Niewiele marek samochodów na świecie można natychmiast rozpoznać po zaledwie trzech literach w nazwie modelu. Jednak entuzjaści motoryzacji nie mają wątpliwości, że GT‑R to synonim emocji, wysokich osiągów i niedoścignionego dopracowania konstrukcji.
Nissan GT-R 50th Anniversary Edition 2020, debiutujący na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku, może poszczycić się rozwiązaniami, które 50 lat temu były wręcz niewyobrażalne. Z okazji półwiecza modelu GT‑R inżynierowie przeszli samych siebie w odkrywaniu potencjału osiągów, starając się jednocześnie, by pojazd dostarczał przyjemność z jazdy każdemu, niezależnie od poziomu umiejętności.
„W Nissanie GT‑R najważniejsza jest całkowita równowaga” — powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista produktu odpowiedzialny za model GT‑R. „Nie chodziło nam wyłącznie o jak najwyższą moc, ale o to, by w nowym GT‑R żaden aspekt nie umknął naszej uwadze. To godny sposób na uczczenie 50‑lecia tego kultowego modelu”.
50 lat minęło…
Na większości rynków Nissan GT‑R 2020 będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia: GT‑R Premium, GT‑R Track Edition i GT‑R NISMO. W wybranych regionach oferowane będą także wersje Pure, Prestige i Black, ale prawdziwym hołdem dla bogatej tradycji modelu jest GT‑R 50th Anniversary Edition.
Samochody z edycji specjalnej będą dostępne trzech tradycyjnych, dwubarwnych wersjach kolorystycznych. Nawiązują one do kolorów, w jakich GT‑R pojawiał się w wyścigach japońskiej serii GP, z myślą o której został zaprojektowany pierwszy GT‑R. Do gry wraca nie stosowany od czasu GT-R „R34” błękit Bayside (Wangan), któremu towarzyszą białe „wyścigowe” pasy. Poczwórna warstwa lakieru i dwukrotne wygrzewanie zapewniają intensywność niebieskiego koloru z atrakcyjnymi detalami i głębokimi cieniami. Jubileuszowa edycja GT‑R zwraca też uwagę niebieskimi akcentami na ramionach obręczy kół. Kolekcję na 50. rocznicę uzupełnia perłowa biel łączona z czerwonymi pasami oraz szarość Super Silver z białymi pasami.
We wnętrzu 50th Anniversary Edition zastosowano specjalny odcień szarości, który tworzy w kabinie klimat luksusu przypominający porę tuż po zmierzchu (kolor ten jest dostępny opcjonalnie także w innych wersjach GT‑R na 2020 rok). Rocznicowymi elementami są także między innymi unikatowe wykończenie kierownicy i dźwigni zmiany biegów, specjalne wytłoczenia na fotelach, podsufitka z Alcantary® z unikatowymi przeszyciami oraz daszki przeciwsłoneczne obszyte Alcantarą.
„Nissan GT-R jest ikoną marki pod względem osiągów i właściwości jezdnych od pół wieku” — powiedział Shinichiro Irie, dyrektor ds. projektowania odpowiedzialny za model GT-R. „Czujemy wielką motywację, aby zagwarantować taką samą elitarność w przypadku GT-R 50th Anniversary Edition. Wprawdzie na pierwszy rzut oka zmiany w nadwoziu i wnętrzu mogą wydawać się subtelne, ale mają one istotne znaczenie, i zwłaszcza w połączeniu z nową kolorystyką sprawiają, że samochód prezentuje się nowocześnie i atrakcyjnie”.
Udoskonalone osiągi inspirowane wyścigami
Mogłoby się wydawać, że pod względem kultury pracy i osiągów 565‑konny 24‑zaworowy silnik V6 o pojemności 3,8 litra — montowany indywidualnie do każdego samochodu przez mechanika takumi — jest już szczytem doskonałości. Okazuje się jednak, że inżynierowie Nissana mieli w rękawie jeszcze parę asów. Wprowadzono między innymi nowe turbosprężarki, które pomagają zwiększyć elastyczność silnika w niskim zakresie prędkości obrotowej. Wynika to z zastosowania ścieralnej uszczelki, która pozwala na zminimalizowanie szczelin i zwiększenie wydajności o 5%. Skutkuje to dynamiczniejszą reakcją silnika przy wychodzeniu z zakrętów, a tym samym bardziej satysfakcjonującymi wrażeniami za kierownicą. Kolektory wydechowe o konstrukcji zapożyczonej z samochodów wyścigowych, mają zoptymalizowane punkty mocowania turbosprężarki, co pozwala na łatwiejsze serwisowanie i ewentualny tuning bez potrzeby demontowania samego kolektora.
W modelu GT‑R zastosowano zmodyfikowaną 6‑biegową przekładnię dwusprzęgłową z dopracowanym trybem „R” przeznaczonym do jazdy zarówno po drodze, jak i po torze. Zapewnia on szybszą redukcję biegu w celu lepszego przygotowania się do dynamicznego wyjścia z zakrętu. Zmiana przełożenia następuje w chwili uaktywnienia się systemu ABS, co ogranicza podsterowność i zapewnia bardziej przewidywalne reakcje pojazdu. Układ adaptacyjnej kontroli przełożeń został zaprogramowany tak, aby dostosowywać charakterystykę pracy skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy. Dzięki temu zarówno jazda z przepisową prędkością po drogach publicznych, jak i ekstremalne wyczyny na torze odbywają się bez konieczności manualnej zmiany trybu pracy skrzyni.
Dźwięk wydechu to zasługa zmodyfikowanego tytanowego tłumika z ręcznie polerowanymi końcówkami (w kolorze niebieskim).
Elektronicznie sterowane zawieszenie zostało dostrojone pod kątem zwiększonej stabilności w zakrętach i wyższego komfortu jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej precyzyjnie, wymagając tylko minimalnych korekt przy prędkości do 300 km/h. Nowy układ hamulcowy zwiększa siłę hamowania, reagując intensywniej mimo mniejszego skoku pedału, co przekłada się na odczuwalnie większą skuteczność hamulców.
Kabina godna GT‑R
Kabina GT‑R to idealne połączenie luksusu i sportowego klimatu. Kokpit jest wyraźnie zwrócony ku kierowcy, a przednie i tylne fotele zapewniają jednocześnie wysoki komfort i bardzo dobre podparcie. W desce rozdzielczej dominują poziome linie, tworzące wrażenie stabilności na wysokości wzroku kierowcy i pasażera. Ten element kokpitu jest pokryty jednolitym płatem ręcznie dobranej skóry nappa, zszytym z precyzją typową dla mistrzówtakumi. W środkowej części deski rozdzielczej umieszczono elementy sterowania nawigacją i systemem audio oraz 8‑calowy dotykowy wyświetlacz pojemnościowy. Duże ikony na ekranie informują o parametrach pojazdu, nie rozpraszając uwagi kierowcy.
Ręczną zmianę przełożeń bez odrywania rąk od kierownicy umożliwiają służące do tego manetki.
Wszystkie Nissany GT‑R z roku modelowego 2020 są wyposażone w zintegrowany system audio, nawigacji i łączności NissanConnectSM (dostępny na wybranych rynkach). Oferuje on takie funkcje, jak zdalne sterowanie blokowaniem drzwi, aktywacja alarmu, wzywanie służb ratunkowych lub lokalizowanie miejsca parkowania pojazdu poprzez aplikację na smartfona.
Zmodernizowany GT-R Track Edition 2020
Dla tych, którzy chcieliby wybrać się swoim GT‑R na tor, Nissan oferuje zmodyfikowaną, bardzo mocną wersję Track Edition 2020, z opcjonalnym dachem z włókna węglowego. Dzięki nowej technologii produkcji tworzywo wykorzystane w tej części nadwozia jest gładsze i ma ciaśniejszy splot.
Silnik (w samochodach na rynek USA) pochodzi ze słynnego GT‑R NISMO i towarzyszą mu przeprojektowane turbosprężarki z najnowszego wyścigowego GT‑R GT3. Zapożyczenia te zaowocowały zwiększeniem przyspieszenia o 20% oraz wzrostem mocy do 600 KM.
Jedną z opcji dostępnych w Track Edition są specjalne karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i zaciski Brembo. Węglowo-karborundowe tarcze (410 mm z przodu i 390 mm z tyłu) twardością niemal dorównują diamentowi. W połączeniu z wyczynowymi okładzinami ciernymi generują większe tarcie ułatwiające opanowanie pojazdu w każdej sytuacji wymagającej wytracenia prędkości.
„W GT‑R 2020 pozostaliśmy wierni koncepcji samochodu, który ma zapewniać najwyższą przyjemność z jazdy” — powiedział Tamura. „Gdy tylko człowiek usiądzie za kierownicą, od razu wie, że żaden inny samochód na świecie nie dostarczy mu tyle satysfakcji, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym”.
Dane techniczne modelu Nissan GT-R na rok 2020 (na rynek USA) |
||
Premium |
Track Edition |
|
Silnik |
VR38DETT, V6 Twin-Turbo, DOHC |
|
Pojemność skokowa |
3,8 l |
|
Moc maksymalna |
565 KM |
600 KM |
Maksymalny moment obr. |
467 lb-ft (633 Nm) |
481 lb-ft (652 Nm) |
Wymiary |
|
|
Całkowita długość |
185,4” (4710 mm) |
|
Całkowita szerokość |
74,6” / (1895 mm) |
|
Całkowita wysokość |
53,9” / (1370 mm) |
|
Rozstaw osi |
109,4” / (2780 mm) |
Źródło: Nissan