Strona poświęcona motoryzacji

14 września 2022, Auburn Hills, Mich. – Marka Jeep® świętuje 30. rocznicę powstania najczęściej nagradzanego SUV-a w historii, prezentując podczas targów North American International Auto Show (NAIAS), znanych również jako Detroit Auto Show, edycję specjalną 2023 Jeepa Grand Cherokee 4xe 30th Anniversary.1 

„Kiedy pierwszy Jeep Grand Cherokee zadebiutował w 1992 roku, w niezwykle efektowny sposób, przebijając się przez szklaną ścianę Centrum Kongresowego Cobo Hall, dosłownie roztrzaskał oczekiwania, definiując na nowo, czym może być SUV klasy premium” – powiedział Jim Morrison, starszy wiceprezes i dyrektor marki Jeep w Ameryce Północnej. „30 lat później, z ponad 7 milionami sprzedanych samochodów Grand Cherokee, najczęściej nagradzany SUV w historii, wciąż przełamuje schematy, dzięki zelektryfikowanemu modelowi Plug-in-hybrid 4xe. Edycja specjalna Grand Cherokee 4xe 30th Anniversary pokazuje, jak daleko zaszedł model Grand Cherokee i jest kolejnym przykładem realizacji celu marki Jeep, jakim jest zdobycie pozycji lidera elektryfikacji wśród SUV-ów”.

Edycja specjalna 2023 Jeep Grand Cherokee 4xe 30th Anniversary to najbardziej zaawansowany technologicznie Jeep Grand Cherokee z napędem na cztery koła, który jest w stanie pokonać 25 mil w trybie czysto elektrycznym, co przekłada się na zużycie paliwa na poziomie 56 mil na galon (MPGe), dzięki układowi hybrydowemu o mocy 375 KM i 470 lb.-ft. momentu obrotowego, i oferuje maksymalny uciąg wynoszący 6000 funtów.

Nadwozie Jeepa Grand Cherokee 4xe 30th Anniversary charakteryzuje się unikalnym, przyciemnianym wyglądem ze zmienionym dolnym pasem przednim, charakterystycznymi niebieskimi hakami holowniczymi, podwójnym układem wydechowym, dwupanelowym panoramicznym dachem, nowymi, 20-calowymi felgami w kolorze czarnym, oznaczeniem edycji specjalnej oraz tylnym, dolnym pasem, listwami progowymi, nakładkami progowymi i nadkolami w kolorze nadwozia.

We wnętrzu edycji specjalnej Grand Cherokee 4xe wyróżniają się czarne skórzane fotele Capri, wentylowane fotele przednie, bezprzewodowe ładowanie do smartfona, dziewięciogłośnikowy system audio Alpine oraz system Uconnect 5 z 10,1-calowym ekranem dotykowym, bezprzewodową kompatybilnością z aplikacjami Apple CarPlay i Android Auto oraz nawigacją z grafiką 3D. Do innych funkcji oferowanych w standardzie należą: system automatycznego parkowania, system zapobiegający kolizjom Intersection Collision Assist, system bezkluczykowy, wycieraczki z czujnikiem deszczu, cyfrowe lusterko wsteczne i system kamer SURROUND 360 stopni.

Dostępna przez ograniczony czas edycja specjalna 2023 Jeep Grand Cherokee 4xe 30th Anniversary ma sugerowaną przez amerykańskiego producenta cenę detaliczną (MSRP) wynoszącą 4700 dolarów za pakiet 30th Anniversary, a zamówienia będą zbierane jeszcze w tym roku, natomiast samochody pojawią się w salonach dealerów Jeepa na początku 2023 roku. 

Edycja Jeep Grand Cherokee 4xe 30th Anniversary zostanie zaprezentowany podczas targów North American International Auto Show w Detroit w dniach otwartych dla publiczności od 17 do 25 września 2022 roku.

Nowy Jeep Grand Cherokee 4xe

Jeep Grand Cherokee 4xe piątej generacji to pierwszy Grand Cherokee oferujący wersję hybrydową typu Plug-in (PHEV). Jej wprowadzenie podkreśla ciągły rozwój zelektryfikowanej misji marki Jeep pod hasłem „Wolności Bez Emisji”, ponieważ marka eksploruje mobilność przyszłości. Technologia 4xe zwiększa przyjemność z jazdy, poczucie wolności i przygody, z których słynie marka Jeep, zapewniając jednocześnie niespotykane dotąd osiągi, oszczędność paliwa i przyjazność dla środowiska.

2023 Grand Cherokee 4xe jest w stanie pokonać 25 mil w trybie czysto elektrycznym, co przekłada się na zużycie paliwa na poziomie 56 mil na galon (MPGe), dzięki układowi napędowemu PHEV, który zapewnia 375 KM i 470 lb.-ft. momentu obrotowego, i oferuje maksymalny uciąg wynoszący 6000 funtów. Grand Cherokee 4xe oferuje w standardzie dwubiegową skrzynię rozdzielczą z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1 obrotów i przełożenie pełzające wynoszące 47,4:1. Grand Cherokee 4xe w wersji Trail Rated zapewnia wiodący w swojej klasie prześwit wynoszący 10,9 cala i głębokość brodzenia do 24 cali. Tryby E-Selec w Grand Cherokee 4xe – Hybrid, Electric i eSave – pozwalają kierowcy 4xe dostosować hybrydowy układ napędowy do każdej podróży, niezależnie od tego, czy chodzi o dojazd do pracy, jazdę w terenie czy dłuższą podróż.

Grand Cherokee 4xe ma w standardzie wiodący w swojej klasie system zarządzania trakcją 4×4 Selec-Terrain, który oferuje pięć różnych trybów jazdy (Auto, Sport, Rock, Snow, Mud/Sand), umożliwiając idealnie dopasowanie do każdych warunków.

Całą gamę Jeepa Grand Cherokee wyróżniają styl premium i wyjątkowa jakość wykończenia detali wewnątrz i na zewnątrz. Samochód zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo dzięki ponad 110 zaawansowanym systemom bezpieczeństwa i ochrony, obejmującym imponującą ilość standardowych funkcji bezpieczeństwa oraz dostępne systemy wspomagające kierowcę, system kamer SURROUND 360 stopni, system wykrywania senności kierowcy i kamery noktowizyjne. Wiodące w segmencie technologie obejmują 10,25-calowy ekran dla pasażera z przodu, system kamer monitorujących tylne siedzenia, 10.1” ekrany systemu rozrywki dla tylnych siedzeniach z wbudowanym Amazon Fire TV, 19-głośnikowy, 950-watowy system audio McIntosh klasy premium oraz wielokrotnie nagradzany system multimedialny Uconnect 5 z bezprzewodową kompatybilnością z aplikacjami Apple CarPlay i Android Auto.

Ugruntowana tradycja luksusowych, wszechstronnych SUV-ów Jeepa

Zbudowany na bazie 80 lat legendarnej historii, każdy samochód Jeepa może pochwalić się niezwykłą linią i wyjątkowym charakterem. Każdy z nich jest autentyczny, wszechstronny i wyróżnia się najlepszymi w swojej klasie możliwościami. Jeep Grand Cherokee nie stanowi tu wyjątku. Debiut Grand Cherokee ustanowił nowy wzorzec w branży pod względem luksusu i możliwości oraz dał początek pięciu sławnym generacjom, dzięki którym stał się najczęściej nagradzanym SUV-em w historii.

Jeep Grand Cherokee (ZJ) pierwszej generacji: 1993-1998

Jeep Grand Cherokee zadebiutował 7 stycznia 1992 roku, przebijając się dosłownie przez szklaną ścianę centrum kongresowego podczas North American International Auto Show w Detroit. Pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie kierowcy, wyznaczył nowe standardy w zakresie jazdy po drogach, jakości prowadzenia i komfortu SUV-a. Grand Cherokee z rozstawem osi 105,9 cala wyniósł wyrafinowanie na nowy poziom. Nowe zawieszenie Quadra-Coil miało wielowahaczową konfigurację. Jako opcja oferowany był 5,2-litrowy silnik V-8, a w niektórych modelach dostępna była tylna oś Dana 44.

Jeep Grand Cherokee (WJ) drugiej generacji: 1999-2004

WJ został całkowicie przeprojektowany, dzieląc z poprzednikiem jedynie 127 części. Większa kabina oferująca więcej miejsca dla pasażerów z tyłu i większe drzwi zwiększyła komfort, a rozmieszczenie elementów sterujących zaprojektowano w sposób ergonomiczny dla kierowcy. Nowością była opcja automatycznego napędu na cztery koła (Quadra-Drive) z nową skrzynią rozdzielczą. Ta dwubiegowa, napędzana łańcuchem skrzynia rozdzielcza wykorzystywała rotor pompy zębatej, czyli zespół sprzęgieł sprzężonych z pompą hydrauliczną, do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią. Skrzynia rozdzielcza posiadała trzy tryby pracy: 4-Lo, Neutral i 4-All Time (ze 100 procentami momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś w normalnych warunkach).

Jeep Grand Cherokee (WK) trzeciej generacji: 2005-2010

Całkowicie zmieniony ZJ/WJ, zupełnie nowy Grand Cherokee łączył w sobie moc, luksus i znacznie cichszą, bardziej komfortową jazdę. Inżynierowie Jeepa ciężko pracowali nad podniesieniem klasy samochodu, dodając niezależne przednie zawieszenie z krótkim/długim wahaczem. Gruntowna transformacja była kontynuowana wraz z wprowadzeniem trzech mocnych silników, w tym potężnego 330-konnego silnika HEMI® V-8 o pojemności 5,7 litra. Jeep Grand Cherokee SRT8 z 2006 roku napędzany był 6,1-litrowym silnikiem HEMI V-8 o mocy 420 KM i momencie obrotowym 420 lb.-ft, posiadał 20-calowe kute obręcze kół i czterotłoczkowe hamulce Brembo. Dostępny system napędu 4×4 full-time Quadra-Drive II 4×4 zawierał przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz centralny blokadę mechanizmu różnicowego.

Jeep Grand Cherokee (WK2) czwartej generacji: 2011-2022

Po wprowadzeniu całkowicie nowego modelu w 2011 roku i z ponad 4 milionami na koncie sprzedanych samochodów od momentu wejścia na rynek pierwszego Grand Cherokee, Jeep ulepszył formułę, aby zapewnić idealne połączenie udoskonalonych możliwości drogowych i terenowych z większą oszczędnością paliwa, światowej klasy wnętrzem, eleganckim, nowym nadwoziem oraz wieloma funkcjami z zakresu bezpieczeństwa i technologii. Model Trailhawk został wprowadzony na rynek w 2017 roku z pneumatycznym zawieszeniem Quadra-Lift w standardzie, systemem Quadra-Drive II 4×4, oponami terenowymi oraz pakietem płyt osłonowych podwozia. Nowy Trackhawk był najszybszym i najmocniejszym SUV-em w historii. Mógł się pochwalić 6,2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem HEMI V-8, zmodyfikowanym układem chłodzenia silnika, wysokiej klasy układem hamulcowym Brembo i trybem Launch optymalizującym osiągi na torze.

Jeep Grand Cherokee (WL) piątej generacji: 2021-obecnie

Gama piątej generacji najczęściej nagradzanego SUV-a w historii, Jeepa Grand Cherokee oferuje teraz całkowicie nowy, dwurzędowy, zelektryfikowany model
Plug-in-hybrid 4xe oraz pierwszy w historii trzyrzędowy model Grand Cherokee L. Grand Cherokee L zadebiutował w 2021 roku, aby zaspokoić rosnące potrzeby klientów Jeepa, którzy prosili o większą przestrzeń, lepszą funkcjonalność i jeszcze więcej legendarnych możliwości 4×4. Zaprojektowany z myślą, by zmaksymalizować ogólny poziom komfortu pasażerów, zapewnia niezrównaną pojemność trzeciego rzędu i zwiększoną przestrzeń ładunkową z miejscami siedzącymi dla nawet siedmiu pasażerów. Zwiększony rozstaw osi pojazdu zapewnia dużą ilość miejsca we wnętrzu, a pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji dużą, wiodącą w klasie przestrzeń na nogi.

Z dumą produkowany w Motor City

W zakładzie Jefferson North Assembly Plant w Detroit od 30 lat produkuje się model Jeep Grand Cherokee. W 2021 roku rozpoczęto produkcję w drugim, całkowicie nowym zakładzie w mieście, który ma pomóc zaspokoić popyt na legendarnego
SUV-a i rozszerzyć ofertę produktową, obejmującą m.in. wersję zelektryfikowaną. Oba zakłady działają teraz pod nazwą Detroit Assembly Complex. 

Dzięki inwestycji o wartości 1,6 miliarda dolarów, grupa Stellantis przekształciła dwie fabryki silników Mack Avenue Engine Complex w całkowicie nowy zakład produkcyjny i zbudowała nową lakiernię, w której montuje się Jeepa Grand Cherokee piątej generacji, Grand Cherokee L oraz Grand Cherokee PHEV 4xe. Dodatkowo, spółka zobowiązała się uwzględniać na pierwszym miejscu w procesie rekrutacji na 3850 nowo utworzonych miejsc pracy mieszkańców Detroit.
Na dzień 31 lipca 2022 roku, 3292 mieszkańców Detroit zostało zatrudnionych w zakładzie produkcyjnym Mack, z czego prawie 350 osób mieszka w najbliższych dzielnicach otaczających zakład.

W zakładzie Jefferson North zakończono niedawno program przebudowy i modernizacji urządzeń o wartości 900 milionów dolarów mający na celu umożliwienie produkcji Grand Cherokee nowej generacji. 

Źródło: Jeep

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 4
    • 2 147
    • 603
    • 1 284 060
    • 204 363