Fiat 500 serii F zostanie oficjalnie zaprezentowany publiczności w dniu 10 lutego 2019 na terenie wystawy “The Value of Good Design” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA).
Po nabyciu przez MoMA w Nowym Jorku Fiata 500 serii F, które miało miejsce w zeszłym roku, po raz pierwszy 500 będzie prezentowana publiczności na wystawie “The Value of Good Design“, która odbywać się będzie od 10 lutego do 27 maja 2019 w słynnym nowojorskim Muzeum. Z wykorzystaniem zasobów MoMa, “The Value of Good Design” opowiada historię przemysłowego wzornictwa.
«500 jest jedyną ikoną włoskiego stylu, która nigdy nie wyszła z mody i która dzięki swoim niepowtarzalnym cechom oraz wyrazistemu charakterowi zyskała na przestrzeni dziesiątek lat niezliczoną rzeszę miłośników na całym świecie – powiedział Luca Napolitano, dyrektor Fiata i Abartha na regionu EMEA. Od 1957 roku, Fiat 500 wnosił odrobinę koloru oraz uśmiechu w szarą rzeczywistość swoich Klientów w każdym zakątku globu, stając się ambasadorem Włoch i znaną ikoną wzornictwa i stylu “Made in Italy”».
Fiat 500.
Wystawiany w MoMA model to 500 serii F, najsłynniejsza 500 w historii, produkowana w latach 1965-1972. Jeśli policzymy inne wersje (Sport, D, L, R) pierwszej generacji, między 1957 a 1975 rokiem zostało wyprodukowanych w sumie ponad cztery miliony aut. Znakiem rozpoznawczym tego samochodu jest funkcjonalność oraz zastosowanie eleganckich i ekonomicznych materiałów. U podstaw konceptu Fiata 500 była idea, by wysokiej jakości wzornictwo było przystępne dla wszystkich. Rozwój niezawodnych i ekonomicznych samochodów, jak Fiat 500, miał na celu przede wszystkim zmotoryzowanie kontynentu europejskiego po wojnie. Poprzez design i swoje kluczowe znaczenie we włoskiej historii lat 50. XX w., Fiat 500 w połączoniu z innymi kolekcjami wystawianymi w MoMA, reprezentuje wiele typowych cech modernistycznego wzornictwa tamtych czasów.
Powszechnie nazywana “Cinquecento”, nowa 500 została zaprojektowana przez Dantego Giacosa, projektanta i inżyniera, i wprowadzona na rynek w 1957 roku. Pracujący dla Fiata od 1927 roku Giacosa, w swojej 43-letniej karierze był pomysłodawcą wielu ważnych dla Fiata projektów. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje oryginalna 500 “Topolino”, a następnie “Nowa” 500.
500, kompaktowy miejski samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu, został zaprojektowany, jako ekonomiczny pojazd dla masowej motoryzacji. Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, projekt Giacosy maksymalizował przestrzeń wewnątrz, zapewniając zaskakująco dużo miejsca, by pomieścić czterech pasażerów. Montowany w standardzie składany dach z tkaniny nadawał temu ekonomicznemu samochodowi luksusowego charakteru, redukując jednocześnie użycie stali, niezwykle cennego w tamtych czasach materiału wykorzystywanego w produkcji.
Po tym bezdyskusyjnym sukcesie, po latach w 2007 roku nastąpiło wprowadzenie na rynek samochodu nowej generacji. Dzisiejsza 500, tak samo jak jej znamienity protoplasta, natychmiast odniosła ogromny sukces na całym świecie, zdobywając wiele nagród, w tym tytuł “Samochodu Roku ” oraz “Compasso d’oro”.
“The Value of Good Design”
Wystawa “The Value of Good Design” (10 lutego – 27 maja 2019) charakteryzuje się bogactwem przedmiotów użytkowych i artykułów gospodarstwa domowego, od wyrobów ceramicznych, szklanych, elektronikę, artykuły sportowe, aż po zabawki i grafiki. Wykorzystuje demokratyczny potencjał designu, rozpoczynając od inicjatyw Good Design MoMA z końca lat 30. aż po lata 50. oraz eksponując współczesne produkty o eleganckim wyglądzie i dobrym stosunku jakości do ceny. Eksponuje Fiata 500, jako doskonały przykład sztuki z dziedziny motoryzacji. Koncepcja Good Design wyszła nawet poza MoMA. Rządy obydwóch bloków walczących w zimnej wojnie wykorzystywały ją, jako istotne narzędzie odbudowy socjalno-ekonomicznej i postępu technologicznego w latach bezpośrednio po II wojnie światowej, a 500 jest tego doskonałym przykładem.
Wystawa stanowi ponadto do zwiadzających pytanie na temat znaczenia, jaki przyjmuje dzisiaj koncepcja “Good Design”, pochylając się jednocześnie nad tematem wartości połowy XX wieku i jak mogą one zostać przełożone i przedefiniowane dla społeczeństwa lat 2000. Odwiedzający mogą wyrobić swoje własne zdanie w tej kwestii, oglądając produkowane jeszcze klasyki i obserwując, jak MoMA poprzez swój design store stał się wyklądnią nowych idei dla międzynarodowego rynku.
Źródło: Fiat