Strona poświęcona motoryzacji

24 lutego 1983 r. PEUGEOT wzbudził sensację inauguracją modelu 205, który wprowadził markę w epokę nowoczesności, zarówno pod względem samego produktu, jak i marketingu i sportów motorowych. To niezwykła historia modelu, który dał początek długiej serii miejskich modeli PEUGEOT, odnoszących imponujące sukcesy.

DOSKONAŁOŚĆ: PEUGEOT 205 odcisnął trwały ślad w historii motoryzacji i sportów motorowych.

ALLURE: PEUGEOT 205 pozostanie na zawsze jednym z najbardziej przebojowych modeli marki.

EMOCJE: marka PEUGEOT będzie przez cały bieżący rok świętowała 40. urodziny modelu PEUGEOT 205.

Historia samochodu to często przede wszystkim historia osób, które stoją za jego powstaniem. Historia PEUGEOT 205 jest nierozerwalnie związana z historią Jeana Boillota, pełniącego pod koniec lat siedemdziesiątych funkcję członka zarządu marki PEUGEOT. W tym trudnym dla firmy okresie to właśnie on wystąpił z ambitnym projektem nowego małego modelu, który byłby nie tylko autem miejskim, lecz samochodem wszechstronnym, sprawdzającym się zarówno w mieście, jak i w trasie, mogącym przewieźć małą rodzinę i który byłby przy tym przystępny cenowo… krótko mówiąc, samochodem, który nadawałby się do wszystkiego.

Styliści PEUGEOT kontra Pininfarina

Zarówno pod względem designu, jak i technologii i marketingu PEUGEOT 205 całkowicie zmienił reguły gry. Podczas gdy projektantem większości poprzednich modeli PEUGEOT był Pininfarina, to w przypadku PEUGEOT 205 zwyciężył – w ramach wewnętrznego konkursu – projekt zespołu stylistów pod kierownictwem Gérarda Weltera, wyróżniający się znacznie bardziej nowoczesnym i płynnym designem (Pininfarina „na pocieszenie” przygotował projekt wersji PEUGEOT 205 kabriolet). Projekt ten wprowadził kilka charakterystycznych elementów, które stały się firmowymi wyróżnikami przyszłych modeli PEUGEOT, takich jak grill z poziomymi listwami czy listwa łącząca tylne światła. Przy okazji tego modelu pojawiło się także inne wielkie nazwisko ze świata designu – Paul Bracq, wówczas członek biura projektowego PEUGEOT, który jest autorem wnętrza PEUGEOT 205.

Pierwszy mały dynamiczny diesel

Pod względem technicznym PEUGEOT 205 wprowadził markę PEUGEOT w epokę nowoczesności: kompaktowy, ale przestronny, praktyczny dzięki tylnej klapie, dynamiczny, a jednocześnie oszczędny, nadający się do wszelkich zastosowań… Był to pierwszy model marki z drążkami skrętnymi tylnego zawieszenia, dzięki którym możliwe było zwiększenie przestronności wnętrza. Był to również pierwszy model marki, w którym montowane były silniki z nowej rodziny XU, w szczególności czterocylindrowy XUD7 o pojemności 1 769 cm3 i mocy 60 KM, który uczynił z PEUGEOT 205 pierwszy mały francuski samochód z silnikiem wysokoprężnym, i to silnikiem zapewniającym osiągi porównywalne z jego benzynowymi odpowiednikami przy znacznie niższym zużyciu paliwa (średnio 3,9 l/100 km).

Od 45 do… 200 koni mechanicznych!

PEUGEOT 205 był pierwszym małym modelem marki dysponującym tak rozbudowaną i zróżnicowaną gamą silników – od 45 do 200 KM! – oraz automatyczną skrzynią biegów, opcją rzadko spotykaną na ówczesnym rynku. Już w chwili debiutu rynkowego samochód był oferowany z czterema silnikami benzynowymi i jednym wysokoprężnym. W kolejnym roku gama silników została wzbogacona o legendarne GTI i Turbo 16. W tym samym roku pojawiła się także 3-drzwiowa wersja modelu. W następnych latach powstało wiele kolejnych wersji, od najbardziej przystępnych cenowo, takich jak Junior z 1986 roku z dżinsowymi siedzeniami, po najbardziej wyszukane, jak Lacoste czy Gentry.

Gdy reklama wymyśla „niezły numer”

Już w 1983 roku PEUGEOT 205 korzysta z marketingu na miarę jego zalet. Nadanie modelowi przydomka „Sacré numéro” („niezły numer”) od samego początku oddziaływało na wyobraźnię. Projekty reklamowe, w których wykorzystano ten przydomek, okazały się skuteczne i idące z duchem czasu, jak choćby słynny film, utrzymany w klimacie à la „James Bond”, w którym PEUGEOT 205 jest ścigany i bombardowany na zamarzniętym jeziorze przez wojskowy samolot. Był to spot reklamowy wyreżyserowany przez Gérarda Pirèsa, który kilka lat później nakręcił słynny film fabularny “Taxi” z udziałem PEUGEOT 406 w roli głównej. Niepowtarzalne…

Prawdziwy mistrz!

Potężnym nośnikiem promocji PEUGEOT 205, a także samej marki PEUGEOT, były sporty motorowe. Już w 1984 roku, z inicjatywy Jeana Todta, PEUGEOT wkracza do królewskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata, słynnej „Grupy B” ze swym imponującym PEUGEOT 205 Turbo 16.

Podczas tego pierwszego sezonu Ari Vatanen zrobił wielkie wrażenie, gdy wygrał trzy rajdy za sterami tego samochodu. W latach 1985 i 1986 PEUGEOT 205 Turbo 16 zapewnił marce tytuł mistrza świata w kategorii producentów, a Timo Salonenowi (1985) i Juha Kankkunenowi (1986) zdobycie tytułu mistrza świata w kategorii kierowców. Po likwidacji „Grupy B” pod koniec 1986 roku, Jean Todt proponuje marce udział PEUGEOT 205 T16 w legendarnym rajdzie Paryż-Dakar. Gra była warta świeczki: w 1987 i 1988 roku PEUGEOT 205 T16, specjalnie przystosowany na tę okoliczność, wygrywa rajd, najpierw z Ari Vatanenem jako kierowcą, a w następnym roku prowadzony przez Juhę Kankkunena.

W 1998 roku po długiej i bogatej trwającej 15 lat karierze i 5 278 050 wyprodukowanych egzemplarzach PEUGEOT 205 schodzi ze sceny. W umysłach pasjonatów motoryzacji model ten pozostanie na zawsze „niezłym numerem” PEUGEOT, tym który zapoczątkował długą serię wyjątkowo udanych miejskich modeli marki: PEUGEOT 206, PEUGEOT 207, a obecnie PEUGEOT 208.

Najważniejsze daty w historii PEUGEOT 205

  • 24 lutego 1983 r.: premiera modelu PEUGEOT 205 w wersji 5-drzwiowej
  • 1984: premiera 3-drzwiowej wersji PEUGEOT 205 i PEUGEOT 205 GTI 1.6 105 KM, wprowadzenie na rynek wersji PEUGEOT 205 Turbo 16, pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Finlandia)
  • 1985: PEUGEOT 205 Turbo 16 zwycięzcą w Rajdowych Mistrzostwach Świata (pilotowany przez Timo Salonena), milionowy egzemplarz PEUGEOT 205 opuszcza fabrykę w Miluzie
  • 1986: premiera PEUGEOT 205 Cabriolet oraz GTI 115 i 130 KM, PEUGEOT 205 Turbo 16 zwycięzcą w Rajdowych Mistrzostwach Świata (pilotowany przez Juhę Kankkunena)
  • 1987: PEUGEOT 205 z nową deską rozdzielczą, PEUGEOT 205 Turbo 16 zwycięża w rajdzie Paryż-Dakar
  • 1988: premiera PEUGEOT 205 Rallye, drugie zwycięstwo PEUGEOT 205 Turbo 16 w rajdzie Paryż-Dakar
  • 1989: premiera PEUGEOT 205 Roland Garros
  • 1990: niewielki restyling (kierunkowskazy, tylne światła…), premiera PEUGEOT 205 Diesel Turbo (78 KM)
  • 1993: zakończenie produkcji PEUGEOT 205 GTI
  • 1995: zakończenie produkcji PEUGEOT 205 Cabriolet
  • 1998: Następcą PEUGEOT 205 zostaje model PEUGEOT 206

Miłośnicy PEUGEOT 205 mogą zamawiać miniatury modelu dostępne w skali 1:18 i 1:43 w sklepie internetowym: https://boutique.peugeot.fr/miniatures.html

23 lutego Muzeum PEUGEOT Adventure w Sochaux otwiera wielką wystawę z licznymi archiwalnymi zdjęciami i filmami wideo oraz prezentacją kilkunastu wersji modelu PEUGEOT 205.

L’Aventure PEUGEOT jest stowarzyszeniem typu non-profit, którego misją jest ochrona, rozwijanie i promowanie dziedzictwa marki PEUGEOT. L’Aventure Peugeot Citroën DS: L’Aventure Peugeot (laventure-association.com)

Źródło: Peugeot

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 3
    • 2 738
    • 670
    • 1 284 651
    • 204 430