym, zespół The Urban Collëctif opracował rewolucyjną koncepcję mobilności, wykorzystującą doświadczenie 200 lat innowacyjności trzech firm. Kluczowymi elementami koncepcji Citroën Autonomous Mobility Vision opartej na modelu open-source, są:

– autonomiczna elektromobilna platforma The Citroën Skate

– i przeznaczone do różnych usług i zastosowań Pody.

Dzięki rozdzieleniu platformy i usług mobilności, koncepcja stwarza możliwość maksymalnego wykorzystania technologii autonomicznego transportu poprzez rozbudowanie gamy usług. Usługa The Citroën Skate umożliwia przemieszczanie wszystkich objętych nią Podów (autonomicznych elektrycznych platform) po wyznaczonych trasach, z zapewnieniem niezrównanego poziomu komfortu, z którego słynie od stu lat marka Citroën.

Zaprojektowane w ramach The Urban Collëctif pody dobrze odzwierciedlają możliwości formuły open-source dzięki ofercie trzech innowacyjnych i bardzo zróżnicowanych usług mobilności: Sofitel En Voyage – unikatowa formuła mobilności miejskiej, Pullman Power Fitness – nowy sposób uprawiania sportu w podróży oraz JCDecaux City Provider – innowacyjna usługa mobilności miejskiej na żądanie.

„W Citroënie analizujemy średnio- i długofalowe trendy, aby z wyprzedzeniem reagować na oczekiwania i potrzeby konsumentów. Uważamy, że nowa koncepcja Citroëna może przyczynić się do wytyczenia nowych ram dla transportu miejskiego: współużytkowanego, elektrycznego i autonomicznego. Poprzez rozwiązanie, które prezentujemy w ramach współpracy z firmami Accor i JCDecaux, tworzymy autonomiczną mobilność dla wszystkich.”

Vincent Cobée, dyrektor generalny marki Citroën

„Bardzo cieszymy się z nawiązania współpracy z firmami Citroën i JCDecaux w ramach tego innowacyjnego projektu. Nasza grupa dysponuje siecią niemal 5 200 hoteli na całym świecie i jest aktywnym uczestnikiem lokalnych ekosystemów, zaangażowanym w oferowanie coraz liczniejszych, unikatowych rozwiązań zarówno podróżnym, jak i lokalnym społecznościom, przyczyniając się zarazem do zrównoważonego rozwoju miast. Wychodzenie z usługami hotelowymi poza mury naszych obiektów idealnie wpisuje się w naszą śmiałą i nowoczesną wizję gościnności.”

Sébastien Bazin, prezes Grupy Accor

„Nawiązywanie współpracy z publicznymi i prywatnymi podmiotami w celu opracowania innowacyjnych i użytecznych rozwiązań, które pozwolą w trwały sposób poprawić jakość życia w mieście, jest w pełni zgodne z misją JCDecaux. Będący owocem ścisłej współpracy z firmami Citroën i Accor projekt The Urban Collëctif dobrze odzwierciedla naszą wolę tworzenia innowacyjnych rozwiązań i usług mobilności miejskiej jutra”.

Jean-Charles Decaux, dyrektor generalny JCDecaux

01. ROZWIĄZANIE „POD KLUCZ”, KTÓRE POZWOLI UPŁYNNIĆ RUCH KOŁOWY I ZWIĘKSZYĆ KOMFORT ŻYCIA W MIEŚCIE

– MOBILNOŚĆ – KLUCZOWE WYZWANIE DLA MIAST JUTRA

Mobilność – zarówno ta, która zapewnia dostęp do pracy, edukacji, wypoczynku czy też do opieki zdrowotnej – ma kluczowe znaczenie. Oprócz własnego samochodu i roweru, gwarantujących swobodę i możliwość ucieczki od codzienności, mobilność jutra rysuje się także jako współużytkowana, wieloraka, komfortowa, miejska, pozamiejska i dalekobieżna dostępna dla wszystkich. Jej model zmienia się zarówno pod wpływem rozwoju zakupów przez Internet i dostaw do domu, utrudnień z powodu korków i ograniczeń dotyczących parkowania w centrach miast, jak i trudności w zaspokojeniu potrzeb transportowych każdego obywatela niezależnie od jego miejsca zamieszkania.

Miasta stale się rozrastają i przyciągają ludzi poszukujących pracy, wysokiej jakości usług, oferty kulturalnej, społecznej i wspólnotowej. Prognozy Banku Światowego mówią, że w 2050 roku dwie trzecie ludności świata będzie mieszkać w aglomeracjach miejskich. Jak w tej sytuacji usprawnić codzienne przejazdy? W coraz bardziej rozległych, zakorkowanych miastach często z przeciążoną siecią transportu miejskiego projektowanie mobilności jutra otwiera nowe perspektywy. Sytuacja się zmienia, a ekologiczne, bezpieczne środki transportu (tzw. „soft mobility”) i pojazdy autonomiczne stwarzają nowe możliwości.

–  CITROËN AUTONOMOUS MOBILITY VISION – NOWY MODEL WSPÓŁUŻYTKOWANEJ, AUTONOMICZNEJ MOBILNOŚCI

W związku z tym konieczna staje się całkowita zmiana koncepcji miejskiej mobilności, aby umożliwić każdemu korzystanie ze wszystkich udogodnień, jakie oferują aglomeracje miejskie, bez narażania się na typowe dla nich niedogodności. Właśnie to oferuje Citroën Autonomous Mobility Vision – projekt, który sprawi, że miasto stanie się miejscem przyjemniejszym do życia i nada mu bardziej ludzki wymiar.

Jest to rewolucyjny model zbiorowej i współużytkowanej mobilności open-source, który zapewnia dostęp do autonomicznych środków transportu i dostosowuje się do potrzeb. Opiera się na flocie The Citroën Skate, robotów transportowych poruszających się nieprzerwanie po mieście, z zamontowanymi na nich kapsułami („Podami”), które zapewnią unikatowe doświadczenie. The Citroën Skate pełni rolę mobilnej podstawy. Pod zamontowany na The Citroën Skate umożliwia użytkownikom korzystanie z wybranej usługi, gdy będą jej potrzebować.

Stanowiąca istotę tej koncepcji rozdzielność The Citroën Skate i podów (kapsuł) stwarza warunki do budowania płynnej i innowacyjnej mobilności miejskiej. Poprzez stworzenie z jednej strony floty autonomicznych, elektrycznych platform The Citroën Skate, z drugiej zaś floty kapsuł (Podów) spełniających określone potrzeby, takie jak kapsuły partnerów – Sofitel En Voyage i Pullman Power Fitness firmy Accor oraz JCDecaux City Provider firmy JCDecaux – uzyskujemy całkiem nowy rodzaj udoskonalonej mobilności: zbiorowej, ponieważ jest współużytkowana, a jednocześnie indywidualnej.

Rozwiązanie technologiczne, które ma wiele możliwych zastosowań, opiera się na flocie Citroën Skates i Podów bez kierowcy, autonomicznych i połączonych ze sobą, spokojnie poruszających się po mieście i umożliwiających zredukowanie natężenia ruchu minimum o 35%. W tym celu platformy The Citroën Skates przeznaczone do jazdy po wydzielonych pasach ruchu zostały tak wyposażone, aby w jak najbardziej efektywny i ekonomiczny sposób zintegrować się ze środowiskiem miejskim. Zaproponowanie w 100% autonomicznych, indywidualnych pojazdów poruszających się po ogólnodostępnych drogach byłoby bowiem nie tylko skomplikowane technicznie, ale przede wszystkim niezwykle kosztowne. Natomiast koncepcja Citroën Autonomous Mobility Vision pozwala stworzyć idealną harmonię między Podami, The Citroën Skates i drogami, po których się poruszają. Warunki korzystania z wydzielonych pasów ruchu pozwalają więc na optymalizację całości. Ponadto inteligentne zarządzanie flotą pozwala na jej maksymalne wykorzystanie w zależności od zapotrzebowania. Powszechne wykorzystanie rozwiązania będzie się zatem opierać na optymalnym wykorzystaniu zasobów poprzez dopracowanie całego ekosystemu: kapsuł (podów), The Citroën Skates, dedykowanych pasów ruchu i zarządzania flotą.

02. THE URBAN COLLËCTIF – WSPÓŁPRACA MIĘDZY RÓŻNYMI BRANŻAMI UWALNIA KREATYWNOŚĆ

Citroën, Accor i JCDecaux, trzy światowe firmy dysponujące wspólnie doświadczeniem 200 lat innowacyjności, śmiałych rozwiązań i szerokiej palety usług, połączyły siły w ramach ambitnego i wizjonerskiego kolektywu The Urban Collëctif. Współpraca zaowocowała powstaniem wspólnej wizji mobilności miejskiej, która stawia sobie za cel przekraczanie granic, odzyskiwanie straconego czasu i uprzyjemnienie przejazdów po mieście. W tym celu wykorzystały połączoną inteligencję i doświadczenie trzech partnerów w dziedzinie mobilności, gościnności i funkcjonowania miasta.

Ta absolutnie unikatowa mobilna platforma stwarza nowe możliwości poruszania się po mieście, które bazują na know-how i bogatym doświadczeniu trzech partnerów. Jest zbudowana wokół technologicznie zaawansowanego, elektrycznego, autonomicznego podwozia zwanego The Citroën Skate i trzech rodzajów kapsuł (Podów) pokazujących możliwości koncepcji dzięki zastosowaniu formuły open-source. Dwie spośród trzech kapsuł powstały w ramach współpracy z Accor i są swoistą wizytówką dwóch należących do grupy Accor luksusowych marek hoteli: Sofitel En Voyage sieci Sofitel i Pullman Power Fitness sieci Pullman. Trzecia z nich – JCDecaux City Provider – została zaprojektowana wspólnie z JCDecaux.

– KAPSUŁY ACCOR – SOFITEL EN VOYAGE i PULLMAN POWER FITNESS

Kapsuły Sofitel En Voyage i Pullman Power Fitness reprezentują koncepcję „mobilnej gościnności w sercu miasta”, opracowana przez grupę Accor, światowego lidera w branży hotelarskiej. Dzięki niej wszyscy klienci, a także mieszkańcy miast, będą mogli zanurzyć się w komforcie poza murami hoteli.

Połączenie to jest owocem francuskiej tradycji projektowania wnętrz i samochodów, która łącznie liczy już 200 lat. W ten sposób powstała niezwykle innowacyjna i odważna koncepcji kapsuł. W fazie realizacji pomysłu we współpracy z zespołem Citroëna, szczególną uwagę poświęcono jakości materiałów, kolorystyce, precyzyjnemu spasowaniu elementów, detalom, a także interfejsom.

Damien Perrot, pierwszy wiceprezes ds. designu w firmie Accor, powiedział: „Każda kapsuła jest śmiałą i nowoczesną interpretacją designu wnętrz i wzornictwa motoryzacyjnego. Pody zostały zaprojektowane z myślą o łamaniu kanonów i standardów stosowanych obecnie w przemyśle, wyróżniają się zegarmistrzowską precyzją, wysokiej klasy materiałami, dyskretną, minimalistyczną stylistyką, a przede wszystkim całkowicie nowymi sposobami użytkowania i funkcjami. Dzięki tej unikatowej i bardzo innowacyjnej formie współpracy, tak pod względem formy, jak i treści, tworzymy nieskończone możliwości na przyszłość”.

Docelowo obie kapsuły będzie można rezerwować za pomocą aplikacji ALL – Accor Live Limitless, lifestylowego asystenta, który łączy wszystkie marki, usługi i partnerstwa funkcjonujące w ramach ekosystemu Accor.

Steven Taylor, dyrektor ds. marketingu Accor, dodaje: „Zaprezentowane kapsuły Sofitel En Voyage i Pullman Power Fitness to kolejny przykład naszej strategii rozszerzonej gościnności. Dążymy do tego, aby nasze marki były jeszcze bardziej widoczne i lepiej trafiały w potrzeby, tak abyśmy mogli towarzyszyć naszym gościom także wtedy, gdy nie korzystają z naszych hoteli”.

Poszczególne marki Grupy i zrównoważona mobilność miejska stają się dziś bardziej niż kiedykolwiek centralnym punktem wizji rozszerzonej gościnności grupy Accor.

– Sofitel En Voyage

Sofitel En Voyage, pierwsza z kapsuł powstałych w ramach współpracy Accor z Citroënem, jest zaproszeniem do zupełnie nowego sposobu poruszania się po mieście w warunkach najwyższego komfortu i standardu obsługi, z niezrównanym widokiem na miasto.

Kapsuła Sofitel En Voyage, podobnie jak Sofitel, wiodąca francuska luksusowa marka hotelarska o międzynarodowym zasięgu, jest odzwierciedleniem francuskiej elegancji, kultury i „art de vivre” – sztuki życia.

Udając się do najlepszych restauracji, najpiękniejszych sklepów, na dworzec kolejowy lub lotnisko, na zwiedzanie miasta lub po prostu do pracy, klienci będą mogli pozostawać w świecie Sofitel „The French Way”, korzystając z niego we własnym tempie i zgodnie ze swoimi upodobaniami, w ruchu i na każde żądanie.

Imponująca i majestatyczna kapsuła Sofitel En Voyage to oferująca dyskretną atmosferę wnętrza, ale otwarta na świat zewnętrzny, równoległościenna konstrukcja ze szkła i intarsji.

Organiczny wygląd drewnianych intarsji, wykorzystujących tradycyjny francuski know-how, został tutaj unowocześniony dzięki nowym technologiom i wysoce precyzyjnemu cięciu laserowemu, aby stworzyć bryłę nadwozia kojarzącą się jednocześnie z Paryżem, francuskim meblarstwem i kreatywną francuską haute couture. Niezwykłe intarsje w dyskretny sposób podkreślają atmosferę luksusu i nowoczesności, łagodząc jednocześnie światło z zewnątrz za pomocą systemu ażurowych osłon.

Kontrastujące z nimi płaskie szklane powierzchnie ukazują ciepłe, przyjazne, wykwintne i wyszukane wnętrze, w aksamitnej krwisto-pomarańczowej tonacji od podłogi aż po dach, przywołujące na myśl dyskretny współczesny luksus.

Wyposażony w zautomatyzowane drzwi przesuwne, Pod pozwoli dwóm lub trzem pasażerom wygodnie usiąść we wnętrzu, a ich bagaż znajdzie się w wydzielonym przedziale. Na wewnętrznym, przewijanym banerze LED wyświetlane będą informacje w czasie rzeczywistym: spersonalizowana wiadomość powitalna, wiadomości, pogoda, czas przyjazdu, czas podróży.

Wszystko zostało zaprojektowane z myślą o indywidualnych preferencjach, z barem, który otwiera się jak kwiat po naciśnięciu przycisku, oferując napoje i smakołyki, czasopisma, świeże kwiaty, system nagłośnienia, ładowarki indukcyjne i regulowane oświetlenie nastrojowe.

Tablet dotykowy, potwierdzający wysoką jakość usług Sofitel, umożliwi w każdej chwili połączenie wideo z konsjerżem Sofitel, który zarezerwuje na przykład miejsce w restauracji lub teatrze.

–  Pullman Power Fitness

Pullman Power Fitness, druga z kapsuł powstałych w ramach współpracy Accor i Citroëna, jest ilustracją śmiałego, artystycznego podejścia marki Pullman do współczesnego fitnessu i nawiązuje do najnowszego programu marki „Pullman Power Fitness”. Dzięki dostępnym 24 godziny na dobę treningom, technologiom pokładowym i społeczności klientów zmotywowanych do stawania się lepszymi wersjami samych siebie, Pullman pozycjonuje się jako wiodąca marka hoteli fitness.

Program, stopniowo wdrażany w hotelach Pullman na całym świecie, jest obecnie realizowany w unikatowy sposób w wersji mobilnej i na żądanie dzięki kapsule Pullman Power Fitness, która jest przykładem nowoczesnej wizji mobilności. Umożliwia łączenie przyjemnego z pożytecznym oraz optymalne wykorzystanie czasu podróży w celu utrzymania formy.

Kapsuła Pullman Power Fitness mogłaby stać się energetyzującym i wykraczającym poza sale fitness Pullmana doświadczeniem, gdzie pojedynczy użytkownik mógłby podczas przejazdu przez miasto oddawać się bez reszty i w pełnej izolacji ćwiczeniom na wioślarzu lub rowerze treningowym.

Kapsuła Pullman Power Fitness wyróżnia się oryginalną, szklaną bańką z dwubarwnymi motywami w kształcie żaluzji, nawiązującymi do firmowych barw Pullmana – opalizujących odcieni niebieskiego, fioletu, różu i zieleni. W ten sposób prywatność użytkownika jest chroniona podczas tej nowej formy fizycznego wysiłku, ale z zachowaniem widoku na zewnątrz.

Utrzymane celowo w futurystycznym, awangardowym stylu wnętrze kapsuły Pullman Power Fitness jest doskonałą ilustracją symbiozy pomiędzy sportem, muzyką i światłem. System nagłośnienia i oświetlenie za pomocą wstęgi diod LED zapewniają unikatową scenerię z możliwością wyboru jednego z trzech trybów opartych na trzech kolorach i trzech kolorach oświetlenia ambientowego, zależnych od rodzaju treningu, tworząc w ten sposób wyjątkowy, napawający pozytywną energią i regenerujący czas dla sportowca.

Cyfrowy trener na holograficznym ekranie, który wpisuje się w pullmanowską zasadę zapewnienia łączności ze światem, będzie mógł zachęcać trenującego do wysiłku, udzielać informacji o trasie przejazdu i zapewniać rozrywkę podczas sesji kardio.

A energia włożona w jazdę na rowerze lub wioślarzu treningowym przyda się później do naładowania akumulatora The Citroën Skate.

–  JCDECAUX CITY PROVIDER

JCDecaux City Provider jest owocem współpracy Citroëna i firmy JCDecaux, światowego lidera w dziedzinie reklamy zewnętrznej. Mała architektura tej marki stanowi światowy wzorzec pod względem innowacyjności, jakości, estetyki i funkcjonalności, a system rowerów miejskich od 2003 roku rewolucjonizuje niezmotoryzowany transport indywidualny w miastach.

Również w przypadku JCDecaux City Provider, firma JCDecaux pozostaje wierna strategii innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju na rzecz poprawy jakości życia w mieście. W epoce inteligentnych miast JCDecaux pozycjonuje się jako jeden z głównych graczy i już teraz uczestniczy w tworzeniu miast połączonych, bardziej ludzkich, otwartych i zrównoważonych.

JCDecaux City Provider to w pełni komplementarna usługa, która łączy transport publiczny z indywidualną mobilnością, i innowacyjne rozwiązanie w zakresie transportu miejskiego na żądanie, skierowane do wszystkich grup użytkowników. JCDecaux City Provider to proste ergonomiczne rozwiązanie dostępne dla każdego, niezależnie od tego, czy porusza się z bagażem, z wózkiem dziecięcym, na wózku inwalidzkim, sam czy w kilka osób, ułatwiające poruszanie się po mieście poprzez zapewnienie większej swobody możliwości wyboru w zakresie środków transportu. Dzięki inteligentnemu systemowi transportu autonomicznego kapsuła zapewnia pasażerom najkorzystniejszą trasę między punktem startu a punktem docelowym, optymalizując czas przejazdu i odległość, a jednocześnie zaprasza do spędzenia kilku przyjemnych, spokojnych chwil w sercu miasta.

JCDecaux City Provider, wzorowany na kanonach stylistycznych małej architektury JCDecaux, wyróżnia się prostotą kształtów, ponadczasowym, dyskretnym i funkcjonalnym designem oraz komfortowym i przestronnym wnętrzem. Łączy różne materiały i faktury, aby zapewnić pasażerom odpowiedni komfort wizualny– teksturowana czerń, aluminiowy szary mat, dodatkowo przyciemniane szyby, jasne drewno i zieleń roślin.

JCDecaux City Provider oferuje pasażerom dwie przyjazne, umieszczone naprzeciw siebie strefy osłonięte roślinnym dachem: jedna otwarta, osłonięta daszkiem przed niepogodą, druga zamknięta, przeszklona i rozświetlona dzięki oświetleniu ambientowemu tworzącemu oryginalny motyw. W przyjaznym i świetlistym wnętrzu, które zapewnia świetny widok na miasto, może pomieścić się do pięciu osób. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazda USB, z których mogą ładować urządzenia mobilne. Przejazd urozmaicają dwa interaktywne ekrany z dostępem do informacji i użytecznych usług, takich jak planowanie i śledzenia trasy przejazdu, informacje dotyczące życia kulturalnego, turystyki czy wydarzeń organizowanych przez stowarzyszenia, odkrywanie interesujących miejsc, jak również propozycje różnych form aktywności, w stronę których kapsuła może się na żądanie skierować.

Otwarta na miasto kapsuła JCDecaux City Provider czyni przejazdy po mieście bardziej atrakcyjnymi dla każdego.

–  the CITROËN SKATE

–   Technologia pokładowa ułatwiająca poruszanie się po mieście

The Citroën Skate to urządzenie z zakresu mobilności miejskiej, które może poruszać się w centrach miast po chronionych, wydzielonych pasach ruchu, zapewniając płynną i zoptymalizowaną mobilnośćAutonomiczny, elektryczny i ładowany indukcyjnie The Citroën Skate może pracować niemal bez przerwy, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, doładowując się automatycznie w razie potrzeby z dedykowanych terminali ładowania.

The Citroën Skate jest mobilną platformą, która umożliwia Podom (kapsułom) poruszanie się po mieście w zależności od potrzeb: na żądanie ustawia się pod kapsułami, zapewniając ich przemieszczanie i obsługę. Cały manewr ustawiania się pod kapsułą zajmuje mniej niż 10 sekund. The Citroën Skate, to uniwersalna platforma mobilna, która może być wykorzystywana do przemieszczania różnych podów, poszerzając w ten sposób zakres wykorzystania zaawansowanych technologii w życiu codziennym.

Dzięki wyposażeniu we wszystkie technologie potrzebne do przemieszczania kapsuł transportowych lub logistycznych The Citroën Skate uwalnia je od zbędnego i kosztownego wyposażenia, sprawiając, że technologia autonomicznej jazdy staje się opłacalna, w przeciwieństwie do samochodów osobowych, które statystycznie pozostają zaparkowane przez 95% czasu i które woziłyby ten technologiczny balast, nigdy w pełni nie wykorzystując jego możliwości. The Citroën Skate to rodzaj ultratechnicznej deskorolki, inteligentnej i wyposażonej w technologię umożliwiającą autonomiczną jazdę z napędem elektrycznym: akumulatory trakcyjne, silnik elektryczny, czujniki… Jej maksymalna prędkość jest ograniczona do 25 km/h, a w niektórych strefach nawet do 5 km/h, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom. Prędkość można zaprogramować w zależności od sposobu i warunków użytkowania danego typu kapsuły, tak aby optymalnie ją dopasować do potrzeb.

The Citroën Skate zajmuje minimalną powierzchnię na postoju, a dzięki niewielkim wymiarom – 2,60 m długości, 1,60 m szerokości i 51 cm wysokości – nie rzuca się w oczy w przestrzeni publicznej. Oszczędne wymiary i konstrukcja pozbawiona nadwozia sprawiają, że jest pomysłowym i uniwersalnym rozwiązaniem w zakresie mobilności miejskiej.

–   Design podkreślający zaawansowane technologie

Nawiązujący do ultratechnicznej symboliki podwozia 19_19 Concept[1] design The Citroën Skate eksponuje technologie pokładowe z wielką dbałością o szczegóły: powiększone szewrony, materiały w stonowanych kolorach, łączą matową czerń z elementami aluminiowymi, dzięki czemu platforma stanowi atrakcyjną oprawę dla kapsuł, które są na niej umieszczone. Powiększone logo marki, umieszczone centralnie na The Citroën Skate logo, jest reinterpretacją oryginalnego logo marki. Wykorzystuje grę faktur i materiałów i jest swoistą kontynuacją logo modelu koncepcyjnego 19_19 Concept.

Platforma The Citroën Skate jest wyposażona w rozmieszczone na jej obwodzie systemy pokładowe, które umożliwiają bezpieczną i autonomiczną jazdę dzięki wykrywaniu pieszych, samochodów, rowerzystów, skuterów i wszelkich innych obiektów na drodze. Ponieważ przód i tył The Citroën Skate są identyczne, logo Citroëna jest podświetlane: z przodu na biało, z tyłu na czerwono, aby spełnić wymagania przepisów i wyraźnie wskazać kierunek jazdy platformy innym uczestnikom ruchu.

Aby zapewnić najwyższy poziom komfortu jazdy, jak również umożliwić umieszczanie na niej kapsuł bez ryzyka wstrząsów, platforma The Citroën Skate została wyposażona w progresywne ograniczniki hydrauliczne zawieszenia. Umieszczone na platformie logo Citroën Advanced Comfort® przypomina, że Citroën jest synonimem komfortu, niezależnie od rodzaju pojazdu tej marki.

[1] 19_19 Concept to zaprojektowany w 2019 roku na stulecie marki model koncepcyjny będący wizją ultrawygodnej mobilności do wypadów poza miasto i ucieczek na łono natury.

–   Koła ze znakiem Goodyear

Rewolucyjne pod względem koncepcji i designu koła zostały zaprojektowane i wykonane przez firmę Goodyear, która już współpracowała z Citroënem i opracowała wyróżniające się imponującym designem, o wyjątkowo duże koła do modelu 19_19 Concept. Na potrzeby The Citroën Skate Goodyear opracował wielokierunkowe koła Eagle 360 z kulistymi oponami ozdobionymi uskrzydloną stopą (Wingfoot) i logo marki Goodyear. Dzięki zastosowaniu małych silników elektrycznych, zapewniają platformie całkowitą swobodę ruchu w zakresie 360°, dzięki czemu może poruszać się we wszystkich kierunkach tak jak myszka komputerowa, obracać w miejscu czy przeciskać przez najwęższe strefy niezależnie od kierunku jazdy.

03. OPEN-SOURCE – MNOGOŚĆ PODÓW O RÓŻNYCH ZASTOSOWANIACH

Oprócz kapsuł zaprojektowanych w ramach The Urban Collëctif, można sobie również wyobrazić inne rodzaje usług. Rozdzielność The Citroën Skate i kapsuł stwarza pełną swobodę dla kreatywności w sferze możliwych zastosowań platformy i tworzenia nowych wizji mobilności indywidualnej i zbiorowej. Dla ich urzeczywistnienia możliwe jest nawiązanie współpracy partnerskiej wykraczającej daleko poza świat motoryzacji.

Dzięki technologii The Citroën Skate wszystko staje się możliwe dzięki oprogramowaniu open-source, która pozwala każdemu zewnętrznemu podmiotowi na stworzenie kompatybilnej kapsuły z uwzględnieniem danych technicznych The Citroën Skate.

Niezależnie od rodzaju potrzeb, samorządy lokalne, władze publiczne lub firmy mogą korzystać z technologii The Citroën Skate opracowując własne kapsuły do przewozu osób, wykonywania usług lub dostaw towarów konsumpcyjnych, w strefach prywatnych lub publicznych, na lotniskach, w fabrykach czy centrach kongresowych.

Citroën Autonomous Mobility Vision to elastyczna i prosta oferta szerokiej gamy usług. Lokalne władze pragnące wprowadzić publiczną usługę elektrycznego, autonomicznego transportu, która pozwoliłaby upłynnić ruch kołowy w mieście, mogłyby obniżyć swoje koszty operacyjne eksploatując flotę The Citroën Skate. W grę mogłyby również wchodzić usługi publiczne dotyczące wielu innych aspektów codziennego życia mieszkańców: transportu, zdrowia, odpadów… Posiadanie floty The Citroën Skate umożliwiłoby władzom lokalnym skuteczniejsze zarządzanie nagłym wzrostem zapotrzebowania na transport w godzinach szczytu, oferowanie transportu na żądanie w godzinach pozaszczytowych, a także zapewnienie bezpiecznego i cichego transportu w godzinach nocnych. Otwierają się nowe perspektywy dla ruchomych punktów usług publicznych, dzielnicowych i indywidualnych: gabinety lekarskie, dystrybutory żywności, food trucki, sztuczna inteligencja pozwalająca przewidzieć z wyprzedzeniem, gdzie i kiedy kapsuły powinny zostać podstawione, w zależności od ich przeznaczenia lub okoliczności.

W odpowiedzi na te wyzwania The Urban Collective oferuje innowacyjne i zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności miejskiej, które ułatwiają życie w mieście. 

DANE TECHNICZNE

THE CITROËN SKATE

– Długość: 2,600 m

– Szerokość: 1,600 m

– Wysokość: 0,510 m

– Maksymalna prędkość: 25 km/h

– Automatyczne doładowywanie indukcyjne

SOFITEL EN VOYAGE

– Długość: 3,145 m

– Szerokość: 1,790 m

– Wysokość: 1,963 m

PULLMAN POWER FITNESS

– Długość: 3,250 m

– Szerokość: 1,600 m

– Wysokość: 1,825 m

JCDECAUX CITY PROVIDER

– Długość: 3,006 m

– Szerokość: 1,654 m

– Wysokość: 2,516 m

Źródło: Citroen

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 1
    • 4 311
    • 784
    • 1 286 224
    • 204 544