Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym Genewa 2019 debiutuje Fiat Concept Centoventi, samochód koncepcyjny wyrażający ideę włoskiej marki dotyczącą masowej mobilności w najbliższej przyszłości. Jest wyrazem odważnej, demokratycznej futurystycznej wizji opartej na 120-letniej historii i doświadczeniu w tej dziedzinie, stąd nazwa prototypu, która po włosku oznacza „sto dwadzieścia”.
Fiat Concept Centoventi, zgodnie z tradycją, odcina się od przeszłości i wykracza poza dotychczasowe granice. Tak było w latach 50., kiedy to Fiat 500 zainicjował rewolucję przemysłową i kulturalną i zmotoryzował Włochy, pokonując tradycyjne kategorie, jeśli chodzi o wygląd, design i inżynierię, stając się dziełem nieporównywalnym do żadnego innego w historii przemysłu motoryzacyjnego, pierwszym prawdziwym przykładem mobilności oferowanej w przystępnej cenie masowemu odbiorcy.
Czy możemy sobie wyobrazić coś równie rewolucyjnego w przyszłości naszych nowoczesnych miast? Odpowiedzią na to pytanie jest Fiat Concept Centoventi, najbardziej przystępny cenowo elektryczny samochód i jeden z niewielu mogący zaoferować naprawdę satysfakcjonujący zasięg, umożliwiający długie podróże poza miasto.
Na etapie projektowania i rozwoju nowego modelu, marka skupiła się na swojej najbardziej pomysłowej, przystępnej cenowo wersji, odwołując się do tradycji, która stworzyła samochody o modularnych wnętrzach i wyróżniającej się stylistyce. Dlatego też, Fiat Concept Centoventi przenosi markę w przyszłość, z jej wrodzoną zdolnością do „demokratyzacji”, wyznaczając nowe trendy: „The ABC of cars. Affordable But Cool“.
Fiat Concept Centoventi, krótka charakterystyka.
Fiat Concept Centoventi to zasadniczo „czyste płótno”, pełne możliwości, które można pomalować zgodnie z gustami i potrzebami Klienta w dowolnym czasie lub dniu, bez ograniczeń indywidualizacji związanych z konkretnym momentem zakupu. Produkowany w jednej wersji kolorystycznej nadwozia, które może być „pomalowane” za pomocą programu „4U”; Klient ma do wyboru 4 rodzaje dachu, 4 zderzaki, 4 rodzaje kołpaków i 4 folie zewnętrzne. Zatem, podobnie jak nowoczesne urządzenia, samochód ten można swobodnie i dowolnie „aktualizować”, jeśli chodzi o kolory, konfigurację wnętrza, konfigurację dachu, system multimedialny, a nawet zasięg akumulatora. To jedna z mocnych stron tego koncepcyjnego samochodu: właściciele nie muszą już czekać na nowe edycje specjalne czy face liftingi, ponieważ mogą „zmienić” swój samochód w dowolnym momencie. Model jest jeszcze bardziej rewolucyjny dzięki 120 dodatkowym akcesoriom, tworzących prawdziwie nowy model biznesowy oraz społeczność fanów Fiata Concept Centoventi.
Innymi słowy, Fiat Concept Centoventi jest odpowiedzią na prawdziwe wyzwanie projektowe i biznesowe, która urealnia funkcjonalnego ducha marki i oddaje hołd jej 120-letniej historii, prezentując jednocześnie nowoczesne podejście do niektórych charakterystycznych elementów stylu, co nawiązuje do Fiata Pandy z lat 80..
Fiat Concept Centoventi inspirowany jest włoskim designem i zasadą marki „less is more” (mniej znaczy więcej), oznaczającą pozbycie się z samochodu wszystkiego, co niepotrzebne i skomplikowane, by zapewnić więcej przestrzeni dla pasażerów (More You), dbałość o środowisko i społeczność (More Care) oraz DNA marki pod względem wartości i wyglądu (More Fiat). „Grając” tymi trzema kartami, Fiat Concept Centoventi rewolucjonizuje ideę mobilności elektrycznej zarówno w mieście, jak i poza nim, skutecznie pokonując coraz trudniejsze wyzwania, jeśli chodzi o ruch uliczny, przepisy i całkowity koszt użytkowania, jednocześnie wykorzystując w pełni nowe możliwości oferowane przez samochody elektryczne.
Fiat Concept Centoventi.
Innowacyjny model biznesowy.
Fiat Concept Centoventi może być skonstruowany dokładnie tak, jak tego sobie życzy Klient, inaugurując nowy model biznesowy oferowany we współpracy z marką Mopar, działającą w zakresie usług, obsługi Klienta, oryginalnych części zamiennych i akcesoriów oraz innowacji produktu. Oprócz sześciu elementów wyposażenia (zderzaki, dach z poliwęglanu, folie zewnętrzne oklejające nadwozie, zestaw wskaźników Lingotto, akumulatory i klapa bagażnika z wyświetlaczem Led), które można zamontować tylko w salonach sprzedaży, pozostałych 114 akcesoriów zaprojektowanych specjalnie przez Mopar, w tym system nagłośnienia, schowki na deskę rozdzielczą i drzwi, siedziska foteli itp., Klient może zakupić on-line i zamontować samodzielnie.
Ponadto, niektóre akcesoria o prostej konstrukcji, na przykład uchwyt na kubek lub uchwyt na dokumenty można wydrukować za pomocą drukarki do drukowania trójwymiarowego, w domu, w salonie dealera lub w specjalistycznej drukarni.
To nowy model biznesowy, umożliwiający odsprzedaż akcesoriów samochodowych lub ich wymianę w sieci, wspierając prawdziwą społeczność fanów marki lub koneserów włoskiego designu Fiata, tak jak w przypadku przedmiotów kolekcjonerskich. Ten nowy model biznesowy koncentruje się na branży e-Commerce, wirtualnym rynku, który nie zna granic.
Modułowe wnętrze z konfiguracją typu „plug and play”.
Modułowe, jasne i przestronne to określenia, które najlepiej opisują wnętrze Fiata Concept Centoventi, które jest w pełni konfigurowalne i może pomieścić cztery osoby. Wystarczy tylko wejść do środka, by od razu odczuć, że zostało zaprojektowane z myślą o ludziach i ich podejściu do dzisiejszego świata.
Zgodnie z założeniem, poszczególne części wnętrza są stworzone w konfiguracji typu „plug and play“. Deska rozdzielcza ma małe otwory, w których można zamontować wiele dodatkowych elementów, o dowolnym kształcie i funkcji, dzięki opatentowanemu blokującemu systemowi mocowania, podobnemu do słynnych klocków Lego.
To samo podejście odnajdujemy na panelach drzwi, zainspirowanych drzwiami lodówki, które można w pełni dostosować do własnych potrzeb: charakteryzują się one płaską powierzchnią,minimalistycznym wzornictwem i mogą być wyposażone w razie potrzeby w kieszenie, uchwyty na butelki i głośniki.
Innowacyjne są również fotele, z odkrytą konstrukcją wykonaną z nowoczesnych materiałów, natomiast poduszki i zagłówki foteli można z łatwością wymienić, zmieniając ich kolory i materiały. W miejsce przedniego fotela pasażera można w razie potrzeby wstawić organizer lub fotelik dziecięcy. Fotele tylne składają się z wysuwanej kanapy, a oparcie fotela można obrócić, tworząc „bagażnik” o wyjątkowej pojemności.
Innowacyjne materiały siedzeń i zagłówków.
Dzięki użytym materiałom, Fiat Concept Centoventi odkrywa nowe horyzonty konstrukcyjne, czerpiąc inspirację z modnych przedmiotów codziennego użytku oraz wykorzystując innowacyjne rozwiązania technologiczne i unikatowe procesy produkcyjne. Jednym z punktów odniesienia są sneakersy, kultowy element mody oraz produkt bardzo wysokiej jakości. Stały się one inspiracją dla kreacji siedzeń Fiata Concept Centoventi, arcydzieła włoskiej (a raczej fiatowskiej) kreatywności, stworzonego przy użyciu najnowszych materiałów. Siedzenie, na przykład, wykonane jest z nowoczesnego tworzywa, charakteryzującego się nowym składem opartym na żywicach poliolefinowych, wyprodukowanego w trakcie jedynego takiego, opatentowanego procesu produkcyjnego. W efekcie powstał materiał trzy razy lżejszy, niż inne formowalne tworzywa, jak np. pianki, a co więcej, jest on barwiony bezpośrednio w masie, to znaczy nie ma zewnętrznej powłoki, wygląda atrakcyjnie i jest miękki w dotyku. Ponadto, to innowacyjne tworzywo ma właściwości przeciwbakteryjne, jest odporne na promieniowanie i całkowicie zmywalne, nie mówiąc już o tym, że może być barwione w nieskończoną ilość odcieni, w tym na metalik i perłę o intensywnych i nasyconych pigmentach.
Niezwykle innowacyjna jest również, wykorzystująca w 100% włókno z recyklingu, technologia „3D knit” oparć siedzeń i zagłówków. Technologia ta była z powodzeniem wykorzystywana nie tylko w branży sportowej, do produkcji na przykład sneakersów czy też odzieży techniczno-sportowej, ale również we wnętrzach, do tworzenia innowacyjnych, funkcjonalnych i elastycznych siedzeń. Oprócz tego, ten konkretny proces pozwala wytworzyć sploty tkanin o różnym przekroju, co zapobiega wytwarzaniu odpadów wymagających utylizacji.
Nowy opatentowany system otworów w desce rozdzielczej oraz nowy, 20-calowy zestaw wskaźników „Lingotto”.
Znajdująca się na wprost kierowcy innowacyjna, monolityczna deska rozdzielcza nawiązuje do legendarnej „kieszeni” Pandy i wyróżnia się niezwykłym, opatentowanym przez Fiata systemem otworów służących do bezpiecznego, indywidualnego mocowania różnego rodzaju akcesoriów: od uchwytu na kubek przez wnękę na butelki, aż po schowek na rękawiczki czy cokolwiek, czego może potrzebować Klient. A to wszystko, by stworzyć przytulne, wygodne otoczenie.
Równie rewolucyjny zestaw wskaźników dostępny jest w dwóch wariantach: w pierwszym sercem systemu jest smartfon w zestawieniu z 10-calowym ekranem, natomiast drugi, bardziej tradycyjny przewiduje drugi zintegrowany wyświetlacz dając łączną wielkość 20 cali.
W pierwszym przypadku, bez dodatkowych kosztów, kierowcy mogą przyłączyć swoje smartfony lub tablety do deski rozdzielczej i obsługiwać nawigację, muzykę, wiadomości czy inne funkcje.
Każdy, kto szuka bardziej tradycyjnego rozwiązania, może wybrać zestaw wskaźników „Lingotto”, wyszukane, w pełni cyfrowe, 20-calowe urządzenie osadzone w stylowej oprawie, przywołującej na myśl legendarną fabrykę Fiata w Turynie. W samej obudowie wyświetlacza „Lingotto” zintegrowane są funkcje związane z bezpieczeństwem i wsparciem podczas jazdy, jak nawigacja, system monitorowania martwego pola, system automatycznego hamowania oraz stan naładowania akumulatora. Nie można zapomnieć również, że część zestawu wskaźników „Lingotto” skierowana w stronę szyby przedniej ma dodatkowy wyświetlacz, idealny do pokazywania informacji o car-sharingu.
Tylko jeden „indywidualizowany” kolor nadwozia.
Fiat Concept Centoventi zmienia motoryzacyjne wzorce. W rzeczywistości, dostępny będzie tylko jeden kolor, podobny do metalu poddanego obróbce, by uprościć produkcję, ale jednocześnie samochód będzie miał niezliczone możliwości indywidualizacji.
Nowy program „4U” umożliwi Klientom wybranie spośród czterech dachów, czterech zderzaków, czterech wzorów kołpaków oraz czterech folii zewnętrznych, które w zestawieniu z szerokim wyborem akcesoriów katalogowych, uczyni Fiata Concept Centoventi wyjątkowym i ekskluzywnym.
Tzw. wrapping, czyli oklejanie, będzie mogło zostać wykonane w którymkolwiek momencie u dowolnego dealera, na życzenie Klienta. Operacja jest bardzo szybka, dzięki niezwykle linearnym i płaskim powierzchniom zewnętrznym oraz niskim kosztom. Efekt przypomina metalizowany lakier, ale w odróżnieniu do lakieru, nie będzie on na zawsze.
Z natury „otwarty”, lecz gotowy na stylowe i innowacyjne „zamknięcie”.
W standardzie Fiat Centoventi produkowany jest z „otwartym dachem”, idealnie nadającym się do jazdy z wiatrem we włosach. Ma on oczywiście możliwość zamknięcia. Tak jak w przypadku innych elementów, również dach może zostać zindywidualizowany, wybierając jedną z dostępnych opcji: dwukolorowy dach z poliwęglanu, otwierany miękki, zintegrowany cargo box, a nawet dach z wbudowanym, innowacyjnym panelem słonecznym. Dokładniej, 50 Watt wygenerowanych przez panel słoneczny pozwala zarówno na utrzymanie chłodnego wnętrza samochodu, kiedy ten jest zaparkowany, jak i na zasilenie innowacyjnego cyfrowego wyświetlacza umieszczonego na klapie bagażnika, zamykającą bryłę od tyłu.
Samochód, jako narzędzie społecznościowe, dzięki nowoczesnemu wyświetlaczowi na pokrywie tylnej.
Duża tylna klapa bagażnika może pomieścić innowacyjny wyświetlacz umożliwiający Fiatowi Concept Centoventi wyjść poza pojęcie łączności i stać się prawdziwym narzędziem społecznościowym, na którym mogą być udostępniane wiadomości światu zewnętrznemu. Kiedy samochód jest w ruchu, z oczywistych względów bezpieczeństwa, na wyświetlaczu będzie pokazywane tylko logo Fiata, ale po zatrzymaniu, kierowca będzie mógł przełączyć tryb „messenger”. Ponadto, cyfrowa pokrywa tylna z łatwością może przekształcić się w „billboard reklamowy”, który można wynająć reklamodawcom, by, na przykład zrekompensować sobie koszty poniesione za parking.
Nowoczesna interpretacja stylistyki Fiata.
Wszystko we Fiacie Concept Centoventi mówi językiem Fiata, w szczególności jego urocze i funkcjonalne detale, jak retro-futurystyczne, minimalistyczne zawiasy i zamki, nowa, wielofunkcyjna deska rozdzielcza, która przypomina słynną kieszeń, cienkie siedzenia, kolorowe koła, które teraz wykonane są z najbardziej innowacyjnych w branży materiałów oraz grill przedni, którego znane, pionowe szczeliny, stają się wskaźnikiem LED poziomu naładowania baterii.
Nie tylko te detale „mówią” językiem Fiata, ale również jego ogólny wygląd zewnętrzny jest typowy dla włoskiej marki. Poprzez prosty, nieskomplikowany styl, nowy Fiat Concept Centoventi prezentuje mocne i kompaktowe, prawie monolityczne proporcje, których rozmiary w pełni wykorzystują przestrzeń, do tego stopnia, że duża przestrzeń przedziału pasażerskiego jest „podparta” na tej poniżej, oddzielonej prostym pasem powyżej klamek, który podkreśla efekt podwójnej bryły oraz krótką linię połączenia z maską. Wrażenie solidności spotęgowane jest również przez listwy ochronne wykonane z nowej rozszerzalnej pianki, która niweluje zarysowania i uderzenia, a dzięki elastyczności materiału nie deformuje się. Ponadto, jego trójwymiarowa faktura podkreśla poczucie bezpieczeństwa, którym auto emanuje na zewnętrz.
Modułowość źródła napędu daje zasięg nawet do 500 km.
Swoboda indywidualizacji jest widoczna również poprzez zastosowane źródło energii elektrycznej, która napędza Fiata Concept Centoventi. Mowa tu o zestawie modułowych akumulatorów, które zapewniają dużą elastyczność zarządzania. W standardzie, samochód oferuje zamontowaną fabrycznie baterię o zasięgu 100 km. Jednak w razie potrzeby jego zwiększenia, można zakupić lub wypożyczyć nawet 3 dodatkowe akumulatory, zapewniające wzrost zasięgu o 100 km każda. Dodatkowe akumulatory są montowane przez sieć serwisową pod podłogą samochodu. Wyjątkowa łatwość i szybkość ich montażu i demontażu jest zapewniona przez przesuwną szynę, która podtrzymuje i łączy akumulatory. Istnieje również możliwość dodatkowego akumulatora, wkładanego pod siedzenie, który może zostać odłączony i załadowany bezpośrednio w domu lub garażu użytkownika, tak samo, jak akumulator nowoczesnego e-bike’a. W sumie można uzyskać całkowity zasięg 500 kilometrów. Zresztą, dzięki umieszczeniu akumulatorów dokładnie pośrodku obu osi auta, poniżej jego środka ciężkości, rozkład mas oraz dynamika auta pozostają niezmienione, niezależnie od liczby zainstalowanych akumulatorów. Układ hamulcowy ma odpowiednią wielkość, by zapewnić maksymalne hamowanie, nawet przy pełnym obciążeniu. Wreszcie, u podstawy przedniej szyby znajduje się rozgałęźnik elektryczny Oprócz tego, że świeci w ciemności, gniazdo może służyć również, jako latarka elektryczna czy urządzenie do odmrażania szyby przedniej.
Perfekcyjny dla biznesu i dla „car sharingu”.
Oprócz użytkowania indywidualnego, Fiat Concept Centoventi jest gotowy, by w przyszłości stać się gwiazdą flot samochodów firmowych oraz być udostępnianym innym użytkownikom w usłudze „car sharingu”. Nie jest niespodzianą, że Fiat Concept Centoventi wyróżnia się we wszystkich aspektach związanych z mobilnością w mieście.
Podstawowe dane techniczne koncepcyjnego Fiata Centoventi.
- Długość: 3680 mm
- Wysokość: 1527 mm
- Szerokość: 1740 mm (z lusterkami drzwi 1846 mm)
- Rozstaw osi: 2430 mm
- Zwis przedni: 658 mm
- Zwis tylny: 592 mm
Źródło: Fiat