W 1993 roku podpisano umowę pomiędzy francuską firmą Automobiles Peugeot, a ówczesną Fabryką Samochodów w Lublinie na montaż modelu 405. Należy przypomnieć, że pojazd ten pojawił się w ofercie marki z lwem na masce w maju 1987 roku. Pozycjonowany w segmencie D zdobył uznanie na rynkach europejskich i branży motoryzacyjnej, o czym świadczy uzyskany tytuł Samochodu Roku (Car of the Year) 1988. Pomimo upływu wówczas sześciu lat od debiutu, model 405 w 1993 roku wyglądał wciąż nowocześnie i elegancko. Widać rękę wprawnego stylisty nadwoziowego włoskiej firmy Pininfarina. Wraz z udaną stylistyką samochód odznaczał się przestronną kabiną i pojemnością bagażnika wynoszącą 470 litrów, typową dla aut klasy średniej. Dzięki płaskiej podłodze z tyłu wygodnie mogło podróżować trzech pasażerów. Na wysoki komfort jazdy wpływ miały dobrze ukształtowane a zarazem dosyć miękkie fotele oraz optymalnie dobrane tłumienie nierówności, typowe dla aut francuskich. Standartowe wyposażenie obejmujące regulację ustawienia kierownicy i wysokości fotela umożliwiały zajęcie kierowcy właściwej pozycji. W prowadzeniu pojazdu pomagały precyzyjnie działające pedały, dźwignia zmiany biegów i przełączniki.
Peugeota oferowano z trzema silnikami: benzynowymi gaźnikowymi o pojemności 1360 cm, 1580 cm oraz zapłonem samoczynnym o pojemności 1905 cm (Diesel). Najwięcej w Lublinie zmontowano egzemplarzy z silnikiem o pojemności 1580 cm i podstawowym wyposażeniem GL. W tej odmianie szyby w drzwiach bocznych są sterowane za pomocą korbek, deska rozdzielcza nie ma obrotomierza, nie ma też centralnego zamka, nie wspominając już o tak współczesnych udogodnieniach jak klimatyzacja, czy system ABS. Wersja GL pozbawiona jest też składanej tylnej kanapy, co utrudnia, a wręcz uniemożliwia transport długich przedmiotów. Model 405 z jednostką 1.6 dysponuje mocą 92 KM, które zapewniają rozpędzenie samochodu do 100 km/h w ciągu 11,6 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 177 km/h. Dzięki umiarkowanemu spalaniu 5,7 litra w trasie, 7,1 litra średnio i 9,0 litrom w mieście oraz zbiornikowi paliwa o pojemności 70 litrów wykonanego z tworzywa sztucznego, w trasie na jednym baku można przejechać 1 000 km.
Model bazowy 1.6 GL kosztował w 1993 roku 334 mln zł, skierowany był on zatem do klientów zasobniejszych w gotówkę.
Francusko- lubelskiego Peugeota produkowano do 1995 roku w ilości 1100 szt. (1993), 1679 szt. (1994), 1023 szrt. (1995), łącznie 3 802 szt.
Peugeot 405 zmontowany w lubelskiej fabryce jest więc samochodem dosyć unikatowym.
Michał Świercz