Kia Motors zaprezentowała wczoraj w Los Angeles nowego elektrycznego Soula. Nowa generacja kompaktowego crossovera marki Kia odznacza się tak samo radosną i zaskakującą stylistyką, jak dwa wcześniejsze wcielenia Soula. Dzięki elektrycznemu układowi napędowemu nowej generacji użytkownicy nowej Kia Soul nie będą musieli zbyt często odwiedzać stacji ładowania.
– Debiut nowej generacji elektrycznej Kia Soul w Los Angeles przed rozpoczęciem sprzedaży w 2019 roku
– Port szybkiego ładowania prądem stałym (CCS) w standardzie
– Silnik elektryczny generuje 204 KM mocy i 395 Nm momentu obrotowego
– Akumulator o pojemności 64 kWh zapewnia zasięg większy niż kiedykolwiek wcześniej
– Sprzedaż elektrycznej Kia Soul w wersji europejskiej rozpocznie się już w pierwszej połowie 2019 roku
Nowa elektryczna Kia Soul jest wyposażona w najnowocześniejszy, chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy o pojemności 64 kWh, który zapewnia autu znacznie większy zasięg w porównaniu z pierwszym elektrycznym Soulem. Większy zasięg przekłada się na mniejszą częstotliwość ładowania, a możliwość szybkiego ładowanie za pośrednictwem seryjnego portu ładowania prądem stałym (CCS) oznacza krótsze postoje na stacjach ładowania i możliwość szybkiego ładowania akumulatora.
Soul EV przechodzi obecnie homologację w celu potwierdzenia zasięgu po jednokrotnym naładowaniu akumulatora na 100 procent. Zasięg auta zostanie podany na początku 2019 roku.
Dynamika jazdy: jeszcze większa precyzja prowadzenia niż wcześniej
Z generacji na generację Soul EV zapewniał coraz wyższy komfort podróżowania i coraz lepsze właściwości jezdne. Teraz, z silnikiem o maksymalnej mocy wynoszącej 204 KM i wytwarzającym maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm (w porównaniu do 285 Nm w modelu poprzedniej generacji), samochód zapewnia osiągi na jeszcze lepszym poziomie. Dzięki zastosowaniu nowego, całkowicie niezależnego tylnego zawieszenia znacznie lepsze są również dynamika jazdy i precyzja prowadzenia. Nowy elektryczny Soul oferuje także wiele systemów asystujących kierowcy, aby jednocześnie zmaksymalizować wrażenia z jazdy i zminimalizować zużycie baterii. Do wyboru są cztery tryby jazdy – Eco, Comfort, Sport i Eco+, które automatycznie dostosowują pracę różnych podzespołów auta. W zależności od wybranego trybu jazdy zmienia się intensywność odzysku energii hamowania, sposób pracy układu klimatyzacji czy ogrzewania. Możliwe jest także ustawienie ograniczenia prędkości, aby kierowca mógł lepiej zarządzać wydajnością akumulatora w różnych trybach jazdy.
Kierowca, przy pomocy łopatek umieszczonych za kierownicą, może zmienić siłę hamowania elektrycznego Soula. Im wyższa jest siła hamownia rekuperacyjnego, tym wyższy jest odzysk energii kinetycznej, który przekłada się na dodatkowy zasięg. Kierowca może wybrać jeden z czterech poziomów hamowania (od 0 do 3), w zależności od preferowanej płynności jazdy i wydajności akumulatora. Układ hamulcowy wyposażony w odzysk energii ma także system „Brake and Hold”, który umożliwia używanie łopatek przy kierownicy w celu całkowitego zatrzymania samochodu podczas odzysku energii kinetycznej.
System hamowania rekuperacyjnego potrafi dostosować siłę hamowania do prędkości jazdy samochodu, który znajduje się przed Soulem EV, aby zapewnić bardziej płynną jazdę w trybie „żeglowania” szczególnie podczas stromego zjazdu.
System współpracuje z wyświetlaczem „Smart Eco Pedal Guide” na zestawie wskaźników, który w czasie rzeczywistym informuje kierowcę o zużyciu akumulatora na podstawie danych o położeniu pedału przyspieszenia.
Design elektrycznej Kia Soul
Nowy Soul – niezależnie od tego czy jest napędzany silnikiem spalinowym czy elektrycznym – zmienił się na zewnątrz i wewnątrz, ale jest wierny oryginałowi.
Soul EV ma nowe przednie i tylne zderzaki, które zapewniają lepszą aerodynamikę. Pełna osłona – w miejscu tradycyjnego wlotu powietrza do chłodnicy w wypadku wersji napędzanej silnikiem spalinowym ¬– obejmuje pokrywę, za którą mieści się wygodnie umieszczone gniazdo ładowania. Reflektory elektrycznego Soula wykonane w technologii LED tworzą całość z górną częścią przodu auta, co optycznie poszerza samochód i zapewnia mu solidny wygląd. Soul EV otrzymał światła przeciwmgielne zarezerwowane dla tego modelu, podobnie jak pięcioramienne, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Nowoczesna technologia na potrzeby nowoczesnego samochodu
Soul EV jest wyposażony w długą listę zaawansowanych systemów, które zwiększają bezpieczeństwo oraz poprawiają wrażenia z jazdy i zapewniają komfort obsługi. W zależności od rynku, Soul EV będzie dostępny z pakietem zaawansowanych systemów asystujących oraz z długą listą wyposażenia seryjnego i opcjonalnego.
W kabinie uwagę zwracają przesuwana dźwignia typu „shift-by-wire” zmiany trybów pracy przekładni oraz kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala systemu multimedialnego zintegrowany z kamerą cofania i wskazówkami dotyczącymi parkowania. System multimedialny działa z aplikacjami Apple CarPlay i Android Auto i jest wyposażony w bezprzewodową łączność Bluetooth z rozpoznawaniem głosu. System audio obejmuje sześć głośników, wejście USB i sterowanie na kierownicy.
W zakresie bezpieczeństwa, w zależności od rynku, samochód może być wyposażony w maksymalnie siedem poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtynowe oraz kolanową po stronie kierowcy), a także w liczne systemy wspomagające prowadzenie samochodu – ABS, kontrolę trakcji, elektroniczną kontrolę stabilności, kontrolę wspomagania ruszania pod górę, monitorowanie przestrzeni przed autem z funkcją rozpoznawania pieszych i kontrolę ciśnienia powietrza w oponach.
Nowy Soul będzie również dostępny z wieloma aktywnymi systemami bezpieczeństwa, które wspomagają kierowcę. Należą do nich systemy – ostrzegania o potencjalnym zderzeniu (FCW), zapobiegania kolizjom (FCA), ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), asystent pasa ruchu (LKA), ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (DAW), aktywny tempomat z funkcją zatrzymania i ponownego ruszenia, ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek (BSW), ostrzegania przed kolizją podczas cofania i ostrzegania o odległości do przeszkody podczas cofania.
Specjalnie na potrzeby elektrycznego Soula zmodernizowano system „UVO” łączności z samochodem za pośrednictwem smartfona, który zapewnia kierowcy dostęp do informacji o stanie naładowania akumulatora, postępie procesu ładowania w czasie rzeczywistym i zdalnego planowania ładowania. Soul EV może powiadomić właściciela o próbie włamania do samochodu, automatycznie połączyć rozmowę ze służbami ratunkowymi i przekazać informację o pozycji samochodu za pomocą danych GPS. Dzięki transmisji „na żywo” pracownicy służb ratunkowych mogą komunikować się z pasażerami Soula. System „UVO” umożliwia zaplanowanie trasy na komputerze w domu i wygodne przesłanie jej do systemu nawigacyjnego Soula EV.
Nabywcy do wyboru mają dwa zestawy elementów ozdobnych* – Soul EV i Soul EV Designer Collection. Zestaw „Designer Collection” obejmuje dwukolorowe nadwozie (kolor Gravity Grey z platynowym złotym dachem, kolor Cherry Black z czerwonym dachem Inferno Red lub kolor Neptune Blue z czarnym dachem), a także elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne zintegrowane z kierunkowskazami oraz lakierowane na wysoki połysku w czarnym kolorze. Wewnątrz modele z zestawem „Designer Collection” są wyposażone w 10-głośnikowy system audio klasy premium marki Harman-Kardon z zewnętrznym wzmacniaczem, w bezprzewodową ładowarkę do telefonu i w automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne. Ponadto, do wyposażenia „Designer Collection” należą pokryta skórą kierownica, tapicerka siedzeń Sofino® i podgrzewane przednie fotele.
Produkcja w Korei, początek sprzedaży w Europie w 2019 roku
Nowy elektryczny Soul jest produkowany w fabryce Gwangju w Korei. Do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Europie samochód trafi w pierwszej połowie 2019 roku, a później zadebiutuje również na innych rynkach. Ceny zostaną ogłoszone bliżej terminu rozpoczęcia sprzedaży.
Uwaga:
* – wszystkie dane dotyczące wyposażenia Kia Soul odnoszą się do specyfikacji na rynek USA.
Źródło: Kia