Strona poświęcona motoryzacji
  • Citroën świętuje 55-lecie premiery modelu Mehari, która miała miejsce 16 maja 1968 r. na polu golfowym w Deauville. Przez niemal 20 lat, od 1968 do 1987 roku, wyprodukowano 144 953 egzemplarze tego pojazdu, głównie w fabryce Citroëna w Forest, w Belgii.
  • Ten nietypowy samochód, który sprawdzał się w każdym terenie i o każdej porze roku, podbił serca całego pokolenia swoją modułowością, praktycznością i zaletami ekonomicznymi.
  • Stał się kultowym modelem nie tylko dla Citroëna i świata motoryzacji, lecz również w innych kręgach, takich jak francuska armia czy kino.
  • Mehari ma wspólne cechy – wyróżniał się na drodze i był towarzyszem wypraw na łono natury – z innymi modelami marki: z Citroënem C3 Pluriel, który wkrótce będzie obchodził 20-lecie, a wśród nowszych modeli z My Ami Buggy, którego nowa edycja zostanie wkrótce wprowadzona na rynek.

55 lat temu, 16 maja 1968 r., gdy w najlepsze trwały protesty studenckie, na polu golfowym w Deauville Citroën zaprezentował swój nowy model – Mehari. Nietypowy pick-up o mocy od 28 do 32 KM, z karoserią z tworzywa ABS (akrylonitryl-butadien-styren), był zaprojektowany przez Rolanda de La Poype. Został zbudowany na płycie Dyane 6 i w chwili premiery zaprezentowano go pod nazwą Dyane 6 Mehari. Oryginalny samochód cieszył się zaskakującym powodzeniem: przez prawie 20 lat, od 1968 do 1987 roku, wyprodukowano 144 953 egzemplarze (w tym 1 213 sztuk Mehari 4×4). Mehari był produkowany przede wszystkim w fabryce Citroëna w Forest, w Belgii, ale także w siedmiu innych zakładach we Francji, Hiszpanii i Portugalii.

NA KAŻDY TEREN I PRZEZ CAŁY ROK

Słowo „Mehari” oznacza odmianę dromadera z Afryki Północnej i Sahary. Zwierzę to jest znane ze zdolności radzenia sobie w trudnym terenie i z odporności, również na niedostatki wody. Mehari może na dużych odległościach przewozić zarówno towary, jak i ludzi. Nazwa ta idealnie pasuje do tego właśnie modelu Citroëna, cenionego ze względu na zdolność dostosowywania się do każdych warunków terenowych. Jest to pojazd o licznych możliwościach.

Z zewnątrz nie wydaje się przystosowany do jazdy o każdej porze roku, ponieważ wygląda raczej jak mały kabriolet na letnie wakacje. Jednak dzięki zadaszeniu zimowemu samochód staje się całkowicie hermetyczny i można go używać przez cały rok.

PRAKTYCZNY, MODUŁOWY I EKONOMICZNY

Mehari odznacza się dużą modułowością. Część podłogi można przekształcić w oparcie i uzyskać dwa dodatkowe siedzenia z tyłu i miejsce dla czterech osób. Ma też bogate zastosowanie, ponieważ może przewozić ładunki oraz rozsądną liczbę pasażerów.

Jego nadwozie składa się zaledwie z 11 łatwych do naprawy elementów i może być czyszczone strumieniem wody, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dzięki temu jest nieskomplikowany w utrzymaniu i ekonomiczny dla użytkownika.

Nietypowa, modułowa i ekonomiczna koncepcja, zaprojektowana przy użyciu nowoczesnych jak na tamte czasy materiałów, oraz innowacyjne nadwozie sprawiły, że Mehari stał się dla całego pokolenia niezatartym wspomnieniem z dzieciństwa, a z czasem również prawdziwą ikoną motoryzacji.

TRZY KULTOWE WERSJE

Przez prawie 20 lat produkcji Mehari pojawiły się tylko trzy wersje tego modelu, w tym dwie w limitowanych edycjach. W 1983 r. wprowadzono na rynek dwie serie specjalne, przede wszystkim serię plażową o wakacyjnym wyglądzie i jaskrawożółtym kolorze, sprzedawaną w Hiszpanii i w Portugalii. Natomiast w kwietniu 1983 r. na rynku francuskim, włoskim i portugalskim pojawiła się wersja lazurowa (Mehari Azur) w zaledwie 700 egzemplarzach. W 1979 r. Citroën wprowadził wersję 4×4, która oferowała swobodę nie mającą sobie równej po dzień dzisiejszy.

BARDZO BOGATA KARIERA

Mehari cieszył się szczególnym powodzeniem z jednej strony wśród instytucji i organów administracji publicznej, takich jak policja, służby celne, lotniska, tory wyścigowe, a z drugiej wśród handlowców, rzemieślników i osób prywatnych.
Dzięki temu przez długi czas służył we francuskiej armii, która w latach 1972–1987 zamówiła w sumie 11 457 egzemplarzy.

Z kolei Mehari 4×4 niósł pomoc medyczną na drogach całego świata. Dziesięć takich pojazdów zapewniało pomoc medyczną na trasie rajdu Paryż – Dakar w 1980 r.

Mehari zabłysnął również w kinie, zwłaszcza w słynnym Żandarmie z Saint Tropez z Louisem de Funèsem.

Źródło: Citroen

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 2
    • 656
    • 288
    • 1 282 569
    • 204 048