- Aby jeszcze lepiej zobrazować zasięg i wydajność swojej oferty elektrycznej, marka Citroën zleciła UTAC, niezależnej grupie cieszącej się światową renomą, ocenę pozycji modelu ë-C4 X na tle konkurencji i odpowiedź na pytanie: „Który samochód elektryczny potrzebuje najmniej czasu na pokonanie dystansu 1000 km?”
- W odpowiedzi na to ważne pytanie, które zadaje sobie z pewnością każdy właściciel samochodu elektrycznego planujący dłuższe podróże, ë-C4 X w wersji z zasięgiem do 420 km okazał się najszybszym modelem, który pokonał ten dystans. Citroëna ë-C4 X porównano z modelami Renault Mégane, Volkswagen ID 3 i MG 4.
- Uzyskany wynik podkreśla znaczenie przemyślanych wyborów dokonanych w przypadku ë-C4 X bazującego na kompaktowym, lżejszym i bardziej konkurencyjnym cenowo akumulatorze z możliwością szybkiego ładowania o mocy 100 kW i z unikalną krzywą ładowania, wydajnym silniku elektrycznym i odpowiednich optymalizacjach aerodynamicznych. Podobny wybór zastosowano w przypadku ë-C4, bowiem oba modele łączy ta sama filozofia.
- W połączeniu z nową aplikacją e-ROUTES, osobistym asystentem do planowania dalekich podróży umożliwiającym zarządzanie trasami w czasie rzeczywistym, modele ë-C4 i ë-C4 X doskonale sprawdzają się w codziennym życiu i mogą bezproblemowo pokonywać długie trasy.
- Wydajny i konkurencyjny cenowo ë-C4 jest dostępny we Francji już od 199 euro/miesiąc, a ë-C4 X od 229 euro/miesiąc. Dodatkowo, ë-C4 You spełnia wszystkie kryteria kwalifikujące go do rządowego programu leasingu na samochody elektryczne, zapewniając rodzinom dostęp do wszechstronnego i przestronnego modelu w cenie już od 129 euro miesięcznie.
Poissy, 8 lutego 2024 r. – Możliwość bezproblemowego podróżowania na długich dystansach to jedna z głównych barier utrudniających przejście na modele elektryczne. W odpowiedzi na to, wielu producentów oferuje samochody o zwiększonym zasięgu, które są jednak wyposażone w cięższe, droższe i bardziej energochłonne akumulatory. Marka Citroën wybrała inną drogę, decydując się na akumulatory o kompaktowych wymiarach, lekkie i przystępne cenowo. Wybór ten sprawdza się podczas codziennego użytkowania samochodu, gdzie minusem jest zbyt ciężki akumulator. W połączeniu z mocą szybkiego ładowania wynoszącą 100 kW i wydajnym silnikiem, taki akumulator umożliwia również bezstresowe podróżowanie na znacznych odległościach.
Dla lepszego przedstawienia oferowanych możliwości, marka Citroën nawiązała współpracę z UTAC, wiodącą firmą w dziedzinie testów, walidacji i certyfikacji motoryzacyjnych, cieszącą się uznaniem na całym świecie. Pytanie, jakie jej zadano było proste: ile czasu zajmuje pokonanie 1000 km samochodem elektrycznym, a konkretnie ë-C4X? To pytanie, które zadaje sobie klient, przeglądając różne dane techniczne, takie jak wymiary akumulatora, certyfikowany zasięg, masa własna, prędkość ładowania itp. nie rozumiejąc jednak w pełni, jak przekłada się to na rzeczywiste użytkowanie. Aby dostarczyć odpowiedni punkt odniesienia, zadaniem UTAC było przeprowadzenie testu w ściśle określonych warunkach, wykorzystując modele będące konkurentami ë-C4 i ë-C4X: Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 i MG 4.
Citroën ë-C4 X najszybciej pokonał dystans 1000 km, a jego łączny czas, uwzględniając również ładowanie, wyniósł 11 godzin i 57 minut. Jego konkurenci na pokonanie tej samej odległości potrzebowali od 14 do 67 minut więcej. Wyniki, jak wskazują pomiary wykonane przez UTAC, można wytłumaczyć niższym zużyciem energii i zoptymalizowanym czasem ładowania, potwierdzając przemyślany wybór techniczny dokonany dla ë-C4 X i, co za tym idzie, ë-C4.
Oprócz wydajnych produktów, marka Citroën oferuje także aplikację e-ROUTES, która ułatwia podróżowanie samochodami elektrycznymi na dłuższych dystansach. Bezpośrednio połączony z danymi pojazdu, warunkami jazdy i statusem stacji ładowania, ten niezawodny planer podróży optymalizuje trasę klienta w czasie rzeczywistym. To połączenie produktu o wysokiej wydajności i inteligentnej aplikacji jest szczególnie pomocne dla szybkiego rozwoju sieci ładowania.
„Test przeprowadzony przez UTAC potwierdza strategiczne wybory dokonane przez Citroëna: akumulator w rozsądnych wymiarach, który zapewnia zasięg ponad 400 km, zmniejsza koszty eksploatacji i zużycie energii oraz umożliwia bezproblemowe podróżowanie na długich dystansach dzięki funkcji szybkiego ładowania. Jeżdżąc ë-C4 na co dzień, potwierdzam tę wydajność w rzeczywistych warunkach podczas moich licznych podróży” – powiedział T. Koskas, dyrektor generalny marki Citroën
01. PROTOKÓŁ
Cztery modele, które zostały przetestowane przez UTAC na torze Mortefontaine to:
Model | Citroën ë-C4 X | MG 4 | Renault Mégane | Volkswagen ID 3 |
Akumulator (pojemność) | 54 kWh | 64 kWh | 60 kWh | 58 kWh |
Zasięg WLTP (w cyklu mieszanym) | 420 km | 435 km | 450 km | 425 km |
Masa własna | 1 603 kg | 1 694 kg | 1 670 kg | 1 790 kg |
Modele były testowane przez dwa dni, w identycznych warunkach pogodowych, zgodnie z tym samym protokołem:
- Jazda ze stałą prędkością 120 km/h na torze Mortefontaine na trasie high-speed ring.
- Na początku testu, stan naładowania akumulatora (SoC) samochodu wynosi 100%.
- Samochód zatrzymuje się, gdy poziom naładowania akumulatora osiągnie 10%.
- Następnie akumulator jest ładowany do 80%. Ładowania odbywały się naprzemiennie na stacji ładowania o mocy 100 kW i stacji ładowania o mocy 50 kW.
- Powyższa sekwencja jazdy i ładowania jest powtarzana aż do osiągnięcia całkowitego dystansu 1000 km.
02. WYNIKI
Co 100 kilometrów kierowcy rejestrowali średnie zużycie paliwa (kWh/100km):
Citroën ë-C4 X | Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 | |
100 | 19.6 | 20.2 | 21.1 | 23.3 |
200 | 19.4 | 20.2 | 20.6 | 23.1 |
300 | 19.4 | 20.3 | 20.7 | 23.0 |
400 | 19.4 | 20.4 | 20.7 | 23.0 |
500 | 19.5 | 20.6 | 20.9 | 23.1 |
600 | 19.6 | 21.0 | 21.0 | 23.1 |
700 | 19.8 | 21.3 | 21.0 | 23.2 |
800 | 20.0 | 21.6 | 21.3 | 23.3 |
900 | 20.1 | 21.8 | 21.5 | 23.3 |
1000 | 20.2 | 21.9 | 21.6 | 23.4 |
Uwaga: Wskaźniki zużycia maleją wraz ze spadkiem temperatury pod koniec dnia.
Kierowcy musieli zrobić łącznie 5 przystanków, aby naładować akumulatory, korzystając naprzemiennie ze stacji ładowania o mocy 50 kW i 100 kW, wyjaśniając różne czasy ładowania.
Citroën ë-C4 X | Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 | ||||||
czas (min) | odległość (km) | czas (min) | odległość (km) | czas (min) | odległość (km) | czas (min) | odległość (km) | ||
Fazy jazdy | 1. jazda (od 100% do 10% SOC akumulatora) | 127 | 243 | 129 | 240 | 124 | 237 | 130 | 239 |
2. jazda 2 (od 80% do 10% SOC akumulatora) | 98 | 185 | 102 | 187 | 99 | 180 | 99 | 186 | |
3. jazda (od 80% do 10% SOC akumulatora) | 92 | 173 | 96 | 176 | 91 | 173 | 100 | 185 | |
4. jazda (od 80% do 10% SOC akumulatora) | 90 | 169 | 90 | 166 | 89 | 169 | 91 | 172 | |
5. jazda (od 80% do 10% SOC akumulatora) | 89 | 167 | 89 | 165 | 88 | 167 | 94 | 180 | |
6. jazda (od 80% do 10% SOC akumulatora) | 36 | 63 | 39 | 66 | 42 | 74 | 23 | 38 | |
czas (min) | czas (min) | czas (min) | czas (min) | ||||||
Fazy ładowania | 1. ładowanie (od 10% do 80%) | 48 | 40 | 35 | 32 | ||||
2. ładowanie (od 10% do 80%) | 30 | 59 | 50 | 55 | |||||
3. ładowanie (od 10% do 80%) | 47 | 42 | 35 | 31 | |||||
4. ładowanie (od 10% do 80%) | 30 | 57 | 52 | 57 | |||||
5. ładowanie (od 10% do 80%) | 48 | 41 | 36 | 31 | |||||
% akumulatora po przyjeździe | 55% | 52% | 51% | 65% | |||||
Naprzemienne ładowanie mocą 50 kW i 100 kW | |||||||||
Podsumowanie | Łączny czas jazdy | 8h52 | 9h05 | 8h53 | 8h58 | ||||
Łączny czas ładowania | 3h05* | 3h59 | 3h28 | 3h26 | |||||
Łączny czas pokonania 1 000km | 11h57 | 13h04 | 12h11 | 12h24 | |||||
* przeliczony czas (model był częściej ładowany na stacji 50 kW) |
03. ë-C4 I ë-C4X, IDEALNE ROZWIĄZANIE DLA CODZIENNYCH PRZEJAZDÓW I NA DALEKIE TRASY
Pomiary przeprowadzone przez ekspertów z UTAC wykazały, że ë-C4 X wymagał krótszych postojów na ładowanie i charakteryzował się niższym zużyciem energii w porównaniu z innymi modelami. Połączenie tych dwóch czynników pozwoliło mu pokonać 1000 km w czasie 11 godzin i 57 minut, czyli prawie o 15 minut szybciej niż jego najbliższy rywal.
Parametry uzasadniające ten wynik:
ë-C4 i ë-C4 X zaprojektowano tak, aby ułatwiać użytkownikom zarówno codzienne przejazdy jak i długie trasy.
Oprócz zapewnienia komfortu na krótkich codziennych dystansach, ë-C4 posiada wszelkie niezbędne cechy umożliwiające jego użytkownikom bezstresowe podróżowanie na długich odległościach:
- Niewielkie wymiary, a zatem i niewielka masa akumulatora, korzystnie wpływają na zużycie paliwa.
- Zoptymalizowane czasy ładowania dzięki możliwości ładowania prądem stałym ze stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW
- Zmniejszone zużycie energii dzięki udoskonalonej pompie ciepła, zamontowaniu czujnika wilgotności i optymalizacji układu przeniesienia napędu
- Wydajny silnik elektryczny
- Udoskonalona aerodynamika, w tym tylny spojler, owiewka pod podwoziem, opony o niskim oporze toczenia itp.
Oferta dostosowana do różnych potrzeb
Aby zaspokoić różne potrzeby klientów, ë-C4 i ë-C4 X dostępne są z dwoma rozmiarami akumulatora:
– ë-C4 o mocy 136 KM z akumulatorem litowo-jonowy o pojemności 50 kWH i zasięgiem do 357 km (W cyklu WLTP).
– ë-C4 o mocy 156 KM z akumulatorem litowo-jonowy o pojemności 54 kWH i zasięgiem do 420 km (W cyklu WLTP).
– ë-C4 X o mocy 136 KM z akumulatorem litowo-jonowy o pojemności 50 kWH i zasięgiem do 360 km (W cyklu WLTP).
– ë-C4 X o mocy 156 KM z akumulatorem litowo-jonowy o pojemności 54 kWH i zasięgiem do 420 km (W cyklu WLTP).
Szybsze i częstsze ładowanie
Zamiast stale wozić ciężki i drogi akumulator, lepiej jest mieć zoptymalizowany akumulator dający się szybko ładować. Choć może się to wydawać zaskakujące, regularne zatrzymywanie się w trasie na krótkie postoje jest korzystniejsze od pokonywania długich dystansów, przerywanych znacznie dłuższymi postojami. Ma to swoje wyjaśnienie w krzywej ładowania, która w samochodzie elektrycznym maleje wraz ze wzrostem poziomu naładowania akumulatora. Ładowanie jest szybsze na początku niż na końcu procesu ładowania: naładowanie akumulatora od 80% do 100% zajmuje więcej czasu niż od 0% do 80%. Użytkownicy nie tylko oszczędzają czas ładowania, ale także oszczędzają pieniądze, ponieważ w większości sieci szybkiego ładowania we Francji koszt ładowania na stacji jest kalkulowany w minutach. W przypadku długich tras korzystniejsze są zatem krótsze i częstsze postoje na doładowanie akumulatora, aby wykorzystać większą moc ładowania i zaoszczędzić na jego kosztach.
e-ROUTES: osobisty asystent do planowania dalekich podróży
Aby ułatwić sobie podróż i w pełni cieszyć się komfortem jazdy samochodem elektrycznym na długich trasach, kierowca musi inaczej zaplanować podróż i wyznaczyć trasę tak, aby zoptymalizować czasy postojów i ładowania.
Korzystanie z planera podróży jest niezbędne, by na trasie zlokalizować stację szybkiego ładowania i zaplanować częstotliwość postojów. e-ROUTES by Free2move Charge to niezawodny planer podróży dostępny za pośrednictwem specjalnej aplikacji na smartfony. Do naprowadzania kierowców i optymalizacji podróży e-ROUTES wykorzystuje w czasie rzeczywistym dane z pojazdów i sugeruje najdogodniejsze trasy na podstawie stanu i dostępności stacji ładowania na trasie przejazdu oraz warunków jazdy.
Najlepszy kompromis dla codziennych potrzeb
Modele ë-C4 i ë-C4 X oferują idealne rozwiązanie dla codziennych przejazdów. Przyjazny dla użytkownika komfort jest przekonujący dla wielu klientów mających do pokonania krótkie dystanse do pracy, szkoły czy też w celach rekreacyjnych: bezgłośna, płynna, pozbawiona szarpnięć i drgań dynamiczna jazda bez emisji CO2. W przypadku codziennych przejazdów, ładowanie akumulatora ze standardowego gniazdka lub ładowarki ściennej typu Wall Box po przyjeździe rano do biura lub po powrocie wieczorem do domu jest dostatecznie długie, aby odzyskać zasięg zapewniający użytkownikowi całkowity spokój ducha. Co więcej, ze względu na zasięg, nie ma potrzeby codziennego doładowywania akumulatora.
Źródło: Citroen