• Nowy napęd 4MATIC zadebiutował w 1997 r. w ówczesnej Klasie E (seria 210)
• Elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła drugiej generacji był stale aktywny
• Światowa premiera na targach AutoRAI w Amsterdamie (6-16 lutego 1997 r.)
• Dziś napęd obu osi jest dostępny we wszystkich klasach
25 lat temu Mercedes-Benz zaprezentował swój innowacyjny napęd na wszystkie koła 4MATIC drugiej generacji – a tym samym zaoferował jeszcze lepsze prowadzenie w trudnych warunkach, zwłaszcza zimą. Zamiast konwencjonalnych blokad mechanizmu różnicowego, nowy napęd 4MATIC bazował na elektronicznym systemie trakcji 4ETS, który był automatycznie aktywowany gdy co najmniej jedno koło trafiło na śliską nawierzchnię. System zwiększał ciśnienie w układzie hamulcowym tego koła aż do chwili, gdy jego prędkość spadała do ustalonej względem pozostałych kół.
Druga, znacznie rozwinięta generacja napędu na cztery koła 4MATIC zadebiutowała 25 lat temu w wariantach E 280 4MATIC i E 320 4MATIC (typoszereg 210). Oba wyposażono w silniki V6 z nowo opracowanej serii M 112 – z trzema zaworami na cylinder i podwójnym zapłonem. Samochody po raz pierwszy zaprezentowano międzynarodowej publiczności na targach AutoRAI w Amsterdamie, organizowanych w dniach 6-16 lutego 1997 r. E 280 4MATIC trafił do sprzedaży natychmiast po premierze, a mocniejszy wariant zadebiutował w ofercie
w czerwcu.
Nowy układ 4MATIC nie był pierwszym napędem na cztery koła Mercedes-Benz, ale w swoim czasie wyznaczał standardy pod względem komfortowego prowadzenia aut osobowych nawet w trudnych warunkach zimowych, takich jak oblodzone i zaśnieżone drogi. Komentując działanie nowego 4MATIC-a, branżowy magazyn „auto motor und sport” w wydaniu z lipca 1997 r. napisał o „niemal niezawodnej stabilności jazdy połączonej z niezrównaną przyczepnością na śliskich nawierzchniach”. Pozytywnie oceniono strategię działania napędu w porównaniu do pierwszej generacji, która została wprowadzona w 1985 r. w serii 124 i „interweniowała tylko wtedy, gdy robiło się zauważalnie ślisko”. Nowy 4MATIC był zaprojektowany nie tylko z myślą o krytycznych warunkach drogowych, ale i w celu zasadniczej poprawy zachowania podczas dynamicznych manewrów. Tak o drugiej generacji 4MATIC-a pisano w firmowej broszurze serii 210: „Stały napęd na wszystkie koła zapewnia […] doskonałą przyczepność i stabilność jazdy podczas przyspieszania, zwłaszcza na zakrętach”. Skutkowało to „intuicyjnym prowadzeniem, wysokim poziomem aktywnego bezpieczeństwa, najwyższym poziomem dynamiki i dużą przyjemnością z jazdy”.
Tradycja napędu na cztery koła w Mercedes-Benz
Historia Mercedesów z napędem na wszystkie koła sięga wczesnych lat XX wieku. Tak gazeta „Illustrirte Zeitung” w 1917 r. przybliżała sylwetkę Paula Daimlera, ówczesnego dyrektora technicznego Österreichische Daimler-Motoren-Gesellschaft w Wiener Neustadt: „w 1903 r. […] położył podwaliny pod konstrukcję napędu na cztery koła”. Po pierwszych pojazdach dla armii austriackiej i pruskiej w latach 1905-1907 firma Daimler-Motoren-Gesellschaft w 1907 r. zbudowała Dernburg-Wagen – pierwszy w historii samochód osobowy z napędem wszystkich kół i ich sterowaniem. Również firma Benz & Cie. budowała w tym okresie różne prototypy z napędem obu osi. Pierwszym gotowym do sprzedaży samochodem Benz z napędem na cztery koła był terenowy pojazd VRL, który powstał w jednym egzemplarzu około 1920 r.
Po fuzji z 1926 r., w wyniku której powstała ówczesna firma Daimler-Benz AG, budowano pojazdy z napędem na wszystkie koła marki Mercedes-Benz, również nadające się do użytku wojskowego. W ramach serii modelowej W 136 były to modele 170 VG (z napędem na wszystkie koła) i 170 VL (z napędem na wszystkie koła i czterema kołami skrętnymi). Zaprezentowany w 1938 r. Mercedes-Benz G5 (W 152) z napędem obu osi i przełączanym układem czterech skrętnych kół aż do lat 50. służył m.in. jako pojazd ratunkowy w górskich rejonach Berchtesgaden.
Historia sukcesu aut osobowych i pojazdów użytkowych z napędem na wszystkie koła nabrała tempa po II wojnie światowej. W 1948 r. zaprezentowano Universal-Motor-Gerät, czyli Unimoga („uniwersalny pojazd silnikowy”). Ten wszechstronny samochód z napędem na wszystkie koła jest obecny w ofercie do dziś. Pierwszą ciężarówką Mercedes-Benz z napędem obu osi wytwarzaną po zakończeniu wojny był model LA 3500 z 1950 r. 50 lat temu, w 1972 r., pojawił się innowacyjny ciągnik rolniczy MBtrac.
Również w 1972 r. rozpoczęto prace nad słynną terenową Klasą G. Pierwsze jej warianty zadebiutowały 7 lat później. Pojazdy były budowane w Grazu przez Geländefahrzeuggesellschaft mbH, spółkę joint venture ówczesnych firm Daimler-Benz AG i Steyr-Daimler-Puch.
We wrześniu 1985 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem Mercedes-Benz zaprezentował kamień milowy w rozwoju podwozi – pierwszą generację układu 4MATIC. Ten automatycznie uruchamiany napęd obu osi miał swoją premierę w sedanach i kombi z serii 124 z 6-cylindrowymi silnikami: 260 E 4MATIC i 300 E 4MATIC. Dostarczano je od 1987 r., a do tego czasu ofertę poszerzono o wysokoprężne odmiany 300 D 4MATIC i 300 D Turbo 4MATIC. 4MATIC był najbardziej złożonym technicznie układem z koncepcji dynamiki jazdy „Mercedes-Benz Driving Dynamics Concept”, wprowadzonej w 1985 r. Obejmowała ona również mechanizm różnicowy z automatyczną blokadą (ASD) i system kontroli trakcji (TCS).
Samochody z drugą generacją napędu 4MATIC, zaprezentowane 25 lat temu, były opracowane i produkowane we współpracy z firmą Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG & Co. KG (SFT) w Grazu. Zakres produkcji w SFT obejmował adaptację nadwozia, malowanie w technice lakierów wodnych oraz kompletny montaż pojazdu. Nadwozie w kolorze białym, silnik, skrzynia biegów, tylna oś i wnętrze były dostarczane przez Mercedes-Benz, natomiast komponenty napędu na wszystkie koła pochodziły od SFT.
Źródło: Mercedes