Marka MINI i brytyjskie zakłady produkcyjne BMW Group w Oksfordzie i Swindon świętują 20-lecie produkcji oryginału na miarę XXI wieku pośród małych samochodów.
Monachium / Oksford / Swindon. Sukces, który trwa już od dwóch dekad: na początku 2001 roku w Swindon rozpoczęła się produkcja części karoseryjnych do MINI. Nieco później, 26 kwietnia 2001 roku, z linii produkcyjnej w Oksfordzie zjechało pierwsze nowe MINI. Od tamtego czasu MINI wyprodukowało w Wielkiej Brytanii ponad pięć milionów samochodów klasy premium. W samych tylko zakładach w Oksfordzie produkowane jest obecnie 3-drzwiowe MINI, 5-drzwiowe MINI, MINI Clubman oraz w pełni elektryczne MINI Cooper SE – wszystkie na tej samej linii produkcyjnej.
Prezes BMW Group Oliver Zipse był w latach 2007-2008 odpowiedzialny za produkcję w fabryce MINI w Oksfordzie.
Z okazji 20. rocznicy rozpoczęcia produkcji mówi: — Serdecznie gratuluję wszystkim pracownikom zakładów MINI w Oksfordzie i Swindon osiągnięcia tak ważnego etapu. Dzisiaj z sentymentem wspominam czas spędzony w Oksfordzie. To była prawdziwa przyjemność pracować w ojczyźnie i sercu marki MINI z tak oddanymi i pełnymi pasji ludźmi, z których prawie jedna czwarta poświęciła na budowę naszych samochodów te 20 lat – niektórzy nawet więcej.
Obecnie w zakładach MINI w Oksfordzie i Swindon zatrudnionych jest łącznie ponad 4500 wysoko wykwalifikowanych pracowników, w tym 130 praktykantów. Mocny zespół wspólnymi siłami produkuje codziennie około 1000 MINI – co 67 sekund jedno.
Peter Weber, od 2019 roku szef zakładów w Oksfordzie i Swindon, dodaje: — Jestem niezwykle dumny z naszej załogi w Oksfordzie i Swindon oraz niesamowitej pracy, jaką wykonuje. Jej nieustanne poświęcenie i pasja w ciągu ostatnich 20 lat pomogły ugruntować legendarną reputację MINI na całym świecie.
Zakłady w Oksfordzie i Swindon mają jako miejsce produkcji bardzo długie tradycje: samochody są tam produkowane od 65 lat (Swindon) i nawet od 108 lat (Oksford).
Przez długi czas odbywało się to bez rozgłosu, ale w ostatnich latach zakłady w Oksfordzie stały się magnesem dla turystów. W międzyczasie z wielokrotnie nagradzanego oprowadzania po zakładach MINI skorzystało około 26 tysięcy fanów MINI.
W 2020 roku zakłady w Oksfordzie wykonały energiczny krok w przyszłość, kiedy to z linii produkcyjnej zjechało MINI Cooper SE, pierwszy w pełni elektryczny model tej marki.
A to dopiero początek: już na początku lat 30. XXI wieku MINI będzie pierwszą marką BMW Group, której cała gama modeli będzie napędzana wyłącznie energią elektryczną. Zakłady w Oksfordzie i Swindon odegrały w ciągu ostatnich 20 lat kluczową rolę w uczynieniu produkcji MINI bardziej zrównoważoną i są nieodzowne w strategii BMW Group mającej na celu dalszą redukcję emisji spalin.
Marka MINI i produkcja w Wielkiej Brytanii:
26 kwietnia 2001 | Rozpoczęcie produkcji MINI w zakładach w Oksfordzie. |
2002 | Zaledwie 13 miesięcy po rozpoczęciu produkcji z taśmy montażowej w Oksfordzie zjeżdża 100-tysięczne MINI. |
2004 | BMW Group zapowiada inwestycję o wartości 40 milionów funtów w fabryce w Swindon. |
Zaprezentowane zostaje MINI Cabrio. | |
2006 | Zakłady w Hams Hall produkują nową generację silników i zaopatrują Oksford na potrzeby produkcji MINI, tworząc brytyjski trójkąt produkcyjny MINI trzech zakładów. |
Zaprezentowane zostaje MINI Cooper S z zestawem John Cooper Works GP. | |
2007 | Zakłady MINI w Oksfordzie stają się pionierem w zakresie innowacyjnej technologii lakierowania. Są pierwszymi zakładami produkcyjnymi BMW Group, w których zastosowano IPP (Integrated Paint Process). Ten wysoce innowacyjny system zapewnia oszczędność energii i redukcję emisji przy lakierowaniu karoserii o ponad dziesięć procent. |
2008 | Na rynku pojawia się nowe MINI Clubman. |
2009 | Początek testów MINI E przy wsparciu rządu brytyjskiego. Światowe badania terenowe przeprowadzone przez BMW Group w celu oceny technicznych i społecznych aspektów życia z całkowicie elektrycznym pojazdem na co dzień. |
2010 | Pojawia się pierwszy model marki z napędem na wszystkie koła – MINI Countryman. |
2011 | Rozszerzenie oferty modelowej o MINI Coupé. |
2012 | Na rynek wchodzi MINI Roadster. |
2013 | Premiera MINI Paceman. |
2014 | Na rynku pojawia się pierwsze 5-drzwiowe MINI. |
W zakładach MINI w Oksfordzie instalowana jest jedna z największych w Wielkiej Brytanii dachowych instalacji solarnych. Na dachu fabryki karoserii znajduje się ponad 11 500 modułów solarnych o powierzchni 20 tysięcy metrów kwadratowych (równowartość pięciu boisk piłkarskich). Łącznie generują one energię elektryczną wystarczającą do zasilenia 850 gospodarstw domowych (ponad trzy megawaty). Dzięki temu zakłady w Oksfordzie mogły zmniejszyć emisję CO2 o około 1500 ton rocznie. | |
2015 | Prezentacja nowego MINI John Cooper Works GP. |
2016 | Zapowiedź najnowszej generacji MINI Cabrio. |
2017 | Prezentacja drugiej generacji MINI Countryman. |
2019 | W zakładach MINI w Oksfordzie z taśmy zjeżdża 10-milionowe MINI. |
Zapowiadane są dwie nowości w gamie modelowej: trzecie MINI John Cooper Works GP oraz pierwszy całkowicie elektryczny produkcyjny samochód tej marki, MINI Cooper SE. | |
Styczeń 2020 | Rozpoczęcie produkcji MINI Cooper SE w zakładach w Oksfordzie. W pełni elektryczne MINI jest całkowicie zintegrowane z procesem produkcyjnym. Tym samym są to pierwsze zakłady BMW Group, w których pojazdy elektryczne montowane są na tej samej linii produkcyjnej co modele z silnikami spalinowymi, co umożliwia elastyczną produkcję zgodną z globalnym popytem. |
Do końca czerwca 2020 do klientów na całym świecie trafia łącznie 17 580 pojazdów. | |
Październik 2020 | MINI ogłasza przyszłe plany produktowe i nową strategię skupiającą się na elektrycznej mobilności, wprowadzeniu nowego modelu crossovera i produkcji modeli w Chinach od 2023 roku. |
Marzec 2021 | MINI potwierdza, że ostatni model marki z silnikiem spalinowym zostanie zaprezentowany w 2025 roku. Od początku lat 30. obecnego wieku marka będzie oferować wyłącznie samochody elektryczne. |
Źródło: BMW