Volkswagen dąży do przejścia na produkcję pojazdów elektrycznych dzięki strategii ACCELERATE. Oficjalne rozpoczęcie produkcji modeli ID.5 i ID.5 GTX 02 w dniu dzisiejszym oznacza zakończenie udanej transformacji fabryki Volkswagena w Zwickau w wyspecjalizowaną fabrykę pojazdów elektrycznych. Zakład o długiej tradycji w zachodniej Saksonii jest pierwszym na świecie dużym zakładem dowolnego producenta, który przestawił całą produkcję z pojazdów z silnikami spalinowymi na pojazdy elektryczne. Sześć modeli marek Volkswagen, Audi i CUPRA będzie teraz produkowanych w Zwickau w oparciu o modułową matrycę napędu elektrycznego (MEB). Zakłady w Emden (ID.4 03 ), Hanowerze (ID. Buzz 04) i Chattanooga (USA, ID.4) zostaną dodane do sieci produkcji pojazdów elektrycznych w tym roku. W ten sposób marka Volkswagen położyła podwaliny pod budowę 1,2 miliona całkowicie elektrycznych pojazdów w swoich zakładach w Europie, USA i Chinach w 2022 roku w oparciu o MEB.
Dr Christian Vollmer, członek zarządu marki Volkswagen odpowiedzialny za produkcję: „Volkswagen będzie nadal zwiększał tempo e-mobilności w 2022 r. dzięki strategii ACCELERATE i rozszerzeniu portfolio modeli. Zakład produkcyjny w Zwickau utorował Grupie drogę do osiągnięcia tego celu dzięki sześciu rozszerzeniom trzech marek w ciągu zaledwie 26 miesięcy. Zdobyta wiedza i doświadczenie pomogą nam szybko i wydajnie kontynuować elektryfikację naszej sieci produkcyjnej.”
Dr Stefan Loth, Prezes Zarządu Volkswagen Sachsen: „Po Gläserne Manufaktur Dresden przekształciliśmy teraz drugą fabrykę Volkswagena w Saksonii na dedykowaną produkcję pojazdów elektrycznych. Rozpoczęcie produkcji ID.5 i ID.5 GTX 02 oznacza udaną transformację zakładu w Zwickau od strony produktu. Obecnie skupiamy się – w zależności od tego, jak ułoży się sytuacja z półprzewodnikami – na osiągnięciu pełnej wydajności. W tym roku zamierzamy przekroczyć 180 000 pojazdów Volkswagena Saksonii zbudowanych w 2021 r.”
Jens Rothe, przewodniczący Generalnej Rady Zakładowej w Volkswagen Saksonii: „Przejście na produkcję pojazdów elektrycznych było dla zakładu w Zwickau dokładnie właściwą decyzją. Popyt na nasze modele kwitnie, a praca naszego zespołu będzie bezpieczna przez wiele lat. Jesteśmy pionierami zmian i odwdzięczyliśmy się zaufaniem Grupy do nas. To przede wszystkim fantastyczne osiągnięcie naszych pracowników”.
Wydajna fabryka modeli cyfrowych
Od 2018 r. wydano około 1,2 miliarda euro na przekształcenie fabryki w Zwickau z produkcji pojazdów ICE w cyfrową, elastyczną i wysoce wydajną fabrykę pokazową do produkcji pojazdów elektrycznych. Coraz częściej wykorzystywane są technologie, takie jak inteligentne roboty Przemysłu 4.0 i bezzałogowe systemy transportowe, które całkowicie autonomicznie przenoszą komponenty na linię montażową.
Blisko 40 procent wartości inwestycji poszło na samo udoskonalenie i rozbudowę warsztatu blacharsko-lakierniczego. I tak już wysoki poziom automatyzacji w tym obszarze sięga obecnie prawie 90 procent, a liczba nowoczesnych robotów wzrosła z 1200 do 1625. Automatyzacja na linii montażowej również została prawie podwojona do 28 procent, a ergonomia produkcji znacznie się poprawiła. Dotyczy to tylko prac wymagających monotonnej lub fizycznie wyczerpującej pracy, takich jak praca z rękami nad ramionami lub praca nad głową.
W sumie stworzono ponad 50 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni budowlanej, na przykład pod rozbudowę prasowni, w której wszystkie części karoserii do modeli elektrycznych są teraz tłoczone na miejscu – oszczędzając 9 000 przejazdów ciężarówek rocznie. Inne duże projekty dotyczyły budowy nowego budynku logistycznego oraz sekwencera baterii, który jest obecnie najwyższym budynkiem na terenie Zwickau. Wielkość inwestycji tylko dla tych trzech projektów wynosi około 115 milionów euro.
Przejście na produkcję pojazdów elektrycznych w Zwickau stworzyło trwałe, przyszłościowe miejsca pracy. Około 9000 stałych pracowników pracujących na miejscu przeszło szkolenie w zakresie nowej technologii w ramach dużej inicjatywy szkoleniowej. Na przykład wszyscy pracownicy uczestniczyli w wydarzeniach informacyjnych dotyczących pojazdów elektrycznych. Łącznie 3000 pracowników produkcyjnych ukończyło program e-mobilności centrum szkoleniowego, aby przygotować ich do nowych wymagań produkcyjnych. Do końca 2020 roku drużyna Zwickau przepracowała łącznie około 20 000 dni treningów.
Modele i dane produkcyjne
W Zwickau z linii produkcyjnej zjedzie sześć modeli trzech marek – Volkswagen ID.3 05 , ID.4 i ID.5 oraz Audi Q4 e-tron 06 , Q4 Sportback e-tron 07 i CUPRA Born 08 odpowiada rocznej produkcji ponad 300 000 pojazdów, co sprawia, że fabryka w Zwickau jest obecnie najbardziej wydajną fabryką pojazdów elektrycznych w Europie.
Zielona produkcja
Dzięki modelom produkowanym w Zwickau Volkswagen dostarcza klientom wyłącznie pojazdy, które są produkowane w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw i produkcji. W procesie produkcyjnym unika się lub ogranicza w miarę możliwości generowanie dwutlenku węgla, a wszelkie nieuniknione emisje są kompensowane przez działania na rzecz klimatu.
Środki mające na celu uniknięcie emisji dwutlenku węgla w produkcji obejmują również energochłonną produkcję ogniw baterii. Tutaj uzgodniono, że dostawcy będą wykorzystywać zieloną energię elektryczną ze źródeł odnawialnych do produkcji ogniw. Dzięki temu ważnemu narzędziu można jeszcze bardziej ulepszyć ocenę cyklu życia pojazdów elektrycznych.
Już w 2017 r. w zakładzie w Zwickau zewnętrzne zasilanie zostało przełączone na 100% ekologiczną energię elektryczną. Od momentu rozpoczęcia produkcji ID.3 w listopadzie 2019 r. wszelkie pozostałe emisje z wysokosprawnej jednostki kogeneracyjnej zakładu i całego łańcucha została zrównoważona dla wszystkich modeli produkowanych w Zwickau poprzez certyfikowane projekty klimatyczne realizowane zgodnie z oficjalnie uznanymi normami.
Docelowa wizja marki Volkswagen
Sercem programu dekarbonizacji „Droga do ZERA” jest strategia marki ACCELERATE, mająca na celu przyspieszenie tempa elektrycznej ofensywy. Najpóźniej do 2050 r. Volkswagen zamierza być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Tymczasowym celem jest zmniejszenie emisji CO 2 na pojazd o 40 procent w Europie do 2030 r. (wartość bazowa: 2018 r.). Produkcja, w tym łańcuchy dostaw, oraz eksploatacja samochodów elektrycznych mają być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto.
Do tego dochodzi systematyczny recykling akumulatorów wysokiego napięcia ze starych pojazdów elektrycznych. Celem jest pełna elektryfikacja nowej floty pojazdów. Do 2030 r. co najmniej 70 procent całej sprzedaży Volkswagena w Europie będzie stanowić pojazdy całkowicie elektryczne – czyli znacznie ponad milion pojazdów. W Ameryce Północnej i Chinach udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży jednostkowej ma wynieść co najmniej 50 procent. Ponadto Volkswagen będzie co roku wprowadzał na rynek co najmniej jeden nowy samochód elektryczny.
Źródło: Volkswagen