Po pierwszych sześciu miesiącach roku Mercedes-Benz nadal jest liderem wśród marek samochodów premium w wysoce konkurencyjnym, globalnym otoczeniu, i to mimo trwających wymian modeli. Od stycznia do czerwca producent przekazał klientom 1 134 729 samochodów (-4,6%). Spadek sprzedaży jednostkowej w pierwszej połowie roku nastąpił głównie ze względu na trwające wymiany modeli w segmencie SUV-ów, a więc o największym wolumenie. W drugim kwartale Mercedes-Benz dostarczył łącznie 573 856 aut (-3,5%). Impuls sprzedażowy w ciągu minionych trzech miesięcy to przede wszystkim zasługa nowych kompaktów, w tym Klasy A Limuzyna (na całym świecie) oraz Klasy B i CLA Coupé (w Europie). W czerwcu firma spod znaku trójramiennej gwiazdy sprzedała 196 230 pojazdów (-3,7%). W pierwszej połowie roku Mercedes-Benz utrzymał wiodącą pozycję w segmencie premium na rynkach takich jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Szwajcaria, Portugalia, Szwecja, Dania, Finlandia, Czechy, Luksemburg, Grecja, Korea Południowa, Japonia, Australia i Kanada.
„Po trudnej pierwszej połowie roku Mercedes-Benz nadal znajduje się na czele segmentu premium. W szczególności cieszy nas duża popularność nowych modeli z rodziny aut kompaktowych. W trzecim kwartale spodziewamy się impulsu sprzedażowego ze strony nowych SUV-ów z gwiazdą” – powiedziała Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars. „W lipcu w naszych salonach pojawi się dwóch prawdziwych »ulubieńców«: nowy GLC i GLC Coupé. GLC, który od kilku lat jest najbardziej wolumenowym modelem wśród naszych SUV-ów, otrzymał w najnowsze inteligentne systemy wspomagania kierowcy i jest standardowo wyposażony w MBUX. To samo dotyczy GLC Coupé”.
Sprzedaż jednostkowa Mercedes-Benz na poszczególnych rynkach
W pierwszej połowie roku w regionie Europy sprzedano 457 595 nowych Mercedesów (-4,0%), z czego 147 355 w rodzimych Niemczech (-2,7%). W czerwcu sprzedaż jednostkowa wzrosła w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Rosji, Portugalii, Holandii i Danii. Ponadto w pierwszej połowie roku Mercedes-Benz ustanowił nowe rekordy sprzedaży jednostkowej we Francji, Hiszpanii, Polsce i Danii.
W regionie Azji i Pacyfiku w pierwszej połowie roku producent ze Stuttgartu sprzedał 478 254 samochody (-3,1%). W Chinach – na głównym rynku tego obszaru – sprzedaż od stycznia do czerwca wzrosła o 1,3%, do 344 657 sztuk. Dostawy w czerwcu były nieco wyższe niż przed rokiem; w Państwie Środka klienci odebrali 57 018 pojazdów (+0,1%). Sprzedaż jednostkowa w Korei Południowej wzrosła w ubiegłym miesiącu o 2,1%, a w Wietnamie w pierwszej połowie roku ustanowiono nowy rekord liczby dostaw.
W regionie NAFTA w minionym miesiącu dostarczono 30 808 pojazdów (-4,1%). Na głównym rynku tego obszaru, w Stanach Zjednoczonych, utrzymano poziom z ubiegłego roku – dostarczono 26 196 samochodów. Sprzedaż jednostkowa Mercedes-Benz w USA w pierwszej połowie roku wyniosła 147 396 pojazdów (-7,2%).
Sprzedaż jednostkowa Mercedes-Benz – poszczególne modele
Sprzedaż jednostkowa kompaktowych Mercedesów w pierwszej połowie roku wzrosła o 4,2%, do 313 000 egzemplarzy Klas A i B, CLA, CLA Shooting Brake oraz GLA. Ponad 57 000 kompaktowych aut sprzedanych w czerwcu oznacza wzrost r/r o 13,7%. W ubiegłym miesiącu na całym świecie zarejestrowano wysoki popyt na nową Klasę A (+47,0%). Również nowy CLA Coupé w drugim miesiącu po wprowadzeniu na europejski rynek odnotował tu silny, dwucyfrowy wzrost popularności (+66,6%).
W pierwszej połowie roku klientom na całym świecie dostarczono ponad 206 000 egzemplarzy Klasy C w wersjach Limuzyna i Kombi (-1,8%). W tym samym okresie sprzedaż jednostkowa Klasy C Limuzyna z wydłużonym rozstawem osi wzrosła o 4,7%. Czerwcowe dostawy Klasy C Kombi r/r były o 23,4% wyższe, a w całym pierwszym półroczu wzrosły o 3,4%.
Z powodu wymian modeli sprzedaż SUV-ów z gwiazdą w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku była niższa od rekordowego poziomu odnotowanego w ub.r. – od stycznia do czerwca 2019 r. do nabywców trafiło około 367 000 egzemplarzy GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS-a i Klasy G (-13,3%). Mimo to jedną trzecią wszystkich Mercedesów sprzedanych na świecie w pierwszej połowie roku stanowiły SUV-y. W pierwszym półroczu swoich 40. urodzin Klasa G ustanowiła nowy rekord sprzedaży, a w czerwcu jej dostawy były ponad dwukrotnie wyższe niż w analogicznym miesiącu 2018 r.
Smart
W pierwszej połowie tego roku klientom na całym świecie przekazano 60 318 dwu- i czterodrzwiowych samochodów smart (-8,1%). W Europie ich sprzedaż jednostkowa w ciągu pierwszych sześciu miesięcy wzrosła o 0,6%. Dużą popularnością smart cieszył się zwłaszcza w Niemczech – zwiększenie liczby dostaw w pierwszym półroczu (+12,8%) pozwoliło ustanowić tam marce nowy rekord. We Francji i Szwajcarii sprzedaż smartów od stycznia do czerwca br. wzrosła o ponad 10%.
Wyniki sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz Cars
Czerwiec 2019 r. |
Zmiana (%) |
Styczeń-czerwiec 2019 r. |
Zmiana (%) |
|
Mercedes-Benz |
196 230 |
-3,7 |
1 134 729 |
-4,6 |
Smart |
10 231 |
-22,5 |
60 318 |
-8,1 |
Mercedes-Benz Cars |
206 461 |
-4,8 |
1 195 047 |
-4,7 |
|
|
|
|
|
Sprzedaż jedn.Mercedes-Benzw regionach/naposzczególnychrynkach |
|
|
|
|
Europa |
79 892 |
-3,5 |
457 595 |
-4,0 |
– w tym: Niemcy |
24 033 |
-6,2 |
147 351 |
-2,7 |
Azja/Pacyfik |
81 439 |
-3,7 |
478 254 |
-3,1 |
– w tym: Chiny |
57 018 |
+0,1 |
344 657 |
+1,3 |
NAFTA |
30 808 |
-4,1 |
174 409 |
-8,8 |
– w tym: USA |
26 196 |
0,0 |
147 396 |
-7,2 |