- Egzemplarze nowej Klasy C w wersjach Limuzyna i Kombi zaczynają opuszczać linię produkcyjną fabryki Mercedes-Benz w Bremie. Właśnie tutaj, w głównym zakładzie globalnej sieci produkcyjnej Klasy C, rozpoczyna się produkcja tego bestsellerowego modelu Mercedes-Benz ostatniej dekady. Wkrótce jego budowa ruszy też w Pekinie (Chiny) oraz East London (RPA).
- Niebawem do harmonogramu produkcji dołączą też warianty hybrydowe, w ramach strategii „Electric first” wyposażone w akumulatory pochodzące z fabryki akumulatorów Mercedes-Benz w Jaworze.
- Lokalna produkcja egzemplarzy na rynek wewnętrzny w Państwie Środka jest dla Mercedes-Benz decydującym czynnikiem sukcesu. Chiny są największym rynkiem zbytu Klasy C Limuzyna od 2016 r. Fabryka w Pekinie produkuje przeznaczoną na rynek chiński Klasę C z wydłużonym rozstawem osi.
- W East London powstają egzemplarze Klasy C Limuzyna z kierownicą po prawej i lewej stronie, przeznaczone na eksport na cały świat.
- Produkcja jest zgodna z najnowszymi metodami i procesami, obejmującymi nową koncepcję nadwoziowni, zwiększoną elastyczność i efektywność oraz większy nacisk na aspekt zrównoważonego rozwoju. Dzięki innowacyjnym technologiom lakiernia w fabryce w East London zużywa o 25% mniej energii na jeden pojazd.
„Wraz z rozpoczęciem produkcji nowej Klasy C nasza globalna sieć produkcyjna po raz kolejny demonstruje swoją ogromną elastyczność. Nasze zespoły w trzech fabrykach na trzech kontynentach zaprezentowały pierwszorzędne zdolności współpracy przy »dograniu« sekwencji rozpoczęcia produkcji. Dzięki temu w naszych nowoczesnych zakładach mogą powstawać niezrównane pojazdy, takie jak nowa Klasa C” – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz AG ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw.
Nadwoziownia przyszłości: wysoce elastyczna produkcja
- W nadwoziowni mogą być teraz elastycznie wdrażane i produkowane różne warianty produkcyjne oraz napędowe.
- Przy produkcji Klasy C w fabryce Mercedes-Benz w Bremie po raz pierwszy wprowadzona zostaje nowa koncepcja produkcji nadwozi. W przeciwieństwie do tradycyjnej nadwoziowni, gdzie poszczególne części nadwozia są wytwarzane w ramach linii produkcyjnej, nowa nadwoziownia składa się z różnych komórek produkcyjnych, zwanych „kostkami”, które można ze sobą elastycznie łączyć.
- „Kostki” są w pełni skomunikowane, tak aby wykorzystać zalety dużych zbiorów danych.
- Nowa koncepcja nadwoziowni będzie sukcesywnie wprowadzana w fabrykach Mercedes-Benz na całym świecie.
Nowoczesny system montażu: efektywne łączenie technologii
- W montowni fabryki Mercedes-Benz w Bremie kluczową rolę odgrywa również budowa samochodówz różnymi układami napędowymi. Klasa C jest montowana na tej samej linii, co GLC, GLC Coupéi całkowicie elektryczny SUV EQC (zużycie energii w cyklu mieszanym: 21,5 kWh/100 km; emisje CO₂w cyklu łączonym: 0 g/km).
- Tu także wymagana jest maksymalna elastyczność: w Bremie działa nowa linia TecLine, wzorowana na zakładzie Factory 56 w Sindelfingen. To system montażu przyszłości – TecLine łączy zaawansowane technologie, dzięki czemu prace związane z budową pojazdów są jeszcze prostsze i szybsze do wykonania.
- Konwencjonalne przenośniki taśmowe zastąpiono systemami transportowymi bez kierowcy.
Maksymalna przejrzystość: cyfrowy ekosystem produkcji MO360
- Mercedes-Benz Cars Operations 360 (MO360) sprawia, że złożona produkcja samochodów staje się przejrzysta i wysoce efektywna. To nowy cyfrowy ekosystem, obejmujący rodzinę aplikacji oprogramowania połączonych za pomocą wspólnych, zunifikowanych interfejsów użytkownika.
- W fabryce Mercedes-Benz w Bremie we wszystkich obszarach produkcji stosowana jest zasada „cyfrowego zarządzania halą produkcyjną” – od tłoczni po nadwoziownię, wykończenie powierzchnii ostateczny montaż. Pozwala to na śledzenie wszystkich danych produkcyjnych w czasie rzeczywistym.
- Dzięki aplikacji MO360 QUALITY LIVE można w czasie rzeczywistym monitorować jakość samochodu. Aplikacja ta wykorzystuje wszystkie dane gromadzone w ramach procesu produkcyjnego.
Zrównoważona mobilność: działania podejmowane przy produkcji odgrywają decydującą rolę
- Na drodze do bezemisyjnej mobilności Mercedes-Benz koncentruje się również na ograniczaniu emisji w czasie produkcji. Od 2022 r. należące do firmy zakłady będą produkować w sposób neutralnyw zakresie emisji CO2.
- Modele z alternatywnymi układami napędowymi, takie jak nowa Klasa C z hybrydowymi napędami plug-in, są elastycznie i w zrównoważony sposób zintegrowane z bieżącą produkcją oraz istniejącymi obiektami – zarówno na etapie montażu, jak i budowy nadwozi.
- Przy wykańczaniu powierzchni nowa suszarka używana w procesie malowania kataforetycznego (KTL), mającego na celu zabezpieczenie pojazdów przed korozją, jest o ok. 24% bardziej energooszczędna od konwencjonalnych systemów.
- Do kompensacji zabudowy przemysłowej – a jednocześnie do zapewnienia lepszej kontroli temperatury w budynku – przyczyniają się obsadzone roślinnością dachy, takie jak dach nowej nadwoziowni (łączna powierzchnia zielona wynosi tu 40 000 m²).
Michael Frieß, kierownik lokalizacji i szef produkcji w fabryce Mercedes-Benz w Bremie:
„W ciągu ostatnich kilku miesięcy nasz zespół wykonał świetną robotę. Pomimo tegorocznych wyzwań nasi pracownicy z powodzeniem poradzili sobie z »rozruchem« produkcji nowej Klasy C, a jednocześnie zapewnili optymalne wsparcie kolegom z innych fabryk wytwarzających Klasę C. Jesteśmy z tego dumni i już nie możemy się doczekać kolejnych uruchomień produkcji w naszych zakładach w 2021 r.”.
Michael Peters, szef rady zakładowej w fabryce Mercedes-Benz w Bremie:
„Nasi koledzy po raz kolejny udowodnili swoją siłę, jeśli chodzi o start-upy (rozruch, rozkręcenie, uruchomienie produkcji – przyp. tłum.). Cieszymy się z nowej Klasy C »made in Bremen«. Brema od zawsze była synonimem ducha zespołu i bogatego doświadczenia – co szczególnie przydaje się właśnie przy »rozruchu«. Dzięki temu możemy śmiało patrzeć w przyszłość”.
Źródło: Mercedes