Strona poświęcona motoryzacji
  • W 1974 roku pierwsza generacja Volkswagena Golfa zastąpiła produkowanego od kilku dekad Garbusa, auto szybko stało się wzorcem dla innych samochodów kompaktowych
  • Po wielu latach Volkswagen zrezygnował ze znanego z Garbusa układu napędowego – chłodzonego powietrzem silnika z tyłu i napędu na tylne koła, 50 lat temu zadebiutował przednionapędowy Golf I, z silnikiem chłodzonym cieczą
  • Auto w wersji z nadwoziem hatchback było produkowane w Europie Zachodniej przez blisko 10 lat – do 1983 roku, a jako kabriolet – od 1979 do 1993 roku
  • Auto natychmiast przekonało do siebie klientów – milionowy egzemplarz Golfa zjechał z taśmy już po dwóch latach od uruchomienia produkcji – w 1976 roku
  • Od 1974 roku co 41 sekund gdzieś na świecie składane jest nowe zamówienie na Volkswagena Golfa – to najpopularniejszy model marki z Wolfsburga

Historia Golfa pierwszej generacji zaczęła się jeszcze w latach 60. – pod koniec tej dekady Volkswagen zdecydował, że wysłużonego Garbusa trzeba zastąpić nowoczesnym, niedużym samochodem. Auto miało mieć silnik umieszczony poprzecznie z przodu i przedni napęd. Tak narodził się jeden z najpopularniejszych samochodów wszech czasów – Golf. Za projekt auta odpowiadało studio Ital Design, a głównym stylistą był słynny Giorgetto Giugiaro. Produkcja rozpoczęła się w marcu 1974 roku, a z taśmy zjeżdżały Golfy z nadwoziem hatchback w wersji 3- i 5-drzwiowej. W 1976 roku zadebiutowała odmiana GTI, a od 1979 produkowany był Golf Cabriolet. Przez prawie 10 lat produkcji z taśmy zjechało niemal 7 milionów egzemplarzy świetnie przyjętego przez klientów samochodu.Golf – najbardziej udany europejski samochód właśnie skończył 50 lat. Produkcja przyszłego bestsellera rozpoczęła się w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Tego dnia nikt w Volkswagenie nie miał pojęcia, że następca legendarnego Garbusa zostanie sprzedany ponad 37 milionów razy na całym świecie. Od rozpoczęcia produkcji pół wieku temu Golf jest zamawiany gdzieś na świecie co 41 sekund każdego dnia bez przerwy – średnio około 750 000 pojazdów rocznie.

W salonach Volkswagena pierwszy Golf pojawił się w maju 1974 roku. Tam, gdzie przez dziesięciolecia królował Garbus i spokrewnione z nim modele, a tym samym silnik z tyłu i napęd na tylne koła, w końcu rozpoczęła się nowa era: silnika zamontowanego poprzecznie z przodu i napędu na przednie koła. Szlak przetarły wprowadzone na rynek nieco wcześniej Scirocco i Passat. Wraz z Golfem na nową technologię przestawiła się również klasa aut kompaktowych, która szybko zyskała miano „klasy Golfa”. Nieco wcześniej te same rozwiązania zastosowano w Scirocco i Passacie, a pierwszym Volkswagenem z przednim napędem był K70, opracowany przez inżynierów przejętej przez koncern z Wolfsburga marki NSU.

Volkswagen wiązał z nowym modelem ogromne nadzieje, ale przed Golfem, który nosił wewnętrzne określenie Typ 17, stało niełatwe zadanie – auto musiało zmierzyć się z legendą Garbusa, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 milionów nabywców. Szybko okazało się, że zmiana była doskonałym pomysłem – w niewiele ponad 2 lata od uruchomienia produkcji w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Golfa I. Jeszcze w 1974 roku powstała wersja z kierownicą po prawej stronie, przeznaczona na rynek brytyjski, a rok później rozpoczął się eksport do Japonii. Klientów na całym świecie przekonała nowoczesna koncepcja napędu, uniwersalne nadwozie z dużą tylną klapą i składanym oparciem tylnej kanapy. Także design, który był dziełem Giorgetto Giugiaro, okazał się strzałem w dziesiątkę. Przez 10 lat produkcji w Europie Zachodniej powstało niemal 7 mln egzemplarzy Golfa pierwszej generacji (wliczając spokrewnione z nim modele, takie jak Caddy i Jetta).

Początkowo auto było oferowane z dwoma silnikami do wyboru – 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1.3 o mocy 60 KM, a także 1.5 i 1.6 o mocy 75 i 85 KM, a ukoronowaniem gamy silników dostępnych w Golfie pierwszej generacji była benzynowa jednostka 1.8 o mocy 112 KM, stosowana w odmianie GTI po modernizacji. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1.5 50 KM, a cztery lata później zastąpiono go odmianą 1.6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.

W 1974 roku Volkswagen tak opisywał nowy model: „Golf oferuje maksymalną przestrzeń użytkową i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest skoncentrowany na praktyczności. Nisko poprowadzona dolna linia okien sprawia, że samochód wygląda nowocześnie, a opadająca linia maski zapewnia doskonałą widoczność. Tylna klapa z dużą szybą ułatwia cofanie.” I tak jest do dziś.

Podobnie jak wszystkie kolejne Golfy, pierwsza generacja była efektem postępu technicznego i trendów motoryzacyjnych danej epoki. A jeśli komuś nie wystarczało 50 czy 70 KM w pierwszym Golfie od 1976 roku była rada i na to. Właśnie wtedy w salonach pojawił się Golf GTI, jeden z pierwszych jak byśmy to dziś powiedzieli hot hatchy, a literki GTI stały się swojego rodzaju symbolem usportowionego auta kompaktowego. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi świetne osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 8,8 s, a prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h. Auto było produkowane wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem, a jego popularność zaskoczyła także dziewięcioosobowy zespół projektantów, który stworzył usportowionego Golfa. Przez siedem lat, do 1982 roku wyprodukowano niemal 462 tysiące egzemplarzy, podczas gdy początkowo zakładano zaledwie 5000 (liczba nieprzypadkowa, to wymóg, by auto mogło otrzymać homologację do motorsportu). Auto wyróżniało się nie tylko mocą, właśnie w pierwszym Golfie GTI zastosowano mającą dziś status kultowej gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz. Z zewnątrz 110-konnego Golfa GTI można było rozpoznać m.in. po czarnych nakładkach na błotnikach, czarnym obramowaniu tylnej szyby i czerwonemu paskowi wokół osłony chłodnicy.

Na tym nie koniec – w 1979 roku gamę poszerzono o wersję ze składanym dachem, tak narodził się Golf Cabriolet. Był on przez pewien czas najlepiej sprzedającym się samochodem z otwartym nadwoziem na świecie.

„Golf jest sercem naszej marki. Jest synonimem postępu i rozwoju technologicznego jak żaden inny samochód. Właśnie w Golfie rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo stały się dostępne dla milionów kierowców. To ukształtowało całe pokolenia” – mówił o najpopularniejszym z Volkswagenów Ralf Brandstätter, były dyrektor operacyjny Volkswagena. „Przez osiem generacji Golf przyczynił się również do rozwoju Volkswagena jako marki i Grupy w jednego z najważniejszych producentów samochodów na świecie” – dodał Brandstätter.

Jako jeden z niewielu kompaktowych modeli na światowym rynku, Golf jest i pozostanie w przyszłości filarem linii produktowej marki Volkswagen i zapewni decydujący impuls dla przyszłości mobilności między innymi dzięki najnowocześniejszym układom napędowym i zaawansowanym systemom wspomagającym kierowcę.

Dane techniczne Volkswagena Golfa I z 1974 r.
Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 3705 mm, szerokość 1610 mm, wysokość 1390 mm, rozstaw osi 2400 mm, masa własna 750-805 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 300 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,1 l o mocy 50 KM lub 1,5 l o mocy 70 KM
Napęd: na przednie koła, czterobiegowa manualna skrzynia biegów, opcjonalnie trzybiegowa automatyczna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 140 km/h (50 KM, skrzynia manualna), 160 km/h (70 KM, skrzynia manualna)
Dostępne wersje: Golf/Golf L (1.1 50 KM), Golf S/Golf LS (70 KM)

Historia Volkswagena Golfa I:
1974
Debiut Golfa I
1975
Wprowadzono niewielkie zmiany w nadwoziu, z tyłu znika przetłoczenie między lampami, zwane jaskółczym ogonem (swallowtail lub Schwalbenschwanz)
1976
W marcu z taśmy zjechał 500-tysięczny egzemplarz, a w październiku – milionowy
Premiera odmiany GTI
Prezentacja wersji z silnikiem wysokoprężnym
1978
W czerwcu zjechał z taśmy dwumilionowy egzemplarz
W lipcu debiutuje amerykańska wersja – Rabbit
1979
Z taśmy zjechał trzymilionowy Golf
Debiutuje Golf Cabriolet
Premiera dostawczego auta na bazie Golfa – Caddy i trójbryłowej odmiany – Jetta
Modernizacja
Debiut pięciobiegowej skrzyni
1982
W lutym zjeżdża z taśmy pięciomilionowy Golf
Debiutuje Golf z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym (GTD)
1983
Zakończenie produkcji pierwszej generacji w Europie Zachodniej
Przez 10 lat wyprodukowano 6,99 mln egzemplarzy .

Źródło: Volkswagen

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 2
    • 1 049
    • 400
    • 1 282 962
    • 204 160