Centralnym elementem ekspozycji Audi Tradition podczas tegorocznej wystawy samochodów zabytkowych Techno Classica w Essen, będą modele typu kombi z różnych okresów historycznych przedsiębiorstwa. Największa na świecie wystawa klasycznej motoryzacji, odbywająca się w tym roku w dniach od 10 do 14 kwietnia, będzie sceną prezentacji siedmiu motoryzacyjnych cudów znaczących historię Audi. Hasłem, pod którym zbudowano całe stoisko, jest: „Cuda przestrzeni – od Schnellastera do Avanta”. Przy tej okazji koncern świętuje również siedemdziesiątą rocznicę uruchomienia fabryki w Ingolstadt.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej wszystko wskazywało na to, że Auto Union jest marką martwą. Wyglądało to tak, że wywłaszczone przez sowieckie władze okupacyjne ze swej siedziby w Saksonii i usunięte w roku 1948 z rejestru handlowego w Chemnitz przedsiębiorstwo, nie miało już przed sobą przyszłości. Odrodziło się jednak pomimo wszelkich przeciwności w roku 1949, w amerykańskiej strefie okupacyjnej. Skromne początki nowego Auto Union GmbH związane są z rozpoczęciem produkcji w dawnych koszarach w bawarskim mieście Ingolstadt. Z czasem, firma przemianowana została na AUDI AG i dziś świętuje swoje siedemdziesięciolecie.
Pierwszymi pojazdami wyprodukowanymi tu w roku 1949, był samochód DKW Schnellaster oraz motocykl DKW RT 125 W. Oba wystawiane będą w Essen, na stoisku Audi w hali nr 4. DKW Schnellaster F89 L był pierwszym samochodem, jaki kiedykolwiek wyprodukowany był w Ingolstadt. Choć opierał się na przedwojennych jeszcze rozwiązaniach technicznych napędu na przednie koła i dwucylindrowego, dwusuwowego silnika, to jednak już wtedy wyprzedzał swe czasy konstrukcją nadwozia, gdzie silnik umieszczony był pod kabiną pasażerską. Niezawodny i nieskomplikowany samochód dostawczy był dostępny w różnych wersjach nadwozia: od furgonetki, przez auto z otwartą platformą, po przystosowany do transportu zwierząt, a nawet po luksusowy niewielki autobus. Schnellaster był typowym dzieckiem swoich czasów. Pojazd ten, stworzony podczas trudnych powojennych lat, był dostosowany do potrzeb odbudowy Niemiec. Natomiast motocykl DKW RT 125 W, w którym W oznacza „West” – zachód, nie był konstrukcją nową. Jego założenia powstały jeszcze w roku 1939 w fabryce DKW w Zschopau. Oprócz nieco bardziej zaokrąglonego zbiornika paliwa, nie różnił się właściwie od modelu przedwojennego. Miał trapezowy widelec, zawieszenie oparte na elementach gumowych, dwusuwowy silnik o mocy 4,75 KM i trzybiegową, obsługiwaną nogą skrzynię biegów. Motocykl ten w dużej mierze przyczynił się do umocnienia się firmy w latach ’40 i ’50.
Innym świadkiem tego powojennego okresu jest DKW Meisterklasse Universal, F89 S z roku 1951. W roku 1950, po wyczerpaniu z powodu braku miejsca możliwości większej produkcji samochodów osobowych w Ingolstadt, Auto Union uruchomiło kolejną swą fabrykę, w Düsseldorfie. Na początku, z przyczyn technicznych, wskrzeszono tylko markę DKW, ponieważ auta te miały prostą konstrukcję i nieskomplikowany, dwusuwowy silnik. Pierwsze powojenne samochody osobowe DKW były połączeniem rozwiązań technicznych modelu DKW F 8 z roku 1939 z opływową karoserią trzycylindrowego DKW F 9, którego produkcja miała rozpocząć się w roku 1940. Z tych dwóch samochodów powstało auto oznaczone połączonym symbolem DKW F 89.
Na ekspozycji czterech pierścieni na Techno Classica, obok kolejnych samochodów: Audi 80 Variant z roku 1967 i Audi 100 Avant GLS z 1978, staną dwa naprawdę egzotyczne modele. Będą to DKW Imosa F 1000 D – mały van, którego zaledwie 110 tysięcy sztuk powstało w latach 1960 – 1975 w Hiszpanii oraz Audi Foxwagon, dostępne wyłącznie na rynku amerykańskim. Wystawiany w Essen Foxwagon pochodzi z roku 1978 i bazuje na pierwszym Audi 80. Na rynku północnoamerykańskim Audi 80 sprzedawane było pod nazwą „Audi Fox”. Do produkcji jego wersji kombi, znanej jako „Audi Foxwagon” i cieszącej się w USA sporą popularnością, koncern z Ingolstadt użył podzespołów z VW Passata.
Źródło: Audi