Strona poświęcona motoryzacji

Tor Monza kończy 100 lat, będąc trzecim najstarszym, wciąż używanym torem wyścigowym na świecie i najstarszym torem w Europie.

Aby upamiętnić tę rocznicę, przygotowano niezwykle bogaty program wydarzeń, w których w najbliższy weekend uczestniczyć będzie ponad 300 000 odwiedzających. Ponadto, gmina Monza organizuje serię wydarzeń o charakterze historycznym, w tym imprezy poświęcone markom samochodów i motocykli,  które wzięły udział w pierwszym Grand Prix zorganizowanym na torze Monza dokładnie sto lat temu.

W klasie „samochody” najwyższe miejsce na podium zdobyła marka FIAT, dzięki Pietro Bordino, który zwyciężył za kierownicą 6-cylindrowego modelu 804 (10 września 1922).

Wyposażony w 2,0-litrowy 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 95 KM zestawiony z czterobiegową manualną skrzynią biegów, FIAT 804 mógł osiągnąć maksymalną prędkość 170 km/h, trudno jednak się go prowadziło  ze względu na ograniczoną masę (650 kg).  Mimo to, Bordino zdołał okiełznać moc samochodu, zwiększoną na potrzeby tego wyścigu do 112 KM. Dzięki temu udało mu się odnieść zdecydowane zwycięstwo nad pozostałymi zawodnikami.

Zwycięstwo to zostanie upamiętnione w piątkowy wieczór,  9 września na głównym placu Monzy w trakcie uroczystości, podczas której Pietro Maria Meda, wiceprezes ACI Milano i prezydent EICMA, przekaże pamiątkową tablicę przedstawicielom działu Heritage firmy Stellantis. 

Z tej okazji Poczta Włoska (Poste Italiane) wydała pamiątkowy znaczek z reprodukcją dzieła brytyjskiego projektanta Michaela Turnera, przedstawiający moment wyścigu, w którym FIAT 804, na pierwszym planie, pędzi na prostej otoczonej trybunami.

Źródło: Fiat

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 1
    • 2 605
    • 958
    • 1 281 527
    • 203 683