Inwestycja przekształci fabrykę MINI w Oxfordzie w całkowicie elektryczny zakład produkcyjny od 2030 roku. Produkcja dwóch nowych elektrycznych modeli – 3-drzwiowego MINI Cooper i MINI Aceman – rozpocznie się w Wielkiej Brytanii w 2026 roku.
Oxford. BMW Group ogłosiło nową inwestycję o wartości ponad 600 milionów funtów w fabryki MINI w Oksfordzie i Swindon. “Dzięki tej nowej inwestycji rozwiniemy fabrykę w Oksfordzie do produkcji nowej generacji elektrycznych MINI i wyznaczymy ścieżkę dla produkcji samochodów wyłącznie elektrycznych w przyszłości” – mówi Milan Nedeljković, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za produkcję.
Fabryka w Oksfordzie przygotowuje się do budowy dwóch nowych w pełni elektrycznych modeli MINI od 2026 r., 3-drzwiowego MINI Cooper i kompaktowego crossovera MINI Aceman. Do 2030 r. wielkość produkcji będzie wyłącznie elektryczna, a od 2000 r. BMW Group przeznaczy ponad 3 mld funtów na zakłady w Swindon, Hams Hall i Oksfordzie.
Rozwój ten jest wspierany przez rząd Wielkiej Brytanii i pomoże zabezpieczyć miejsca pracy w zakładzie produkcyjnym w Oksfordzie oraz w zakładzie tłoczenia karoserii w Swindon.
Sekretarz ds. biznesu i handlu, Kemi Badenoch, powiedziała: “Ta decyzja jest wielkim wotum zaufania dla brytyjskiej gospodarki i pracy rządu, aby zapewnić dalszą siłę naszego wiodącego na świecie sektora motoryzacyjnego. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać inwestycję BMW Group, która zapewni wysokiej jakości miejsca pracy, wzmocni nasze łańcuchy dostaw i pobudzi wzrost gospodarczy Wielkiej Brytanii”.
Oxford pozostanie domem MINI.
Fabryka w Oksfordzie obchodziła w tym roku 110. rocznicę powstania. Od 2019 r. z powodzeniem produkuje obecne MINI Electric, które jest w pełni zintegrowane z linią produkcyjną konwencjonalnych modeli (ICE).
Stefanie Wurst, szefowa marki MINI, mówi: “MINI zawsze było świadome swojej historii – Oxford jest i pozostaje sercem marki. Cieszę się, że dwa nowe, w pełni elektryczne modele MINI – MINI Cooper i MINI Aceman – są również produkowane w Oksfordzie, potwierdzając tym samym naszą drogę do w pełni elektrycznej przyszłości. Utrzymujący się wysoki popyt na nasze lokalnie bezemisyjne pojazdy pokazuje otwartość globalnej społeczności MINI na elektromobilność, którą będziemy w stanie optymalnie obsługiwać, również dzięki Oksfordowi”.
MINI przyspiesza w kierunku pełnej elektryfikacji dzięki nowej linii modeli i ulepszonej sieci produkcyjnej.
Zakład MINI w Oksfordzie produkuje obecnie MINI 3-drzwiowe, MINI 5-drzwiowe, MINI Clubman i MINI Electric. Od 2024 r. zakład rozpocznie produkcję nowej generacji 3-drzwiowego MINI i 5-drzwiowego MINI z silnikami spalinowymi, a także nowego kabrioletu MINI, zanim w 2026 r. dołączą do nich nowe w pełni elektryczne pojazdy – 3-drzwiowy MINI Cooper i MINI Aceman.
W perspektywie średnioterminowej fabryka osiągnie zdolność produkcyjną około 200 000 samochodów rocznie, przy czym pojazdy z silnikami spalinowymi i akumulatorami elektrycznymi będą początkowo budowane na tej samej linii produkcyjnej. Od 2030 r. fabryka w Oksfordzie będzie produkować wyłącznie całkowicie elektryczne modele MINI.
Za kilka tygodni w zakładach BMW Group w Lipsku rozpocznie się produkcja nowego MINI Countryman. Ten większy crossover w ofercie MINI będzie oferowany zarówno z napędem wyłącznie elektrycznym, jak i silnikami spalinowymi.
Produkcja nowej generacji całkowicie elektrycznego 3-drzwiowego MINI Cooper i MINI Aceman rozpocznie się w Chinach. Nowy zakład produkcyjny w Zhangjiagang w prowincji Jiangsu powstanie w oparciu o spółkę joint venture z Great Wall Motor. Eksport rozpocznie się na początku 2024 roku.
Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.
Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.de/wltp.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
Źródło: Mini