Słońce unosi się już nad Morzem Śródziemnym, temperatura jest dwucyfrowa, a warunki niemal idealne. Przed hotelem w Sitges spotykamy Rolanda Waschkaua, odpowiedzialnego za rozwój podwozia RS Q8 performance*. Wskazuje na najmocniejszy pojazd produkcyjny z silnikiem spalinowym w historii Audi. Entuzjazm dla tego modelu widać na jego twarzy. „Model RS Q8 performance* łączy w sobie codzienną praktyczność i sportowe atrybuty jak żaden inny pojazd” – podkreśla. Nowa wersja RS Q8 performance* to flagowy poziom konfiguracji tej serii modelowej.
Dzięki mocy 471 kW (640 KM), momentowi obrotowemu 850 Nm i wyjątkowym komponentom podwozia, ten model jest stworzony do jazdy po wymagających drogach wokół Sitges i na równie wymagającym torze wyścigowym, ParcMotor Circuit w Castellolí. Zanim RS Q8 performance* będzie mógł pochwalić się swoimi talentami, Roland Waschkau zasiada za kierownicą. Razem opuszczamy hotelowy parking. Wieloletni konstruktor podwozi, odpowiedzialny między innymi za model R8, wyjaśnia: „Dzięki adaptacyjnemu, sportowemu zawieszeniu pneumatycznemu, które jest oferowane w standardzie, RS Q8 performance* jest moim zdaniem niemal idealnym towarzyszem podróży, niezależnie od tego, czy jedziemy długimi odcinkami autostradowymi, czy Północną Pętlą Nürburgringu”. Samochód opuszcza fabrykę w Bratysławie na Słowacji z zawieszeniem pneumatycznym oferującym kontrolowane tłumienie i nastawy typowe dla modeli Audi RS.
Po niecałej godzinie docieramy do wiejskich dróg w górach Montserrat. Pomiędzy imponującymi formacjami skalnymi a jasnoniebieskim Morzem Śródziemnym znajdują się wymagające odcinki składające się z krótkich prostych i licznych zakrętów. Roland Waschkau, który pracuje dla Audi od 25 lat, jest w swoim żywiole. „System eAWS (elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów) naprawdę daje o sobie znać na krętych wiejskich drogach. W połączeniu z układem czterech skrętnych kół zauważalnie zmniejsza promień skrętu” – mówi Waschkau.
Opcjonalna elektromechaniczna stabilizacja przechyłów (eAWS) znacząco minimalizuje ruchy boczne nadwozia. Obie osie są połączone między dwiema połówkami stabilizatora za pomocą kompaktowego silnika elektrycznego. Gdy RS Q8 performance* jedzie prosto, obie połówki są od siebie odłączone, co przekłada się na doskonałą jakość jazdy na hiszpańskich autostradach. Gdy pojazd wjeżdża w ciasne zakręty, silniki elektryczne skręcają stabilizatory względem siebie, co zauważalnie zmniejsza przechyły boczne. Waschkau wyjaśnia: „W zależności od trybu jazdy, ustawienia zawieszenia są nastawione bardziej na komfort, lub na jazdę dynamiczną, praktycznie bez przechyłów nadwozia”. System eAWS czerpie energię z akumulatora litowo-jonowego 48 V. Kompaktowa i lekka „bateria”, która może bardzo szybko absorbować i uwalniać energię, zasila dwa silniki elektryczne o maksymalnej mocy 1,5 kW każdy.
Po długiej jeździe testowej przez góry Montserrat, udajemy się na tor ParcMotor Circuit w Castellolí, oddalony o około 30 minut jazdy. Dzięki wymagającym zakrętom, dwóm długim prostym, dziewięcioprocentowemu nachyleniu, ośmioprocentowemu spadkowi i długości 4,1 kilometra, jest on idealnym terenem testowym dla osiągów RS Q8 performance*. Jedyny w Hiszpanii tor wyścigowy w kształcie ósemki, z siedmioma zakrętami w prawo i czterema w lewo, jest wymagający technicznie. Waschkau o tym wie, dlatego odpowiednio ustawia samochód i wyjeżdża z pit lane. RS Q8 performance* przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy, maksymalna prędkość wynosi 305 km/h, ale na tym torze jest ona dużo powyżej dopuszczalnej. Po okrążeniu zapoznawczym doświadczony konstruktor i kierowca wyścigowy daje z siebie wszystko w najmocniejszym produkcyjnym pojeździe z silnikiem spalinowym V8 z czterema pierścieniami. „Doskonałe osiągi tego pojazdu są widoczne nie tylko na torze ParcMotor Castellolí” – mówi. „Rekord okrążenia na Północnej Pętli toru Nürburgring, wynoszący 7:36,698 minuty, mówi sam za siebie”.
Za ten rekordowy czas odpowiada nie tylko silnik o dużej pojemności skokowej, ale także standardowy ceramiczny układ hamulcowy RS i elektryczny układ kierowniczy z systemem czterech skrętnych kół. Wspomniana wcześniej elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów i sportowy mechanizm różnicowy quattro, podnoszące jeszcze dodatkowo dynamię jazdy, są dostępne dla klientów jako opcja. „Napęd quattro zapewnia idealny rozkład momentu napędowego między przednią i tylną osią. Dzięki systemowi eAWS i sportowemu mechanizmowi różnicowemu RS Q8 performance* jest niezwykle zwinne i neutralne, niezależnie od rodzaju zakrętu” – wyjaśnia Waschkau. Podczas zmiany pasa ruchu przy dużej prędkości, tylne koła obracają się nawet o 1,5 stopnia w tym samym kierunku, co koła przednie. Z kolei przy niskich prędkościach tylne koła skręcają do 5 stopni w przeciwnym kierunku niż przednie. Taki układ czterech skrętnych kół zmniejsza znacząco promień skrętu.
Moc podwójnie doładowanego, ośmiocylindrowego silnika zapewnia wyjątkową dynamikę jazdy, niezależnie od warunków. Waschkau podsumowuje: „Zarówno na torze ParcMotor Castellolí, jak i w górach, można zauważyć precyzyjnie dostrojoną współpracę między napędem, elementami podwozia i układem kierowniczym z systemem czterech skrętnych kół. Jak wspomniałem dziś rano, osiągi RS Q8 performance* są niemal idealnym kompromisem między codzienną użytecznością a ekstremalnie sportowym charakterem. Także dźwięk tej jednostki napędowej magnetyzuje. Nowo opracowany układ wydechowy o zmniejszonej masie nie tylko zapewnia wyższą wydajność RS Q8 performance* dzięki redukcji ciśnienia wstecznego, ale także zapewnia jeszcze bardziej sportowy i emocjonalny dźwięk. Sportowy układ wydechowy RS, dostępny jako opcja, zapewnia jeszcze lepsze wrażenia dźwiękowe i wyróżnia się wizualnie błyszczącymi czarnymi rurami wydechowymi”.
Roland Waschaku, wyraźnie zadowolony z pracy całego zespołu, parkuje RS Q8 RS Q8 performance* w alei serwisowej ParcMotor Castellolí i opuszcza tor. Musi wracać do Neckarsulm. Kolejny projekt czeka. Tymczasem rozgrzany układ wydechowy bulgocze i warczy – to znak dobrze wykonanej pracy.
Wartości zużycia paliwa i emisji spalin wyżej wymienionego modelu
Audi RS Q8 performance
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,6-13,1
emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 310-297
Źródło: Audi