Znany flagowy sedan Lexusa, model LS, ma wspaniałą historię pokonywania stylistycznych ograniczeń przez połączenie nowoczesnej technologii z tradycyjnym japońskim rzemiosłem i estetyką.
Te cechy są wyraźnie widoczne w nowym modelu LS, którego nadwozie i wnętrze zyskują dzięki stworzonym przez Lexusa nowym rozwiązaniom i stylistyce będącej połączeniem sztuki, kunsztu mistrzów rzemiosła Takumi i funkcjonalności.
Jako przewodni temat, zespół projektowy przyjął hasło „Czas zaklęty w projektowaniu” („Time in Design”), zainspirowany klasyczną japońską koncepcją piękna, które ulega transformacji w miarę upływu czasu i zmian środowiskowych.
Jak wyjaśnia odpowiedzialny za model LS główny inżynier Toshio Asahi: „Chcieliśmy uchwycić ulotną chwilę, by oddać atmosferę projektu, a typowo japoński zmysł estetyczny ująć w wyrafinowaną formę. Mając to na uwadze, zespół projektantów wybrał wizję odbijającego się w falach światła księżyca na motyw, który posłużył do koordynacji stylistyki nadwozia i wnętrza”.
Od 2003 roku Lexus nieustannie prowadzi badania nad nowymi kolorami nadwozia, koncentrując się na innowacyjnych technologiach lakierniczych, aby uzyskać jeszcze bardziej olśniewający i połyskujący efekt. Nowy LS dokłada w tej dziedzinie swoją cegiełkę w postaci lakieru Lunar Silver, uwydatniającego krzywizny i kąty karoserii kontrastowym blaskiem i głębokimi cieniami, dodając subtelnej stylistyce wyrazistości i czyniąc ją bardziej intrygującą.
Lunar Silver zmienia ton swojej barwy zależnie od pory dnia i kąta, pod którym ogląda się samochód. W pełnym słońcu wygląda inaczej niż o zmierzchu. Efekt jest dodatkowo wzmocniony, gdy LS jest w ruchu, a mijane otoczenie odbija się w jego lustrzanych powierzchniach.
Kluczem do uzyskania tego efektu jest postęp w sonicznej technologii lakierowania. Standardowy lakier ma zwykle grubość od 13 do 14 mikronów, podczas gdy poprzednio stosowane, nakładane technologią soniczną lakiery Lexusa zmniejszyły ją do około czterech mikronów. W przypadku Lunar Silver, technika została wzniesiona na jeszcze wyższy poziom, dzięki czemu lakier ma grubość od zaledwie jednego do dwóch mikronów. Z tego powodu płatki aluminium, zamiast unosić się w przypadkowy sposób w lakierze, są rozmieszczone gęsto i w uporządkowany sposób, uwydatniając swój blask i refleksyjność.
Oczywiście, ta ultracienka warstwa sama w sobie nie mogłaby być skuteczna. Jej nakładanie wymaga ogromnych umiejętności, odpowiedniego gruntu i kilku warstw podkładu, na którym jest rozpylana. Z tego powodu Lexus musiał znacząco zwiększyć ich jakość i gładkość. Wymagało to ścisłej współpracy pomiędzy pracującymi nad lakierem inżynierami i zespołem produkcyjnym, wielokrotnego wprowadzania szczegółowych ulepszeń, aż do uzyskania pożądanego efektu czystego srebra z lustrzanym wykończeniem.
Wpływ maksymy „Time in Design” zaowocował również nową wersją wykończenia wnętrza, dostępną w połączeniu z lakierem Lunar Silver. Zdobienia Nishijin i Haku na drzwiach są nawiązaniem do szlifowanych kryształów Kiriko i ręcznie plisowanych elementów tapicerskich, występujących wcześniej w modelu LS oraz podobną do nich reinterpretacją klasycznego japońskiego rzemiosła.
Nishijin przywodzi na myśl lśniącą ścieżkę światła, tworzoną na powierzchni morza przez księżyc w pełni. Powstaje przy użyciu tej samej tradycyjnej techniki, która była niegdyś wykorzystywana do produkcji tkanin dla japońskiej szlachty: cieniutkie nici z metalowej folii są przytwierdzane do papieru washi i cięte w cienkie paski, by zrobić z nich przędzę. W przypadku modelu LS, nici są precyzyjnie wplecione w żakardowy wzór z trójwymiarowym efektem w odcieniach srebra, szarości i czerni.
Pięknie komponują się z panelami Haku, zakrzywiającymi się wokół wewnętrznych klamek. Historia Haku – japońskiego słowa oznaczającego „stalowy liść”, sięga 400 lat. Jest to wysoce złożony proces, w którym sztabka lub bryła metalu zostaje wprasowana w folię o grubości zaledwie kilku tysięcznych milimetra. Następnie, dla uzyskania pięknej tekstury wykończenia, jest ręcznie nakładana na powierzchnię panelu.
W nowej gamie modelu LS debiutuje również opcja wykończenia z laserowo ciętym i wypalanym drewnem, tzw. Laser Cut Special Ash Open Pore. Wykorzystuje naturalne drewno, barwione na czarno dla podkreślenia wyrazistości jego słojów. Następnie, przy użyciu techniki opracowanej przez japońskich mistrzów produkcji instrumentów muzycznych, wykonywany jest precyzyjny proces laserowego cięcia, aby odsłonić jasne fragmenty znajdującej się pod drewnem warstwy metalu.
Źródło: Lexus