Strona poświęcona motoryzacji
  • W 1940 roku rząd Stanów Zjednoczonych wydał słynne specyfikacje dotyczące produkcji wielozadaniowego pojazdu wojskowego. Oprócz wymagania bezprecedensowych jak na tamte czasy osiągów, wyznaczono niezwykle napięte terminy
  • Tylko trzech producentów samochodów przyjęło wyzwanie: mała firma Bantam American, która przedstawiła bardzo interesujące propozycje, Willys Overland, który ostatecznie wygrał konkurs, oraz gigantyczny Ford
  • Inżynierowie i technicy wszystkich trzech producentów pracowali bez wytchnienia, aby dotrzymać terminów. Tempo było zawrotne, dekady przed erą AutoCAD i sztucznej inteligencji: inżynier Bantam Karl Probst zaprojektował swój prototyp w cztery dni, podczas gdy Willys Overland dostarczył swoją propozycję w 75 dni

Departament Wojny Stanów Zjednoczonych od lat szukał sposobu na modernizację pojazdów łącznikowych w swoich siłach zbrojnych. Motocykle okazały się zbyt niebezpieczne i należało znaleźć pojazd czterokołowy, który mógłby wykonywać swoje obowiązki równie szybko i skutecznie.

Specyfikacje wysłane do amerykańskich producentów samochodów nakładały bardzo surowe warunki: pojazd musiał mieć napęd na wszystkie koła, maksymalną masę 590 kg i być w stanie przewieźć do 272 kg ładunku. Zgłosiło się tylko trzech producentów: Willys Overland, Bantam American i Ford.

Bantam American był dawną spółką zależną brytyjskiej marki Austin, która wyodrębniła się z firmy macierzystej i specjalizowała się w produkcji mikrosamochodów. Wśród jej inżynierów był Karl Probst, który zaprojektował swoją propozycję w zaledwie dwa dni i dostarczył swój prototyp trzy miesiące później.

Willys Overland zaprezentował swój projekt, Willys Quad, 11 listopada 1940 r., co zbiegło się z Dniem Weterana. Miał on dwa elementy, które przekonały urzędników wojskowych: 60-konny silnik „Go Devil” i konstrukcję z napędem na cztery koła.

Zgodnie z uwagami amerykańskiego rządu, wprowadzono elementy projektu zaprezentowanego przez Bantam American, takie jak hamulec ręczny, jednoczęściowe koła, zaokrąglony otwór drzwiowy, dwie okrągłe tablice przyrządów i dźwignia zmiany biegów na kolumnie kierownicy.

Jednocześnie, aby zachować silnik o mocy 60 KM, skrócono nakrętki i śruby, a panele nadwozia zostały obniżone w celu uzyskania optymalnej masy. Narodził się Willys MA, który po drobnych poprawkach i ciężkich testach stał się pojazdem ogólnego przeznaczenia – General Purpose Vehicle – modelem Jeep Willys MB.

Tak narodziła się legenda.

Źródło: Jeep

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 2
    • 2 631
    • 965
    • 1 281 553
    • 203 690