Strona poświęcona motoryzacji

1. Wstęp: Zupełnie nowa wersja światowego bestsellera w klasie SUV-ów[1]

  • Wyższy poziom komfortu i lepsza łączność
  • Więcej przestrzeni w kabinie, po raz pierwszy dostępnej w wersji siedmioosobowej
  • Znakomite osiągi i wiodącą w tej klasie wydajność paliwowa jednostki napędowej

Od chwili debiutu w 1995 roku, Honda CR-V zyskała status najlepiej sprzedającego się SUV-a na świecie [1] . Najnowsza odsłona popularnego, kompaktowego SUV-a została ulepszona i dopracowana tak, aby wykraczać poza oczekiwania klientów, zachowując przy tym swój unikalny charakter. Nowa Honda CR-V oferuje teraz szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych oraz wyróżnia się najwyższą jakością wykonania.

Honda CR-V wyróżnia się masywniejszymi nadkolami, ostrzejszymi liniami maski i tylnych partii nadwozia oraz typową dla nowej generacji modeli tej marki stylizacją pasa przedniego z charakterystycznym kształtem reflektorów.

Nowy CR-V podnosi również poprzeczkę w zakresie jakości i przestronności wnętrza, które po raz pierwszy – w wersji z silnikiem benzynowym i napędem na obie osie – dostępne będzie w wersji siedmioosobowej. Biorąc za punkt odniesienia produkty klasy premium, CR-V oferuje teraz jeszcze większy komfort jazdy, lepszą charakterystykę prowadzenia, pewniejszą kontrolę przechyłów nadwozia oraz skuteczniejsze tłumienie nieprzyjemnych wibracji, drgań i hałasu. Nowy model gwarantuje również większą wygodę użytkowania i funkcjonalność oraz szersze możliwości w zakresie łączności.

Nieco większe gabaryty zewnętrzne CR-V, dłuższy rozstaw osi oraz szersza sylwetka umożliwiły wygospodarowanie bardziej przestronnej kabiny. Najlepsze w tej klasie zagospodarowanie dostępnej przestrzeni sprawia, że pasażerowie mają więcej miejsca, a bagażnik jest głębszy i dłuższy niż w poprzednim modelu. Podłoga posiada dwustopniową regulację wysokości bagażnika, co pozwala stworzyć płaską powierzchnię transportową do przewozu dużych przedmiotów. Ich załadunek ułatwi system bezdotykowego, elektrycznego sterowania klapą bagażnika.

Dzięki inteligentnym funkcjom, nowa Honda CR-V jest łatwiejsza w codziennej eksploatacji. Przykładowo, możliwe jest ustawienie wysokości, do której ma otwierać się klapa bagażnika, np. w czasie postoju w niskim garażu. Jeszcze większą praktyczność kabiny zapewnia trójfunkcyjny schowek w konsoli środkowej, a także nowy system chowania, składania i dzielenia (60:40) oparć tylnych foteli „jednym ruchem”, który znacząco ułatwia i przyśpiesza załadunek bagażu.

Platforma samochodu wykorzystuje unikalną dla Hondy koncepcję konstrukcji nadwozia typu ACE™ (Advanced Compatibility Engineering), która ma za zadanie równomierne rozprowadzanie i rozpraszanie energii zderzenia. Ponadto, niezależnie od wybranego poziomu wyposażenia, model CR-V dostępny jest z rozbudowanym zestawem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego i wspomagania kierowcy Honda Sensing™, wykorzystującego dane z czujników radarowych i kamery, aby asystować kierowcy w czasie jazdy.

 

2. Wyrafinowane, sportowe i eleganckie nadwozie oraz wnętrze klasy premium

  • Nadwozie nowej Hondy CR-V otrzymało dłuższy rozstaw osi oraz większe felgi i opony, które dodają sylwetce auta masywności i atletycznego wyglądu
  • Typowa dla modeli klasy SUV, nowoczesna, dynamiczna i pozbawiona zbędnych elementów stylizacja
  • Zaawansowana aerodynamika, wykorzystanie po raz pierwszy w modelu CR-V ruchomej osłony chłodnicy – Honda Active Shutter Grille
  • Wyróżniająca się wysoką jakością i trwałością kabina z niezwykle przyjemnymi w dotyku materiałami wykończeniowymi

Nowa Honda CR-V zachowuje charakterystyczną sylwetkę bestsellera Hondy w klasie SUV, a w najnowszej odsłonie prezentuje również zmienioną, wyrafinowaną i zarazem dynamiczną stylizację. Sylwetka nowej Hondy CR-V wyróżnia się masywniejszymi nadkolami, ostrzejszymi liniami maski i tylnej części nadwozia oraz reflektorami typowymi dla nowej generacji modeli japońskiego producenta.

Główne założenia projektowe nowej Hondy CR-V obejmowały stworzenie nowoczesnego, dynamicznego SUV-a, który miał być również niezwykle funkcjonalny. Honda postawiła na projekt o czystych, oszczędnych formach pozbawionych zbędnych elementów stylizacyjnych.

Jedną z fundamentalnych zmian zaaplikowanych przez konstruktorów było zwiększenie o 30 mm rozstawu osi. Zabieg ten umożliwił stworzenie bardziej przestronnego wnętrza oraz typowej dla SUVa muskularnej sylwetki z kołami umieszczonymi jeszcze bliżej narożników pojazdu. Nowa Honda CR-V zyskała bardziej atletyczny wygląd dzięki masywniejszym felgom i oponom oraz krótszemu przedniemu zwisowi i podwójnym końcówkom układu wydechowego.

Odważną stylizację przedniej części nadwozia oparto na stylistyce znanej z najnowszych modeli Hondy, z wyrazistymi reflektorami, które w standardzie oferowane są z technologią LED. W porównaniu z poprzednikiem, masywna linia przedniego zderzaka wyróżnia się większą czystością formy i stanowi solidną podstawę dla smukłej osłony chłodnicy. Wyraziste przetłoczenia maski przyciągają wzrok ku eleganckiej, płynnie wkomponowanej szybie czołowej, u której szczytu biegnie opadająca ku tyłowi linia dachu.

W porównaniu z poprzednią generacją Hondy CR-V, tylne błotniki są wydatniej wyprofilowane i harmonijnie łączą się z masywnymi nadkolami. Dodatkowo, dynamiczną sylwetkę podkreśla wyżej poprowadzona linia przewężenia nadwozia oraz połyskująca, dolna listwa dekoracyjna, rozciągające się od przedniego koła ku tyłowi pojazdu.

Kolejnym ciekawym elementem stylistycznym jest załamanie górnej linii okien w tylnej części nadwozia, które biegnie równolegle z konturem pokrywy bagażnika. Chromowana listwa dokonuje tam gwałtownego nawrotu, łącząc się z pasem dekoracyjnym unoszącym się ponad linię przewężenia w dolnej części tylnego okna, co dodatkowo podkreśla dynamiczną stylizację bocznej linii nadwozia.

Ostro rzeźbione klosze tylnych lamp unoszą się nad linią przewężenia, otulając naroża karoserii i tworząc kształt litery „L” wokół szyby pokrywy bagażnika. Łączy je masywna chromowana listwa rozciągająca się na całej szerokości pokrywy bagażnika.

Klienci mogą wybrać jeden z ośmiu kolorów nadwozia: niemetalizowany odcień Rallye Red, metalizowane – Lunar Silver, Modern Steel, Cosmic Blue i Premium Crystal Red lub perłowe lakiery Platinum White, Crystal Black oraz Premium Agate Brown.

Zależnie od wybranej wersji wyposażenia, oferta felg aluminiowych obejmuje obręcze 17, 18 oraz 19-calowe, a najbogatsze odmiany modelu dostępne są standardowo z panoramicznym oknem dachowym.

Dobre właściwości aerodynamiczne

Nowa Honda CR-V to najbardziej wydajny aerodynamicznie samochód w swojej klasie*. Jej właściwości aerodynamiczne zostały opracowane przy wykorzystaniu mechaniki płynów oraz testów modeli w tunelach aerodynamicznych.

Wąskie słupki A stylistycznie równoważą masywne przetłoczenia nad przednimi błotnikami, okalając harmonijnie wkomponowaną linię szyby czołowej z dyskretnie ukrytymi ramionami wycieraczek. Starannie dopracowany kształt przedniego zderzaka zapobiega nadmiernym zawirowaniom powietrza, dzięki zredukowanej krawędzi natarcia. Oprócz eleganckiej linii dachu z wkomponowaną anteną w kształcie płetwy rekina, elementami poprawiającymi parametry aerodynamiczne nadwozia są podpodłogowe płyty ochronne i osłona pod silnikiem. Całość umożliwia swobodny przepływ powietrza nad i pod samochodem, co przekłada się na niższy współczynnik oporu oraz poprawia stabilność na drodze.

Krawędzie tylnego zderzaka wyprofilowano w kierunku środka pojazdu i zakończono wyrazistymi fałdami po obu stronach. W połączeniu z wydatnymi rantami zespołu tylnych lamp powyżej, fałdy te pozwalają na lepszy przepływ powietrza wokół boków nadwozia. Praktyczny spojler na szczycie pokrywy bagażnika dodatkowo zapobiega zawirowaniom powietrza wokół tylnej części karoserii. Redukcja współczynnika oporu powietrza, w porównaniu z poprzednią generacją modelu CR-V, skutkuje również obniżeniem poziomu hałasu wokół paneli nadwozia i innych elementów, poprawiając tym samym wydajność paliwową i komfort akustyczny.

Przednie wloty powietrza umieszczone poniżej chromowanego logo, stanowią część układu aktywnej regulacji otwarcia kraty wlotu powietrza, który ma za zadanie ograniczenie zużycia paliwa. Standardowo wloty pozostają zamknięte, aby zapewnić jak najlepsze właściwości aerodynamiczne. Jednak w razie konieczności, system – przy pomocy silnika krokowego – może otworzyć przesłony wlotów, dopuszczając strumień powietrza do komory silnika. Pracą systemu steruje układ kontrolny, który monitoruje temperaturę cieczy chłodzącej silnik i oleju przekładni oraz zadane parametry systemu klimatyzacji, aby określić optymalne położenie przesłon wlotów powietrza.

 

Wnętrze klasy premium

Wyrazista stylizacja panelu zegarów i deski rozdzielczej, oparta na kompozycji poziomych linii, potęguje wrażenie przestronności wnętrza oraz wysokiej jakości i solidności wykonania, a liczne wysokogatunkowe i przyjemne w dotyku materiały budują ekskluzywny klimat kabiny.

Szeroki, miękki panel z precyzyjnie wykonanymi przeszyciami, przecina elegancka wstawka w kolorze połyskującej czerni. Z myślą o wygodzie pasażerów, górne sekcje drzwi wykonano z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału. Ponadto dolne partie deski rozdzielczej poprowadzono wyżej, dzięki czemu w pierwszym rzędzie foteli zwiększyła się przestrzeń na stopy.

Na panelach drzwiowych oraz w dolnych partiach deski rozdzielczej znajdziemy też polerowane elementy drewnopodobne, które optycznie „ocieplają” klimat wnetrza. Ramki wlotów powietrza, a także elementy dekoracyjne kierownicy, klamek i panelu klimatyzacji przyozdobiono metalicznymi, polerowanymi elementami, dzięki czemu stylistyka kabiny zyskuje na nowoczesności. Standardowo, model CR-V dostępny jest z ekskluzywną, materiałową, czarną tapicerką foteli, którą w wyższych wersjach wyposażeniowych zastępuje miękka skóra naturalna w kolorze czarnym lub w odcieniu kości słoniowej.

W porównaniu z poprzednią wersją Hondy CR-V, uproszczono rozmieszczenie systemu ekranów. Obecnie użytkownik ma do dyspozycji tylko jeden centralny ekran dotykowy oraz dodatkowy, siedmiocalowy wyświetlacz interfejsu kierowcy DII (Driver Information Interface), który kierujący może obserwować przez koło kierownicy. Ponadto, uproszczono również rozmieszczenie przełączników i przycisków, m.in. ograniczając ich ilość na panelu sterowania klimatyzacją, pod głównym ekranem dotykowym.

Dzięki zastosowaniu węższych o 10 mm – w porównaniu z poprzednią generacją modelu – słupków A, możliwe było uzyskanie wiodącej w tej klasie widoczności do przodu. Pomimo modyfikacji, przednie słupki nadal gwarantują najwyższy stopień ochrony, dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości. Poprawiono również widoczność drogi ponad pokrywą silnika, redukując o 60 mm obszar nadwozia niewidoczny dla kierowcy.

Integracja ze smartfonami

Oprogramowanie Honda Connect drugiej generacji zastosowane w nowej Hondzie CR-V jest intuicyjne i oferuje integrację ze smartfonami za pośrednictwem aplikacji Apple CarPlay lub Android Auto* (opcja dostępna na wybranych rynkach).

Integracja z aplikacją Apple CarPlay oznacza, że kierowca ma wszystkie funkcje iPhone’a na wyciągnięcie ręki, a do obsługi może używać wbudowanego wyświetlacza Hondy CR-V lub komend głosowych Apple Siri. Do dyspozycji kierowca ma nawigację, wykonywanie połączeń, wysyłanie i odbieranie wiadomości oraz możliwość słuchania muzyki.

Aplikacja Android Auto to intuicyjny i łatwy sposób, by korzystać z telefonów z systemem Android za pośrednictwem wbudowanego ekranu dotykowego lub komend głosowych. Tym sposobem ogranicza się czynniki odwracające uwagę kierowcy od drogi. Ma on do dyspozycji takie aplikacje jak Google Maps, Google Now i wiele innych, zależnie od rynku, w tym do przesyłania wiadomości oraz odtwarzania muzyki.

Interfejs kierowcy DII (Driver Information Interface)

Przed kierowcą umieszczono zupełnie nowy zestaw zegarów z centralnie umieszczonym, dużym, kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczem TFT-LCD interfejsu kierowcy DII (Driver Information Interface), po bokach którego umieszczono wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej oraz poziomu paliwa w zbiorniku. W skład nowego interfejsu kierowcy DII wchodzi duży cyfrowy prędkościomierz oraz liniowy obrotomierz. Dolną część wyświetlacza DII zajmuje spory obszar, w którym kierowca może przełączać się między różnymi ekranami informacyjno-rozrywkowymi, w tym instrukcjami nawigacyjnymi, wiadomościami SMS i email (z funkcją głosowej aktywacji odpowiedzi), informacjami o ścieżce audio, o kontaktach na smartfonie, danymi dotyczącym pracy układu AWD oraz inteligentnie selekcjonowanymi informacjami dotyczącymi status pojazdu.

Przeglądanie i wybieranie informacji, które mają się pojawić na wyświetlaczu DII, odbywa się za pośrednictwem przycisków umieszczonych na lewym ramieniu kierownicy. Dzięki nim, kierowca może przeglądać tryby DII i dostosowywać ustawienia, wyszukiwać alfabetycznie kontakty i utwory muzyczne, a także wybierać informacje, jakie mają się pojawiać na wyświetlaczu DII. Również w lewym ramieniu kierownicy umieszczono zintegrowane elementy sterujące, przeznaczone do obsługi telefonu Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Takie połączenie sterowania kciukami i wyświetlania danych wprost przed oczami kierowcy znacznie ogranicza stopień jego dekoncentracji podczas jazdy.

Przyciski na prawym ramieniu kierownicy sterują tempomatem adaptacyjnym i systemami asystenckimi.

* (Dane wewnętrzne firmy Honda)

3. Mocny silnik benzynowy, niskie zużycie paliwa i doskonałe osiągi

  • Silnik benzynowy 1.5 VTEC TURBO oferuje udane połączenie osiągów oraz ekonomiki eksploatacji
  • Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne poprawiają dynamikę oraz pozwalają ograniczyć tarcie i masę własną
  • Najnowsza generacja przekładni CVT wyróżnia się jeszcze wyższą kulturą pracy

Nową Hondę CR-V napędza benzynowy silnik 1.5 VTEC TURBO, który zadebiutował w najnowszej generacji modelu Civic. Jednostka ta znakomicie łączy ponadprzeciętną dynamikę z niskim zużyciem paliwa, korzystając z szeregu rozwiązań technicznych, które gwarantują wysoką kulturę pracy, dynamiczne osiągi i łatwość prowadzenia.

Silnik VTEC TURBO generuje 173 KM (127 kW) mocy przy 5600 obr./min w połączeniu z sześciostopniową przekładnią manualną (6MT) lub 193 KM (142 kW) przy 5600 obr./min w wersjach ze skrzynią CVT. Maksymalne wartości momentu obrotowego to 220 Nm (w zakresie od 1900 do 5000 obr./min dla wersji ze skrzynią 6MT) oraz 243 Nm (w zakresie od 2000 do 5000 obr./min dla wersji ze skrzynią CVT).

Nowa jednostka VTEC TURBO oferuje również wiodące w tej klasie parametry dotyczące ochrony środowiska naturalnego. Oficjalne dane dotyczące emisji CO2 przedstawiają się następująco: 143 g/km dla wersji z napędem na przednią oś i skrzynią 6MT, 149 g/km dla wersji z napędem AWD i skrzynią 6MT oraz 158 g/km dla wersji z przekładnią CVT, które standardowo posiadają napęd AWD. Zużycie paliwa w warunkach testowych cyklu mieszanym NEDC: 6,3 l/100 km dla wersji z napędem na przednią oś i skrzynią 6MT, 6,4 l/100 km dla wersji z napędem AWD i skrzynią 6MT oraz 6,8 l/100 km dla wersji z przekładnią CVT i napędem AWD.

Wzrost mocy w porównaniu poprzednią generacją modelu oznacza jeszcze lepszą dynamikę jazdy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Przyśpieszenie od 0–100 km/h zajmuje 9,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 211 km/h.

Zaawansowane rozwiązania techniczne zastosowane w silniku VTEC TURBO pozwalają na optymalizację mocy i wydajności dzięki zwiększeniu dynamiki reakcji, ograniczeniu współczynnika tarcia wewnętrznego i umożliwieniu redukcji masy własnej całej konstrukcji.

Blok cylindrów i wał korbowy

Lekki, aluminiowy blok cylindrów ze wzmocnionymi pokrywami łożyska głównego przyczynia się do zredukowania masy, natomiast żeliwne tuleje cylindrowe dbają o zachowanie odpowiedniej wytrzymałości. Każdy z czopów łożyskowych lekkiego wału korbowego wykonanego z kutej stali, został poddany procesowi mikropolerowania w celu zredukowania tarcia wewnętrznego.

Głowica cylindrów i wałki rozrządu

Lekka głowica cylindrów DOHC została wykonana z odlewanego ciśnieniowo stopu aluminium. Dzięki zastosowaniu szczelin wylotowych odlewanych bezpośrednio przy głowicy cylindrów, wyeliminowano konieczność stosowania tradycyjnego, osobnego kolektora wydechowego. Cichobieżny łańcuch rozrządu napędza dwa wałki rozrządu. Rozrząd jest bezobsługowy w całym cyklu życia silnika. W celu dalszego zmniejszenia masy własnej silnika, zastosowano nowe wałki rozrządu o cienkich ściankach.

W celu poprawy charakterystyki jednostki napędowej, zawory wylotowe zostały wypełnione sodem metalicznym. Trzonek zaworowy zawiera sód metaliczny, chłodzony przez płaszcz chłodzący portu wylotowego. Dzięki systemowi wewnętrznego chłodzenia zaworów, ograniczony jest zakres stosowania bogatej mieszanki paliwowej, która w przypadku silników turbodoładowanych jest z reguły wymagana do skutecznego chłodzenia zaworów wylotowych. Zastosowanie uboższej mieszanki przekłada się na niższy poziom emisji oraz ogranicza zużycie paliwa.

System płynnej zmiany czasów otwarcia zaworów (Dual-VTC) steruje fazami rozrządu po stronie zaworów ssących i wydechowych, w ciągły i niezależny sposób, zapewniając optymalne spalanie dostosowane do warunków drogowych. Przekrycie zaworów może zostać zwiększone lub zmniejszone zależnie od prędkości obrotowej i obciążenia silnika, aby zapewnić lepszą dynamikę, osiągi lub ograniczyć zużycie paliwa.

Chłodzenie tłoków oraz redukcja tarcia wewnętrznego

Lekkie tłoki zawierają część prowadzącą o precyzyjnie zoptymalizowanym kształcie, pozwalającym uzyskać niższą masę i ograniczyć drgania. Tłoki silnika 1.5 VTEC TURBO chłodzone są podwójnym systemem natrysku oleju skierowanym na dolną część każdego denka, natomiast pierścienie tłokowe obniżają tarcie, co zapewnia wyższą sprawność jednostki napędowej. W procesie budowy silnika stosuje się dwa procesy szlifowania zamiast konwencjonalnej, pojedynczej technologii honowania. Ma to na celu poprawę długookresowej charakterystyki zużycia silnika.

Wysoka ogólna sprawność to także zasługa zastosowania oleju o niewielkiej lepkości (0W-20), specjalnego, dwustopniowego zaworu upustowego pompy olejowej, a także uszczelek olejowych o niskim współczynniku tarcia, specjalnych, lekkich pierścieni tłokowych, łańcucha rozrządu o niskim współczynniku tarcia oraz lekkiego wału korbowego.

Turbosprężarka mono-scroll o niskiej bezwładności z elektronicznie sterowanym zaworem typu wastegate

W porównaniu z innymi turbodoładowanymi silnikami o niewielkiej pojemności skokowej, turbosprężarka zastosowana w jednostce VTEC TURBO jest bardziej zwarta i posiada turbinę o niewielkiej średnicy. Pozwala to osiągnąć maksymalną elastyczność. Konstrukcja typu mono-scroll umożliwia turbinie wygenerowanie odpowiedniego ciśnienia doładowania nawet przy relatywnie niewielkim otwarciu przepustnicy i niskich prędkościach obrotowych wału silnika. Elektronicznie sterowany zawór westgate gwarantuje precyzyjne sterowanie ciśnieniem doładowania.

Zmodernizowana przekładnia CVT

Opcjonalna, automatyczna skrzynia CVT została zmodernizowana pod kątem integracji z nowymi silnikami VTEC TURBO. Wyposażono ją w przekładnię hydrokinetyczną Turbine Twin-Damper, która zwiększa kulturę pracy oraz płynność i łatwość zmiany przełożeń podczas przyspieszania.

W porównaniu z tradycyjnymi systemami CVT, najnowszy układ zapewnia bardziej bezpośrednie przenoszenie momentu obrotowego silnika. Działanie układu przypomina teraz charakterystykę pracy najnowszych przekładni dwusprzęgłowych. Dodatkowym udogodnieniem są dwa programy działania przekładni CVT dostosowane do konkretnych sytuacji drogowych.

Program EDDB (Early Downshift During Braking) wykorzystuje silnik do wspierania działań kierowcy podczas hamowania. W momencie wykrycia, że auto wytraca prędkość, zjeżdża ze wzniesienia lub wchodzi w zakręt, funkcja EDDB zapewnia efektywne hamowanie silnikiem, automatycznie zwiększając jego prędkość obrotową. Pozwoli to również na szybkie ponowne przyspieszenie po zwolnieniu lub szybkie przyspieszanie po wyjściu z zakrętu.

Program „Fast Off” ocenia jak szybko kierowca zdejmuje nogę z gazu i utrzymuje obroty silnika na odpowiednim poziomie. System ten był intensywnie testowany na szybkich, wielopasmowych drogach w Europie. Dla przykładu, Fast Off rozpoznaje, kiedy kierowca szykuje się do wyprzedzenia pojazdu poprzedzającego, ale nie może wykonać manewru z powodu zajętego sąsiedniego pasa. Kiedy kierowca szybko zdejmie nogę z gazu, żeby przepuścić pojazd z tyłu, Fast Off utrzymuje wysokie obroty silnika w gotowości do wykonania wyprzedzania.

 

 

4. Najbardziej wyrafinowana konstrukcja podwozia w historii modelu CR-V – imponująca dynamika oraz wzorowy komfort jazdy

  • Lżejsze i mocniejsze niż kiedykolwiek wcześniej podwozie pozwoliło wprowadzić zaawansowane modyfikacje zwiększające dynamikę
  • W platformie wykorzystano ultrawytrzymałą stal najnowszej generacji, która zwiększa dynamikę jazdy i poprawia wytrzymałość podczas zderzenia
  • Innowacyjne technologie montażu zwiększają sztywność konstrukcyjną i pozwalają na skuteczniejszą redukcję niepożądanych drgań, wibracji i hałasu
  • Zaprojektowane od podstaw zawieszenie gwarantuje komfort i radość z jazdy
  • Najbardziej wyrafinowane wnętrze w segmencie, z systemem aktywnej redukcji szumów

W nowej Hondzie CR-V zastosowano najnowszą konstrukcję podwozia, dużo bardziej zaawansowaną niż rozwiązania stosowane w poprzednich generacjach modelu. Gwarantuje ona ekscytujące doznania z jazdy oraz wzorowy komfort podróżowania.

Lekka i bardzo sztywna konstrukcja wyróżnia się nisko umieszczonym środkiem ciężkości, zaawansowanymi układami zawieszenia kół przedniej i tylnej osi, nowymi systemami kontroli oraz nowym układem kierowniczym o zmiennej sile wspomagania. W połączeniu ze zwiększonym prześwitem, najnowsza generacja napędu na wszystkie koła (Real Time AWD) z inteligentnym systemem kontroli (Intelligent Control System™) pozwala Hondzie CR-V na sprawne poruszanie się w każdym terenie.

Swoją wysoką sztywność konstrukcyjną, platforma zawdzięcza m.in. nowej strukturze nadwozia, na którą składają się lekkie, niezwykle wytrzymałe i nowoczesne materiały. Honda nawiązała bliską współpracę z dostawcą stali o wysokiej wytrzymałości – tłoczonej na gorąco z zastosowaniem nowej technologii – która znacząco zwiększa wytrzymałość konstrukcji oraz obniża jej masę własną. Współczynnik wykorzystania ultrawytrzymałej stali, która nie występowała w ogóle w poprzedniej wersji modelu wynosi 9%. Natomiast łączny współczynnik wykorzystania stali o podwyższonej wytrzymałości, tzn. 780, 980 oraz 1500 MPa, wynosi obecnie 36%, podczas gdy w poprzedniej generacji miał on wartość 9%.

Zaawansowana struktura nadwozia
Materiały najwyższej klasy wykorzystane do produkcji nowej, zaawansowanej technicznie struktury nadwozia samonośnego oraz wyrafinowane procesy inżynieryjne stanowią podstawę projektu nowej platformy. Umożliwiły one opracowanie konstrukcji podwozia lżejszej od rozwiązania stosowanego w poprzedniej generacji modelu CR-V oraz przyczyniły się do wzrostu sztywności skrętnej o 25%. Sztywność struktury skutkuje znaczną poprawą w zakresie redukcji niepożądanych drgań, wibracji i hałasu.

Proces montażu nadwozia obejmuje również innowacyjną i wydajną technologię łączenia elementów. Najpierw łączony jest komplet elementów składających się na wewnętrzną stronę struktury nośnej, następnie składane są elementy zewnętrzne struktury, a na końcu następuje połączenie. W konwencjonalnym procesie produkcji początkowo składa się elementy zewnętrzne, a do nich mocuje się elementy wewnętrzne struktury. Nowa technologia stosowana przez Hondę przyczynia się do znaczącego zwiększenia sztywności nadwozia.

Wysoką sztywność i wytrzymałość nadwozia uzyskano także dzięki stosowaniu zwiększonej gęstości punktów zgrzewczych w najważniejszych miejscach struktury, rozmieszczając je w 20-milimetrowych odstępach, podczas gdy standardowo stosuje się odstępy wynoszące od 40 do 45 mm.

Te innowacyjne rozwiązania z zakresu projektowania, inżynierii oraz produkcji skutkują wzrostem odporności nadwozia na zginanie o 35%, w porównaniu z poprzednią generacją modelu oraz sztywnością skrętną wyższą o 25%. W rezultacie umożliwia to wprowadzenie bardziej gruntownych modyfikacji układu zawieszenia kół, skutkujących dalszą poprawą charakterystyki jazdy i prowadzenia oraz pozwala spełnić jakościowe wymagania europejskich klientów.

Dynamika dająca satysfakcję i nadzwyczajny komfort

Całkowicie nowy układ zawieszenia kół oraz wyraźny wzrost sztywności konstrukcyjnej nadwozia sprawiają, że Honda CR-V daje więcej frajdy z jazdy niż kiedykolwiek wcześniej. Szersza sylwetka nadwozia oraz dłuższy rozstaw osi skutkują dalszą poprawą stabilności, którą dodatkowo zwiększa również dobór masywnych felg i większego rozmiaru opon. Pomimo prześwitu wyższego o 35 mm, nowa Honda CR-V może się pochwalić niezmienionym w stosunku do poprzedniczki środkiem ciężkości.

Nowa platforma stanowi optymalną podstawę umożliwiającą wypracowanie najbardziej zorientowanych na kierowcę i przyjemność z prowadzenia własności dynamicznych w historii modelu. Celem zespołu konstruktorów było stworzenie niezwykle zwinnego SUV-a oferującego wysoką moc, zgodnie z koncepcją natychmiastowej reakcji (one motion, one input), która zakłada przewidywalność i niezwłoczność reakcji dynamicznych pojazdu na wysłany przez kierowcę sygnał.

W przednim zawieszeniu, kolumny McPhersona typu dolnowahaczowego zapewniają wysoką sztywność boczną, a tym samym liniową charakterystykę prowadzenia, ale i niską sztywność wzdłużną, co optymalizuje podatność resorowania. Charakterystyka pracy zębatkowej przekładni kierowniczej z podwójnym zębnikiem, zmiennym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem, znanej z najnowszej generacji modelu Civic, została specjalnie dostosowana do konstrukcji modelu CR-V oraz wymagań rynków europejskich. Układ z podwójnym zębnikiem zapewnia wyjątkową reaktywność, polepszoną liniowość, płynność i precyzję działania.

Przenoszenie drgań na kierownicę zostało zminimalizowane poprzez zwiększenie średnicy kolumny kierowniczej do 30 mm (wzrost o 36% w porównaniu z poprzednią generacją CR-V) oraz umieszczenie lekkiego silnika wspomagania na zębatce z podwójnym zębnikiem, zamiast w konwencjonalnej pozycji na kolumnie kierowniczej. Poprawiono manewrowość pojazdu przy niskich prędkościach, zmniejszając do 2,3 liczbę obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami (redukcja o 26%).

Z tyłu samochodu zastosowano całkowicie nowe zawieszenie wielowahaczowe, które poprawia stabilność i zapewnia jeszcze większą przewidywalność reakcji, lepszy komfort prowadzenia i podróżowania, a także bardziej liniową charakterystykę w połączeniu z dostrojeniem parametrów EPS. Pełny drążek stabilizatora pozwala na ostrzejsze wchodzenie w zakręty, redukując przechyły nadwozia, a zawieszona na gumowych poduszkach rama pomocnicza poprawia izolację akustyczną w porównaniu do poprzedniej wersji CR-V.

Hydrauliczne tuleje zawieszenia, zwyczajowo stosowane wyłącznie w pojazdach luksusowych, zostały zamontowane z przodu i z tyłu, co zapewnia lepszą izolację i kontrolę nad drganiami podwozia.

W porównaniu z poprzednią generacją modelu, nowa Honda CR-V została wyposażona w większe tarcze hamulcowe wszystkich kół. Z przodu zastosowano tarcze o średnicy 296 mm, a z tyłu – 300 mm. Układ hamulcowy posiada elektroniczne wspomaganie siły hamowania EBB (electric brake booster), dzięki czemu zapewnia wiodącą w tym segmencie skuteczność i charakterystykę pracy. EBB dostosowuje charakterystykę pracy układu hamulcowego do aktualnej prędkości i poleceń wydawanych przez kierowcę. W porównaniu do konwencjonalnych systemów, pozwala on na szybszy wzrost ciśnienia w układzie oraz na operowanie pedałem hamulca z mniejszą siłą, niezależnie od sytuacji, w której konieczne jest wytracenie prędkości.

System stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA)

System stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA) został wprowadzony do modelu CR-V po raz pierwszy. Nastawy elektronicznego systemu stabilizacji zostały przygotowane z myślą o rynku europejskim i odpowiadają wymaganiom typowym dla tutejszych warunków drogowych i stylu jazdy europejskich kierowców. Zapewnia to subtelną i dyskretną pomoc w zakresie zwiększonego bezpieczeństwa i płynniejszego, bardziej przewidywalnego zachowania pojazdu przy niskich i wysokich prędkościach, a także przy łagodnych i szybkich obrotach kierownicy.

 

Najbardziej wyrafinowane wnętrze w segmencie

Zastosowanie zupełnie nowej platformy przyczynia się do uzyskania wiodącego w klasie komfortu akustycznego we wnętrzu. Znakomite właściwości w zakresie redukcji nieprzyjemnych drgań, wibracji i hałasu, nowa Honda CR-V zawdzięcza rozwiązaniom eliminującym do minimum źródła powstawania takich niepożądanych zjawisk oraz ich odpowiedniego rozproszenia i odprowadzenia w obrębie struktury nadwozia, a także zaimplementowanym rozwiązaniom z zakresu tłumienia i wygłuszenia wnętrza.

Odpowiednie wygłuszenie odgłosu pracy silnika umożliwia debiutujący w modelu CR-V system aktywnego tłumienia hałasu ANC (Active Noise Cancellation), który dostępny będzie standardowo we wszystkich wersjach wyposażenia. System ANC został stworzony z myślą o tłumieniu dźwięków o niskiej częstotliwości, docierających do wnętrza kabiny. Przy pomocy dwóch mikrofonów pokładowych, system monitoruje poziom hałasu silnikowego i w razie potrzeby generuje dźwięk o odwrotnej amplitudzie fali, który emitowany jest przez głośniki systemu audio. System pozostaje aktywny podczas jazdy, zarówno przy włączonym jak i wyłączonym zestawie audio.

Dodatkowe rozwiązania tłumiące odgłos pracy silnika to mata wygłuszająca oraz specjalne uszczelki z przodu, z tyłu i po bokach maski silnika, spodnia osłona jednostki napędowej oraz dodatkowe materiały dźwiękochłonne w konstrukcji deski rozdzielczej. W kabinie zastosowano również jednoelementową wykładzinę podpodłogową, która stanowi dodatkowy materiał dźwiękochłonny tłumiący hałasy z zewnętrz.

Za ogólne wyciszenie kabiny odpowiadają również takie elementy jak uszczelnienia paneli rozmieszczone w newralgicznych punktach nadwozia, przekładki akustyczne wewnątrz słupków A, B i C oraz uszczelnienie montażowe szyby czołowej. Przekładki w słupkach redukują hałas przedostający się do wnętrza kabiny od strony podłogi, a potrójne, formowane rotacyjnie (360°) uszczelki drzwiowe skutecznie tłumią odgłos wiatru i poprawiają szczelność wnętrza. Boczne szyby posiadają dodatkowe uszczelnienia klinowe w dolnych narożnikach z przodu i z tyłu. Wypełniają one przestrzeń między nadwoziem a płaszczyzną okna, dodatkowo zapobiegając przenikaniu niepożądanych dźwięków do wnętrza kabiny.

Większe panele nadwozia zostały ukształtowane z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego wspomagającego prace inżynierskie CAE (computer aided engineering), co pozwoliło ograniczyć efekt „dudnienia”. Kolejnymi elementami, które przyczyniają się do skuteczniejszego wytłumienia drgań i hałasu, są spodnie osłony i materiały dźwiękochłonne wnęk przednich i tylnych kół oraz wykładzina podłogowa przedziału pasażerskiego i bagażnika.

 

5. Poprawiono wydajność układu napędowego AWD oraz zdolności terenowe CR-V

  • Większy prześwit niż w poprzedniej generacji
  • Najnowsza wersja oprogramowania napędu AWD poprawia zachowanie auta podczas dynamicznego pokonywania zakrętów
  • Aby ograniczyć zużycie paliwa, układ dołącza napęd tylnej osi jedynie w sytuacjach, gdy jest niezbędne dostarczenie momentu obrotowego na koła tylne

Terenowe zdolności Hondy CR-V wzrosły dzięki nowej platformie, która oferuje teraz większy prześwit przy zachowaniu tego samego środka ciężkości, co w poprzedniej generacji modelu.

Prześwit pod pojazdem wynosi teraz 191 mm w wersjach FWD oraz 201 mm w odmianach AWD. W obu przypadkach wzrost wynosi 35 mm w porównaniu do poprzedniej generacji CR-V. Za tak wysoki prześwit odpowiadają również większe koła i opony, które dodatkowo budują atletyczny wizerunek sylwetki CR-V.

Najnowsza generacja napędu na wszystkie koła (Real Time AWD) z inteligentnym systemem kontroli (Intelligent Control System™) zwiększa oszczędność paliwa i poprawia właściwości trakcyjne samochodu. Nawet w standardowych warunkach codziennej eksploatacji, układ ten wspomaga płynną i bezpieczną pracę kół osi przedniej, przekazując moment obrotowy na tylne koła podczas ruszania.

 

Układ AWD korzysta ze sprzęgła wielotarczowego, które łączy wał napędowy z tylnym mechanizmem różnicowym i sterowane jest przez elektryczny silnik napędzający pompę hydrauliczną. Lekka konstrukcja zapewnia idealne zrównoważenie osiągów, wyższe bezpieczeństwo oraz lepsze właściwości w terenie i na asfalcie, jednak bez zbytniego wzrostu masy całego układu napędowego. Gdy napęd kół tylnej osi nie jest konieczny, np. podczas szybkiej jazdy autostradowej, następuje automatyczne rozłączenie wału napędowego w celu ograniczenia oporów mechanicznych w układzie.

Zmienione oprogramowanie pozwala teraz na przekazanie do 60% momentu obrotowego na tylne koła w sytuacjach tego wymagających oraz na 10-procentowy wzrost ogólnej wartości momentu, do 550 Nm. W rezultacie, samochód spisuje się lepiej w warunkach ograniczonej przyczepności oraz wykazuje lepszą dynamikę i możliwości w czasie podjazdu pod wzniesienie.

Dzięki zmianom oprogramowania, układ oferuje również większą dynamikę pokonywania zakrętów, korzystając – poza liniową kontrolą siłownika – z danych pochodzących z czujników stopnia przechylenia i skrętu.

 

6. Najlepsze w klasie zagospodarowanie przestrzeni w największej kabinie CR-V w historii modelu

  • Bardziej przestronne wnętrze dzięki większemu rozstawowi osi i szerszej sylwetce
  • Więcej przestrzeni w kabinie oraz debiut wersji siedmioosobowej
  • Bagażnik o największej w klasie pojemności oraz największa w historii przestrzeń załadunkowa
  • Zaawansowane udogodnienia, takie jak system składania foteli jednym ruchem oraz system bezdotykowej obsługi pokrywy bagażnika

Nowy model podnosi poprzeczkę w zakresie jakości i funkcjonalności wnętrza, które jest większe i znacznie bardziej przestronne niż u poprzednika.

Wszyscy użytkownicy pojazdu mają teraz do dyspozycji więcej przestrzeni dzięki szerszej sylwetce oraz dłuższemu rozstawowi osi (2660 mm, czyli o 30 mm więcej niż w poprzedniej generacji modelu). Zmiana ta skutkuje dodatkowymi 50 mm miejsca między fotelami pierwszego i drugiego rzędu. O 5 mm zwiększono przestrzeń nad głowami osób zasiadających w pierwszym rzędzie foteli oraz o 16 mm miejsce na wysokości bioder. Ponadto bardziej płaski i ergonomiczny kształt zbiornika paliwa umieszczonego przed tylną osią umożliwił wygospodarowanie dodatkowych 50 mm przestrzeni na nogi w drugim rzędzie foteli.

Oparcia przednich foteli zaprojektowano z myślą o optymalnej wygodzie podróżowania. Jednocześnie, są one na tyle smukłe, iż gwarantują więcej miejsca na nogi pasażerom podróżującym drugim rzędzie foteli.

Przednie fotele wyposażono w czterostopniową regulację podparcia lędźwiowego, którego zakres wynosi 80 mm w pionie i 35 mm w poziomie. Ponadto dostępne są również fotele z energooszczędnym system szybkiego podgrzewania z podgrzewanymi siedziskami foteli pierwszego i drugiego rzędu oraz podgrzewanymi oparciami fotela kierowcy i przedniego pasażera.

Po raz pierwszy Honda CR-V dostępna będzie w wersji siedmioosobowej oferującej wyjątkową przestrzeń na nogi w trzecim rzędzie foteli, co gwarantuje wygodę podróżowania nawet na długiej trasie. Szeroko otwierane drzwi i zintegrowane uchwyty wewnętrzne zapewniają wiodącą w klasie łatwość dostępu do wnętrza, dodatkowo zwiększoną dzięki przesuwanym do przodu – o 150 mmm – fotelom drugiego rzędu.

W swojej klasie, CR-V wyróżnia się gabarytami przestrzeni bagażowej, z największą płaszczyzną bagażnika, jaką kiedykolwiek dysponował ten model. Dzięki większej o 160 mm szerokości oraz maksymalnej długości 1830 mm lub 1800 mm w przypadku wersji 7-miejscowej (wzrost o 250 mm w porównaniu z poprzednią generacją modelu), przedział bagażowy z powodzeniem pomieści rower górski z 19,5-calową ramą.

Nowy system dzielonych (60:40) oparć foteli, które można złożyć jednym ruchem, zapewnia szybszy i prostszy załadunek bagażu oraz całkowicie płaską podłogę przedziału bagażowego podczas przewożenia większych przedmiotów. Operację opuszczenia obu części siedziska drugiego rzędu foteli można wykonać jednym ruchem. Podstawa fotela opuszcza się w stronę podłogi, co umożliwia złożenie oparcia i stworzenie płaskiej powierzchni transportowej. Ponowne rozłożenie foteli jest równie proste.

Bogaty pakiet inteligentnych rozwiązań sprawia, że Honda CR-V jest teraz jeszcze bardziej praktyczna i funkcjonalna. Dwupoziomowa, regulowana podłoga bagażnika umożliwia szereg opcji konfiguracyjnych – w górnym położeniu ułatwia załadunek większych przedmiotów, a w dolnym oferuje więcej przestrzeni, co może być przydatne podczas transportu wyższych przedmiotów o masie do 100 kg.

W najbogatszych wersjach dostępny jest system bezdotykowej obsługi klapy bagażnika z funkcją definiowania wysokości otwarcia. Użytkownicy mogą ustalić odpowiadającą im wysokość otwarcia klapy bagażnika, zależną od przestrzeni dostępnej wokół pojazdu. Funkcja ta okazuje się niezwykle przydatna w ciasnych, niskich garażach lub gdy tył pojazdu znajduje się blisko ściany. Dostępna na żądanie funkcja „stop-and-hold” pozwala na zatrzymanie ruchu pokrywy bagażnika w dogodnej pozycji, tym samym dając użytkownikowi tymczasową kontrolę nad wysokością jej otwarcia (po otwarciu powyżej 1185 mm), bez konieczności uprzedniego wprowadzania ustawień.

Nowa, trójfunkcyjna konsola środkowa została zaprojektowana tak, aby spełnić różnorodne wymagania pasażerów. W ustawieniu „otwartej tacki” może ona pomieścić nawet 5,5-calowy smartfon. Tackę można przesuwać w przód i tył lub zdemontować, co zapewnia trójfunkcyjną konfigurację konsoli. W położeniu przednim, tacka na smartfon zasłania główną wnękę schowka, tym samym chroniąc jego zawartość przed wzorkiem osób postronnych. Po przesunięciu do tyłu, tacka umożliwia oddzielny transport niewielkich przedmiotów oraz dostęp do schowka poniżej. Natomiast po zdemontowaniu tacki powstaje schowek zdolny pomieścić damską torebkę lub laptop.

Cztery gniazda USB rozmieszczone w kabinie umożliwiają podłączenie telefonów, tabletów oraz innych urządzeń przenośnych. Osoby jadące z przodu mogą ładować swoje urządzenia z gniazd USB o natężeniu 1,5 oraz 1,0 A, a pasażerowie drugiego rzędu foteli mają do dyspozycji gniazda USB szybkiego ładowania o natężeniu 2,5 A.

Dzięki przesunięciu głośników w panelach drzwiowych ku górze, użytkownicy mogą teraz korzystać z bardzo dużych schowków kieszeniowych w drzwiach. Przy przednich fotelach są one teraz o 48% dłuższe, a przy tylnych – o 63%.

 

7. Najlepsza w branży skuteczność ochrony pasażerów i systemy bezpieczeństwa Honda Sensing™ w standardzie

 

  • CR-V najbezpieczniejszy w historii dzięki nowej konstrukcji nadwozia i udoskonalonym systemom bezpieczeństwa
  • Konstrukcja nadwozia zapewnia większą sztywność i wyższą wytrzymałość, a przede wszystkim większą odporność na odkształcanie do wewnątrz kabiny w razie zderzenia.
  • Honda Sensing™ to bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego
  • Zgodnie z przewidywaniami, CR-V ma otrzymać najwyższą ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP

Nowa Honda CR-V została zaprojektowana tak, aby zapewniać najwyższy stopnień ochrony w swojej klasie. Przewiduje się, że sukces konstruktorów Hondy – czyli uzyskanie czołowej w tej klasie samochodów sztywności i wytrzymałości nadwozia oraz połączenie tych elementów z szeroką gamą systemów bezpieczeństwa czynnego – zaowocuje pięciogwiazdkową oceną w najnowszych, bardziej rygorystycznych testach zderzeniowych Euro NCAP.

W oparciu o koncepcję bezpieczeństwa dla wszystkich (Safety for Everyone), japoński producent oferuje te same zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego we wszystkich wersjach wyposażeniowych nowej Hondy CR-V.

Głównym fundamentem doskonałej ochrony, jaką zapewnia ten model, jest wyjątkowo wytrzymała i niezwykle sztywna platforma stworzona w myśl koncepcji, zgodnie z którą konstrukcja samochodu ma zapewniać najwyższe bezpieczeństwo bez względu na kierunek uderzenia (All Directions Collision Safety). Platforma samochodu wykorzystuje unikalną dla Hondy koncepcję konstrukcji nadwozia ACE™ (Advanced Compatibility Engineering), która obecnie obejmuje jeszcze bardziej konsekwentne stosowanie siatki licznych, połączonych ze sobą elementów strukturalnych, których zadaniem jest bardziej równomierne rozprowadzanie i rozpraszanie energii zderzenia. Tak opracowana konstrukcja przyczynia się do redukcji działania sił przenoszonych na przedział pasażerski w przypadku zderzenia, co w efekcie zapewnia większą odporność na skutki zderzenia czołowego, uderzenia w tył pojazdu, a także zderzeń bocznych.

Nowa Honda CR-V wyposażona jest także w system sześciu poduszek powietrznych chroniących kierowcę i pasażerów, w tym poduszki czołowe (i-SRS Airbag) oraz poduszki boczne (i-Side Airbag).

Uzupełnieniem powyższych elementów bezpieczeństwa biernego w nowej generacji Hondy CR-V jest rozbudowany system Honda Sensing™ obejmujący liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne oraz wspomagające kierowcę. Całkowitą nowością w przypadku marki Honda jest fakt, iż systemy te są dostępne we wszystkich wersjach wyposażeniowych modelu CR-V. System Honda Sensing™ należy do najbardziej kompleksowych systemów zwiększających bezpieczeństwo w tym segmencie. Wykorzystuje on połączone informacje z radarów i kamery oraz wielu innych nowoczesnych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach.

Pakiet systemów bezpieczeństwa Honda Sensing™ obejmuje:

  • System ograniczający skutki kolizji: system monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także pomaga wyhamować Hondę CR-V, gdy kolizji nie da się już uniknąć. Układ emituje akustyczny sygnał ostrzegawczy oraz, w razie konieczności, automatycznie wyzwala ciśnienie uruchamiające układ hamulcowy.
  • System ostrzegania przed kolizją (FCW): system monitoruje drogę przed samochodem i ostrzega kierującego w sytuacjach grożących potencjalną kolizją. Sygnały akustyczne i wyświetlane komunikaty nakazują kierowcy podjęcie działań mających na celu uniknięcia zderzenia.
  • System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (LDW): system wykrywa niesygnalizowaną kierunkowskazem i niezamierzoną zmianę pasa ruchu i wysyła kierowcy odpowiednie sygnały ostrzegawcze, nakazujące mu podjęcie czynności korygujących tor jazdy.
  • System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDM): system wykorzystuje dane z kamery przedniej w celu oceny czy samochód nie zbacza z zamierzonego toru jazdy. Wykorzystuje przy tym elektryczne wspomaganie kierownicy, aby delikatnie korygować tor jazdy samochodu. W niektórych sytuacjach możliwe jest także włączenie hamulców. Układ wyłącza się w chwili, gdy uznaje, że kierujący odzyskał kontrolę nad samochodem.
  • System utrzymywania na pasie ruchu (LKAS): system ułatwia utrzymanie samochodu na środku pasa ruchu. Korzystając z kamery, która śledzi znaki poziome na jezdni, system dokonuje drobnych korekt kierunku jazdy, aby utrzymać pojazd na pasie ruchu wytyczonym przez białe linie.
  • Tempomat adaptacyjny (ACC): tempomat umożliwia zaprogramowanie prędkości z zachowaniem wymaganej odległości od pojazdu poprzedzającego. Tym samym doskonale sprawdza się w zmiennych warunkach natężenia ruchu.
  • System rozpoznawania znaków drogowych (TSR): system wykrywa i automatycznie rozpoznaje niektóre znaki drogowe, a także dodatkowo pokazuje je na wyświetlaczu interfejsu kierowcy (DII)
  • Inteligentny ogranicznik prędkości (ISL): system korzysta z ograniczenia prędkości ustawionego przez kierowcę i porównuje zgromadzone dane z informacjami pozyskanymi przez system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie dostosować prędkość jazdy do limitu prędkości, jaki obowiązuje na danym odcinku drogi.
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny (i-ACC): pionierskie rozwiązanie zaprezentowane po raz pierwszy w modelu Honda CR-V 2015. Tempomat i-ACC przewiduje i automatycznie reaguje na zajechanie drogi przez inny pojazd na drogach o wielu pasach ruchu. Urządzenie korzysta z kamery oraz czujnika radarowego w celu ustalenia położenia innych pojazdów na drodze. System następnie wykorzystuje specjalny algorytm – opracowany na drodze żmudnych i kompleksowych badań zachowań kierowców na europejskich drogach – aby przewidzieć prawdopodobieństwo zmiany pasa ruchu przez inne pojazdy, które może skutkować zajechaniem drogi. Daje to Hondzie CR-V czas na automatyczną korektę prędkości zanim nastąpi zajechanie drogi przez innych uczestników ruchu. Rozwiązanie zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę.

Inne układy bezpieczeństwa zastosowane w nowej Hondzie CR-V:

  • System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BSI – Blind Spot Information): wykorzystuje czujniki radarowe rejestrujące pojawienie się innego pojazdu w miejscu niewidocznym dla kierowcy. Sygnał ostrzegawczy ma postać migającego symbolu w lusterku bocznym.
  • System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania (CTM): system wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania.
  • Wielofunkcyjna kamera cofania: oferując doskonałą widoczność i pełne bezpieczeństwo podczas jazdy do tyłu, kamera zapewnia kilka trybów pracy: obraz standardowy (kąt widzenia: 130 stopni), obraz szerokokątny (180 stopni) oraz podgląd obszaru bezpośrednio za pojazdem widzianego z góry.

Standardem w nowej Hondzie CR-V jest również system kontroli stabilności jazdy (VSA®) z kontrolą trakcji, który pomaga kierowcy w utrzymaniu kontroli nad samochodem w zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów. Ponadto, wyposażenie obejmuje też system kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS).

 

 

10. Dane techniczne

 

  • Wszystkie informacje techniczne są prowizoryczne i mogą się zmienić
  • Wszystkie dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 podlegają ostatecznej homologacji

Nadwozie i podwozie

Pięciodrzwiowy SUV z nadwoziem samonośnym, dostępny w wersji 5- lub 7-miejscowej. Jednostka napędowa to benzynowy silnik VTEC TURBO o pojemności 1,5 l. Do wyboru są dwie skrzynie biegów oraz napęd na przednią oś lub na wszystkie koła.

PARAMETRY TECHNICZNE

SILNIK 1.5 VTEC TURBO (6MT) 1.5 VTEC TURBO (CVT)
  4 zawory na cylinder 4 zawory na cylinder
Średnica x skok mm 73,0 x 89,5
Pojemność cm3 1498
Stopień sprężania 10,3
Moc maksymalna (silnik) kW/KM FWD: 127 kW / 173 KM AWD: 142 kW / 193 KM
AWD: 127 kW / 173 KM
przy obr./min 5600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy (silnik) Nm FWD: 220 Nm AWD: 243 Nm
AWD: 220 Nm
przy obr./min 1900–5000 obr./min (6MT); 2000–5000 obr./min (CVT)
Rodzaj paliwa Benzyna 95 Benzyna 95

UKŁAD NAPĘDOWY 1.5 VTEC TURBO (6MT) FWD 1.5 VTEC TURBO (6MT) AWD 1.5 VTEC TURBO (CVT)
Przełożenia 1. 3,642 3,642
  2. 2,08 2,08
  3. 1,361 1,361  
  4. 1,023 1,023  
  5. 0,829 0,829  
  6. 0,686 0,686  
  Do przodu 0,405–2,645
  Wsteczny 3,673 3,583 1,264–1,857
Przełożenie przekładni głównej 4,705 4,764  5,362

UKŁAD ZAWIESZENIA  
Przód Kolumna MacPhersona
Tył Wielowahaczowe

UKŁAD KIEROWNICZY
Typ Elektryczne wspomaganie kierownicy z podwójnym zębnikiem
Liczba obrotów kierownicą 2,34
Promień skrętu (koła) 11,0
Promień skrętu (nadwozie) 11,9

HAMULCE  
Przód Tarczowe wentylowane
Tył Tarczowe pełne

WYMIARY  
Długość całkowita mm 4600
Szerokość z lusterkami mm 2117,2
Wysokość całkowita mm FWD: 1679 / AWD: 1689
Rozstaw osi mm FWD: 2662 / AWD: 2663
Prześwit mm FWD: 191 mm
AWD: 201 mm
Pojemność bagażnika (metoda VDA) litr Wersja 5-miejscowa, tylne fotele złożone: 1756 (1638 z dachem panoramicznym)
(fotele złożone; do linii szyby) Wersja 7-miejscowa, 2. i 3. rzędy złożone: DO POTWIERDZENIA
  Wersja 7-miejscowa, 3. rząd złożony: 472
Pojemność bagażnika (metoda VDA) litr Wersja 5-miejscowa, tylne fotele złożone: 1123
(fotele złożone; do dachu) Wersja 7-miejscowa, 2. i 3. rzędy złożone: DO POTWIERDZENIA
  Wersja 7-miejscowa, 3. rząd złożony: DO POTWIERDZENIA
Pojemność bagażnika (metoda VDA; wszystkie fotele rozłożone) litr Wersja 5-miejscowa: 561
Wersja 7-miejscowa: 150
Masa własna: kg FWD: 1,501-1,523kg AWD: 1,598-1,667kg (wersja 5-miejscowa)

1665- 1705kg (wersja 7-miejscowa)

AWD:1573- 1642kg (wersja 5-miejscowa)

 

1640- 1680kg (wersja 7-miejscowa)

Maksymalna masa całkowita kg FWD: 2150 kg AWD: 2350 kg
AWD: 2150kg (wersja 5-miejscowa)

 

2350kg (wersja 7-miejscowa)

Maksymalna masa przyczepy z hamulcami kg FWD: 2000 kg AWD: 1500 kg
AWD: 2000 kg (wersja 5-miejscowa)

1800 kg (wersja 5-miejscowa)

Maksymalna masa przyczepy bez hamulców kg FWD: 600 kg AWD: 600 kg
AWD: 600 kg
Pojemność zbiornika litr 57 l

KOŁA I OPONY
KOŁA 17×7.5J AW (FWD)

18×7.5J AW (FWD/AWD)

19×7.5J AW (AWD)

18×7.5J AW

19×7.5J AW

OPONY: 225/65R17 (FWD) 225/60R18
225/60R18 (FWD/AWD)

235/55R19 (AWD)

235/55R19

OSIĄGI
Prędkość maksymalna (km/h) FWD: 210 km/h AWD: 200 km/h
AWD: 208 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h FWD: 9,2 – 9,3 s

AWD: 9,3 – 9,8 s

AWD: 10,0 s

EMISJE CO2 I ZUŻYCIE PALIWA 1.5 VTEC TURBO (6MT) 1.5 VTEC TURBO (CVT)
NEDC
CO2,cykl miejski g/km FWD: 169 g/km AWD: 197 g/km
AWD: 175 g/km
CO2, cykl pozamiejski g/km FWD: 128 g/km AWD: 141 g/km
AWD: 137 g/km
CO2,cykl mieszany g/km FWD: 143 g/km AWD: 162 g/km
AWD: 151 g/km
Spalanie, cykl miejski l/100 km FWD: 7,4 l / 100 km AWD: 8,6 l / 100 km
AWD: 7,6 l / 100 km
Spalanie, cykl pozamiejski l/100 km FWD: 5,6 l / 100 km AWD: 6,2 l / 100 km
AWD: 6,0 l / 100 km
Spalanie, cykl mieszany l/100 km FWD: 6,3 l / 100 km AWD: 7,1 l / 100 km
AWD: 6,6 l / 100 km

Źródło: Honda

 

 

 

 

 

 

 

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 2
    • 141
    • 74
    • 1 282 054
    • 203 834