Strona poświęcona motoryzacji

– Citroën przedstawia nową, alternatywną propozycję dla klasycznych sedanów oraz kompaktowych hatchacków i SUV-ów. Nowy model jest elegancki, atrakcyjny i przystępny cenowo.

– Nowe C4 X i ë-C4 X łączą elegancję fastbacka z nowoczesną sylwetką SUV-a i ponadczasowym stylem przestronnego sedana (długość nadwozia wynosi 4,6 m).

– Nowa oferta przyczyni się do znacznego zwiększenia sprzedaży Citroëna na rynkach pozaeuropejskich, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

– Modele C4 X i ë-C4 X oferują połączone technologie najnowszej generacji z intuicyjnym systemem informacyjno-rozrywkowym My Citroën Drive Plus, wprowadzonym po raz pierwszy w nowym Citroënie C5 X.

– Wersja ë-C4 X, łącząca atrakcyjną stylistykę, komfort i dużą ilość miejsca w kabinie z całkowicie elektrycznym napędem i zerową emisją, nie mająca odpowiednika na rynku, odegra znaczącą rolę w przyspieszeniu procesu transformacji energetycznej.

– Zasięg ë-C4 X wynosi 360 km w cyklu WLTP . Samochód jest wyposażony w silnik elektryczny 100 kW / 136 KM, oraz możliwość szybkiego doładowania akumulatora i zwiększenia zasięgu o 100 km w ciągu 10 minut za pomocą ładowarki 100 kW DC.

– Samochody wyróżniają się przestronną kabiną i ogólnym komfortem dzięki bardzo dużej ilości miejsca na wysokości kolan w drugim rzędzie oraz pokaźnemu bagażnikowi o pojemności 510 litrów. Silnik elektryczny umożliwia wjazd do centrów miast przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia bez wyjątku. Pracuje cicho i bez drgań.

– Oba modele mają ponadprzeciętnie komfortowe wnętrze dzięki programowi Citroën Advanced Comfort, dostępnemu wyłącznie w samochodach tej marki, z siedzeniami i zawieszeniem Citroën Advanced Comfort®.

– W zależności od rynku oferta silników obejmuje trzy silniki benzynowe Citroën PureTech i jeden wysokoprężny w przypadku C4 X. Model ë-C4 X ma napęd całkowicie elektryczny. Na wielu rynkach europejskich będzie oferowany wyłącznie w tej wersji.

[1] Podane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 odpowiadają homologacji WLTP (rozporządzenie UE 2017/948). Od 1 września 2018 r. nowe pojazdy podlegają homologacji według światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP), która jest nową, bardziej realistyczną procedurą badania zużycia paliwa i emisji CO2. WLTP w pełni zastępuje nowy europejski cykl jazdy (NEDC), który był poprzednio stosowaną procedurą badań. Z uwagi na bardziej realistyczne warunki testów zużycie paliwa i emisja CO2 zmierzone w cyklu WLTP w wielu przypadkach są wyższe w porównaniu z wartościami zmierzonymi według NEDC. Zużycie paliwa i emisja CO2 mogą się różnić w zależności od standardowego i dodatkowego wyposażenia pojazdu oraz rozmiaru opon.

Citroën prezentuje dziś C4 X i ë-C4 X z napędem elektrycznym. To elegancki samochód o unikatowej koncepcji, przeznaczony dla klientów, którzy szukają atrakcyjnej alternatywy dla kompaktowych sedanów i SUV-ów.

Stylistyka Citroëna ë-C4 X i C4 X nawiązuje do modelu Citroën C5 X. Wyłamuje się z tradycyjnych definicji kompaktowych wersji nadwozia i proponuje klientom innowacyjną alternatywę, która wyróżnia się na tle innych samochodów. Łączy elegancką sylwetkę fastbacka z nowoczesnym wyglądem SUV-a i ponadczasowym wyrafinowaniem i przestronnym wnętrzem sedana.

„Cieszą nas możliwości, jakie stwarza pojawienie się nowych modeli w naszej gamie. ë-C4 X i C4 X przyczynią się w znaczący sposób do umocnienia Citroëna i ekspansji sprzedaży na rynkach europejskich oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki” – powiedział Vincent Cobée, dyrektor generalny marki. „Wielu klientów mówiło nam, że chciałoby mieć alternatywę dla hatchbacków i SUV-ów, licznie występujących w segmencie dużych samochodów kompaktowych, która byłaby przystępna cenowo, ekologiczna i elegancka. Dziś proponujemy im model, który jest naszą odpowiedzią na te oczekiwania. To koncepcja łącząca w pół drogi różne wersje nadwozia, wyróżniająca się i wybiegająca w przyszłość. A także zapewniająca pełen komfort, technologie, bezpieczeństwo i wartości, których klienci oczekują od Citroëna, nie mówiąc o wyjątkowej ilości miejsca i dużej uniwersalności, a do tego z zaletami w pełni elektrycznego napędu, który nie emituje zanieczyszczeń.”

Użytkownicy Citroënów C4 X i ë-C4 X z napędem w 100% elektrycznym będą również mieli do dyspozycji system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji MyCitroën Drive Plus oraz pełny pakiet złączy i usług połączonych.

Citroën przyczynia się do transformacji energetycznej. Marka podjęła śmiałą decyzję oferowania na wielu rynkach europejskich, bardziej dojrzałych pod tym względem, wyłącznie modelu elektrycznego Citroën ë-C4 X. Citroën ë-C4 X wyposażony w silnik 100 kW z homologowanym zasięgiem WLTP 360 km to jedyny w pełni elektryczny samochód, który będzie oferował połączenie atrakcyjnej stylistyki, komfortu i dużej ilości miejsca na rynku popularnych samochodów średniej wielkości. Gdy dodamy duży bagażnik o pojemności 510 litrów, to otrzymujemy samochód, który będzie idealnym towarzyszem w aktywnym życiu klientów z rodzinami lub w służbowych trasach klientów biznesowych po mieście, np. w przypadku zawodowych kierowców.

Na rynkach pozaeuropejskich oraz w niektórych krajach Europy klienci, którzy wolą wydajny silnik termiczny będą mieli wybór między sprawdzonymi silnikami benzynowymi PureTech lub wysokoprężnymi BlueHDi o doskonałej sprawności.

Nowe Citroeny ë-C4 X i C4 X będą produkowane wyłącznie w Europie w zakładach Stellantis w Villaverde, koło Madrytu w Hiszpanii i stamtąd trafią na rynki całego świata. Sprzedaż obu modeli rozpocznie się stopniowo pod koniec 2022 roku.

1. NIEPOWTARZALNY SAMOCHÓD, KTÓRY SIĘ WYRÓŻNIA

Nowe Citroëny C4 X i ë-C4 X należą bezdyskusyjnie do najnowszej generacji Citroënów i wyróżniają się stylem i koncepcją. To nowa, świeża i unikatowa oferta dla klientów, którzy poszukują eleganckiej alternatywy dla tysięcy hatchbacków i SUV-ów dostępnych na rynku.

„Citroëny ë-C4 X i C4 X wyróżniają się w tłumie – przód ma krągłe kształty i typową stylistykę modeli marki, ale z tyłu widzimy zupełnie inną sylwetkę, zdecydowanie bardziej dynamiczną i pociągającą” – mówi Pierre Leclercq, dyrektor ds. stylu Citroëna. „Zwiększyliśmy długość nadwozia, żeby zapewnić wyższy komfort pasażerom na tylnych miejscach, a także zaprojektowaliśmy bardzo pojemny bagażnik, aby spełnić oczekiwania klientów, którzy wolą bardziej tradycyjne bagażniki (np. na rynku wynajmu osobom prywatnym), ale jednocześnie chcą uniknąć zbyt dużych rozmiarów samochodu czy niezgrabnego kształtu nadwozia. Przesunęliśmy więc, na ile się dało, wszystkie elementy i uzyskaliśmy typową dla fastbacka linię dachu, która płynnie przechodzi w klapę, a następnie opada aż do zderzaka i tworzy muskularnie zarysowany tył. W połączeniu z wyższą linią dolnej części nadwozia i osłonami, które maskują długość auta i sprawiają wrażenie, jakby sprężało się do skoku, dają sportowy efekt” – dodaje Pierre Leclercq.

Nowe modele ze swoją długością nadwozia 4,6 m idealnie wpisują się w gamę marki pomiędzy hatchacka C4 o długości 4,36 m i Citroena C5 X, który ma długość 4,8 m. Rozstaw osi 2,67 m jest taki sam jak w hatchbacku C4. Obie wersje są opracowane na platformie CMP.

Widziana z profilu dynamiczna linia dachu biegnie z wdziękiem od górnej części przedniej szyby aż do końca klapy i kreśli sylwetkę stabilnego fastbacka, zdecydowanie odległą od często nieco niezgrabnych brył crossoverów z wyższym zawieszeniem. Tylny zwis sprytnie maskuje długość nadwozia konieczną do pomieszczenia pojemnego 510-litrowego bagażnika. Gładka linia dachu i nadwozia zapewnia jednocześnie lepsze parametry aerodynamiczne. Współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego Cx wynosi 0,29, z korzyścią dla zasięgu i sprawności energetycznej. Elektryczna wersja ë-C4 X ma zasięg 360 km w cyklu WLTP.

Subtelnie wyprofilowana dolna część klapy, która schodzi aż do tylnego zderzaka zachwyca czystością linii. U szczytu ma wbudowany dyskretny spojler. Pośrodku umieszczono nazwę marki. Tył jest lekko pochylony do przodu, co podkreśla dynamikę i prestiżowy styl auta.

Nowe charakterystyczne światła tylne z diodami LED nawiązują do kształtu przednich lamp. Rozmieszczone po obu stronach bagażnika idealnie wpisują się pod każdym kątem w linię otworu klapy i zachodzą na boki nadwozia. Ich kształt przypomina strzałę, która kończy się przed tylnymi drzwiami i dodatkowo wzmacnia dynamikę sylwetki.

Tylny zderzak ma muskularną linię, a dolny spojler otrzymał matowe wykończenie, które charakteryzuje się większą trwałością i zapewnia lepszą ochronę. Błyszczące czarne wstawki podkreślają linie bryły i dodają elegancji, a oryginalne wloty powietrza przypominają solidną sylwetkę Citroena C5 Aircross.

Duże koła o średnicy 690 mm w połączeniu z krótkim przednim zwisem sprawiają, że samochód jest wyższy, a wyżej umieszczone miejsce kierowcy daje prowadzącemu poczucie większego bezpieczeństwa. Czarne matowe osłony nadkoli i dolne spojlery oraz osłony Airbump® z kolorowymi wstawkami wzmacniają poczucie solidności i ochrony.

Dobrze znany z modeli Citroëna przód ma typowe dla marki zaokrąglone kształty. Wysoka, pozioma maska z wyprofilowanymi wcięciami i chromowane szewrony biegnące przez całą szerokość samochodu przedłużają dwupoziomowe przednie światła LED wykonane w technologii Citroën LED Vision. Podkreślają zaawansowanie technologiczne samochodu i zapewniają maksymalną widoczność.

Matowo-czarny dolny spojler łączy się z osłonami bocznymi i tylnymi. W grillu wykorzystano motyw dużych szewronów, podobny do rozwiązania zastosowanego w samochodzie studyjnym 19-19, a potem w najnowszych modelach. Z obu stron sześciokątnej dolnej części grilla umieszczono światła przeciwmgłowe w wyrazistych obramowaniach.

2. TECHNOLOGIE POŁĄCZONE NOWEJ GENERACJI – NOWE CYFROWE MOŻLIWOŚCI W CODZIENNYM ŻYCIU

Nowe Citroeny ë-C4 X i C4 X są wyposażone w system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji, który po raz pierwszy pojawił się w Citroënie C5 X.

My Citroën Drive Plus

Nowy, bardzo intuicyjny system jest wyposażony w ekran HD 10”. Klient może go w pełni spersonalizować za pomocą widżetów. Spopularyzowane przez smartfony i tablety, zapewniają szybki dostęp do aplikacji i treści na ekranie dotykowym samochodu.

Nowy interfejs ma również funkcję rozpoznawania mowy naturalnej. Asystent rozumie, co mówią, odpowiada na ich pytania i wykonuje ustne polecenia. System może rozumieć 29 języków i wykonywać wiele poleceń dotyczących pracy systemów pokładowych: klimatyzacji, mediów, nagłośnienia, telefonu czy połączonych usług rozpoznających polecenia głosowe.

System może zapamiętać osiem profili użytkowników dzięki zaawansowanemu układowi zarządzania nimi (Advanced Profile Management). Każdy z nich może być połączony z dwoma smartfonami, które są rozpoznawane jak tylko ich użytkownik wsiądzie do samochodu. System zapewnia również aktualizację map w czasie rzeczywistym za pomocą serwisu TomTom. Mapy nawigacji są automatycznie aktualizowane co miesiąc, aby system dostarczał kierowcom zawsze najświeższe informacje. Usługa jest nieodpłatna przez trzy lata.

Samochody mogą mieć nawet cztery gniazda USB do ładowania telefonu lub tabletu: dwa w dolnej części środkowej konsoli i dwa z tyłu, żeby zapewnić łatwy dostęp pasażerom tam siedzącym. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest jedno gniazdo USB A i jedno USB C.

USŁUGI MOBILNE

Dla większego komfortu i bezpieczeństwa dostępny jest też pakiet Citroën Connect, który uzupełnia funkcjonalności systemu My Citroën Drive Plus:

My Citroën:aplikacja pozwala na połączenie się z samochodem za pomocą smartfona. Kierowcy ë-C4 X będą mogli na przykład sprawdzić poziom naładowania akumulatora jak również zaprogramować i kontrolować proces ładowania, oraz włączyć ogrzewanie lub klimatyzację.

My Citroën Assist: zapewnia spokój ducha – użytkownicy mają możliwość wezwania pomocy z funkcją geolokalizacji i mogą korzystać z usługi assistance całodobowo przez cały rok i bez konieczności wykupienia abonamentu. W razie wypadku, który spowoduje zadziałanie poduszek powietrznych, My Citroën Assist automatycznie zawiadamia najbliższe służby ratownicze, aby wysłały pomoc. System można również uruchomić ręcznie naciskając czerwony przycisk „SOS” na desce rozdzielczej. Citroën może skontaktować się z kierowcą, jeśli system wykryje problem techniczny lub jest konieczny przegląd. W razie awarii kierowca może wezwać pomoc lub assistance przez naciśnięcie czarnego przycisku pomocy drogowej.

My Citroën Drive:dostarczainformacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym dzięki TomTom Traffic. Podaje lokalizację POI, prognozę pogody, adres i ceny parkingów oraz paliwa na stacjach benzynowych. Kierowcy z pewnością docenią wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia o niebezpiecznych strefach. W Nowym ë-C4 X system został dodatkowo ulepszony – podaje lokalizację stacji ładowania samochodów elektrycznych, funkcję planowania trasy i graficzną informację o zasięgu w zależności od poziomu naładowania.

My Citroën Play: umożliwia kierowcom korzystanie z ulubionych aplikacji zainstalowanych na smartfonie bez podejmowania niepotrzebnego ryzyka. Ta bezprzewodowa funkcja jest kompatybilna z Apple CarPlay (łącznie ze sterowaniem głosowym SIRI) i Android Auto. Kompatybilne aplikacje są wyświetlane bezpośrednio na centralnym ekranie. Można z nich teraz bezpiecznie korzystać bez odrywania wzroku od drogi.

3. KOMFORT, WYRAFINOWANIE I PRZESTRZEŃ

Kabina Citroëna ë-C4 X i C4 X oferuje kierowcy i pasażerom niezrównane poczucie spokoju, komfortu i przestrzeni dzięki rozwiązaniom wprowadzonym w ramach programu Citroën Advanced Comfort.

Jego zalety odczują zwłaszcza pasażerowie na tylnych siedzeniach dzięki rekordowej w tej klasie ilości miejsca na wysokości kolan, wynoszącej 198 mm, i oparciom bardziej odchylonym do tyłu (27 stopni), a także dzięki szerokości nadwozia wynoszącej 1 800 mm, która pozwala trzem dorosłym osobom wygodnie siedzieć obok siebie. Mają do dyspozycji 1 366 mm szerokości wewnętrznej na wysokości ramion i 1 440 mm nad podłokietnikami.

„Komfort pasażerów na tylnych siedzeniach i pojemność bagażnika mają kluczowe znaczenie w przypadku samochodu, który ma wypełnić lukę pomiędzy tradycyjnymi sedanami a bardziej ekskluzywnymi modelami coupe. Ten samochód bez wątpienia wychodzi naprzeciw wszystkim oczekiwaniom. Sądzimy, że klienci uznają go za interesujący i inny od wszystkich ze względu na elegancję, niepowtarzalność i właściwą dla modeli Citroëna osobowość. Samochód naprawdę zaskakuje poziomem komfortu podróżowania na tylnych siedzeniach dzięki największej w tej klasie ilości miejsca na wysokości kolan, rewelacyjnej odległości od siedzisk do dachu oraz znakomitej widoczności do przodu i na boki, czyli kluczowym elementom naszego programu Advanced Comfort” – mówi Laurence Hansen, dyrektorka ds. produktu i strategii marki Citroën.

Pojemny bagażnik

Unikatowy design Citroëna C4 X i ë-C4 X pozwolił zespołowi projektantów na uzyskanie imponująco dużego bagażnika – jego pojemność użyteczna wynosi 510 litrów. Tę cechę powinni szczególnie docenić klienci biznesowi lub flotowi zajmujący się prywatnym wynajmem samochodów i wynajmem samochodów z kierowcą, którzy poszukują samochodów z odizolowaną od kabiny przestrzenią bagażową, wzmacniającą w odczuciu pasażerów siedzących z tyłu efekt „limuzyny”.

Zawiasy, umieszczone pod tylną szybą na końcu linii dachu płynnie biegnącej od przodu ku tyłowi, umożliwiają podniesienie tylnej klapy na dużą wysokość i ułatwiają dostęp do przestrzeni bagażowej. Całkowicie płaska podłoga ma maksymalną szerokość 1010 mm między nadkolami i maksymalną długość 1079 mm. Wkładanie i wyjmowanie dużych waliz i innych bagaży ułatwia duża wysokość otworu bagażnika, wynosząca 745 mm, i próg załadunku, umieszczony zaledwie 164 mm nad płaską podłogą. Wysokość załadunku przedmiotów (odległość między progiem załadunku a górną krawędzią otworu bagażnika) wynosi 445 mm, a wysokość wolnej przestrzeni pod tylną półką – aż 565 mm. Duża jest również szerokość otworu bagażnika: 875 mm na wysokości 200 mm nad progiem załadunku i 885 mm między wyprofilowanymi zawiasami pokrywy bagażnika.

Dodatkowa przestrzeń pod podłogą bagażnika umożliwia w razie potrzeby przewóz większej liczby bagaży. Może też być obszernym schowkiem na przewód lub przewody ładowania ë-C4 X. Oparcia tylnych siedzeń dają się składać do przodu, przez co zwiększają przestrzeń bagażową, a „klapa na narty” w opuszczanym podłokietniku umożliwia załadunek szczególnie długich przedmiotów, które można przez nią wsunąć do wnętrza kabiny.

Program Citroën Advanced Comfort

Kierowcy i pasażerowie wsiadający do Citroëna ë-C4 X i C4 X mogą liczyć na wyjątkowy poziom komfortu podróżowania w bezstresowych warunkach, dających poczucie absolutnego spokoju. To efekt programu Citroën Advanced Comfort, który jest wyrazem uważnego i racjonalnego podejścia, mającego na celu zapewnienie jak najlepszego samopoczucia w podróży wszystkim pasażerom. Obejmuje wszystkie aspekty podróżowania samochodem od komfortu prowadzenia, który ma ułatwiać życie kierowcy, poprzez komfort podróżowania polegający na ułatwieniu dostępu do wnętrza i schowków, aż po komfort użytkowania dzięki prostemu i intuicyjnemu korzystaniu z zaawansowanych technologii i funkcji samochodu. Nie można pominąć komfortu psychicznego, który osiągnięto poprzez zapewnienie spokojnej i relaksującej atmosfery dla wszystkich pasażerów.

Uzupełnieniem programu Citroën Advanced Comfort w modelach C4 X i ë-C4 X są oferowane wyłącznie przez tę markę fotele Advanced Comfort. Są obszerne i przytulne. Wyposażono je w warstwę specjalnej, wzmocnionej pianki o grubości 15 mm. Zapewniają wyjątkowe połączenie komfortu wizualnego, komfortu ciała i komfortu podróżowania. Pasażerowie czują się tak, jakby siedzieli w przytulnym domowym fotelu, który mocno ich obejmuje, odizolowani od hałasów i nierówności drogi. Pianka o wysokiej gęstości, tworząca rdzeń siedzenia, zapewnia – zwłaszcza podczas długich podróży – optymalny poziom komfortu, który nie zmienia się z upływem czasu dzięki zwiększonej odporności pianki na starzenie się i trwałe odkształcanie. Maksymalny komfort pozycji ciała jest ważny, zwłaszcza podczas długich podróży, dlatego obszerne oparcia przednich foteli w ë-C4 X i C4 X są wyposażone we wzmocnione podparcia, regulację podparcia lędźwiowego i regulację w pionie, a także w możliwość elektrycznej regulacji ustawienia.

Obszerne tylne siedzenia mogą być podgrzewane i podobnie jak przednie fotele, wyposażone w funkcję masażu, która znacząco zwiększa komfort podróżowania. W przypadku wyższych poziomów wyposażenia są obite nową tapicerką z Alcantary, która jest miękka w dotyku i wzmacnia wrażenie wyrafinowania oraz komfortu w kabinie.

Zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi®

Innowacyjny i unikatowy układ zawieszenia Citroëna, niewidoczny dla kierowcy i pasażerów, ale niezbędny dla zapewnienia wysokiego komfortu podróżowania, składa się z dwóch hydraulicznych ograniczników, współpracujących z amortyzatorem i sprężyną, zastosowanych w miejsce ograniczników mechanicznych.

W uproszczeniu – jeden z ograniczników hydraulicznych działa w fazie ściskania, drugi w fazie rozprężania (lub odbicia), a zawieszenie działa dwustopniowo, w zależności od wielkości działających na nie sił. W przypadku lekkiego ściskania i rozprężania sprężyna i amortyzator wspólnie kontrolują pionowe ruchy zawieszenia bez udziału hydraulicznych ograniczników. Ich obecność zapewniła jednak konstruktorom z Citroëna większą swobodę w doborze nastawów zawieszenia w celu uzyskania efektu „latającego dywanu”, z którego słynie marka, stwarzającego wrażenie płynięcia samochodu nad nierównościami drogi.

W przypadku silnych uderzeń sprężyna i amortyzator współpracują z hydraulicznymi ogranicznikami ściskania i rozprężania, aby stopniowo spowolnić ruch zawieszenia i zapobiec wstrząsom pod koniec skoku. W przeciwieństwie do ogranicznika mechanicznego, który pochłania energię i uwalnia jej część w postaci wstrząsu, ogranicznik hydrauliczny pochłania i rozprasza tę energię.

Idealna temperatura

Innym ważnym czynnikiem mającym wpływ na komfort kierowcy i pasażerów, zwłaszcza podróżujących przestronnym ë-C4 X lub C4 X, jest temperatura w kabinie.

Bardzo rozbudowany pakiet klimatyzacji zapewnia im pełen komfort w tym zakresie nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. W jego skład wchodzi automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, wyposażona dla ułatwienia obsługi w dwa moduły sterowania, a także podgrzewane przednie i tylne fotele, podgrzewana przednia szyba i podgrzewana kierownica. Pasażerowie na tylnych siedzeniach będą mogli również regulować nawiew powietrza dzięki dwóm dyszom umieszczonym na tylnej ściance środkowej konsoli.

ŚWIATŁO I SPOKÓJ

Dzięki starannie dopracowanemu doświetleniu i wystrojowi wnętrza, każda podróż Nowymi ë-C4 X i C4 X zamienia się w idealne, niezapomniane przeżycie.

W kabinie szczególny nacisk położono na stworzenie spokojnej i pozytywnej atmosfery poprzez zastosowanie ciepłych materiałów i dużych powierzchni przeszklonych oraz mniejszych szyb w tylnych słupkach. Podsufitka i obicia słupków w jasnym kolorze dodatkowo rozświetlają wnętrze, wzmacniając zarazem panującą w nim ciepłą atmosferę. W ofercie dostępny jest także panoramiczny dach, otwierany elektrycznie. Został on zaprojektowany z myślą o zachowaniu niezmienionej odległości od siedzisk do dachu na tylnych siedzeniach i dodatkowym doświetleniu wnętrza. Wyposażono go w żaluzję przeciwsłoneczną zapewniającą optymalną kontrolę doświetlenia.

W nocy atmosfera w kabinie jest równie przyjemna i uspokajająca dzięki podświetleniu diodami LED cyfrowego zespołu zegarów, kolorystycznie dopasowanego do białego podświetlenia elementów sterowania związanych z prowadzeniem samochodu i komfortem w kabinie, a także do przedniego i tylnego oświetlenia wewnętrznego.

INTELIGENTNE SCHOWKI ROZMIESZCZONE W CAŁEJ KABINIE

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom kierowców i pasażerów współczesnych samochodów, Citroën, oprócz zaprojektowania obszernego bagażnika, włożył także wiele wysiłku w maksymalne zwiększenie liczby schowków. Citroën ë-C4 X i C4 X mogą być wyposażone nawet w 16 otwartych lub zamykanych schowków o łącznej pojemności 39 litrów, zaprojektowanych tak, aby były praktyczne i łatwe w codziennym użytkowaniu.

Osoby na przednich siedzeniach mają dostęp do systemu Smart Pad Support™, stworzonego przez Citroëna. Jest to wysuwany wspornik pod tablet, wbudowany bezpośrednio w deskę rozdzielczą. Solidny, bezpieczny i funkcjonalny wspornik pozwala pasażerowi siedzącemu z przodu maksymalnie wykorzystać czas spędzony w podróży. Pod spodem znajduje się duża wysuwana szuflada wyposażona w mechanizm cichego domykania. Na jej dnie znajduje się antypoślizgowa wykładzina, która ułatwia bezpieczne przechowywanie cennych osobistych lub kruchych przedmiotów. Umieszczony poniżej wspornika zamykany schowek w desce rozdzielczej również posiada mechanizm płynnego otwierania.

Wysoka i szeroka środkowa konsola została zaprojektowana w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć jej pojemność dzięki dużej wnęce w przedniej części. Jest wyposażona w antypoślizgową klapkę oddzielającą, która umożliwia ukrycie niektórych przedmiotów we wnęce, podczas gdy inne pozostają w zasięgu ręki na jej wierzchu. Na środkowej konsoli znajduje się otwarta wnęka z bezprzewodową ładowarką do smartfonów, a także dwa gniazda USB, w tym jedno typu C. Poniżej, przed dźwignią zmiany biegów, jest wnęka na różne drobne przedmioty. Ponadto konsola posiada duży centralny schowek zamykany roletą, pod którą znajdują się dwa uchwyty na kubki, a także duży schowek pod przednim przesuwanym środkowym podłokietnikiem.

Pasażerowie siedzący na tylnych siedzeniach mogą się relaksować lub pracować – mają dostęp do uchwytów na kubki i schowka na drobne przedmioty, takie jak długopisy, w opuszczanym środkowym podłokietniku tylnej kanapy.

4. NOWY ë-C4 X – ELEKTRYCZNA OAZA SPOKOJU W WYJĄTKOWEJ OPRAWIE

Dzięki przełomowemu designowi ë-C4 X jest jedynym takim modelem w segmencie kompaktowych samochodów klasy średniej. Jako jedyny łączy w sobie elegancję fastbacka, muskularne akcenty zapożyczone ze świata SUV-ów oraz wyrafinowanie właściwe dla sedana i – jako jedyny – oferuje ciszę i absolutny spokój elektrycznego auta za przystępną cenę. Dokądkolwiek zapragniemy się udać, ë-C4 X umożliwi pomimo ograniczeń dostępu, wynikających z przepisów dotyczących emisji spalin, swobodny wjazd do tych stref na co dzień w trybie w 100% elektrycznym i nie wyemituje przy tym ani grama CO2.

Warto podkreślić, że na wielu europejskich rynkach (Austria, Belgia, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, rynki skandynawskie i Wielka Brytania) oferowany będzie wyłącznie model ë-C4 X w 100% elektryczny, natomiast na pozostałych rynkach europejskich oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce dostępny będzie zarówno ë-C4 X, jak i C4 X z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.

Zarówno kierowca, jak i pasażerowie – wszyscy podróżujący Nowym ë-C4 X lub C4 X będą mogli cieszyć się kojącą ciszą i płynnością jazdy dzięki innowacyjnemu i łagodnemu zawieszeniu Citroëna, miękkim fotelom Advanced Comfort, brakowi hałasu i drgań silnika w przestronnej kabinie, a także dzięki ergonomicznym interfejsom przyjaznym dla użytkownika oraz usługom mobilnym.

ë-Comfort to zobowiązanie firmy Citroën wobec klientów w odpowiedzi na ich oczekiwania w zakresie ochrony środowiska i ekologii Marka oferuje im możliwość jazdy w trybie elektrycznym z zerową emisją CO2. Podczas jazdy przekłada się to na całkowity brak hałasu i spalin, a także na natychmiast dostępny maksymalny moment obrotowy, który zapewnia dynamiczną i przyjemną jazdę bez drgań, wstrząsów i konieczności zmiany biegów. Ponadto użytkownicy zyskują możliwość korzystania ze zdalnie programowanych usług, zapewniających im większy spokój ducha, oraz cieszyć się niższymi kosztami przeglądów, które obniżają całkowity koszt posiadania samochodu.

Moc i zasięg

Dzięki opływowym, aerodynamicznym kształtom i wydajnemu, bezemisyjnemu napędowi elektrycznemu ë-C4 X dysponuje zasięgiem do 360 km w cyklu WLTP. Umożliwia także kierowcom wjazd do stref niskiej emisji, które mogą być niedostępne dla pojazdów ze standardowymi silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi w coraz większej liczbie miejscowości.

Dla prywatnych wypożyczalni, taksówek i firm wynajmujących samochody z kierowcą, działających w miastach i poza nimi, ë-C4 X będzie doskonałą, elegancką, czterodrzwiową, przestronną i kompaktową alternatywą, która spełni ich potrzeby w zakresie bezemisyjnej mocy elektrycznej i użytecznego zasięgu. Elektryczny napęd o mocy 100 kW zapewnia autu świetne osiągi w każdych warunkach jazdy. Dzięki mocy 136 KM i natychmiast dostępnemu momentowi obrotowemu 260 Nm samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w trybie Sport w ciągu 9,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. Źródło zasilania stanowi wysokonapięciowy (400 V) akumulator litowo-jonowy o pojemności 50 kWh.

Hamowanie z odzyskiwaniem energii umożliwia kierowcy częściowe doładowywanie akumulatora trakcyjnego i zwiększanie zasięgu podczas podróży poprzez wzmocnienie siły hamowania bez wciskania pedału hamulca i odzyskiwanie tym sposobem energii, która w przeciwnym razie zostałaby utracona. Dostępne są trzy tryby jazdy – Eco, Normal lub Sport – aktywowane za pomocą selektora na środkowej konsoli. Dla większego spokoju ducha użytkowników akumulator trakcyjny jest objęty 8-letnią gwarancją lub do przebiegu 160 tys. km na 70% fabrycznej pojemności.

Łatwe i zoptymalizowane ładowanie

Ładowanie akumulatora ë-C4 X jest łatwe i może odbywać się w trasie, z publicznych stacji ładowania lub w miejscu zamieszkania. Dla każdego z tych przypadków zoptymalizowano czas ładowania:

– W przypadku terminali publicznych przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW (tryb 4) tempo ładowania akumulatora jest największe w tym segmencie aut i wynosi około 10 km/min, przy czym ładowanie do 80% pojemności odbywa się w ciągu 30 minut.

– Korzystanie z 32-amperowego terminala typu Wall box 7,4 kW 32 A (tryb 3) sprawia, że ładowanie z użyciem ładowarki jednofazowej zajmie 7,5 godziny lub przy użyciu pokładowej ładowarki prądu trójfazowego o mocy 11 kW, dostępnej w opcji, tylko 5 godzin.

– W miejscu zamieszkania i w sporadycznych przypadkach akumulator trakcyjny można naładować ze standardowego gniazdka domowego (tryb 2).

Aby ułatwić życie użytkownikom samochodów elektrycznych, Citroën oferuje rozwiązanie „one-stop-shop” w postaci montażu terminala typu Wall box w miejscu zamieszkania. Zarządzanie ładowaniem jest łatwe i można je zaprogramować tak, aby skorzystać z niższych cen energii elektrycznej w godzinach pozaszczytowych. Moment rozpoczęcia ładowania można zaprogramować w pokładowym interfejsie dotykowym My Citroën Drive Plus lub aplikacji My Citroën.

Dzięki ergonomicznemu gniazdu ładowania podłączenie samochodu do terminala jest bardzo łatwe, a przewody ładowania można umieścić w specjalnej wnęce pod podłogą bagażnika. Kolorowy wskaźnik na gnieździe ładowania pozwala użytkownikom monitorować proces ładowania akumulatora. Można również go śledzić w aplikacji My Citroën.

Intuicyjna komunikacja z samochodem dla większego spokoju ducha

Między kierowcą a zelektryfikowanym samochodem istnieje silna więź, dlatego Citroën uprościł komunikowanie się użytkownika z samochodem, aby uczynić je równie łatwym, satysfakcjonującym i naturalnym w codziennym użyciu jak korzystanie z dowolnego urządzenia domowego.

Citroën dba o to, aby użytkownicy jego samochodów elektrycznych mieli dostęp do przejrzystych, intuicyjnych, czytelnych i zrozumiałych interfejsów, łatwych w obsłudze. Kierowca ma do swojej dyspozycji dedykowany panel na cyfrowym zespole zegarów informujący o poziomie naładowania akumulatora i aktualnym zasięgu, a także trzy inne panele do wyboru: wskaźnik mocy (licznik energii elektrycznej), przepływy energii lub informacja o zużyciu energii na utrzymanie komfortu cieplnego w kabinie. Ten ostatni panel pokazuje wpływ ogrzewania kabiny i utrzymania komfortu cieplnego na zużycie energii. Poszczególne strony interfejsu ekranu dotykowego, dostępne bezpośrednio za pomocą przycisku na środkowej konsoli, informują o stanie działania systemu lub ustawieniu ładowania akumulatora trakcyjnego z przesunięciem czasowym. Podczas ładowania akumulatora trakcyjnego na ekranie może być wyświetlany czas pozostały do pełnego naładowania, odzyskany zasięg lub odzyskany procent naładowania akumulatora.

5. NOWOCZESNE I EFEKTYWNE ENERGETYCZNIE SILNIKI DLA NOWEGO C4 X

Aby wyjść naprzeciw wszelkim potrzebom na niektórych rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz na szeregu innych rynkach pozaeuropejskich C4 X będzie również sprzedawany ze sprawdzonymi, efektywnymi energetycznie i wysokowydajnymi silnikami benzynowymi Citroëna.

W zależności od rynku dostępnych będzie do trzech różnych konfiguracji 3-cylindrowego, turbodoładowanego silnika Citroën PureTech z bezpośrednim wtryskiem paliwa i skrzyń biegów:

– PureTech 100 Stop & Start Euro 6.4 z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów,

– PureTech 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8,

– PureTech 130 Euro 6.1 z automatyczną skrzynią biegów EAT8 – wyłącznie na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki oraz pozostałe rynki pozaeuropejskie.

Ponadto na niektórych rynkach dostępna będzie także wersja z silnikiem wysokoprężnym:

– BlueHDi 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8

6. ZAAWANSOWANIE SYSTEMY WSPOMAGANIA PROWADZENIA

Citroën C4 X i ë-C4 X dołączają do modeli C4, C5 Aircross i Nowego C5X najnowszej generacji. Oferują klientom bardzo rozbudowaną, kompletną gamę najnowszych systemów wspomagania prowadzenia i zwiększania bezpieczeństwa. W ofercie dostępnych jest 20 zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy oraz obniżają poziom stresu kierowcy i pasażerów.*

Gama technologii opracowanych przez Citroëna, służących poprawie bezpieczeństwa jazdy, obejmuje w szczególności następujące systemy:

– Active Safety Brake: w przypadku wystąpienia ryzyka kolizji powoduje automatyczne wyhamowanie samochodu dzięki wykrywaniu i analizowaniu nieruchomych i ruchomych przeszkód, łącznie z pieszymi, rowerzystami i oczywiście innymi pojazdami, także w nocy.

– System ostrzegania o ryzyku kolizji Post Collision Safety Brake: ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji z pojazdem poruszającym się z przodu przy prędkościach powyżej 30 km/h. System Post Collision Safety Brake włącza się automatycznie po kolizji w celu zapobieżenia wszelkiemu dodatkowemu przemieszczeniu się samochodu.

– Highway Driver Assist: system wspomagania jazdy półautonomicznej poziomu drugiego, który łączy działanie aktywnego regulatora prędkości z funkcją Stop & Go i systemu aktywnego monitorowania pasa ruchu. Kierowca może częściowo powierzyć prowadzenie samochodu pokładowym systemom wspomagania, ale pod warunkiem, że pozostanie skupiony na sytuacji na drodze i będzie trzymał obie ręce na kierownicy (tak jak wymagają tego obowiązujące przepisy). Kierowca może w każdej chwili ponownie przejąć pełną kontrolę nad samochodem.

– Aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go: System dostosowuje się do prędkości poprzedzającego pojazdu poprzez automatyczne utrzymywanie bezpiecznej odległości uprzednio ustawionej przez kierowcę. W razie potrzeby system jest również w stanie automatycznie zatrzymać i ponownie uruchomić pojazd, bez konieczności wciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca bądź gazu.

Dostępnych jest także szereg innych technologii: system kontroli martwego pola, system aktywnego monitorowania pasa ruchu, Coffee Break Alert, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczne przełączanie świateł drogowych/mijania i rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych z wyświetlaniem zalecanej prędkości.

Gama technologii opracowanych przez Citroëna, służących poprawie komfortu i obniżaniu stresu,obejmuje następujące systemy:

– Kolorowy wyświetlacz przezierny Head-Up: Najważniejsze informacje dotyczące prowadzenia samochodu (prędkość, nawigacja itd.) są wyświetlane w kolorze bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, pozwalają mu skupić się bez reszty na sytuacji na drodze.

– Kamera cofania z funkcją Top Rear Vision: Z chwilą włączenia wstecznego biegu kamera przesyła na ekran dotykowy widok strefy z tyłu pojazdu, a kolorowe znaczniki informują go o zbliżaniu się do ewentualnych przeszkód. Domyślnie na ekranie wyświetlany jest obraz strefy za samochodem „z lotu ptaka” w polu widzenia 180 stopni.

– Kamera 360 stopni: Funkcja ta, aktywowana automatycznie z chwilą włączenia wstecznego biegu bądź też aktywowana ręcznie przez kierowcę, generuje obraz wideo samochodu i jego bezpośredniego otoczenia „z lotu ptaka” w polu widzenia 360 stopni podczas wszelkich manewrów przy małych prędkościach. Obraz jest systematycznie aktualizowany w miarę przemieszczania się samochodu.

– W ofercie dostępne są także następujące technologie: bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu Proximity, Park Assist, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, statyczne doświetlanie zakrętów, elektryczny hamulec postojowy, wspomaganie parkowania równoległego oraz kontrola stabilności przyczepy (niedostępna dla wersji ë-C4X).

Źródło: Citroen

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 1
    • 3 173
    • 701
    • 1 285 086
    • 204 461