Za sprawą stylistyki projektowania „Kodo – Dusza Ruchu”, Ikuo Maeda – Główny Projektant wyznaczył nowy, śmiały kierunek projektowania Mazdy. Unikalna stylistyka, zaprezentowana dokładnie 10 lat temu, 18 listopada 2010 r. podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles wraz z samochodem koncepcyjnym Shinari, do dziś definiuje i wzbogaca wzornictwo Mazdy. Dekadę później stylistyka KODO cieszy się niezmienną popularnością, a samochody zaprojektowane zgodnie tą filozofią nadal zdobywają nagrody, w tym tytuł World Design Car of the Year dla Mazdy 3 w 2020 r.
Od momentu wprowadzenia dziesięć lat temu, stylistyka projektowania KODO zdominowała charakter wielu modeli Mazdy – od nowej interpretacji kultowego roadstera Mazda MX-5 po pierwszy samochód Mazdy z napędem elektrycznym – MX-30. Jednak podstawowa idea designu w stylistyce KODO pozostała niezmieniona: odwzorowanie potężnego i nieodpartego piękna naturalnego ruchu w nieruchomym obiekcie.
Pojęcie KODO dosłownie tłumaczy się jako „bicie serca”, ale z dodatkowym znaczeniem nadania formie życia, oznacza ofiarowanie przedmiotowi duszy. Pomysł ten ma kluczowe znaczenie dla sposobu, w jaki Mazda od zawsze myśli o designie: „W Japonii czujemy, że rzemieślnicy potrafią tchnąć życie w przedmioty. Wierzymy, że forma szczerze i pieczołowicie wykonana ludzkimi rękami zyskuje duszę”- wyjaśnia Ikuo Maeda. W ten sposób „Dusza Ruchu” nabiera dwojakiego znaczenia, wyrażając zarówno esencję ruchu, jak i „duszę” nadaną samochodom przez rzemieślników Mazdy.
Pierwsze projekty były zdecydowanie inspirowane wizerunkiem geparda, który szykuje się do skoku, podczas gdy najnowsze wersje stylistyki Mazdy coraz bardziej skupiają się na przywoływaniu potężnego i emocjonalnego designu dzięki jak najmniejszej liczbie elementów składowych. Punkt zwrotny dla tej drugiej fazy wzornictwa KODO został osiągnięty dzięki dwóm inspirującym samochodom koncepcyjnym: RX-Vision i Vision Coupe.
Zaprezentowane kolejno podczas Salonu Samochodowego w Tokio w 2015 i 2017 roku, zapowiadały nową elegancję i jeszcze wyraźniejszą, bardziej minimalistyczną estetykę najnowszej interpretacji stylistyki KODO. Dynamiczne i emocjonalne formy uzyskane zostały dzięki ręcznemu modelowaniu i usuwaniu zbędnych detali, aby wydobyć esencję czystego piękna i ruchu. Przykładowo dzięki wyeliminowaniu charakterystycznych linii na bokach pojazdu powstaje pusta przestrzeń, która zachowuje się jak czyste, nieustannie zmieniające się płótno do odwzorowania gry światła i cienia, charakterystycznej dla estetyki „mniej znaczy więcej”, silnie związanej z japońskim dziedzictwem Mazdy.
Samochody stworzone w języku projektowania KODO nieustannie cieszą się międzynarodowym uznaniem. Zarówno RX-Vision, jak i Vision Coupe zostały okrzyknięte „Najpiękniejszym samochodem koncepcyjnym roku”, a obecna generacja Mazdy MX-5 zdobyła w 2015 r. nagrodę „World Car Design Award”. W gronie najnowszych wyróżnień znajdują się nagrody Red Dot 2020 w kategorii „Wzornictwo Produktu” dla Mazdy CX-30 i Mazdy MX-30 oraz najważniejsza nagroda w kategorii designu „World Car Award 2020” dla Mazdy 3.
Mazda wciąż łączy zamiłowanie do prowadzenia ze świetnym wyglądem wnętrza i stylistyką nadwozia, a powściągliwa elegancja i emocjonalny charakter wzornictwa KODO pozostają istotnymi składnikami tożsamości marki. Po dziesięciu latach nieustannego sukcesu stylistyka KODO nadal przesuwa granice projektowania samochodów i definiuje przyszłość Mazdy.
Źródło: Mazda