- Pierwsza fabryka ogniw akumulatorowych zlokalizowana w Ameryce Północnej powstanie w Kanadzie, w pobliżu St. Thomas w prowincji Ontario
- Ekspansja spółki PowerCo jest kolejnym krokiem w rozwoju globalnej sieci fabryk akumulatorów, co pozwoli stworzyć nowy łańcuch wartości
- Strategia rozwoju w Ameryce Północnej: gigafabryka w Kanadzie to kolejna duża inwestycja Grupy, po decyzji o budowie fabryki samochodów Scout w Stanach Zjednoczonych
- Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen: „Wraz z decyzjami dotyczącymi lokalizacji fabryki ogniw w Kanadzie i zakładu produkcyjnego Scout w Karolinie Południowej w USA przyspieszamy realizację naszej strategii w Ameryce Północnej”
Poznań, 15 marca 2023 – Grupa Volkswagen intensyfikuje swoje działania w Ameryce Północnej, chcąc zająć silną pozycję na tym ważnym dla pojazdów elektrycznych rynku. Grupa i jej zajmująca się akumulatorami spółka PowerCo wybrały St. Thomas w Ontario w Kanadzie, aby zbudować pierwszą za oceanem gigafabrykę, która będzie produkować zrównoważone, zunifikowane ogniwa. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2027 rok. Decyzja o lokalizacji nowej fabryki PowerCo w Kanadzie jest kolejnym dowodem na ambitną strategię wzrostu Grupy w Ameryce Północnej.
„Nasza strategia dla Ameryki Północnej jest bardzo ważnym elementem naszego 10-punktowego planu, który przedstawiliśmy w zeszłym roku. Dzięki decyzjom dotyczącym lokalizacji fabryki ogniw w Kanadzie i zakładu Scout w Karolinie Południowej w USA przyspieszamy realizację naszej strategii dla tego kontynentu” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Grupy Volkswagen.
„Nasza gigafabryka w Kanadzie wysyła silny sygnał: PowerCo jest na dobrej drodze, aby stać się globalnym graczem na rynku akumulatorów. Dzięki ekspansji w Ameryce Północnej wejdziemy na rynek kluczowy dla elektromobilności i produkcji ogniw akumulatorowych, realizując na pełnych obrotach naszą globalną strategię w zakresie akumulatorów. Kanada i Ontario są idealnymi partnerami dla zwiększenia skali działalności naszej spółki PowerCo i miejsc pracy w zielonej gospodarce, ponieważ bliskie są nam te same wartości: zrównoważony rozwój, odpowiedzialność i współpraca. Zobowiązujemy się być niezawodnym partnerem i dobrym sąsiadem dla mieszkańców St. Thomas i Ontario” – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen ds. technologii i przewodniczący rady nadzorczej PowerCo.
„Decyzja Volkswagena dowodzi, że w Kanadzie nie brakuje wysoko wykwalifikowanej siły roboczej dla silnego i wciąż rozwijającego się ekosystemu związanego z produkcją akumulatorów w naszym kraju. Świadczy ona także o konkurencyjności naszego kraju, jeśli chodzi o przyciąganie dużych inwestycji. Jest to również głos zaufania dla Kanady jako ekologicznego dostawcy wybieranego przez świat. Wraz z Volkswagenem i PowerCo, nasz rząd patrzy w czystszą, bardziej zrównoważoną przyszłość, co przełoży się także na wzrost odporności gospodarki” – powiedział Francois-Philippe Champagne, minister innowacji, nauki i przemysłu Kanady.
Idealne warunki dla pierwszej poza Europą fabryki ogniw PowerCo
Decyzja PowerCo o zlokalizowaniu fabryki w St. Thomas w Kanadzie jest kolejnym kamieniem milowym w globalnym wdrażaniu strategii produkcji akumulatorów. Po Salzgitter i Walencji będzie to trzeci zakład należący do Grupy na świecie i pierwsza fabryka ogniw PowerCo w Ameryce Północnej. Będzie ona wyposażać pojazdy elektryczne Grupy w tym regionie w najnowocześniejsze ogniwa akumulatorowe. Jest to część większego planu, który Volkswagen i PowerCo uzgodniły z rządem premiera Kanady Justina Trudeau w sierpniu ubiegłego roku. Podpisane wówczas porozumienie koncentruje się na tworzeniu łańcucha wartości akumulatorów i bezpieczeństwie surowcowym w celu promowania elektromobilności w tym kraju.
Podczas gdy PowerCo ma stać się kluczowym graczem w rozwoju łańcucha wartości akumulatorów w Ameryce Północnej, Kanada oferuje idealne warunki, w tym lokalne dostawy surowców i szeroki dostęp do czystej energii elektrycznej. Więcej szczegółów dotyczących gigafabryki St. Thomas zostanie ujawnionych w najbliższej przyszłości.
Strategia wzrostu dla Ameryki Północnej
„Mamy wyjątkową okazję uzyskać znaczący wzrost w Ameryce Północnej i odegrać kluczową rolę w napędzaniu przejścia na elektromobilność na tym kontynencie. Oba nowe, duże projekty są integralnymi elementami naszego ambitnego programu wzrostu dla całego regionu. Będziemy mogli zwrócić się do jeszcze szerszego grona klientów. Volkswagen ma odpowiednią strategię, produkty i skalę, aby zająć silną pozycję na rynku północnoamerykańskim” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.
Grupa Volkswagen sukcesywnie poszerza portfolio pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Marki Grupy planują wprowadzenie ponad 25 nowych modeli z takim napędem do 2030 roku. Ponadto Grupa planuje w pełni wykorzystać siłę regionu, tworząc efekt synergii i jeszcze lepiej wykorzystując siłę innowacji, wiedzę techniczną, zdolności produkcyjne, łańcuchy dostaw i znajomość rynku wszystkich marek w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku.
Volkswagen będzie zatem nadal wnosił do regionu więcej możliwości produkcyjnych i know-how. Oprócz montażu elektrycznego Volkswagena ID.4 w Chattanooga, Volkswagen ma również plany modernizacji zakładów w Puebla i Silao w Meksyku, by w drugiej połowie obecnej dekady uruchomić tam montaż samochodów elektrycznych.
Wejście do segmentu terenowych SUV-ów dzięki elektrycznym modelom marki Scout
Dzięki elektryfikacji kultowej marki Scout Grupa wejdzie do cieszących się ogromnym powodzeniem w Ameryce Północnej segmentów aut ciężarowych i terenowych SUV-ów. Pojazdy Scout są projektowane i rozwijane od podstaw na nowej, całkowicie elektrycznej platformie, która kładzie nacisk na możliwości terenowe. Scout Motors jest wspierany przez Grupę Volkswagen i działa jako niezależna jednostka w ramach Grupy.
Karolina Południowa jest bardzo ważnym ośrodkiem na mapie amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego z ponad 500 firmami związanymi z motoryzacją i 75 000 pracowników branży. Stan ten jest numerem 1 w USA pod względem sprzedaży na eksport, zarówno pojazdów osobowych, jak i opon. Oczekuje się, że z linii produkcyjnej zakładu w Columbii, będzie zjeżdżać ponad 200 000 pojazdów Scout rocznie. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec 2026 roku.
Dalsze działania w Ameryce Północnej – CARIAD i Electrify America
Aby przenieść cyfrowe doświadczenia klientów w Stanach Zjednoczonych na wyższy poziom i wykorzystać wiodącą pozycję USA w zakresie technologii i innowacji w oprogramowaniu, należąca do Volkswagena spółka CARIAD zajmująca się oprogramowaniem i technologią utworzyła na początku 2023 r. w Stanach Zjednoczonych hub technologiczny. W jego ramach zespół ponad 200 programistów pracuje nad rozwiązaniami w chmurze, które połączą kolejne generacje pojazdów wszystkich marek Grupy, takich jak Volkswagen, Audi i Porsche. Zajmują się oni także oprogramowaniem następnej generacji do autonomicznej jazdy. CARIAD staje się również częścią amerykańskiego ekosystemu cyfrowego, współpracując z takimi graczami technologicznymi z USA, jak Microsoft dla m.in. rozwiązań w chmurze oraz Qualcomm dla sprzętu o wysokiej wydajności, aby zwiększyć tempo wprowadzania innowacji i rozwoju.
Grupa Volkswagen napędza również ekspansję Electrify America, z siecią ładowania od wybrzeża do wybrzeża w USA i Kanadzie z 800 stacjami/3500 punktami szybkiego ładowania, zasilanymi w 100% energią odnawialną. Są plany, by do 2026 roku zwiększyć tę liczbę dwukrotnie.
Dalsze reakcje i komentarze:
„Inwestycja Volkswagena i PowerCo SE jest ogromnym wyrazem zaufania dla naszego planu budowy i wzmocni nasz łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych w Ontario, a to przełoży się na powstanie większej liczby dobrze płatnych miejsc pracy dla pracowników w St. Thomas i w całej prowincji. Czy to inwestując w produkcję stali czy uwalniając potencjał ekonomiczny złóż minerałów, nasz rząd ma misję, aby stworzyć odpowiednie warunki dla firm i pracowników, aby odnieść sukces. Dziękujemy Volkswagenowi za wybór Ontario. Razem będziemy budować gospodarkę przyszłości” – powiedział Vic Fedeli, minister rozwoju gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i handlu Ontario.
„PowerCo jest w pełni gotowa do wprowadzenia zunifikowanych ogniw na rynek w Kanadzie i Ameryce Północnej. Zależy nam na budowaniu regionalnych, a więc solidnych, przejrzystych i zrównoważonych łańcuchów dostaw” – powiedział Frank Blome, prezes PowerCo.
„Elektromobilność to nasza szansa na wzrost w regionie Ameryki Północnej, dlatego forsujemy ambitną strategię, aby znaleźć się w gronie liderów. W najbliższych latach wprowadzimy na rynek kolejne modele samochodów elektrycznych. Wzmocnienie bazy przemysłowej i łańcuchów dostaw w Ameryce Północnej jest kluczem do realizacji tego celu. Inwestycja PowerCo w Kanadzie wzmocni tę strategię poprzez zaspokojenie naszych potrzeb w zakresie stabilnych dostaw akumulatorów do pojazdów elektrycznych” – powiedział Pablo Di Si, prezes i dyrektor generalny Volkswagen Group of America.
Źródło: Volkswagen