W połowie 1960 roku francuska marka Peugeot zaprezentowała nowy model 404 w kilku odmianach. Na początku pojawiła się limuzyna o wymiarach 4492 mm długości, 1680 mm szerokości i 2650 mm w rozstawie osi, która zapewniała wygodną podróż czterem pasażerom. Na krótkich dystansach z powodzeniem można było zabrać na pokład samochodu pięć osób. Pojazd z Sochaux swoją elegancką i ponadczasową linię zawdzięcza włoskiemu studiu Pininfarina, gdzie został zaprojektowany. Z czasem wprowadzono do produkcji inne odmiany, kombi, kabriolet, pick-up oraz coupe. Duża ilość chromu oraz trapezoidalne kontury tylnej części samochodu to znaki rozpoznawcze modelu 404. Poza nowoczesnym designem, Peugeot wyróżniał się ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Należy chociażby wspomnieć o jednym z pierwszych na świecie silników benzynowych z wtryskiem paliwa Kugelfischer, który znalazł również zastosowanie w późniejszym modelu 504. Jednostka o pojemności 1600 cm dysponowała mocą 62 KM i potrafiła rozpędzić pojazd do prędkości 148 km/h, zużywając 10,8 litra benzyny przy 110 km/h. Standardowo silnik konfigurowano z czterobiegową przekładnią synchronizowaną. Opcjonalnie dostępna była również trzybiegowa automatyczna skrzynia biegów firmy ZF. Peugeot stał się również jednym z czołowych w Europie producentów silników diesela. Francuski silnik o pojemności 1900 cm miał 51 KM, rozpędzał się do 128 km.h, zużywając 8,3 litra ropy przy 110 km/h. W tamtym okresie poza Peugeotem jedynie Mercedes mógł się pochwalić dostępnością w swojej ofercie jednostek wysokoprężnych.
Co warte podkreślenia model 404, podobnie jak samochody z trójramienną gwiazdą odznaczał się wysokim komfortem podróżowania poprzez miękkie nastawy zawieszenia oraz wysoką niezawodnością. Została ona potwierdzona serią zwycięstw Peugeota w rajdzie Safari w latach 1963, 1966, 1967, 1968. O udanej konstrukcji modelu świadczy długość jego produkcji. W Europie samochód oferowano przez 15 lat (1960-1975), następnie wytwarzano go w Argentynie i Kenii. Najdłużej bo do 1991 roku utrzymała się w produkcji odmiana pick-up. Łącznie wytworzono 2 885 374 egzemplarzy, najwięcej limuzyn 1 672 395, najmniej zaś wersji coupe 6 837 sztuk.
Samochód skierowany był do zamożnych klientów. W 1961 roku na rynku niemieckim kosztował 11 275 marek, Mercedesa 190 można było nabyć w cenie 10 440 marek.
Peugeota 404 do dnia dzisiejszego często można spotkać na afrykańskich drogach. W Europie zaś często jest ozdobą wielu kolekcji, zarówno muzealnych jak i miłośników motoryzacji.
Dzięki nowoczesnej linii nadwozia, elegancji, niezawodności, jakości wykonania oraz wysokiemu komfortowi jazdy, Peugeot 404 słusznie zyskał miano francuskiego Mercedesa. W latach swojej świetności samochodem tym podróżowało wielu przywódców od prezydenta Francji Charlesa de Gaulle, poprzez królową Beatrix, holenderskiego księcia Clausa po księcia Monako Rainiera III Grimaldi i księżniczki Greace. Peugeotem 404 jeździła również Hannelore Kohl, żona niemieckiego kanclerza Helmuta Kohla, czy gwiazda francuskiego kina Brigitte Bardot.
Peugeot 404 zapisał się bardzo pozytywnie w historii światowej motoryzacji. Dziś stanowi model kolekcjonerski, którym bez problemu można poruszać się na co dzień.
Michał Świercz