W ciągu ostatnich miesięcy inżynierowie zajmujący się testowaniem i rozwojem marki przenieśli swoją uwagę z ekstremalnych warunków Arjeplog w Szwecji na bardziej formalną kontrolę w miejscu, które odzwierciedla codzienne użytkowanie Spectre: na Riwierze Francuskiej.
- Rolls-Royce kontynuuje program testów na 2,5 miliona kilometrów pierwszego produktu elektrycznego, Spectre
- Faza testowa 625 000 km w regionie Riwiery Francuskiej w południowej Francji
- Widmo testowane na Autodrome de Miramas i na drogach Lazurowego Wybrzeża
- Bezprecedensowe prędkości przetwarzania wykorzystane dla nowego standardu jazdy
- Zastrzeżony inteligentny system zawieszenia potwierdzony do produkcji
- Zmiany w architekturze marki sprawiają, że Spectre jest najsztywniejszym Rolls-Roycem w historii
- 30% wzrost sztywności dzięki zintegrowaniu akumulatora z konstrukcją
- Nowy współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,25 sprawia, że Spectre jest najbardziej aerodynamicznym Rolls-Roycem w historii
- Rozwój Spectre jest teraz ukończony w około 40%
„Nie będzie przesadą stwierdzenie, że Spectre jest najbardziej oczekiwanym Rolls-Roycem w historii. Wolny od ograniczeń związanych z silnikiem spalinowym, nasz akumulatorowy pojazd elektryczny będzie najczystszą ekspresją doświadczenia Rolls-Royce w 118-letniej historii marki. Ta najnowsza faza testów potwierdza zestaw zaawansowanych technologii, które stanowią podstawę symbolicznej zmiany Rolls-Royce’a w kierunku jasnej, odważnej, całkowicie elektrycznej przyszłości. Zapewni to ciągłą aktualność naszej marki dla przyszłych pokoleń”.
Torsten Müller-Ötvös, dyrektor generalny Rolls-Royce Motor Cars
„Spectre odblokowuje niezwykły potencjał integracji w pełni elektrycznego układu napędowego z naszą platformą Architektury Luksusu. Od tego inżynieryjnego punktu wyjścia, nasze procesy testowania i udoskonalania łączą dane empiryczne i ludzkie doświadczenie, intuicję i spostrzeżenia zdobyte przez ponad sto lat w celu udoskonalenia dynamiki jazdy i charakteru samochodu. Koordynując tę orkiestrę systemów z precyzyjnie zdefiniowanymi reakcjami na polecenia kierowcy i warunki drogowe, co jest możliwe dzięki najnowszym osiągnięciom oprogramowania i sprzętu, Spectre zapewnia doświadczenie Rolls-Royce’a w wyjątkowo wysokiej rozdzielczości.
Dr Mihiar Ayoubi, Dyrektor ds. Inżynierii, Rolls-Royce Motor Cars
SPECTRE ROLLS-ROYCE: TŁO
Podczas gdy Rolls-Royce zyskał reputację twórcy superluksusowych samochodów z silnikami spalinowymi, koncepcja elektryfikacji jest od dawna znana marce. Henry Royce rozpoczął swoją karierę zawodową jako inżynier elektryk i poświęcił większość swojej kariery tworzeniu silników spalinowych, które symulowały charakterystykę samochodu elektrycznego – cichą pracę, natychmiastowy moment obrotowy i wrażenie jednego nieskończonego biegu.
Jednak związek z założycielami marki jest znacznie głębszy. Kiedy Charles Rolls prowadził elektryczny samochód z 1900 roku o nazwie Columbia, wypowiedział proroctwo: „Samochód elektryczny jest doskonale bezgłośny i czysty. Nie ma zapachu ani wibracji. Powinny stać się bardzo przydatne, gdy można zorganizować stałe stacje ładowania.” Widmo jest wypełnieniem tego proroctwa.
Spectre reprezentuje również dotrzymaną obietnicę. W 2011 roku Rolls-Royce zaprezentował w pełni elektryczną koncepcję Phantom Experimental Phantom o nazwie 102EX. Następnie powstał 103EX, dramatyczne studium projektowe, które przewidywało śmiałą elektryczną przyszłość marki. Te eksperymentalne samochody wzbudziły duże zainteresowanie klientów Rolls-Royce’a, którzy uważali, że charakterystyka elektrycznego układu napędowego idealnie pasuje do marki. Dyrektor generalny Rolls-Royce’a, Torsten Müller-Ötvös, odpowiedział na to wyraźną obietnicą: Rolls-Royce wejdzie na rynek elektryczny, począwszy od tej dekady, a do 2030 roku Rolls-Royce będzie marką w pełni elektrycznych samochodów.
We wrześniu 2021 r. Rolls-Royce potwierdził, że rozpoczął testy pierwszego całkowicie elektrycznego Rolls-Royce’a Spectre. Aby upewnić się, że Spectre jest przede wszystkim Rolls-Roycem, przejdzie najbardziej wymagający program testów, jaki kiedykolwiek wymyśliła marka, obejmujący 2,5 miliona kilometrów, symulując średnio ponad 400 lat użytkowania Rolls-Royce’a. To niezwykłe przedsięwzięcie.
WIDMO ROLLS-ROYCE’A: TESTOWANIE RIVIERA
Na początku tego roku, w specjalnie zaprojektowanym ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji – zaledwie 55 kilometrów od koła podbiegunowego – Spectre otrzymał pierwsze „lekcje” w szkole wykończeniowej, która została specjalnie zaprojektowana, aby nauczyć samochód, jak zachowywać się i reagować jak Rolls -Royce’a. W ciągu ostatnich miesięcy inżynierowie zajmujący się testowaniem i rozwojem marki przenieśli swoją uwagę z ekstremalnych warunków na bardziej formalną kontrolę w miejscu, które odzwierciedla codzienne użytkowanie samochodu: na Riwierze Francuskiej.
Przywołując swojego duchowego następcę, Phantom Coupé, ten elektryczny Super Coupé będzie pierwszym w pełni elektrycznym superluksusowym samochodem z kontynentalnymi trasami turystycznymi w centrum jego propozycji. Riwiera Francuska i jej drogi to idealne połączenie warunków, jakich będą wymagać klienci Spectre, począwszy od technicznych gzymsów przybrzeżnych, a skończywszy na szybszych jezdniach śródlądowych.
Stanowiąc kluczową część globalnego programu testowego Spectre o łącznej długości 2,5 miliona kilometrów, na francuskim Lazurowym Wybrzeżu i wokół niego zostanie przejechanych łącznie 625 000 kilometrów. Ta faza jest podzielona na dwie części, zaczynając od historycznego poligonu Autodrome de Miramas, znajdującego się we francuskim departamencie Bouches-du-Rhône w Prowansji. Niegdyś tor, który gościł Grand Prix 1926, jest teraz najnowocześniejszym obiektem testowym i rozwojowym, obejmującym ponad 60 kilometrów zamkniętych tras i 20 środowisk testowych, które zapewniają ogromną liczbę możliwości testowych na powierzchni 1198 akrów.
Należą do nich jednostki nawadniające, które tworzą stojącą wodę, wymagające obwody manipulacyjne z ciasnymi zakrętami i niekorzystnymi wygięciami, a także mocno nachyloną trzypasmową misę o dużej prędkości o długości 3,1 mili, umożliwiającą testowanie Spectre przy ciągłych wysokich prędkościach.
Druga faza testów w regionie ma miejsce na prowansalskich terenach otaczających Autodrome de Miramas. Region ten cieszy się dużą popularnością wśród klientów marki, dlatego też znaczące 55% testów odbyło się na drogach, po których będzie jeździło wiele produkcyjnych Spectre po pierwszych dostawach do klientów w czwartym kwartale 2023 roku. Lokalne, rzeczywiste warunki są powtarzane na kluczowych rynkach na całym świecie, ponieważ marka dokłada wszelkich starań, aby jej produkty spełniały – a często przekraczały – oczekiwania bardzo wymagającej grupy klientów.
ROLLS-ROYCE SPECTRE: ELEKTRONICZNA ARCHITEKTURA NA MIARĘ
Spectre nie przypomina żadnego wcześniejszego Rolls-Royce’a. Wynika to nie tylko z w pełni elektrycznego układu napędowego, ale także z bezprecedensowej mocy obliczeniowej i zastosowania zaawansowanych technologii przetwarzania danych. Spectre to najbardziej skomunikowany Rolls-Royce w historii, a każdy z jego komponentów jest bardziej inteligentny niż w jakimkolwiek poprzednim Rolls-Royce’u. Posiada 141 200 relacji nadawca-odbiorca i ma ponad 1000 funkcji i ponad 25 000 funkcji podrzędnych. To około trzy razy więcej sygnałów nadawca-odbiorca niż typowy Rolls-Royce.
Znacznie zwiększona inteligencja architektury elektronicznego i elektrycznego układu napędowego Spectre umożliwia swobodną i bezpośrednią wymianę szczegółowych informacji między tymi funkcjami przy minimalnym scentralizowanym przetwarzaniu. Aby uwolnić potencjał tej technologii, specjaliści inżynierii oprogramowania Rolls-Royce opracowali zdecentralizowaną inteligencję dla Spectre. Opiera się to na przetwarzaniu danych bliżej ich źródła, a nie przetwarzaniu ich w całości przez pojedynczą jednostkę centralną.
Wysyłając bardziej wyrafinowane pakiety danych – które nie tylko opisują zmienną, ale proponują odpowiedź – czas reakcji samochodu jest znacznie szybszy i bardziej szczegółowy. Ta zaawansowana technologia umożliwia znaczną część rozwoju Spectre od warsztatu do przestrzeni cyfrowej.
Jednak rozwijanie Spectre to nie tylko ćwiczenie z informatyki. Samochód wymaga reakcji na setki tysięcy możliwych scenariuszy, dlatego potrzebuje najbardziej wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów, aby zdefiniować i dopracować odpowiednią reakcję mechaniczną. W trakcie programu testowego Riviera najbardziej doświadczeni inżynierowie marki starannie tworzą dedykowane sterowanie dla każdej z ponad 25 000 funkcji Spectre, uwzględniając różne reakcje w zależności od czynników, takich jak pogoda, zachowanie kierowcy, stan pojazdu i warunki drogowe.
Wykorzystując tę nową moc obliczeniową, inżynierowie marki tworzą niezrównany poziom szczegółowości, wyrafinowania i łatwości dla Spectre, jednocześnie zapewniając ciągłość doświadczeń z samochodami z silnikiem spalinowym Rolls-Royce’a. Ci bardzo doświadczeni specjaliści opisują wynik jako „Rolls-Royce w wysokiej rozdzielczości”.
ROLLS-ROYCE SPECTRE: „MAGICZNA JAZDA NA DYWANIE” W WYSOKIEJ ROZDZIELCZOŚCI
Po miesiącach nieustannych testów zatwierdzono nową technologię zawieszenia, która gwarantuje, że Spectre zapewnia „magiczną jazdę po dywanie” Rolls-Royce’a. Ta technologia jest obecnie udoskonalana i udoskonalana w Miramas i na drogach Riwiery Francuskiej.
Wykorzystując zestaw nowych komponentów sprzętowych i wykorzystując możliwości szybkiego przetwarzania Spectre, ten wyrafinowany elektroniczny system stabilizacji przechyłu wykorzystuje dane z systemu Flagbearer samochodu, który odczytuje nawierzchnię drogi z przodu, oraz system nawigacji satelitarnej, który ostrzega Spectre o zbliżających się zakrętach.
Na prostych drogach system może automatycznie odłączyć stabilizatory Spectre, umożliwiając niezależne działanie każdego koła. Zapobiega to kołysaniu, które występuje, gdy jedna strona pojazdu uderza w pofałdowanie drogi. To również radykalnie poprawia niedoskonałości jazdy związane z wysoką częstotliwością spowodowane mniejszymi, częstszymi wadami jakości nawierzchni.
Po potwierdzeniu zbliżania się zakrętu przez dane nawigacji satelitarnej i system Flagbearer, komponenty są ponownie łączone, amortyzatory zawieszenia usztywniają się, a układ czterech kół skrętnych przygotowuje się do aktywacji, aby zapewnić bezproblemowe wsiadanie i wysiadanie. Podczas pokonywania zakrętów monitorowanych jest ponad 18 czujników, a parametry układu kierowniczego, hamowania, dostarczania mocy i zawieszenia są odpowiednio dostosowywane, aby Spectre pozostał stabilny. Dla kierowcy zapewnia to spokój, przewidywalność i ostatecznie większą kontrolę w bezprecedensowej jakości HD.
ROLLS-ROYCE SPECTRE: INTELIGENTNA ARCHITEKTURA ZAPEWNIA NIEZRÓWNANA SZTYWNOŚĆ
Niezrównaną kontrolę nad tak dużym samochodem o tak dużych proporcjach, jaką zapewnia ta nowa technologia, umożliwia w całości aluminiowa architektura spaceframe marki. Ta platforma, zarezerwowana do wyłącznego użytku marki, nie tylko umożliwiła projektantom stworzenie nowej klasy Rolls-Royce’a – elektrycznego Super Coupé – ale także zapewniła Spectre najsztywniejsze nadwozie w historii marki.
Aluminiowa architektura Spectre jest wzmocniona stalowymi sekcjami, które zapewniają wyjątkową sztywność skrętną. Jest to połączone z aluminiowymi sekcjami nadwozia, które są największymi ze wszystkich Rolls-Royce’ów. Jednoczęściowy panel boczny, który rozciąga się od przedniej części słupka A do tylnych świateł tylnych, jest największą częścią „deep draw” kiedykolwiek wyprodukowaną przez Rolls-Royce – ma prawie cztery metry długości. Podobnie bezsłupkowe drzwi do autokarów, które mają prawie 1,5 metra długości, są najdłuższe w historii Rolls-Royce’a.
Wyjątkowa sztywność Spectre, która stanowi 30% poprawę w stosunku do wszystkich istniejących samochodów Rolls-Royce, została również osiągnięta dzięki zintegrowaniu niezwykle sztywnej struktury samego akumulatora z aluminiową architekturą ramy przestrzennej Spectre. Było to możliwe tylko dzięki architekturze marki.
ROLLS-ROYCE SPECTRE: NOWY STANDARD AERODYNAMICZNY
Ogłaszając przeprojektowaną maskotkę Spirit of Ecstasy, która dumnie zasiądzie na dziobie Spectre, aerodynamicy Rolls-Royce’a przewidzieli, że samochód będzie miał współczynnik oporu powietrza (c d) zaledwie 0,26, co czyni go najbardziej aerodynamicznym Rolls-Roycem, jaki kiedykolwiek powstał. Dramatyczny projekt tego przełomowego samochodu, który sam w sobie jest możliwy tylko dzięki architekturze ramy przestrzennej marki, umożliwił inżynierom dalsze ulepszenie tej przełomowej sylwetki.
Po rygorystycznych testach w tunelu aerodynamicznym, modelowaniu cyfrowym i ciągłych testach dużych prędkości w Miramas, liczba ta została jeszcze zmniejszona do zaledwie 0,25. To nie tylko rekord w kontekście Rolls-Royce’a, ale bezprecedensowy w sektorze luksusowym.
WIDMO ROLLS-ROYCE’A: NIEZWYKŁE PRZEDSIĘBIORSTWO TRWA
Globalny program testów Spectre jest kontynuowany: Electric Super Coupé będzie nadal testowany przez kolejny milion kilometrów, zanim inżynierowie marki uznają to przedsięwzięcie za zakończone. Pierwsze dostawy Spectre do klientów rozpoczną się w czwartym kwartale 2023 roku.
Źródło: BMW