• Prototyp DS E-TENSE PERFORMANCE pełni rolę ekstremalnego laboratorium doświadczalnego, którego celem jest przyspieszenie rozwoju technologii dla kolejnych modeli marki DS Automobiles.
• DS E-TENSE PERFORMANCE został zaprojektowany i stworzony przez DS Performance po zdobyciu przez markę tytułów mistrza świata w kategorii zespołów i kierowców Formuły E przez dwa lata pod rząd. Bolid ma karbonowe nadwozie, dwa silniki elektryczne o mocy 600 kW (815 KM) oraz napęd na cztery koła.
• Podwozie, silnik i akumulator dysponują innowacyjnymi rozwiązaniami, przetestowanymi pod kątem rozwoju przyszłych generacji seryjnych modeli w 100% elektrycznych E-TENSE.
• DS E-TENSE PERFORMANCE pokazuje kierunki rozwoju stylu przyszłych samochodów DS Automobiles, w szczególności wygląd przodu pojazdu.
Już od momentu powstania w 2014 roku DS Automobiles postawił na strategię elektryfikacji. Był pierwszym producentem samochodów premium, który zaangażował się w Formułę E. Wykorzystał swój sukces w mistrzostwach w 100% elektrycznych bolidów, aby rozwinąć badania i ukierunkować rozwój na bardziej zrównoważoną mobilność. Od 2019 roku DS Automobiles dysponuje gamą w 100% zelektryfikowanych pojazdów, a w roku 2020 stał się marką oferującą różne napędy o najniższej emisji CO2 w Europie. Transformacja energetyczna nabrała tempa: od 2024 roku wszystkie nowe modele DS Automobiles będą wyłącznie w 100% elektryczne.
Aby utrzymać wiodącą pozycję na rynku elektryfikacji, DS Automobiles czerpie z doświadczenia działu samochodów sportowych DS PERFORMANCE. Marka opracowała prototyp służący do testowania wielu innowacji, które zostaną wdrożone w przyszłych modelach marki.
„Naszym celem jest wykorzystanie doświadczenia zdobytego w Formule E i wiedzy, którą zdobyliśmy wraz z mistrzowskimi tytułami w międzynarodowych wyścigach, do realizacji projektu, jakim jest wysokowydajny samochód elektryczny przyszłości. Traktujemy go jak laboratorium, w którym będziemy analizować zachowanie komponentów i dopracowywać je z myślą o przyszłej produkcji. Chcemy również znaleźć rozwiązania obniżające koszty, ułatwiające proces produkcji i zastosowanie ich w modelach seryjnych. Na tych osiągnięciach skorzystają kolejne generacje serii E-TENSE.”
Thomas Chevaucher, dyrektor DS PERFORMANCE
DS E-TENSE PERFORMANCE ma karbonowe nadwozie z układem jezdnym przejętym z bolidu Formuły E. Geometria zawieszenia zapewnia najlepszą możliwą przyczepność na drogach czy torach miejskich, gdzie ulice często są nierówne. I to niezależnie od warunków pogodowych.
Napęd składa się z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 600 kW (250 kW z przodu i 350 kW z tyłu), co odpowiada mocy 815 KM i momentowi obrotowemu 800 Nm przenoszonemu na koła. Oba silniki elektryczne, wykorzystujące rozwiązania DS PERFORMANCE z Formuły E, mają wyjątkową sprawność. Dzięki bezprecedensowej mocy rekuperacji na poziomie 600 kW, napęd DS E-TENSE PERFORMANCE zapewnia najlepsze możliwe wykorzystanie energii. Wprawdzie DS E-TENSE PERFORMANCE zachowuje klasyczny układ hamulcowy z tarczami i klockami, ale w zdecydowanej większości przypadków hamowanie zapewnia sam układ rekuperacji.
Akumulator jest jednym z podstawowych składników tego laboratorium o wysokich osiągach, jakim jest DS E-TENSE PERFORMANCE. Jest kompaktowy i mieści się w zaprojektowanej przez DS PERFORMANCE obudowie z włókna węglowego i aluminium umieszczonej centralnie z tyłu. Akumulator DS E-TENSE PERFORMANCE wykorzystuje rozwiązania stosowane w wyścigowych bolidach elektrycznych. Został opracowany wspólnie z TotalEnergies i jej spółką zależną Saft. Jest owocem ich badań. Kryje w sobie innowacyjną technologię chemiczną oraz immersyjny system chłodzenia ogniw, który wykracza poza świat obecnych technologii dzięki rozwiązaniu Quartz EV Fluid dopasowanemu specjalnie do tego pojazdu. Akumulator umożliwia przyspieszanie i rekuperację do 600 kW i daje sposobność badania nowych rozwiązań dla przyszłych generacji seryjnych pojazdów.
Źródło: DS