Strona poświęcona motoryzacji

Przedostatnia odsłona serii Models of the Marque prezentuje Phantom VII, pierwszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudowano w naszym Global Centre of Luxury Manufacturing Excellence. Minutę po północy 1 stycznia 2003 r. kluczyki do pierwszego Phantom VII zostały przekazane nowemu właścicielowi. Ten moment oznaczał początek nowej ery dla marki i był ukoronowaniem procesu nazwanego „ostatnią wielką przygodą w historii motoryzacji”.

  • Krótka historia modelu Rolls-Royce Phantom VII, produkowanego w latach 2002–2017
  • Pierwszy samochód wyprodukowany w siedzibie Rolls-Royce’a w Goodwood
  • Przedostatni rozdział serii poświęconej przełomowym modelom z każdej dekady historii marki
  • Roczna retrospektywa upamiętnia 120. rocznicę pierwszego spotkania Henry’ego Royce’a i The Hon. Charlesa Stewarta Rollsa w 1904 r.

„Dla tych z nas, którzy dziś pracują w Domu Rolls-Royce’a, Phantom VII jest miejscem, gdzie wszystko się zaczęło. Pierwszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudowano w naszym Globalnym Centrum Doskonałości w Produkcji Luksusowej, zapoczątkował naszą nowoczesną erę w 2003 roku i pod względem wzornictwa, inżynierii, rzemiosła i produkcji ustanowił wzór dla wszystkiego, co zrobiliśmy od tego czasu. Chociaż oznaczał zdecydowany nowy początek dla marki, echa wcześniejszych modeli Rolls-Royce’a są wszędzie: z jednej strony widać Silver Shadow, z drugiej Silver Cloud; a gdzie indziej niezaprzeczalne powiązanie z limuzynami zbudowanymi w stylu „coachbuilt” z poprzednich dekad. Poprzez te odziedziczone cechy Phantom VII reprezentował aktualną interpretację tradycyjnego, formalnego brytyjskiego sedana. Jednocześnie zapoczątkował zupełnie nowe rozmowy na temat nowoczesnego luksusu i nieograniczonych możliwości Bespoke”.

Andrew Ball, Head of Corporate Relations and Heritage, Rolls-Royce Motor Cars


O północy 1 stycznia 2003 r. prezes i dyrektor generalny Rolls-Royce Motor Cars wręczył kluczyki do pierwszego Phantom VII jego nowemu właścicielowi. Ten moment oznaczał początek nowej ery dla marki i był ukoronowaniem procesu nazwanego „ostatnią wielką przygodą w historii motoryzacji”.

W 1998 roku BMW Group nabyło prawa do produkcji samochodów marki Rolls-Royce. W ciągu niecałych pięciu lat zaprojektowało i zbudowało nową siedzibę główną i zakład produkcyjny, a także zaprojektowało, przetestowało i zbudowało zupełnie nowy samochód godny nazwy Rolls-Royce – w skali niemal bezprecedensowej w branży.


ODRODZENIE LEGENDY

Projekt Phantom VII został początkowo opracowany w tajnym studiu, dyskretnie zlokalizowanym w byłym budynku banku po północnej stronie londyńskiego Hyde Parku. Dla głównego projektanta zewnętrznego, Marka Djordjevica, projekt był spełnieniem marzeń. Polecono mu zacząć od czystej kartki papieru i podano tylko trzy warunki: samochód o nazwie kodowej RR01 powinien mieć bardzo duże koła; słynną osłonę chłodnicy; i oczywiście maskotkę Spirit of Ecstasy.

Aby zrozumieć istotę tego, czym powinien być Rolls-Royce, i cechy, które czyniły go tak wyjątkowym i rozpoznawalnym, Djordjevic zwrócił się ku projektom z przeszłości w poszukiwaniu inspiracji. Trzy z nich w szczególności przykuły jego uwagę: klasycznie elegancki Silver Cloud; współczesny, stonowany Silver Shadow; i przede wszystkim Phantom II z początku lat 30. XX wieku.

Dziedzictwo Phantom dostarczyło mu klasycznych elementów charakterystycznych dla Rolls-Royce’a, które miały głęboko wpłynąć na projekt nowego modelu: linia dachu nieco ponad dwukrotnie wyższa od wysokości kół; długi rozstaw osi, z przednimi kołami wysuniętymi do przodu i minimalnym przednim zwisem; długa maska, wizualnie połączona z kabiną pasażerską za pomocą akcentującej linii z jasnego materiału; i wyimaginowana linia wznosząca się od tyłu do przodu wzdłuż dolnej krawędzi nadwozia, przypominająca szybki jacht motorowy – słynna „linia powiewu”, którą nadal prezentuje każdy dzisiejszy model Rolls-Royce’a.


ESPIOM KOMFORTU

Phantom VII został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o komforcie pasażerów – nadrzędne podejście projektowe znane jako koncepcja Authority. Pozycja kierowcy zapewniała doskonały widok na drogę przed sobą, a główne elementy sterujące były intuicyjnie rozmieszczone, w grupach i kształtach, aby można je było obsługiwać wyłącznie dotykiem, dzięki czemu kierowca mógł patrzeć na drogę. Drugorzędne elementy sterujące były albo ukryte w przegrodach, takich jak środkowe podłokietniki, albo obsługiwane przez kontroler. Solidny metalowy cylindryczny pokrętło, odsłaniane po otwarciu części podłokietnika przedniego siedzenia, kontroler zajmował się funkcjami, w tym komunikacją, nawigacją, rozrywką i konfiguracją ustawień samochodu, wszystkie wyświetlane na obrotowym ekranie środkowej deski rozdzielczej.

Dla pasażerów siedzących z tyłu koncepcja Authority objawiała się szerokimi, otwieranymi do tyłu drzwiami autokaru, umożliwiającymi im łatwe i eleganckie wchodzenie i wychodzenie z kabiny. Po wejściu do środka drzwi zamykały się po naciśnięciu przycisku. Same siedzenia były oferowane w różnych konfiguracjach: „Indywidualne” ze stałym środkowym podłokietnikiem i konsolą; lub „Teatr” z podnoszonym podłokietnikiem i pod kątem bocznymi podparciami, pozwalającymi pasażerom siedzieć pod niewielkim kątem względem siebie, aby ułatwić rozmowę. Siedzenia były również nieco wyższe niż przednie siedzenia, więc pasażerowie mogli łatwiej patrzeć przez przednią szybę – i podziwiać Spirit of Ecstasy dumnie wieńczącego długi łuk maski przed nimi.


GDZIE PRZESZŁOŚĆ I TERAŹNIEJSZOŚĆ SPOTYKAJĄ SIĘ

Podczas gdy ogólna sylwetka Phantom VII odzwierciedlała tradycyjne proporcje Rolls-Royce’a, a jego wnętrze podtrzymywało reputację marki w zakresie niezrównanego komfortu, jego inżynieria i konstrukcja były na czele technologii XXI wieku.

Ze wszystkich innowacji inżynieryjnych wprowadzonych przez Phantom VII, najważniejsza była jego metoda konstrukcji. Zamiast zwykłej konstrukcji monokokowej, w której nadwozie i rama są zintegrowane w jedną skorupę, Phantom VII został zbudowany na aluminiowej ramie przestrzennej – szkieletowej ramie składającej się z około 200 wytłaczanych sekcji, do której przymocowano zawieszenie, silnik i panele nadwozia. Ta metoda jest często stosowana w pojazdach wyścigowych i o wysokiej wydajności ze względu na jej doskonały stosunek wytrzymałości do masy. Wersja Rolls-Royce została również zaprojektowana zgodnie z wymaganiami marki dotyczącymi ręcznej perfekcji; mierzona od zderzaka do zderzaka długość każdego samochodu zbudowanego na niej byłaby dokładna do 0,5 mm. Osiągnięcie tej precyzji wymagało od wykwalifikowanych rzemieślników ręcznego spawania 150 metrów szwów w 2000 oddzielnych miejscach. Rama przestrzenna Phantom VII stanowiła podwaliny współczesnej Architektury Luksusu, która stanowi podstawę każdego modelu zbudowanego w Domu Rolls-Royce’a.


ROZSZERZENIE JEGO WPŁYWU

Architektura luksusu wykorzystuje kolejną kluczową zaletę ramy przestrzennej. Nieskończenie skalowalna i modyfikowalna, daje inżynierom i projektantom Rolls-Royce’a swobodę tworzenia samochodów o różnych kształtach i wymiarach na tej samej podstawie. Dziś ta niezwykła elastyczność jest demonstrowana w tak różnych modelach jak Spectre i Cullinan; ale oryginalna rama przestrzenna Phantom VII stanowiła pierwszy przykład tej adaptowalności.

Na Geneva Motor Show w 2004 roku Rolls-Royce zaprezentował eksperymentalny samochód 100EX. Cztery cale krótszy od Phantoma VII, był to dwudrzwiowy coupé typu drophead, z silnikiem V16 i maską z tkaniny ukrytą pod pokładem z bielonego drewna tekowego w stylu marynistycznym, inspirowany klasycznym jachtem wyścigowym klasy J z lat 30. XX wieku. Został tak dobrze przyjęty, że zatwierdzono wersję produkcyjną z silnikiem V12; Phantom Drophead Coupé, jak go nazywano, jest obecnie jednym z najrzadszych i najbardziej pożądanych samochodów osobowych w całej erze Goodwood.

W kolejnym roku Rolls-Royce wypuścił model Phantom VII Extended Wheelbase (EWB), w którym podwozie wydłużono o 250 mm (9,8 cala), aby uzyskać dodatkową przestrzeń w tylnej kabinie. 

W 2006 roku w Genewie pojawił się kolejny eksperymentalny Phantom, 101EX. Było to coupé z nieruchomą głową, oparte na Drophead, i jako pierwsze miało Starlight Headliner, który obecnie można zobaczyć w niemal każdym samochodzie marki Rolls-Royce. Phantom Coupé również stał się samochodem seryjnym, ponownie w niezwykle ograniczonej liczbie.


NOWA MOC ROSNĄCA

Innym łącznikiem z przeszłością był silnik. Rolls-Royce użył silnika V12 w Phantom III w 1936 r., a także w Silver Seraph pod koniec lat 90. To, że Phantom VII powinien być podobnie wyposażony, było oczywiste i niezaprzeczalne.

Inżynierowie Rolls-Royce’a wiedzieli, że silnik Phantom VII wymagał znacznej mocy, aby zapewnić bezwysiłkową „łatwość poruszania się”, jakiej oczekiwali od swojego nowego modelu. Phantom VII został więc wyposażony w zupełnie nowy, specjalnie zaprojektowany silnik o pojemności 6,75 litra – tradycyjnej pojemności skokowej silnika samochodowego Rolls-Royce’a. Pochodna tego silnika jest nadal używana w samochodach Rolls-Royce’a – z oczywistym wyjątkiem całkowicie elektrycznego Spectre i Black Badge Spectre. NAJLEPSZE PŁÓTNO NA ZAMÓWIENIE


Phantom od dawna jest czczony jako ostateczne płótno dla Bespoke, umożliwiając klientom tworzenie naprawdę wyjątkowych wyrazów ich wizji. Wśród najbardziej znanych prywatnych zleceń i kolekcji znalazły się Phantom Aviator, który oddał hołd złotej erze lotnictwa dzięki inspirowanym lotnictwem detalom i wnętrzu przypominającemu kokpit; Phantom Serenity, arcydzieło ręcznie tkanego jedwabiu i delikatnego haftu, które na nowo zdefiniowało luksusowe rzemiosło; oraz kolekcja Art Deco, która celebrowała śmiałe geometryczne formy i bogate materiały szalonych lat dwudziestych, przekładając glamour ery na współczesną estetykę Rolls-Royce’a. Każde z tych dzieł było przykładem nieograniczonych możliwości Bespoke, wzmacniając status Phantom jako szczytu indywidualizacji. KLUCZOWE DZIEDZICTWO


Phantom VII pozostawał w produkcji do 2017 r., kiedy to został zastąpiony przez obecną ósmą generację. Przez 14 lat był to szczytowy produkt marki i przywrócił, a następnie wzmocnił długo pielęgnowaną reputację Rolls-Royce’a jako „najlepszego samochodu na świecie”. Jako pierwszy – i aż do premiery Ghost w 2009 r. jedyny – samochód osobowy wykonany ręcznie w Goodwood, był fundamentem, na którym zbudowano cały późniejszy wzrost i sukces Rolls-Royce’a.

Źródło: Rolls- Royce

Rolls Royce Series II Phantom Coupe
Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 1
    • 423
    • 70
    • 1 378 995
    • 229 109