Strona poświęcona motoryzacji

1. Wstęp: Zupełnie nowa wersja Hondy CR-V:

  • Po raz pierwszy SUV firmy Honda będzie oferowany w Europie z napędem hybrydowym
  • Wyższy poziom komfortu i lepsza łączność
  • Bardziej przestronne i funkcjonalne wnętrze

Od chwili debiutu w 1997 roku, z każdą kolejną generacją, Honda CR-V stawała się coraz doskonalsza. Najnowsza odsłona popularnego, kompaktowego SUV-a została ulepszona i dopracowana tak, aby przewyższyć oczekiwania klientów i jednocześnie zachować swój unikalny charakter. Nowa Honda CR-V oferuje teraz szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych oraz wyróżnia się najwyższą jakością wykonania.

Całkowicie nowy model CR-V będzie pierwszym SUV-em Hondy w Europie wyposażonym w zaawansowany hybrydowy układ napędowy. Zespół napędowy z inteligentnym systemem doboru trybu jazdy (i-MMD) obejmuje dwie maszyny elektryczne, pracujący w cyklu Atkinsona silnik benzynowy oraz akumulator litowo-jonowy. Jest dostępny w obu wersjach, z przeniesieniem napędu na przednią oś oraz z napędem AWD.

Nowy CR-V prezentuje odświeżoną sylwetkę z szerszymi, muskularnymi nadkolami, bardziej wyrazistymi liniami maski i tylnych partii nadwozia oraz – typową dla nowej generacji modeli tej marki – stylizacją pasa przedniego z charakterystycznym kształtem reflektorów.

Nowy CR-V podnosi również poprzeczkę w zakresie jakości i przestronności wnętrza. CR-V oferuje teraz jeszcze większy komfort jazdy, lepszą charakterystykę prowadzenia, pewniejszą kontrolę przechyłów nadwozia oraz bardziej skuteczne tłumienie nieprzyjemnych wibracji, drgań i hałasu. Nowy model gwarantuje również większą wygodę użytkowania i funkcjonalność oraz szersze możliwości w zakresie łączności.

Nieco większy rozstaw osi oraz szersza sylwetka modelu CR-V, umożliwiły wygospodarowanie bardziej przestronnej kabiny. Najlepsze w tej klasie zagospodarowanie dostępnej przestrzeni sprawia, że pasażerowie mają więcej miejsca, a bagażnik jest głębszy i dłuższy niż w poprzednim modelu. Podłoga bagażnika posiada dwustopniową regulację wysokości, co pozwala stworzyć płaską powierzchnię transportową do przewozu dużych przedmiotów. Ich załadunek ułatwi system bezdotykowego, elektrycznego sterowania klapą bagażnika.

Dzięki inteligentnym funkcjom, nowa CR-V jest łatwiejsza w codziennej eksploatacji Przykładowo, możliwe jest ustawienie wysokości, do której ma otwierać się klapa bagażnika, np. w czasie postoju w niskim garażu. Jeszcze większą praktyczność kabiny zapewnia trójfunkcyjny schowek w konsoli środkowej, a także nowy system chowania, składania i dzielenia (60:40) oparć tylnych foteli „jednym ruchem”, który znacząco ułatwia i przyśpiesza załadunek bagażu.

Platforma samochodu wykorzystuje unikalną dla Hondy koncepcję konstrukcji nadwozia typu ACE™ (Advanced Compatibility Engineering), która jeszcze bardziej konsekwentnie wykorzystuje siatkę licznych, połączonych ze sobą elementów strukturalnych, których zadaniem jest bardziej równomierne rozprowadzanie i rozpraszanie energii zderzenia. Ponadto, niezależnie od wybranego poziomu wyposażenia, model CR-V dostępny jest z rozbudowanym zestawem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego i wspomagania kierowcy Honda Sensing™, wykorzystujących dane z czujników radarowych i kamery, aby asystować kierowcy w czasie jazdy.

 

2. Wyrafinowane, sportowe i eleganckie nadwozie oraz wysokiej klasy wnętrze

  • Nadwozie nowej Hondy CR-V otrzymało większy rozstaw osi oraz większe felgi i opony, które dodają sylwetce auta masywności i atletycznego wyglądu
  • Typowa dla modeli klasy SUV, nowoczesna, dynamiczna i pozbawiona zbędnych elementów stylizacja
  • Zaawansowana aerodynamika, wykorzystanie po raz pierwszy w modelu CR-V ruchomej osłony chłodnicy – Honda Active Shutter Grille
  • Wyróżniająca się wysoką jakością i trwałością kabina z niezwykle przyjemnymi w dotyku materiałami wykończeniowymi

Nowa Honda CR-V zachowuje charakterystyczną sylwetkę, a w najnowszej odsłonie prezentuje również zmienioną, elegancką i zarazem dynamiczną stylizację. Sylwetka nowego CR-Va wyróżnia się masywniejszymi nadkolami, odważniej zakreślonymi liniami maski i tylnej części nadwozia oraz reflektorami typowymi dla nowej generacji modeli Hondy.

Główne założenia projektowe nowej Hondy CR-V obejmowały stworzenie nowoczesnego, dynamicznego SUV-a, który miał być również niezwykle funkcjonalny. Honda postawiła na projekt o czystych, oszczędnych formach pozbawionych zbędnych elementów stylizacyjnych.

Jedną z fundamentalnych zmian zaaplikowanych przez konstruktorów było zwiększenie o 30 mm rozstawu osi. Zabieg ten umożliwił stworzenie bardziej przestronnego wnętrza oraz typowej dla SUV-a, muskularnej sylwetki z kołami umieszczonymi jeszcze bliżej narożników pojazdu. Nowa Honda CR-V zyskała bardziej atletyczny wygląd, do którego przyczyniły się masywne koła oraz krótszy przedni zwis i podwójne końcówki układu wydechowego.

Odważny projekt przedniej części nadwozia oparto na stylizacji znanej z najnowszych modeli Hondy, z wyrazistą sygnaturą reflektorów, które w standardzie oferowane są z technologią LED. W porównaniu z poprzednikiem, masywny przedni zderzak wyróżnia się czystszą formą i stanowi solidną podstawę dla smukłej osłony chłodnicy. Wyraziste przetłoczenia maski przyciągają wzrok ku eleganckiej, płynnie wkomponowanej szybie czołowej oraz opadającej ku tyłowi linii dachu.

W porównaniu z poprzednią generacją Hondy CR-V, tylne błotniki są wydatniej wyprofilowane i harmonijnie łączą się z masywnymi nadkolami. Dodatkowo, dynamiczną sylwetkę podkreśla wyżej poprowadzona linia przewężenia, większa powierzchnia paneli karoserii poniżej oraz połyskująca, dolna listwa dekoracyjna, biegnąca od przedniego koła ku tyłowi pojazdu.

Kolejnym ciekawym elementem stylizacyjnym jest załamanie górnej linii okien w tylnej części nadwozia, które biegnie równolegle z konturem pokrywy bagażnika. Chromowana listwa dokonuje tam gwałtownego nawrotu, łącząc się z pasem dekoracyjnym unoszącym się ponad linię przewężenia w dolnej części tylnego okna, co dodatkowo podkreśla dynamiczną stylizację bocznej linii nadwozia.

Ostro rzeźbione klosze tylnych lamp unoszą się nad linią przewężenia, otulając naroża karoserii i tworząc kształt litery „L” wokół szyby pokrywy bagażnika. Łączy je masywna chromowana listwa, rozciągająca się na całej szerokości pokrywy bagażnika.

Klienci mogą wybrać jeden z ośmiu kolorów nadwozia: niemetalizowany odcień Rallye Red, metalizowane – Lunar Silver, Modern Steel, Cosmic Blue i Premium Crystal Red lub perłowe lakiery Platinum White, Crystal Black oraz Premium Agate Brown.

Wszystkie wersje CR-V Hybrid są wyposażone w 18-calowe felgi aluminiowe, a najbogatsze odmiany modelu dostępne są standardowo z panoramicznym oknem dachowym.

Dobre właściwości aerodynamiczne

Nowa Honda CR-V to samochód o najlepszych parametrach z zakresu aerodynamiki w swojej klasie*. Jego właściwości aerodynamiczne zostały opracowane przy wykorzystaniu mechaniki płynów, testów modeli w mniejszej skali w tunelach wiatrowych oraz zastosowanego po raz pierwszy przez Hondę programu testów w tunelu aerodynamicznym z użyciem pełnowymiarowych modeli i bieżni.

Wąskie słupki A stylistycznie równoważą masywne przetłoczenia nad przednimi błotnikami, okalając harmonijnie wkomponowaną linię szyby czołowej z dyskretnie ukrytymi ramionami wycieraczek. Starannie dopracowany kształt przedniego zderzaka zapobiega nadmiernym zawirowaniom powietrza. Oprócz eleganckiej linii dachu z wkomponowaną anteną w kształcie płetwy rekina, elementami poprawiającymi parametry aerodynamiczne nadwozia są podpodłogowe płyty ochronne i osłona pod silnikiem. Całość umożliwia swobodny przepływ powietrza nad i pod samochodem, co przekłada się na niższy współczynnik oporu oraz poprawia stabilność na drodze.

Krawędzie tylnego zderzaka wyprofilowano w kierunku środka pojazdu i zakończono wyrazistymi fałdami po obu stronach. W połączeniu z wydatnymi rantami zespołu tylnych lamp powyżej, fałdy te pozwalają na lepszy przepływ powietrza wokół boków nadwozia. Praktyczny spojler na szczycie pokrywy bagażnika dodatkowo zapobiega zawirowaniom powietrza wokół tylnej części karoserii. Redukcja współczynnika oporu powietrza, w porównaniu z poprzednią generacją modelu CR-V, skutkuje również obniżeniem poziomu hałasu wokół paneli nadwozia i innych elementów, poprawiając tym samym wydajność paliwową i komfort akustyczny.

Przednie wloty powietrza umieszczone poniżej chromowanego logo, stanowią część układu aktywnej regulacji otwarcia kraty wlotu powietrza, który ma za zadanie ograniczenie zużycia paliwa. Standardowo wloty pozostają zamknięte nawet podczas jazdy po mieście, aby zapewnić jak najlepsze właściwości aerodynamiczne. Jednak w razie konieczności, system – przy pomocy silnika krokowego – może otworzyć przesłony wlotów, dopuszczając strumień powietrza do komory silnika. Pracą systemu steruje układ kontrolny, który monitoruje temperaturę cieczy chłodzącej silnik i oleju przekładni oraz zadane parametry systemu klimatyzacji, aby określić optymalne położenie przesłon wlotów powietrza.

Wysokiej klasy wnętrze

Wyrazista stylizacja panelu zegarów i deski rozdzielczej, oparta na kompozycji poziomych linii, potęguje wrażenie przestronności wnętrza. Wysoka jakość i solidność wykonania oraz liczne wysokogatunkowe, przyjemne w dotyku materiały budują ekskluzywny klimat kabiny.

Szeroki, miękki panel z precyzyjnie wykonanymi przeszyciami, który rozciąga się na całej szerokości wnętrza, przecina elegancka wstawka w kolorze połyskującej czerni. Z myślą o wygodzie pasażerów, górne sekcje drzwi wykonano z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału. Ponadto, dolne partie deski rozdzielczej poprowadzono wyżej, dzięki czemu w pierwszym rzędzie foteli zwiększyła się przestrzeń na stopy.

Na panelach drzwiowych oraz w dolnych partiach deski rozdzielczej znajdziemy też polerowane elementy drewnopodobne, które optycznie „ocieplają” klimat wnętrza. Dostępna będzie również opcja wykończeń metalicznych. Ramki wlotów powietrza, a także elementy dekoracyjne kierownicy, klamek i panelu klimatyzacji przyozdobiono metalicznymi, polerowanymi elementami, dzięki czemu stylistyka kabiny zyskuje na nowoczesności. Standardowo, model CR-V dostępny jest z ekskluzywną, materiałową, czarną tapicerką foteli, którą w wyższych wersjach wyposażeniowych zastępuje miękka skóra naturalna w kolorze czarnym lub w odcieniu kości słoniowej.

W porównaniu z poprzednią wersją Hondy CR-V, uproszczono rozmieszczenie systemu ekranów. Obecnie użytkownik ma do dyspozycji tylko jeden centralny ekran dotykowy oraz dodatkowy, siedmiocalowy wyświetlacz interfejsu kierowcy DII (Driver Information Interface), który kierowca może obserwować przez koło kierownicy. Ponadto uproszczono również rozmieszczenie przełączników i przycisków, m.in. ograniczając ich liczbę na panelu sterowania klimatyzacją, pod głównym ekranem dotykowym.

A dzięki zastosowaniu węższych o 10 mm – w porównaniu z poprzednią generacją modelu – słupków A, możliwe było uzyskanie wiodącej w tej klasie widoczności do przodu. Pomimo modyfikacji, przednie słupki nadal gwarantują najwyższy stopień ochrony, dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości. Poprawiono również widoczność drogi ponad pokrywą silnika, redukując o 60 mm obszar nadwozia niewidoczny dla kierowcy.

Panel sterowania systemu hybrydowego

Panel umożliwiający wybór sposobu napędu nowej Hondy CR-V Hybrid znajduje się w konsol środkowej. Funkcje Drive, Parking oraz biegu neutralnego Neutral wymagają naciśnięcia przycisku, natomiast aby wybrać bieg wsteczny wystarczy pociągnąć dźwignię. Tryb «Sport», który również można włączyć za pomocą przełącznika wyboru napędu, podnosi responsywność i przestawia system hybrydowy na żywsze reakcje. Jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany, za jednym naciśnięciem przycisku dostępny jest również tryb w pełni bezemisyjny (EV) o krótkim zasięgu do około 2 km, uzależnionym jednak od warunków drogowych i stopnia naładowania akumulatora hybrydowego.

Integracja ze smartfonami

Oprogramowanie Honda Connect drugiej generacji zapewnia w nowym modelu CR-V bardziej intuicyjną obsługę i pełną, bezproblemową integrację smartfonów za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto (dotyczy wybranych rynków).

Integracja z aplikacją Apple CarPlay oznacza, że kierowca ma wszystkie funkcje iPhone’a na wyciągnięcie ręki, a do obsługi może używać wbudowanego wyświetlacza Hondy CR-V. Kierowca ma możliwość uzyskiwania wskazówek nawigacyjnych, nawiązywania połączeń telefonicznych, wysyłania i odbierania wiadomości tekstowych oraz słuchania muzyki – wszystkie te funkcje są dostępne bądź z poziomu ekranu dotykowego, bądź za pośrednictwem poleceń głosowych.

Aplikacja Android Auto to intuicyjny i łatwy sposób, by korzystać z telefonów z systemem Android za pośrednictwem wbudowanego ekranu dotykowego lub komend głosowych. Tym sposobem ogranicza się czynniki odwracające uwagę kierowcy od drogi. Ma on do dyspozycji takie aplikacje jak Google Maps, Google Now i wiele innych, zależnie od rynku, w tym do przesyłania wiadomości oraz odtwarzania muzyki.

Interfejs kierowcy DII (Driver Information Interface)

Przed kierowcą umieszczono zupełnie nowy zestaw zegarów z centralnie usytuowanym, dużym, kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczem TFT-LCD interfejsu kierowcy DII (Driver Information Interface), który po bokach w modelu hybrydowym otaczają wskaźniki stanu naładowania baterii oraz poziomu paliwa w zbiorniku.

W skład nowego interfejsu kierowcy DII Hondy CR-V Hybrid wchodzi duży cyfrowy prędkościomierz oraz liniowe wskaźniki mocy i stanu naładowania. Dolną część wyświetlacza DII zajmuje spory obszar, w którym kierowca może przełączać się między różnymi ekranami informacyjnymi, w tym instrukcjami nawigacyjnymi, informacjami o ścieżce audio, o kontaktach na smartfonie, danymi dotyczącym pracy układu AWD oraz inteligentnie selekcjonowanymi informacjami dotyczącymi statusu pojazdu. Hybrydowy model CR-V informuje też kierowcę poprzez jeden z ekranów o bieżącym przepływie mocy, wskazując źródło zasilania pojazdu i stopień naładowania akumulatora. Poprzez wskazówki ‘ECO Guide’ sugeruje bardziej wydajne techniki jazdy. Prowadzący może porównywać swoją chwilową efektywność z wynikiem określonego cyklu jazdy, a wyświetlanych punktów-liści przybywa lub ubywa, w zależności od osiąganego przez kierowcę zużycia paliwa.

Przeglądanie i wybieranie informacji, które mają się pojawić na wyświetlaczu DII, odbywa się za pośrednictwem przycisków umieszczonych na lewym ramieniu kierownicy. Dzięki nim, kierowca może przeglądać tryby DII i dostosowywać ustawienia, wyszukiwać alfabetycznie kontakty i utwory muzyczne, a także wybierać informacje, jakie mają się pojawiać na wyświetlaczu DII. Również w lewym ramieniu kierownicy umieszczono zintegrowane elementy sterujące, przeznaczone do obsługi telefonu Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Takie połączenie sterowania kciukami i wyświetlania danych wprost przed oczami kierowcy znacznie ogranicza stopień jego dekoncentracji podczas jazdy.

Drugi z padów obsługiwanych kciukiem w prawym ramieniu kierownicy steruje tempomatem adaptacyjnym i systemami asystenckimi.

* (Dane wewnętrzne firmy Honda)

3. System Honda Hybrid Performance zapewnia wysoki poziom sprawności i kultury pracy

  • Po raz pierwszy SUV Hondy będzie oferowany w Europie z napędem hybrydowym
  • System Honda Hybrid Performance wykorzystuje inteligentny napęd z doborem trybu jazdy (i-MMD), aby zarządzać wyborem źródła napędu
  • Niemal bezgłośny układ napędowy i wyjątkowa przekładnia o stałym przełożeniu zapewniają wyjątkową kulturę pracy
  • Uśredniona emisja CO2 od 120 g/km przy zużyciu paliwa do 5,3 l/100 km (wersja FWD)

Całkowicie nowy model CR-V jest pierwszym SUVem Hondy w Europie, wyposażonym w zaawansowany hybrydowy układ napędowy. W systemie Honda Hybrid Performance zastosowano inteligentną technikę napędu z doborem trybu jazdy (i-MMD), obejmującą pracujący w cyklu Atkinsona silnik benzynowy, innowacyjną przekładnię zawierającą dwie maszyny elektryczne, jednostkę sterującą przepływem mocy oraz akumulator litowo-jonowy. Układ zapewnia wysoki poziom sprawności i kultury pracy.

Nowy CR-V Hybrid jest wyposażony w wydajny, 2-litrowy silnik benzynowy i-VTEC o mocy maksymalnej 107 kW (145 KM), osiąganej przy 6200 obr/min. i w napęd elektryczny o mocy 135 kW (184 KM) z momentem obrotowym 315 Nm. Dzięki układowi hybrydowemu, CR-V Hybrid z napędem na przednią oś osiąga przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 sekundy, dla modelu AWD wynosi ono 9,2 sekundy. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 180 km/h.

W modelu CR-V Hybrid, napędzanym na przednie koła, poziom emisji CO2 – w ramach zmodyfikowanego testu NEDC – wyniósł 120 g/km, przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym – 5,3 l/100 km. Honda CR-V Hybrid w wersji z napędem na wszystkie koła legitymuje się emisją CO2 na poziomie 126 g/km i średnim zużyciem paliwa wynoszącym 5,5 l/100 km.  

Inteligentny wybór trybów jazdy

Unikalna technika systemu i-MMD Hondy zawdzięcza swoją nazwę inteligentnemu, przebiegającemu bardzo płynnie, automatycznemu przełączaniu pomiędzy trzema trybami, zapewniającymi najwyższą możliwą efektywność podczas jazdy. Trzy tryby jazdy: Tryb elektryczny (EV Drive), podczas którego akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy; Tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym silnik benzynowy dostarcza moc do silnika elektrycznego/generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego; Tryb silnika spalinowego (Engine Drive), w którym silnik benzynowy przekazuje napęd bezpośrednio na koła za pośrednictwem sprzęgła blokującego.

W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, CR-V Hybrid samodzielnie przechodzi pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym, dbając o maksymalną wydajność napędu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym, nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiej maszyny elektrycznej, pełniącej rolę generatora. Tryb elektryczny (EV Drive) daje CR-V zasięg do około 2 km bezemisyjnej jazdy, uzależniony jednak od warunków drogowych, poboru prądu i stopnia naładowania akumulatora hybrydowego. Tryb jazdy silnikowej jest najbardziej wydajny na szybko pokonywanych odcinkach, a dodatkowo może być chwilowo wspomagany mocą silnika elektrycznego, kiedy niezbędne jest chwilowe podniesienie momentu obrotowego.

Podczas jazdy z prędkością 60 km/h Honda CR-V Hybrid będzie zazwyczaj poruszała się w trybie elektrycznym. Przy prędkości 100 km/h, przez około jedną trzecią czasu, system pozwoli na jazdę w trybie elektrycznym (EV Drive). Prędkość maksymalna uzyskiwana jest w trybie hybrydowym. Oprogramowanie sterujące pracą systemu i-MMD decyduje o tym, kiedy następuje przełączenie pomiędzy trybami jazdy, bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy czy angażowania jego uwagi.

Benzynowy silnik 2,0-litrowy, przekładnia e-CVT wraz z jednostką sterowania mocą znajdują się w przedziale silnikowym, natomiast akumulator litowo-jonowy mieści się pod podłogą bagażnika.

Innowacyjna przekładnia e-CVT

W układzie przeniesienia napędu zastosowano przekładnię e-CVT, w której skład wchodzi min. jednobiegowa przekładnia o stałym przełożeniu, umożliwiająca płynne przeniesienie momentu obrotowego na koła pojazdu. System Hondy jest mniejszy i sprawniejszy niż układy posiadające przekładnie planetarne, zazwyczaj stosowane w pojazdach hybrydowych.

Inżynierowie pracujący nad CR-V Hybrid zadbali, aby zmiany trybu jazdy, w tym funkcja wyłączenia i uruchomienia silnika stop-start, były nieodczuwalne dla pasażerów. Płynny transfer momentu obrotowego oznacza, że nie występują żadne zaskakujące zmiany w pracy układu przeniesienia napędu lub niepożądane sprzężenia zwrotne, a prawie bezgłośny układ napędowy sprawia, że CR-V Hybrid oferuje jazdę bez nadmiernego hałasu i wibracji.

Przekładnia została dostrojona z myślą o rynku europejskim, by zapewnić liniowe przyspieszanie. Uzyskano to dzięki optymalizacji reakcji układu napędowego na zmiany położenia pedału przyspieszenia, a dodatkowo zadbano, by dźwięk silnika odpowiadał oczekiwaniom kierowcy. Pierwszy raz w modelu CR-V zastosowano układ Active Sound Control, którego zadaniem podczas przyspieszania jest dostarczanie naturalnego dźwięku wchodzącego na obroty silnika.

System sterowania stopniem opóźnienia

CR-V Hybrid jest wyposażony w system sterowania stopniem opóźnienia, który pozwala kierowcy, za pomocą łopatek umieszczonych pod kołem kierownicy, dostosowywać stopień opóźnienia (zwalniania) auta i tym samym sterowanie rekuperacyjnym odzyskiwaniem energii. Właściwa wartość stopnia opóźnienia wyświetlana jest w postaci pojedynczego symbolu „^” na 7-calowym Interfejsie kierowcy DII. Liczba wyświetlanych symboli „^” wzrasta wraz ze stopniem opóźnienia, do czterech maksymalnie.

Przez przyciągnięcie prawej łopatki pod kierownicą (oznaczonej symbolem plus), kierowca może zwiększyć stopień opóźnienia, co skraca etap wytracania prędkości po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Przyciągnięcie łopatki po lewej stronie kierownicy (oznaczonej symbolem minus) powoduje zmniejszenie stopnia opóźnienia i tym samym łagodniejsze wytracenie prędkości przez samochód. W momentach wytracania prędkości przez samochód odbywa się rekuperacyjne odzyskiwanie energii.

Podczas jazdy w trybie Normal, manualne sterowanie stopniem opóźnienia działa chwilowo i wyłącza się automatycznie podczas jazdy ze stałą prędkością lub w momencie wciśnięcia pedału przyspieszenia. Jeśli jedziemy w trybie Sport, manualnie wybrany stopień opóźnienia utrzyma się do momentu anulowania przez kierowcę.

4. Najbardziej zaawansowana konstrukcja podwozia w historii modelu CR-V – imponująca dynamika oraz wzorowy komfort jazdy

  • Lżejsze i sztywniejsze niż kiedykolwiek wcześniej podwozie pozwoliło wprowadzić zaawansowane modyfikacje zwiększające dynamikę i skuteczniej tłumić wibracje, drgania i hałas.
  • W platformie wykorzystano ultrawytrzymałą stal najnowszej generacji, która poprawia dynamiczne właściwości pojazdu i poprawia odporność zderzeniową
  • Innowacyjne technologie montażu zwiększają sztywność konstrukcyjną
  • Zaprojektowane od podstaw zawieszenie gwarantuje komfortową i cichą jazdę
  • Najbardziej wyrafinowane wnętrze w segmencie, z systemem aktywnej redukcji szumów

W nowej Hondzie CR-V zastosowano najnowszą konstrukcję podwozia, dużo bardziej zaawansowaną niż rozwiązania stosowane w poprzednich generacjach modelu. Gwarantuje ona ekscytujące doznania z jazdy oraz wzorowy komfort podróżowania.

Lekka i bardzo sztywna konstrukcja wyróżnia się nisko umieszczonym środkiem ciężkości, nowoczesnymi układami zawieszenia kół przedniej i tylnej osi, nowymi systemami wspomagania jazdy oraz nowym układem kierowniczym o zmiennym stopniu przełożenia. W połączeniu ze zwiększonym prześwitem, najnowsza generacja napędu na wszystkie koła (Real Time AWD) z inteligentnym systemem kontroli (Intelligent Control System™) pozwala Hondzie CR-V na sprawne poruszanie się w każdym terenie.

Wysoką sztywność konstrukcyjną i odporność na odkształcenia platforma zawdzięcza m.in. nowej strukturze nadwozia, na którą składają się lekkie, niezwykle wytrzymałe i nowoczesne materiały. Honda nawiązała bliską współpracę z dostawcą stali o wysokiej wytrzymałości – tłoczonej na gorąco z zastosowaniem nowej technologii znacząco zwiększającej wytrzymałość konstrukcji oraz obniżającej jej masę własną. Współczynnik wykorzystania ultrawytrzymałej stali, która nie występowała w ogóle w poprzedniej generacji modelu, wynosi 9%. Natomiast łączny współczynnik wykorzystania stali o podwyższonej wytrzymałości, tzn. 780, 980 oraz 1500 MPa, wynosi obecnie 36%, podczas gdy w poprzedniej generacji miał on wartość 9%.

Zaawansowana struktura nadwozia
Materiały najwyższej klasy wykorzystane do produkcji nowej, zaawansowanej technicznie struktury nadwozia samonośnego oraz najnowocześniejsze procesy inżynieryjne stanowią podstawę projektu nowej platformy. Umożliwiły one opracowanie konstrukcji podwozia lżejszej od rozwiązania stosowanego w poprzedniej generacji modelu CR-V oraz przyczyniły się do wzrostu sztywności skrętnej o 25%. Sztywność struktury skutkuje znaczną poprawą w zakresie redukcji niepożądanych drgań, wibracji i hałasu.

Proces montażu nadwozia obejmuje również innowacyjną i wydajną technologię łączenia elementów. Najpierw łączony jest komplet elementów składających się na wewnętrzną stronę struktury nośnej, następnie składane są elementy zewnętrzne struktury, a na końcu następuje połączenie. W konwencjonalnym procesie produkcji początkowo składa się elementy zewnętrzne, a do nich mocuje się elementy wewnętrzne struktury. Nowa technologia stosowana przez Hondę przyczynia się do znaczącego zwiększenia sztywności nadwozia.

Wysoką sztywność i wytrzymałość nadwozia uzyskano także dzięki stosowaniu zwiększonej gęstości punktów zgrzewczych w najważniejszych miejscach struktury, rozmieszczając je w 20-milimetrowych odstępach, podczas gdy standardowo stosuje się odstępy wynoszące od 40 do 45 mm.

Te innowacyjne rozwiązania z zakresu projektowania, inżynierii oraz produkcji skutkują wzrostem odporności nadwozia na zginanie o 35%, w porównaniu z poprzednią generacją modelu oraz sztywnością skrętną wyższą o 25%. W rezultacie umożliwia to wprowadzenie bardziej gruntownych modyfikacji układu zawieszenia kół, co skutkuje dalszą poprawą charakterystyki jazdy i prowadzenia oraz pozwala spełnić jakościowe wymagania europejskich klientów.

 

Najbardziej wyrafinowane wnętrze w segmencie

Zastosowanie zupełnie nowej platformy przyczynia się do uzyskania wiodącego w klasie komfortu akustycznego we wnętrzu, na który wpływ ma również hybrydowy układ benzynowo-elektryczny CR-V. Znakomite właściwości w zakresie redukcji drgań, wibracji i hałasu, nowa Honda CR-V zawdzięcza rozwiązaniom eliminującym do minimum źródła powstawania takich niepożądanych zjawisk oraz ich rozproszenia w obrębie struktury nadwozia, a także zaimplementowanym rozwiązaniom z zakresu tłumienia i wygłuszenia wnętrza. Model CR-V Hybrid dopracowano ze szczególną dbałością o komfort akustyczny, wygodę i wyjątkowy klimat w kabinie.

Odpowiednie wygłuszenie dźwięku pracy silnika umożliwia debiutujący w modelu CR-V system aktywnego tłumienia hałasu ANC (Active Noise Cancellation), który dostępny jest standardowo we wszystkich wersjach wyposażenia. System ANC został stworzony z myślą o tłumieniu dźwięków o niskiej częstotliwości, docierających do wnętrza kabiny. Przy pomocy dwóch mikrofonów pokładowych, system monitoruje poziom hałasu we wnętrzu i w razie potrzeby generuje dźwięk o odwrotnej amplitudzie fali, który emitowany jest przez głośniki systemu audio. System pozostaje aktywny podczas jazdy, zarówno przy włączonym jak i wyłączonym zestawie audio.

Dodatkowe rozwiązania tłumiące odgłos pracy silnika to mata wygłuszająca oraz specjalne uszczelki z przodu, z tyłu i po bokach maski silnika, spodnia osłona jednostki napędowej oraz dodatkowe materiały dźwiękochłonne w konstrukcji deski rozdzielczej. W kabinie zastosowano również jednoelementową wykładzinę podpodłogową, specjalnie stworzoną dla modelu hybrydowego, która stanowi dodatkowy materiał dźwiękochłonny tłumiący hałasy docierające z zewnętrz.

Za ogólne wyciszenie kabiny odpowiadają również takie elementy jak uszczelnienia paneli rozmieszczone w newralgicznych punktach nadwozia, przekładki akustyczne wewnątrz słupków A, B i C oraz uszczelnienie montażowe szyby czołowej. Przekładki w słupkach redukują hałas przedostający się do wnętrza kabiny od strony podłogi, a potrójne uszczelki drzwiowe skutecznie tłumią odgłos opływającego powietrza i poprawiają szczelność wnętrza. Wszystkie boczne okna posiadają dodatkowe uszczelnienia klinowe w dolnych narożnikach z przodu i z tyłu. Wypełniają one przestrzeń między nadwoziem a płaszczyzną okna, dodatkowo zapobiegając przenikaniu niepożądanych dźwięków do wnętrza kabiny. Kolejnymi elementami, które przyczyniają się do skuteczniejszego wytłumienia drgań i hałasu są spodnie osłony i materiały dźwiękochłonne wnęk przednich i tylnych kół oraz wykładzina podłogowa przedziału pasażerskiego i bagażnika.

Dynamika dająca satysfakcję i nadzwyczajny komfort

Całkowicie nowy układ zawieszenia kół oraz wyraźny wzrost sztywności konstrukcyjnej nadwozia sprawiają, że Honda CR-V oferuje więcej przyjemnych wrażeń w podróży niż kiedykolwiek wcześniej. Przyczyniają się do tego również zmodyfikowane procesy montażu oraz zaawansowane technologie, dzięki którym uzyskano tak wysoką jakość.

Szersze nadwozie oraz większy rozstaw osi skutkują poprawą stabilności, którą dodatkowo zwiększa dobór masywnych felg i większych opon oraz o 30 mm zwiększony prześwit dla wersji hybrydowej.

Nowa platforma stanowi optymalną podstawę umożliwiającą wypracowanie własności dynamicznych zorientowanych na kierowcę i przyjemność z prowadzenia. Celem zespołu konstruktorów było stworzenie niezwykle zwinnego SUV-a oferującego liniowy przyrost mocy, zgodnie z koncepcją natychmiastowej reakcji (one motion, one input), która zakłada przewidywalność i niezwłoczność reakcji dynamicznych pojazdu na wysłany przez kierowcę sygnał.

W przednim zawieszeniu, kolumny McPhersona zapewniają wysoką sztywność boczną, a tym samym liniową charakterystykę prowadzenia, ale i niską sztywność wzdłużną, co optymalizuje podatność resorowania. Charakterystyka pracy zębatkowej przekładni kierowniczej – z podwójnym zębnikiem, zmiennym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem – znanej z najnowszej generacji modelu Civic, została specjalnie dostosowana do konstrukcji modelu CR-V oraz wymagań rynków europejskich. Układ z podwójnym zębnikiem zapewnia wyjątkową reaktywność, polepszoną liniowość, płynność i precyzję działania.

Przenoszenie drgań na kierownicę zostało zminimalizowane poprzez zwiększenie średnicy kolumny kierowniczej do 30 mm (wzrost o 36% w porównaniu z poprzednią generacją CR-V) oraz umieszczenie lekkiego silnika wspomagania na zębatce z podwójnym zębnikiem, zamiast w konwencjonalnej pozycji na kolumnie kierowniczej. Poprawiono manewrowość pojazdu przy niskich prędkościach, zmniejszając do 2,34 liczbę obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami (redukcja o 26%).

Z tyłu samochodu zastosowano całkowicie nowe zawieszenie wielowahaczowe, które poprawia stabilność i zapewnia jeszcze większą przewidywalność reakcji, lepszy komfort prowadzenia i podróżowania, a także bardziej liniową charakterystykę w połączeniu z dostrojeniem parametrów EPS. Pełny drążek stabilizatora pozwala na ostrzejsze wchodzenie w zakręty, redukując przechyły nadwozia, a zawieszona na gumowych poduszkach rama pomocnicza poprawia izolację akustyczną w porównaniu do poprzedniej wersji CR-V.

Hydrauliczne tuleje zawieszenia, zwyczajowo stosowane w pojazdach luksusowych, zostały zamontowane z przodu i z tyłu, co zapewnia lepszą izolację i kontrolę nad drganiami podwozia.

W porównaniu z poprzednią generacją modelu, nowa Honda CR-V została wyposażona w większe tarcze hamulcowe wszystkich kół. Z przodu zastosowano tarcze o średnicy 320 mm, a z tyłu 310 mm. Układ hamulcowy posiada elektryczne wspomaganie siły hamowania EBB (electric brake booster), dzięki czemu zapewnia wiodącą w tym segmencie skuteczność i charakterystykę pracy. EBB dostosowuje charakterystykę pracy układu hamulcowego do aktualnej prędkości i komend wydawanych przez kierowcę. W porównaniu do konwencjonalnych systemów, pozwala on na szybszy wzrost ciśnienia w układzie oraz na operowanie pedałem hamulca z mniejszą siłą, niezależnie od sytuacji, w której konieczne jest wytracenie prędkości.

Technologia i-MMD w modelu CR-V Hybrid wykorzystuje również system hamowania rekuperacyjnego, odzyskujący energię, która uległaby rozproszeniu podczas wytracania prędkości.

System stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA)

System stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA) został wprowadzony do modelu CR-V po raz pierwszy. Nastawy elektronicznego systemu stabilizacji zostały przygotowane z myślą o rynku europejskim i odpowiadają wymaganiom typowym dla tutejszych warunków drogowych i stylu jazdy europejskich kierowców. Zapewnia to subtelną i dyskretną pomoc w zakresie zwiększonego bezpieczeństwa i płynniejszego, bardziej przewidywalnego zachowania pojazdu przy niskich i wysokich prędkościach, a także przy łagodnych i szybkich obrotach kierownicy.

 

5. Poprawiono wydajność układu napędowego AWD oraz zdolności terenowe CR-V

  • Większy prześwit niż w poprzedniej generacji
  • Najnowsza wersja oprogramowania napędu AWD poprawia zwinność samochodu w terenie oraz gwarantuje pewniejsze zachowanie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów
  • Układ odłącza napęd tylnej osi, aby zwiększyć oszczędność paliwa, gdy nie jest niezbędne dostarczenie momentu obrotowego na żadne z tylnych kół

Terenowe zdolności Hondy CR-V zostały poprawione, dzięki zwiększonemu prześwitowi przy zachowaniu tego samego środka ciężkości, co w poprzedniej generacji modelu.

Prześwit pod pojazdem wynosi teraz 190 mm w wersjach Hybrid z napędem FWD oraz 200 mm w odmianach Hybrid z napędem AWD. W obu przypadkach wzrost wynosi 35 mm w porównaniu do poprzedniej generacji CR-V. Za tak wysoki prześwit odpowiadają również większe koła i opony, które dodatkowo budują atletyczny wizerunek sylwetki CR-V.

Najnowsza generacja napędu na wszystkie koła (Real Time AWD) z inteligentnym systemem kontroli (Intelligent Control System™) zmniejsza zużycie paliwa i poprawia właściwości trakcyjne samochodu. Nawet w standardowych warunkach codziennej eksploatacji, układ ten wspomaga płynną i bezpieczną jazdę, przekazując moment obrotowy na tylne koła podczas ruszania.

Układ AWD korzysta ze mokrego sprzęgła wielotarczowego, które łączy wał napędowy z tylnym mechanizmem różnicowym. Układ posiada silnik elektryczny napędzający pompę hydrauliczną. Lekka, paliwooszczędna konstrukcja zapewnia idealne zrównoważenie osiągów, wyższy poziom bezpieczeństwa oraz lepsze właściwości w terenie i na asfalcie, jednak bez zbytniego wzrostu masy całego układu. Gdy napęd kół tylnej osi nie jest konieczny, np. podczas szybkiej jazdy autostradowej, następuje automatyczne rozłączenie wału napędowego w celu ograniczenia oporów mechanicznych w układzie.

Zmienione oprogramowanie pozwala teraz na przekazanie do 60% momentu obrotowego na tylne koła w sytuacjach tego wymagających oraz na 10-procentowy wzrost ogólnej wartości momentu, do 550 Nm. W rezultacie, samochód spisuje się lepiej w warunkach ograniczonej przyczepności oraz wykazuje lepszą dynamikę i możliwości w czasie podjazdu pod wzniesienie.

 

6. Najlepsze w klasie zagospodarowanie przestrzeni w największej kabinie CR-V w historii modelu

  • Bardziej przestronne wnętrze dzięki większemu rozstawowi osi i szerszej sylwetce
  • Więcej przestrzeni i inteligentnie zaprojektowanych schowków dla wszystkich pasażerów
  • Największa w historii modelu pojemność przestrzeni bagażowej i płaszczyzna bagażnika
  • Zaawansowane udogodnienia, takie jak system składania foteli jednym ruchem oraz system bezdotykowej obsługi pokrywy bagażnika

Nowy model podnosi poprzeczkę w zakresie jakości i funkcjonalności wnętrza, które jest większe i znacznie bardziej przestronne niż u poprzednika.

Wszyscy użytkownicy pojazdu mają teraz do dyspozycji więcej przestrzeni, dzięki szerszej sylwetce oraz dłuższemu rozstawowi osi (2 662 mm, czyli o około 30 mm więcej niż w poprzedniej generacji modelu). Zmiana ta skutkuje dodatkowymi 50 mm miejsca między fotelami pierwszego i drugiego rzędu. O 5 mm zwiększono przestrzeń nad głowami osób zasiadających w pierwszym rzędzie foteli oraz o 16 mm miejsce na wysokości bioder. Ponadto bardziej płaski i ergonomiczny kształt zbiornika paliwa, umieszczonego przed tylną osią, umożliwił wygospodarowanie dodatkowych 50 mm przestrzeni na nogi w drugim rzędzie foteli.

Oparcia przednich foteli zaprojektowano z myślą o optymalnej wygodzie podróżowania. Jednocześnie są one na tyle smukłe, iż gwarantują więcej miejsca na nogi pasażerom drugiego rzędu foteli.

Przednie fotele wyposażono w czterostopniową regulację podparcia lędźwiowego, którego zakres wynosi 80 mm w pionie i 35 mm w poziomie. Ponadto dostępne są również fotele z energooszczędnym systemem szybkiego podgrzewania, z podgrzewanymi siedziskami foteli pierwszego i drugiego rzędu oraz podgrzewanymi oparciami fotela kierowcy i przedniego pasażera.

Jeszcze bardziej funkcjonalna

CR-V wyróżnia się gabarytami przestrzeni bagażowej, z największą płaszczyzną bagażnika, jaką kiedykolwiek dysponował ten model. Dzięki większej o 160 mm szerokości oraz maksymalnej długości 1830 mm (wzrost o 250 mm w porównaniu z poprzednią generacją modelu), przedział bagażowy z powodzeniem pomieści rower górski z 19,5-calową ramą.

Nowy system dzielonych (60:40) oparć foteli, które można złożyć jednym ruchem, zapewnia szybszy i prostszy załadunek bagażu oraz całkowicie płaską podłogę przedziału bagażowego podczas przewożenia większych przedmiotów. Operację opuszczenia obu części siedziska drugiego rzędu foteli można wykonać jednym ruchem. Podstawa fotela opuszcza się w stronę podłogi, co umożliwia złożenie oparcia i stworzenie płaskiej powierzchni transportowej. Ponowne rozłożenie foteli jest równie proste.

Bogaty pakiet inteligentnych rozwiązań sprawia, że Honda CR-V jest teraz jeszcze bardziej praktyczna i funkcjonalna. Dwupoziomowa, regulowana podłoga bagażnika daje szereg opcji konfiguracyjnych – w górnym położeniu ułatwia załadunek większych przedmiotów, a w dolnym bagażnik oferuje więcej przestrzeni, co może być przydatne podczas transportu wyższych przedmiotów o masie do 100 kg.

W najbogatszych wersjach dostępny jest system bezdotykowej obsługi klapy bagażnika z funkcją definiowania wysokości otwarcia. Użytkownicy mogą ustalić odpowiadającą im wysokość otwarcia klapy bagażnika, zależną od przestrzeni dostępnej wokół pojazdu. Funkcja ta okazuje się niezwykle przydatna w ciasnych, niskich garażach lub gdy tył pojazdu znajduje się blisko ściany. Dostępna na żądanie funkcja „stop-and-hold” pozwala na zatrzymanie ruchu pokrywy bagażnika w dogodnej pozycji, tym samym dając użytkownikowi tymczasową kontrolę nad wysokością jej otwarcia (po otwarciu powyżej 1185 mm) bez konieczności uprzedniego wprowadzania ustawień.

Praktyczne schowki dla wszystkich pasażerów

Nowa, trójfunkcyjna konsola środkowa została zaprojektowana tak, aby spełnić różnorodne wymagania pasażerów. W ustawieniu „otwartej tacki” może ona pomieścić nawet 5,5-calowy smartfon. Tackę można przesuwać w przód i tył lub zdemontować, co zapewnia trójfunkcyjną konfigurację konsoli. W położeniu przednim, tacka na smartfon zasłania główną wnękę schowka, tym samym chroniąc jego zawartość przed wzrokiem osób postronnych. Po przesunięciu do tyłu, tacka umożliwia oddzielny transport niewielkich przedmiotów oraz dostęp do schowka poniżej. Natomiast po zdemontowaniu tacki powstaje schowek zdolny pomieścić damską torebkę lub laptop.

Cztery gniazda USB rozmieszczone w kabinie umożliwiają podłączenie telefonów, tabletów oraz innych urządzeń przenośnych. Osoby jadące z przodu mogą ładować swoje urządzenia z gniazd USB o natężeniu 1,5 oraz 1,0 A, a pasażerowie drugiego rzędu foteli mają do dyspozycji gniazda USB szybkiego ładowania o natężeniu 2,5 A.

Dzięki przesunięciu głośników w panelach drzwiowych ku górze, użytkownicy mogą teraz korzystać z bardzo dużych schowków kieszeniowych w drzwiach. Przy przednich fotelach są one teraz o 48% dłuższe, a przy tylnych – o 63%.

7. Najlepsza w branży skuteczność ochrony pasażerów i systemy bezpieczeństwa Honda Sensing™ w standardzie

 

  • CR-V najbezpieczniejszy w historii dzięki nowej konstrukcji nadwozia i udoskonalonym systemom bezpieczeństwa
  • Konstrukcja nadwozia zapewnia większą sztywność i wyższą wytrzymałość, a przede wszystkim większą odporność na odkształcanie do wewnątrz kabiny w razie zderzenia.
  • Honda Sensing™ to bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego

Nowa Honda CR-V została zaprojektowana tak, aby zapewniać najwyższy stopnień ochrony w swojej klasie.

W oparciu o koncepcję bezpieczeństwa dla wszystkich (Safety for Everyone), japoński producent oferuje te same zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego we wszystkich wersjach wyposażeniowych nowej Hondy CR-V.

Głównym fundamentem doskonałej ochrony, jaką zapewnia ten model, jest wyjątkowo wytrzymała i niezwykle sztywna platforma, stworzona w myśl koncepcji, zgodnie z którą konstrukcja samochodu ma zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa, bez względu na kierunek uderzenia (All Directions Collision Safety). Platforma samochodu wykorzystuje unikalną dla Hondy koncepcję konstrukcji nadwozia ACE™ (Advanced Compatibility Engineering), która obecnie obejmuje jeszcze bardziej konsekwentne stosowanie siatki licznych, połączonych ze sobą elementów strukturalnych, których zadaniem jest bardziej równomierne rozprowadzanie i rozpraszanie energii zderzenia. Tak opracowana konstrukcja przyczynia się do redukcji działania sił przenoszonych na przedział pasażerski w przypadku zderzenia, co w efekcie zapewnia większą odporność na skutki zderzenia czołowego, uderzenia w tył pojazdu, a także zderzeń bocznych. Uzupełnieniem powyższych elementów bezpieczeństwa biernego w nowej generacji Hondy CR-V jest rozbudowany system Honda Sensing™, obejmujący liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne oraz wspomagające kierowcę. Nowością jest fakt, iż systemy te są dostępne we wszystkich wersjach wyposażeniowych modelu CR-V. W tym segmencie, system Honda Sensing™ należy do najbardziej kompleksowych systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa. Wykorzystuje on informacje z radaru, kamery i wielu innych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Standardem we wszystkich wersjach modelu CR-V w Europie, jest również system eCall umożliwiający połączenia alarmowe.

Pakiet rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa Honda Sensing™ obejmuje:

  • System ograniczający skutki kolizji: system monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także pomaga wyhamować Hondę CR-V, gdy kolizji nie da się już uniknąć. Układ emituje akustyczny sygnał ostrzegawczy oraz, w razie konieczności, automatycznie uruchamia układ hamulcowy pojazdu.
  • System ostrzegający o ryzyku kolizji (FCW): system monitoruje drogę przed samochodem i ostrzega kierującego w sytuacjach grożących potencjalną kolizją. Sygnały akustyczne i wyświetlane komunikaty nakazują kierowcy podjęcie działań mających na celu uniknięcie zderzenia.
  • System ostrzegający przed zjechaniem z pasa ruchu (LDW): system wykrywa niesygnalizowaną kierunkowskazem i niezamierzoną zmianę pasa ruchu i wysyła kierowcy odpowiednie sygnały ostrzegawcze, nakazujące mu podjęcie czynności korygujących tor jazdy.
  • System chroniący przed zmianą toru jazdy (RDM): system wykorzystuje dane z kamery przedniej w celu oceny, czy samochód nie zbacza z prawidłowego toru jazdy. Wykorzystuje przy tym elektryczne wspomaganie kierownicy, aby delikatnie korygować tor jazdy samochodu. W niektórych sytuacjach możliwe jest także uruchomienie hamulców. Układ wyłącza się w chwili, gdy uznaje iż kierujący odzyskał kontrolę nad samochodem.
  • Układ ułatwiający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKAS): system ułatwia utrzymanie samochodu na środku pasa ruchu. Korzystając z kamery, która śledzi znaki poziome na jezdni, system dokonuje drobnych korekt kierunku jazdy, aby utrzymać pojazd na pasie ruchu wytyczonym przez białe linie.
  • Tempomat adaptacyjny (ACC): tempomat umożliwia zaprogramowanie prędkości z zachowaniem wymaganej odległości od pojazdu poprzedzającego. Tym samym doskonale sprawdza się w zmiennych warunkach natężenia ruchu
  • System rozpoznawania znaków drogowych (TSR): system wykrywa i automatycznie rozpoznaje znaki drogowe związane z ograniczeniami prędkości i zakazami wyprzedzania, a także dodatkowo pokazuje je na wyświetlaczu interfejsu kierowcy (DII)
  • Inteligentny ogranicznik prędkości: system korzysta z ograniczenia prędkości ustawionego przez kierowcę i porównuje nastawy z informacjami pozyskanymi przez system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie dostosować prędkość jazdy do limitu prędkości, jaki obowiązuje na danym odcinku drogi.
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny (i-ACC): pionierskie rozwiązanie zaprezentowane po raz pierwszy w modelu Honda CR-V 2015. Tempomat i-ACC przewiduje i automatycznie reaguje na zajechanie drogi przez inny pojazd na drogach o wielu pasach ruchu. Urządzenie korzysta z kamery oraz czujnika radarowego w celu ustalenia położenia innych pojazdów na drodze. System następnie wykorzystuje specjalny algorytm – opracowany na drodze żmudnych i kompleksowych badań zachowań kierowców na europejskich drogach – aby przewidzieć prawdopodobieństwo zmiany pasa ruchu przez inne pojazdy, które może skutkować zajechaniem drogi. Daje to Hondzie CR-V czas na automatyczną korektę prędkości, zanim nastąpi zajechanie drogi przez innych uczestników ruchu. Rozwiązanie zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę.

Inne układy bezpieczeństwa zastosowane w nowej Hondzie CR-V:

  • Funkcja ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy (Blind Spot Information): wykorzystuje czujniki radarowe rejestrujące pojawienie się innego pojazdu w miejscu niewidocznym dla kierowcy. Sygnał ostrzegawczy ma postać migającego symbolu w lusterku bocznym.
  • System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania: system wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania.
  • Wielofunkcyjna kamera cofania: zapewnia kierowcy kilka trybów pracy, oferując doskonałą widoczność i pełne bezpieczeństwo podczas cofania – standardowy kąt widoczności wynoszący 130 stopni, szeroki kąt wynoszący 180 stopni oraz obraz za samochodem widziany z góry.

W wyposażeniu standardowym dostępny jest również układ stabilizacji toru jazdy Vehicle Stability Assist (VSA®) posiadający funkcję kontroli trakcji. Układ zapewnia kierowcy większe możliwości kontrolowania zachowania pojazdu podczas przyspieszania, hamowania oraz pokonywania zakrętów. Innym ważnym rozwiązaniem jest zmodernizowany system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (DWS).

 

 

8. Dane techniczne

 

  • Wszystkie informacje techniczne są tymczasowe i mogą się zmienić
  • * Emisja pojazdu homologowana w zgodzie z nowym cyklem pomiarowym WLTP – Rozporządzenie (UE) 2017/1151. Aby zapewnić porównywalność, wartości te są danymi cyklu NEDC, określonymi zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1153.

 

Nadwozie i podwozie

 

Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV z samonośnym nadwoziem. Silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 2,0 litra oraz system hybrydowy i-MMD dostępny w wersjach z napędem na przednią oś (FWD) lub napędem na cztery koła (AWD).

KONFIGURACJA

SILNIK 2,0-litra i-VTEC Hybrid
4 zawory na cylinder; pracujący w obiegu Atkinsona
Średnica x skok tłoka mm 81,0 x 96,7
Pojemność skokowa cm<sup>3</sup> 1993
Stopień sprężania 13:1
Moc maksymalna (silnik spalinowy) kW/KM 107 kW / 145 KM
przy obr./min. 6 200 obr./min.
Moc maksymalna (silnik elektryczny) kW/KM 135 kW / 184 KM
Moc maksymalna układu kW/KM 135 kW / 184 KM
Maksymalny moment obrotowy (silnik spalinowy) Nm / lb ft 175 Nm / 129 lb ft
przy obr./min. 4 000 obr./min.
Max. moment obrotowy (silnik elektryczny) Nm / lb ft 315 Nm / 232 lb ft
Zalecane paliwo E5/E10, (RON) 95

ZAWIESZENIE  
Przednie Kolumny McPhersona
Tylne Zawieszenie wielowahaczowe

UKŁAD KIEROWNICZY  
Typ Zębatkowa przekładnia z podwójnym zębnikiem i elektrycznym wspomaganiem
Obrotów między skrajnymi położeniami 2,34
Średnica zawracania (między krawężnikami) 11
Średnica zawracania (między ścianami) 11,4

HAMULCE  
Przednie Tarcze wentylowane
Tylne Tarczowe pełne

WYMIARY I WAGI 2,0-litra i-VTEC Hybrid FWD 2,0-litra i-VTEC Hybrid AWD
Długość całkowita mm 4 600 4 600
Szerokość całkowita (z lusterkami) mm 2 117,20 2 117,20
Wysokość całkowita mm 1679 1689
Rozstaw osi mm 2663 2662
Prześwit mm 190 200
Pojemność bagażnika (zgodnie z systemem VDA, przy złożonych tylnych fotelach, do poziomu dachu) Litrów 1697 1697 (1638 ze szklanym dachem)
Pojemność bagażnika (zgodnie z systemem VDA, przy złożonych tylnych fotelach, do linii okien) Litrów 1064 1064
Pojemność bagażnika (zgodnie z systemem VDA, przy rozłożonych wszystkich fotelach) Litrów 497 497
Masa własna kg 1614-1657 1672-1726
Dopuszczalna masa całkowita kg 2240 2275
Zdolność holowania przyczepy (z hamulcem) kg 750 kg 750 kg
Zdolność holowania przyczepy (bez hamulca) kg 600 kg 600 kg
Zbiornik paliwa Litrów 57 57

KOŁA I OPONY  
Koła 18-calowe aluminiowe
Opony Opony 235/60R18

OSIĄGI 2,0-litra i-VTEC Hybrid FWD 2,0-litra i-VTEC Hybrid AWD
Prędkość maksymalna km/h 180 180
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 9,2

EMISJA CO<sub>2</sub> i ZUŻYCIE PALIWA 2.0-litra i-VTEC i-MMD Hybrid FWD 2,0-litra i-VTEC i-MMD Hybrid AWD
Uzyskane w cyklu NEDC
Cykl miejski CO2 (g/km) 113 117
Cykl pozamiejski CO2 (g/km) 124 131
Uśredniona emisja CO2 (g/km) 120 126
Zużycie w cyklu miejskim l/100 km (mpg) 5 (56.5) 5.1 (55.4)
Zużycie w cyklu pozamiejskim l/100 km (mpg) 5.4 (52.3) 5.7 (49.6)
Zużycie średnie l/100 km (mpg) 5.3 (53.3) 5.5 (51.4)

Źródło: Honda

 

 

 

 

 

 

 

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 3
    • 360
    • 172
    • 1 282 273
    • 203 932