We wnętrzu nowej Klasy S nowoczesny luksus wznosi się na kolejny poziom. Jej projektanci zadbali o przyjemną atmosferę w stylu komfortowego salonu, charakteryzującą się elegancją, wysoką jakością i dobrym doświetleniem. Szczególną atrakcję limuzyny stanowi deska rozdzielcza – to zasługa nowej architektury, nowoczesnego wzornictwa i ergonomicznie umieszczonego wyświetlacza. Ale dobre samopoczucie sięga jeszcze głębiej: wysoki komfort jazdy i niski poziom hałasu, a także szeroka gama programów ENERGIZING sprawiają, że Klasa S dba o dobre samopoczucie podróżujących. Ich dobra forma to również zasługa skutecznego systemu filtrowania powietrza, który swoje umiejętności sygnalizuje nową nazwą – ENERGIZING AIR CONTROL.
Klasa S od zawsze była miejscem służącym do odbywania wygodnych podróży i zrelaksowanej pracy. Wraz z nową generacją wnętrze modelu w pełni zamienia się w swoisty azyl pomiędzy domem a miejscem pracy. Zarówno w przypadku przedniego, jak i tylnego rzędu foteli zwiększono niemal wszystkie wymiary powiązane z komfortem. Dotyczy to obu wariantów Klasy S: z krótkim i długim rozstawem osi. Dopełnieniem poczucia przestronności jest rewolucyjna aranżacja kabiny, w tym nawiązania do architektury wnętrz oraz wystroju jachtów. Poza nawet pięcioma ekranami kluczowe są tu imponujące elementy ozdobne na desce rozdzielczej oraz w tylnej części wnętrza (z pakietem First Class). Na szczególnie uwagę zasługuje fornir z otwartymi porami, na który nałożone są delikatne, dopasowane do kształtu drewna intarsje z prawdziwego aluminium.
Technika LED pozwala na interaktywne oświetlenie wnętrza: aktywne oświetlenie otoczenia jest teraz zintegrowane z systemami wspomagającymi kierowcę i może wizualnie uzupełniać ostrzeżenia. Na przykład Aktywny asystent martwego pola ostrzega przed zagrożeniem kolizją za pomocą animacji czerwonego światła. Ponadto oświetlenie może przekazywać informacje zwrotne, na przykład podczas obsługi klimatyzacji lub korzystania z asystenta głosowego aktywowanego hasłem „Hej Mercedes”.
Co więcej, aktywne oświetlenie otoczenia jest zintegrowane z kontrolą komfortu ENERGIZING, opartą na koncepcji „Fit & Healthy” (z ang. w formie i zdrowo). Za dotknięciem przycisku lub za pomocą polecenia głosowego uruchamia ona programy tematyczne łączące działanie zaawansowanych systemów komfortu Klasy S. Jednocześnie system tworzy we wnętrzu odpowiednią atmosferę – na przykład orzeźwiającą w przypadku zmęczenia lub relaksującą w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Trener ENERGIZING COACH sugeruje nawet odpowiedni program w oparciu o dane samochodu i te dotyczące podróży. W ramach swojego inteligentnego algorytmu uwzględnia również informacje o jakości snu oraz poziomie stresu – jeśli tylko kierowca ma odpowiedni smartfon lub nosi urządzenie ubieralne.
„Nabywcy Klasy S są bardzo wymagający. Wraz z nową generacją modelu oferujemy im zupełnie nowe, luksusowe doświadczenie. Za podstawę służy tu nasza filozofia projektowania – »zmysłowej przejrzystości« – oraz nasze absolutne zaangażowanie w jakość i dbałość o szczegóły. Efektem jest rewolucyjne doświadczenie, które łączy się z cyfrowym i analogowym luksusem” – Hartmut Sinkwitz, szef ds. projektowania wnętrz
„W dzisiejszych czasach definicja luksusu sprowadza się do wszechstronnego wyrafinowania. Luksusowe wrażenia z jazdy zależą od wielu czynników i muszą oddziaływać na wszystkie zmysły. Obejmuje to nie tylko niemal bezgłośną podróż, ale też ułatwianie klientom życia, na przykład poprzez intuicyjną obsługę oraz kompleksową łączność, która pozwala zaoszczędzić sporo czasu” – Dirk Fetzer, menedżer produktu Klasy S
Przegląd najważniejszych funkcji
Rewolucyjna aranżacja kabiny przywołuje skojarzenia z architekturą wnętrz i elementami wystroju jachtów. Nowa Klasa S jest zgodna z sześcioma wytycznymi kodu projektowego zdefiniowanego dla Mercedes-Benz:
1. „Niespodziewane chwile”:
- Nowa koncepcja doświadczeń użytkownika i nowa architektura wnętrza, która tworzy atmosferę przestronnego salonu
- Cała deska rozdzielcza łączy się z frontową częścią ozdobną
- Duże wyświetlacze, centralny ekran ma teraz pionową orientację
2. „Stymulowanie kontrastów”:
- Jasne kontra ciemne powierzchnie
- Wizualna miękkość (skóra) kontra twarde powierzchnie (lakier fortepianowy)
- Masywna deska rozdzielcza kontra surowe powierzchnie wyświetlaczy
3. „Zjawiskowe proporcje”
- Duże elementy ozdobne sprawiają, że wysokojakościowe drewno zyskuje mocny wyraz i odpowiada za definiowanie proporcji kokpitu
4. „Swoboda kształtu”
- Układ elementów wykończeniowych bazuje na płynnych liniach
- Centralny ekran „opiera się” o deskę rozdzielczą i na konsoli środkowej płynnie przechodzi z geometrii dwu- do trójwymiarowej
- Przejście wyświetlacza w elementy ozdobny typu „czarny panel” podkreśla „wisząca” belka z górnym panelem sterowania
5. „Znacząca grafika”
- Nowe elementy designu – w tym cztery smukłe, centralne otwory wentylacyjne z poziomo zamontowanymi regulatorami
- Dwa wąskie, pionowe otwory wentylacyjne po bokach deski rozdzielczej
- Minimalistyczny, nowoczesny wygląd wnętrza podkreśla systematyczne zmniejszanie liczby elementów sterujących; tyle przycisków, ile potrzeba – a przy tym jak najmniej
- Grupowanie w klastrach (np. przełączniki regulacji fotela)
- Projekt graficzny oświetlenia otoczenia (szczegóły poniżej), aktywne oświetlenie otoczenia za płaszczyzną „czarnego panelu”
6. „Naturalne atrakcje”
- Nowa generacja foteli o „płynnym”, trójwymiarowym designie
- Duży, drewniany element ozdobny przypominający wodospad między pasażerami tylnych foteli (w przypadku pojedynczych siedzeń)
- Kierownica z ramionami, których wzornictwo nawiązuje kształtem do kielichów eleganckich kwiatów
Przyjemna atmosfera w dzień i w nocy – za sprawą aktywnego oświetlenia otoczenia:
- Światło otacza wszystkich podróżujących (nastrojowe oświetlenie emitowane również z górnego panelu obsługi oraz z tylnej części przednich siedzeń)
- Diody LED rozmieszczono w światłowodach co 1,6 cm (łącznie ok. 250 diod)
- Sterowanie w czasie rzeczywistym za pośrednictwem CAN-BUS
- Światłowody i filtr rozpraszający pozwalają na progresję kolorów oraz realizację subtelnych animacji typu „świetlna pogoń”
- Jasność dziesięciokrotnie większa niż wcześniej (200 kandeli na m2), oświetlenie jest dobrze widoczne nawet w świetle dziennym; automatyczne przełączanie pomiędzy trybem dziennym i nocnym w zależności od jasności otoczenia
- Kolory i jasność (20 poziomów) można regulować za pomocą MBUX-a lub asystenta głosowego
- Dodatkowe funkcje aktywnego oświetlenia otoczenia (opcja): funkcja ostrzegawcza (integracja z systemami wspomagającymi kierowcę), animacja czerwonego światła, np. w połączeniu z Asystentem utrzymania pasa ruchu i Asystentem hamowania, a także współpraca z systemem ostrzegania przy wysiadaniu
- Informacje zwrotne z zakresu obsługi
- Zmiana temperatury wentylacji w poszczególnych strefach wyzwala widoczny impuls świetlny
- Asystent głosowy „Hej Mercedes” animuje odpowiednią pozycję siedzenia, np. gdy system spodziewa się polecenia głosowego
- Integracja z kontrolą komfortu ENERGIZING (odpowiednie schematy kolorystyczne w zależności od wybranego programu)
Nowo zaaranżowana i bardziej zaawansowana kontrola komfortu ENERGIZING:
- Zintegrowane innowacje Klasy S, takie jak aktywne oświetlenie otoczenia, duże wyświetlacze i nowe widoki z animacjami o wysokiej rozdzielczości
- Bardziej wyraziste działanie programów (Odświeżenie, Witalność, Ciepło, Radość, Komfort)
- Elastyczniejsze uruchamianie poszczególnych funkcji w ramach danego programu
- Tryb „Dołącz”: pasażer może dołączyć do trwającego programu
- Tryb „Udostępnij”: własny program można zasugerować innym pasażerom
- Wyłączne (częściowo) korzystanie z systemów komfortu, np. specjalna sekwencja masażu w programie „Witalność”
- Integracja asystenta głosowego „Hej Mercedes”: na przykład stwierdzenie typu „Jestem zestresowany” automatycznie uruchomi program „Radość” o charakterze regeneracyjnym
- Tło dźwiękowe w jakości surround, dostosowane do każdego programu i specjalnie zaprojektowane przez agencję dźwiękową
- ENERGIZING COACH: zaleca programy ENERGIZING w oparciu o dane pojazdu i te dotyczące podróży. Jeśli kierowca ma odpowiednie urządzenie ubieralne, algorytm uwzględnia również informacje o jakości snu i poziomie stresu.
Mocny system filtrowania powietrza:
- ENERGIZING AIR CONTROL: nowy system filtrowania powietrza, szczególnie skuteczny w przypadku kurzu, pyłków i zapachów
- Wskaźnik jakości powietrza (zależnie od rynku)
- Pakiet AIR BALANCE z jonizatorem i aktywnym rozpylaczem zapachów, ze specjalnym zapachem opracowanym dla Klasy S
„Szyta na miarę” ergonomia dla kierowcy i pasażerów w obu wersjach Klasy S – z krótkim i długim rozstawem osi:
- Znaczące zwiększenie wymiarów wnętrza z przodu i z tyłu
- Wyrafinowana koncepcja wymiarów:
- Wyrównanie osi symetrii układu kierowniczego i fotela kierowcy: symetryczna pozycja dla wszystkich typów sylwetki
- Modyfikacja sprężyny regulacyjnej kierownicy i siedzenia kierowcy: możliwość jeszcze bardziej indywidualnego ustawienia siedzenia
- Chwyt kierownicy przesunięty nieco wstecz: jeszcze wygodniejsza pozycja dla osób, które siedzą wysoko
- Automatyczna regulacja foteli i kierownicy: ADAPT
- Kierowca musi tylko podać swój wzrost w MBUX-ie lub asystentowi głosowemu
- ADAPT oblicza optymalną pozycję za kierownicą dla wprowadzonego wzrostu i odpowiednio dostosowuje pozycję fotela oraz kierownicy i lusterek bocznych; oczywiście możliwe jest doprecyzowanie
- Funkcja opracowana na bazie cyfrowych modeli człowieka i zweryfikowana w badaniach z udziałem prawdziwych kierowców
- Intuicyjny wyświetlacz i koncepcja obsługi (zobacz: „Poznaj Klasę S cyfrowo: mój MBUX”)
- Kontrola linii wzroku podczas „cyfrowego egzaminu na prawo jazdy”:
- Odblaskowe właściwości elementów wnętrza są optymalizowane za pomocą wysokiej rozdzielczości wizualizacji, generowanych przez wydajne komputery
- Na podstawie reprezentatywnego zbioru cyfrowych modeli człowieka komputer oblicza pozycje na wszystkich siedzeniach i bada linie wzroku z odpowiednich punktów
Komfortowe siedzenia z licznymi możliwościami regulacji i wieloma detalami zwiększającymi komfort:
- Zupełnie nowy zagłówek (w szczególności więcej miejsca na wysokości kolan z tyłu w całkowicie rozłożonej pozycji)
- Znacznie poszerzony zakres/kąt regulacji rozkładanego fotela
- Szeroka gama detali poprawiających komfort:
- Kinetyka fotela ENERGIZING po raz pierwszy dostępna w Klasie S: wspiera ortopedycznie korzystne zmiany pozycji poprzez drobne korekty nachylenia siedziska i oparcia
- Komfortowe poduszki otulające szyje podróżujących na tylnych fotelach z funkcją ogrzewania powierzchni za pomocą zintegrowanej maty grzewczej (funkcja zasilana przez zatrzaski, bez przewodów)
- Klimatyzowane fotele – teraz z wentylatorami promieniowymi
- Masaż: z sześcioma komorami powietrznymi
- Funkcja masażu: komory są bliżej powierzchni fotela, dzięki czemu masaż jest bardziej odczuwalny
- Głośniki przyuszne w przednich fotelach
- Optymalizacja nagłośnienia przestrzennego
- Komunikaty systemu informacyjno-rozrywkowego, np. instrukcje nawigacji i/lub dotyczące telefonii mogą być precyzyjniej kierowane w stronę kierowcy
- Wszystkie fotele z certyfikatem jakości AGR (kampania na rzecz zdrowych pleców)
- Do wyboru pięć wariantów tylnych foteli: z dwoma i trzema siedzeniami, rozkładanym fotelem, składanym środkowym podłokietnikiem lub biznesową konsolą środkową
Szeroko rozbudowane środki niwelujące hałasy i wibracje zapewniają znakomite wygłuszenie, a innowacyjne układy zawieszenia, takie jak E-ACTIVE BODY CONTROL – najwyższy komfort tłumienia.
Szczegóły najważniejszych innowacji
Oświetlenie otoczenia: wykorzystuje przeźroczyste światłowody. Światło kolorów podstawowych (czerwony, zielony i niebieski) generowane przez diody LED odbija się na granicy materiałów o odmiennej gęstości optycznej. Oprócz emitowania światła statycznego wzdłuż całego światłowodu kolory mogą się zmieniać, umożliwiając realizację efektów inscenizacji. Aktywne oświetlenie otoczenia jest generowane przez pasmo świetlne, na które łącznie składa się około 250 diod LED rozmieszczonych co 1,6 cm. Ich optyka tworzy ciągłą linię światła. Diody są sterowane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem magistrali danych CAN. Dzięki częstotliwości wyzwalania do 25 Hz ludzkie oko jest w stanie dostrzec dynamiczne scenariusze świetlne.
Kinetyka fotela ENERGIZING: bazuje na elektrycznej regulacji fotela. Gdy kierowca uruchomi program, nachylenie siedziska i oparcia jest regularnie modyfikowane; za punkt początkowy przyjmowane są ustawienia siedzeń kierowcy i pasażera z przodu (pozycja „dom”). Zmiany są minimalne – o kilka stopni lub milimetrów. Fotel przesuwa się najpierw do pozycji „zamkniętej” (w której poduszka siedziska zostaje nachylona do tyłu, a oparcie – do przodu), a następnie do pozycji „otwartej” (odwrotne nachylenie). W przypadku foteli wielokonturowych kinetyka fotela ENERGIZING obejmuje również regulację podparcia lędźwiowego. Funkcja korzystnie wpływa na zdrowie kręgosłupa – naturalne napięcie i odciążenie mięśni, stawów i dysków może bowiem prowadzić do rozluźnienia mięśni oraz lepszego dostarczania składników odżywczych do stawów i dysków. Kinetyka fotela ENERGIZING korzysta z opatentowanego algorytmu i oferuje trzy programy – na krótkie, średnie i długie podróże. Różnią się one liczbą cykli regulacji. Wyboru programów dokonuje się przez ekran systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
Źródło: Mercedes