Pionierzy futurystycznego designu i zrównoważonej, dynamicznej radości z jazdy – BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster zbliżają się do końca produkcji – Pierwszy hybrydowy model BMW Group najbardziej udanym sportowym samochodem na świecie ze zelektryfikowanym napędem.
Ostatnia prosta na drodze do „Galerii Sław” samochodów sportowych BMW: sześć lat po wprowadzeniu na rynek BMW i8 kończy swój cykl życia. W kwietniu 2020 r. zakończy się produkcja BMW i8 Coupé (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,8 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 14,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 42 g/km) i BMW i8 Roadster (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 2,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 14,5 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 46 g/km), ale sportowe samochody hybrydowe plug-in już od dawna uznawane są za kamienie milowe w historii firmy. BMW i8 rozpoczęło swój światowy sukces jako unikalna symbioza futurystycznej stylistyki i przyszłościowej technologii. Pierwszy model hybrydowy plug-in BMW Group był prekursorem dynamicznej, a zarazem ekologicznej radości z jazdy i stał się synonimem fascynacji jazdą ze zelektryfikowanym napędem. Stworzył podwaliny dla szerokiej gamy obecnie oferowanych przez BMW Group modeli hybrydowych typu plug-in. BMW i8 jest jednocześnie najpopularniejszym na świecie sportowym samochodem z napędem hybrydowym. Z wynikiem ponad 20 tys. sztuk sprzedanych od 2014 roku osiągnęło wyższą sprzedaż niż wszyscy konkurenci w tym segmencie razem wzięci.
Już BMW Vision EfficientDynamics było kuszącą perspektywą indywidualnej mobilności w przyszłości. Model studyjny przedstawiony na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie nad Menem w 2009 r. stanowił zapowiedź połączenia typowej dla marki radości z jazdy i inspirującej stylistyki ze wzorcowym zrównoważonym rozwojem. Model studyjny sportowego samochodu w konfiguracji 2+2 z drzwiami skrzydłowymi, nową interpretacją typowego języka stylistycznego BMW w pełni nastawioną na estetykę i wydajność, hybrydowym systemem plug-in i napędem na wszystkie koła spotkał się z doskonałym przyjęciem. Zapowiedź przeniesienia głównych cech jego stylistyki i technologii do samochodów seryjnych nowej marki BMW i, a tym samym rozpoczęcia nowej ery radości z jazdy, szybko wywołała entuzjastyczne reakcje.
Sygnał startowy dla spójnej strategii elektryfikacji.
BMW i8 miało swoją światową premierę razem z BMW i3 na targach IAA w 2013 roku. Podwójny debiut był sygnałem startowym dla wdrożenia kompleksowej strategii elektryfikacji, dzięki której BMW Group już na wczesnym etapie konsekwentnie wyznaczyła kurs na program modelowy nastawiony na zrównoważoną radość z jazdy. Obecnie firma jest jednym z wiodących na świecie dostawców samochodów ze zelektryfikowanym napędem. Oprócz w pełni elektrycznych BMW i3 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 13,1 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/100 km), BMW i3s (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 14,6-14,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) i MINI Cooper SE (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 16,8-14,8 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) modele hybrydowe plug-in dostępne są we wszystkich istotnych segmentach, począwszy od klasy samochodów kompaktowych i klasy średniej, poprzez BMW X po samochody sportowe i luksusowe limuzyny. Do roku 2023 BMW Group planuje rozszerzyć swoją ofertę do 25 zelektryfikowanych modeli, z czego ponad połowa będzie w pełni elektryczna.
BMW i8 jako pionier i flagowiec radości z jazdy z technologią hybrydową plug-in od samego początku był idealnym pojazdem do tego zadania. I odnosi się to nie tylko do objętej przez niego w roku 2014 roli samochodu bezpieczeństwa w mistrzostwach FIA Formuły E. BMW i8 to pierwszy świecie samochód sportowy zaprojektowany od początku z uwzględnieniem aspektu zrównoważonego rozwoju. Sięgnięto przy tym po nowe rozwiązania, przede wszystkim specyficzną dla BMW i konstrukcję oraz system hybrydowy plug-in. Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP) z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego. Koncepcja karoserii w konfiguracji 2+2, zoptymalizowana aerodynamicznie stylistyka, inteligentna lekka konstrukcja oraz innowacyjna koncepcja napędu miały na celu rozwiązanie sprzeczności między dynamiką a wydajnością dominującej w konwencjonalnej motoryzacji. Dzięki tej innowacyjnej koncepcji BMW i8 oferuje osiągi rasowego samochodu sportowego przy średnim zużyciu paliwa na poziomie małego samochodu.
Sterowanie hybrydowym systemem plug-in zostało zaprojektowane zarówno pod kątem dynamicznego oddawania mocy, jak i możliwie najbardziej efektywnej interakcji pomiędzy dwoma silnikami. Silnik spalinowy z technologią BMW TwinPower Turbo napędza tylne koła, a silnik elektryczny przednie koła. W rezultacie daje to hybrydowy napęd na wszystkie osie, który ma odczuwalny pozytywny wpływ na trakcję, zwinność i stabilność jazdy. Dzięki temu oraz dzięki spontanicznemu oddawaniu mocy silnika elektrycznego o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm dostępnym już w chwili ruszania z miejsca sportowy charakter BMW i8 czuć również podczas jazdy na samym napędzie elektrycznym, a więc bez lokalnej emisji spalin. W trybie elektrycznym samochód rozwija prędkość do 120 km/h. Łączny moment napędowy obu silników gwarantuje fenomenalne osiągi na poziomie sportowego samochodu o wysokiej mocy.
Również typowa konstrukcja BMW i LifeDrive sprzyja dynamice jazdy i wydajności. Konstrukcja BMW i8 była od początku całkowicie ukierunkowana na hybrydowy napęd plug-in. Struktura karoserii i napęd zostały opracowane jako koncepcyjna całość, która nadała BMW i8 autentyczny charakter przyszłościowego samochodu sportowego. Kabina pasażerska (moduł Life) wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) oraz wykonany z aluminium moduł napędowy (Drive) obejmujący oprócz silnika, elektroniki mocy i układu jezdnego również funkcje konstrukcyjne i zderzeniowe, umożliwił nie tylko uzyskanie masy własnej wg normy DIN poniżej 1500 kg, ale również równomierny rozkład masy na osie w stosunku 50:50. Z kolei umieszczony centralnie i nisko akumulator wysokonapięciowy obniżył środek ciężkości samochodu.
Lider innowacji nie tylko w zakresie napędu BMW eDrive.
Pionierska rola BMW i8 od samego początku znacznie wykraczała poza wprowadzenie technologii BMW eDrive do kultowego samochodu sportowego. Szerokie zastosowanie CFRP w strukturze karoserii oraz wyraźnie widoczne środki mające na celu zmniejszenie oporu powietrza wyznaczają nowe standardy w dziedzinie inteligentnej lekkiej konstrukcji i aerodynamiki. Wraz z BMW i3 po praz pierwszy zastosowano innowacyjne technologie produkcyjne, dzięki czemu BMW Group stała się pionierem w stosowaniu CFRP w przemysłowej produkcji samochodów seryjnych. Zdobyte w BMW i doświadczenie z tym lekkim, zaawansowanym technologicznie materiałem zapewniło BMW Group unikalne w branży motoryzacyjnej kompetencje w obszarze lekkiej konstrukcji i wykorzystane zostało w rozwoju komponentów CFRP do innych modeli BMW.
Również wyraziste i jednocześnie optymalne pod względem aerodynamicznym ukształtowanie karoserii już na pierwszy rzut oka demonstruje nowoczesny charakter BMW i8. Jego dynamiczne proporcje sportowego samochodu i drzwi skrzydłowe do dziś przyciągają uwagę. Płaska maska, niemal całkowicie zamknięta atrapa chłodnicy BMW, zasłony powietrzne w pasie przednim, osłonięte podwozie, wyprofilowane progi, stylistyka Stream Flow po bokach oraz kanały powietrzne w lampach tylnych i ramie dachu zapewniają odpowiednie prowadzenie powietrza. Daje to nie tylko niski współczynnik oporu powietrza (współczynnik Cx) 0,26, ale również wyjątkowo korzystny balans aerodynamiczny. Charakteryzuje się on idealnym dla dynamiki i bezpieczeństwa jazdy stosunkiem oporu powietrza i wyporu uzyskanym bez dodatkowych akcesoriów.
Ponadto w wyborze materiałów do wnętrza oraz w produkcji BMW i8 położono w dużej mierze unikalny nacisk na zrównoważony rozwój. Skóra stosowana na powierzchniach siedzeń i deski rozdzielczej jest garbowana ekstraktem z liści oliwnych. Surowcem do produkcji materiałów włókienniczych jest granulat poliestrowy, który pochodzi m.in. z recyklatu PET.
Charakterystyczna dla samochodów BMW i całościowa koncepcja zrównoważonego rozwoju obejmuje cały łańcuch dostaw, od rozwoju i projektowania poprzez produkcję, użytkowanie po recykling. Wyjątkowo wysokie jest nie tylko wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Również większość aluminium wykorzystywanego w BMW i8 jest uzyskiwana w procesie recyklingu lub produkowana z wykorzystaniem energii odnawialnej. Ponadto energia elektryczna potrzebna do produkcji BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster w fabryce BMW w Lipsku pochodzi z czterech turbin wiatrowych znajdujących się na terenie zakładu. Energia elektryczna wykorzystywana w produkcji włókna węglowego w Moses Lake w amerykańskim stanie Waszyngton jest w stu procentach wytwarzana w elektrowni wodnej.
W momencie wprowadzenia na rynek BMW i8 było pierwszym na świecie samochodem seryjnym wyposażonym w innowacyjne światła laserowe. Po światowej premierze w BMW i8 światła laserowe BMW wprowadzono również w innych modelach – najpierw w luksusowych limuzynach BMW serii 7, a następnie w wielu innych seriach. Światła laserowe BMW zapewniają niezwykle intensywne oświetlenie drogi i znaczne większy zasięg świateł drogowych. Również ich zużycie energii jest znacznie niższe nawet w porównaniu z i tak już bardzo wydajnymi reflektorami diodowymi.
Prekursor wszystkich modeli hybrydowych plug-in w BMW Group był również pionierem nowej generacji silników spalinowych. W BMW i8 po raz pierwszy zastosowano nowy trzycylindrowy silnik benzynowy z technologią BMW TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 1,5 l charakteryzowała się zarówno bardzo kompaktową konstrukcją, jak i wyjątkowo wysoką mocą właściwą. Moc 113 kW (154 KM) z litra pojemności ustanowiła nowy rekord w seryjnych modelach BMW.
BMW i8 Roadster: świeże impulsy dla zrównoważonej radości z jazdy.
Jesienią 2017 r. wraz ze światową premierą BMW i8 Roadster pojawił się nowy impuls w zakresie radości z jazdy zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju. Dwuosobowy kabriolet oferował możliwość doświadczenia jazdy tym wizjonerskim samochodem sportowym „pod gołym niebem” – a w trybie elektrycznym dosłownie czystą przyjemność jazdy.
Równolegle z wprowadzeniem na rynek drugiego wariantu modelu, BMW i8 Coupé, poprawiono również parametry hybrydowego napędu plug-in. Akumulator wysokonapięciowy w obu modelach miał teraz pojemność zwiększoną z 20 do 34 Ah i pojemność energetyczną brutto 11,6 kWh. Zoptymalizowana technologia ogniw umożliwiła też zwiększenie mocy maksymalnej silnika elektrycznego o 9 kW (12 KM) do 105 kW (143 KM). Razem z silnikiem spalinowym dało to moc systemową 275 kW (374 KM). Dzięki temu BMW i8 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,4 s, a BMW i8 Roadster w czasie 4,6 s. Oba modele uzyskują prędkość maksymalną 250 km/h. Zasięg elektryczny wynosi 55 km w BMW i8 Coupé oraz 53 km w BMW i8 Roadster.
W konstrukcji dachu Roadstera wykorzystano innowacyjne procesy produkcyjne. Aluminiowe elementy łączące mechanizm miękkiego dachu z karoserią nowego wykonane są po raz pierwszy w nowatorskiej technologii druku 3D. Ta nowa w branży samochodowej metoda produkcyjna komponentów aluminiowych umożliwia taki kształt wzmocnień, jakiego nie dałoby się uzyskać za pomocą konwencjonalnych technologii odlewniczych, i gwarantuje optymalny stosunek sztywności komponentów do ich masy. Dzięki doświadczeniu pozyskanym w BMW i addytywne procesy produkcyjne mogą być obecnie stosowane w stale rosnącej liczbie komponentów oraz w modelach różnych serii.
Zwycięzca od samego początku: liczne nagrody za koncepcję, stylistykę, technologie, zrównoważony rozwój i radość z jazdy.
Czy to jako atrakcja na drodze, czy też seryjny zwycięzca w ocenach jury i sondażach: BMW i8 wielokrotnie robiło wrażenie na miłośnikach samochodów sportowych i ekspertach. W latach 2015-2019 jego hybrydowy napęd plug-in pięć razy z rzędu zdobywał co najmniej jeden tytuł w renomowanym rankingu „Engine of the Year Award”. Koncepcja i technologia BMW i8 zostały wyróżnione też m.in. przyznaniem nagrody „Auto Trophy” i „Green Mobility Trophy” magazynu Auto Zeitung, nagrodą „International Paul Pietsch Award” magazynu „auto, motor und sport” oraz nagrodą „Car Connectivity Award” czasopism „auto, motor und sport” i „Chip”. Sportowej hybrydzie plug-in przypadł również tytuł „World Green Car” oraz klasowe zwycięstwo w rankingu „Samochód roku z napędem na wszystkie koła”.
Brytyjski magazyn „Top Gear” oraz jury „UK Car of the Year” mianowały BMW i8 „Samochodem Roku”. W „Auto Test” i „Ökotrend” samochód zdobył tytuł „Zielonego zwycięzcy Auto Testu”. Renomowane wyróżnienia, takie jak iF Design Award czy red dot Award, potwierdzają jakość i urok jego stylistyki.
Przyszłościowa definicja luksusu i ekskluzywności.
BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster ze swoim progresywnym i ekskluzywnym charakterem stanowią integralną część najnowszej ofensywy produktowej BMW w segmencie samochodów luksusowych. Podobnie jak luksusowe limuzyny BMW serii 7, Sports Activity Vehicle BMW X7 i samochody sportowe BMW serii 8, również one zapewniają wyjątkowe wrażenia z jazdy. Ponadto program BMW i Pure Impulse Experience stworzony dla BMW i8 pokazuje charakter „Next Premium” obu sportowych hybryd plug-in. Unikalny na skalę światową program rozszerzonego dialogu z klientami daje właścicielom BMW i8 ekskluzywny dostęp do wizjonerskich osobistości oraz niezwykłych wydarzeń kulturalnych i podróżniczych.
Atrakcyjne indywidualne akcenty tworzą też ekskluzywne edycje specjalne BMW i8. Limitowane modele charakteryzują się unikalnymi cechami stylistycznymi, które czynią je pożądanym rarytasem. Już na początku 2016 roku zaprezentowano BMW i8 Protonic Red Edition. Zaledwie rok później pojawiły się BMW i8 Protonic Frozen Black Edition i BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition, które z liczbą około 100 egzemplarzy pozostanie najbardziej ekskluzywną na świecie wersją tego modelu.
Najlepiej sprzedający się hybrydowy samochód sportowy plug-in i już teraz kamień milowy w historii BMW Group.
Obecnie w fabryce w Lipsku produkowanych jest między innymi 200 pojazdów limitowanej edycji Ultimate Sophisto BMW i8. Jeden z tych modeli edycji specjalnej już w grudniu 2019 roku opuścił linię montażową jako 20-tysięczny egzemplarz modelu hybrydowego plug-in. Przy takim wolumenie produkcji BMW i8 wyprzedziło już niejeden legendarny samochód sportowy BMW. Pośród kamieni milowych w historii samochodów sportowych jego sprzedaż znacznie wyprzedza klasyczne modele, takie jak BMW M1, które w wersji drogowej wyprodukowane zostało w liczbie zaledwie 399 sztuk, a także BMW Z8, które powstało łącznie w liczbie 5000 egzemplarzy.
Ponadto BMW i8 od lat posiada ponad 50-procentowy udział w światowym rynku samochodów sportowych ze zelektryfikowanym napędem. Do kwietnia 2020 r. BMW i8 będzie w stanie utrzymać tę wiodącą pozycję. Wtedy bestseller z hybrydowym napędem plug-in ostatecznie osiągnie status, który został mu przyznany przez czytelników „Auto Bild Klassik” zaledwie kilka miesięcy po jego wprowadzeniu na rynek. Już w 2014 roku czytelnicy wybrali BMW i8 jako „klasyka przyszłości”.
Źródło: BMW