- Hybrydowy zespół napędowy e:HEV w nowej Hondzie Civic zapewnia wyjątkową oszczędność i dynamikę.
- Wysoki współczynnik sztywności nadwozia wpływa korzystnie na stabilność i zwrotność.
- Układ kierowniczy i zawieszenie zostało skonfigurowane tak, aby połączyć dynamiczną charakterystykę z komfortem jazdy.
- Hybrydowy Civic jako ostatni z podstawowej gamy modeli Hondy, przeszedł pełną elektryfikację napędu.
- Zużycie paliwa wg WLTP już od 4,7 l/100km, emisja CO2 już od 108 g/km.
Nowa Honda Civic została zaprojektowana tak, aby napęd e:HEV, układ kierowniczy i zawieszenie zapewniały doskonałe osiągi i dynamiczną reakcję na komendy kierowcy. Zastosowane rozwiązania pozwalają kierującemu autem odbierać informacje zwrotne o pracy podzespołów. Taka charakterystyka zawsze stanowiła o atrakcyjności modelu. W rezultacie powstał samochód, który łączy doskonałe wrażenia z jazdy z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i ograniczoną emisją spalin.
Civic 11. generacji będzie dostępny na rynku jesienią 2022 roku. Model, jako ostatni z europejskiej gamy Hondy, został wyposażony w zelektryfikowany układ napędowy. Wcześniej w elektryfikacja objęła modele CR-V, HR-V, Jazz i Jazz Crosstar. Ponadto aktualnie w europejskiej gamie znajduje się w pełni elektryczna Honda e. Nowy Civic będzie wyposażony w najbardziej zaawansowaną wersję wielokrotnie nagradzanego, w pełni hybrydowego, układu napędowego e:HEV. Łączy on akumulator litowo-jonowy i dwa niewielkie, mocne silniki elektryczne, sprzężone z nowoopracowanym 2,0-litrowym silnikiem benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona. Układ osiąga jeden z najwyższych na rynku motoryzacyjnym wskaźnik sprawności energetycznej na poziomie 41%. Silnik jest zasilany bezpośrednim wtryskiem paliwa, który zoptymalizowany został pod kątem szybszego i bardziej wydajnego spalania oraz generowania wyższego momentu obrotowego. Oprócz układu bezpośredniego wtrysku, do zmniejszenia zużycia paliwa, przy jednoczesnym osiągnięciu odpowiedniej mocy, przyczynia się szereg rozwiązań technicznych, takich jak niskotemperaturowy aktywny katalizator i zmodyfikowana konstrukcja kanału dolotowego.
Dzięki tym udoskonaleniom łączny poziom emisji CO2 to zaledwie 108 g/km (WLTP), przy równie imponującym zużyciu paliwa wynoszącym 4,7 l/100 km. Wyjątkowa ekonomiczność, połączona z mocą maksymalną 135 kW (184 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 315 Nm, czynią z nowego Civica wyróżniającą się na rynku propozycję w segmencie C.
Osiągnięcie doskonałej oszczędności i efektywnego zarządzania energią było możliwe dzięki zastosowaniu nowych, innowacyjnych technologii. Przykładem może być najnowsza wersja pakietu akumulatorów wysokonapięciowych (IPU) Hondy, który jest bardziej płaski (różnica 23 mm) i o 1 kg lżejszy, niż poprzednie wersje. Dysponuje on przy tym większą liczbą ogniw (72) – największą spośród wszystkich inteligentnych zestawów akumulatorowych, stosowanych w modelach e:HEV marki Honda. Płaska jednostka IPU jest umieszczona pod tylnymi siedzeniami, co zwiększa przestrzeń wewnątrz pojazdu i jego walory użytkowe.
Nowa jednostka sterująca przepływem mocy (PCU), umieszczona pod maską silnika, pozwala na szybsze ładowanie i pobór energii z akumulatora. Wzrost gęstości energii w akumulatorze o 12% i mocy wyjściowej jednostki PCU ma wpływ na wyższą moc silników elektrycznych. Jest to możliwe także dzięki zastosowaniu nowych przewodów wysokiego napięcia z aluminiowym rdzeniem. Okablowanie aluminiowe przyczynia się ponadto do obniżenia o 40% masy, w porównaniu z konwencjonalnym okablowaniem miedzianym.
Zaawansowany układ napędowy płynnie przełącza się między napędem elektrycznym, hybrydowym i spalinowym bez udziału kierowcy. Kierowca może wybierać spośród czterech trybów jazdy – Eco, Normal, Sport i nowego trybu Individual, który umożliwia dostosowanie reakcji pojazdu w zakresie działania zespołu napędowego, układu kierowniczego oraz wyświetlaczy na desce rozdzielczej.
„Jest to najnowsza generacja naszego systemu e:HEV, jednego z najlepszych w branży, który sam w sobie jest ukoronowaniem ponad 20-letniego doświadczenia w projektowaniu, konstruowaniu i udoskonalaniu hybrydowych układów napędowych” – powiedział Tomoyuki Yamagami, kierownik projektu nowego Civica e:HEV. „Skrupulatna analiza zróżnicowanych modeli eksploatacji i środowisk użytkowników pozwoliła nam na przyjęcie w projekcie koncepcji „whole vehicle” – „pojazdu jako całości”, dzięki czemu powstał dający radość z jazdy, atrakcyjny i zniewalający hybrydowy samochód kierowcy.”
Za odczuwalną w kabinie elastycznością ustawień idzie również wyjątkowy poziom wykończenia. Szczególną uwagę zwrócono na wyeliminowanie niepożądanych hałasów i wibracji. W samym silniku spalinowym dla poprawy płynności pracy zastosowano dodatkowy wałek wyrównoważający i wał korbowy o podwyższonej sztywności. Niepożądane hałasy wyeliminowano poprzez zastosowanie grubszej izolacji kolektora dolotowego i pokrywy silnika. Kolejnym rozwiązaniem, poprawiającym komfort akustyczny, jest umiejętne zastosowanie systemu aktywnej kontroli hałasu (Active Noise Control – ANC). Jego działanie polega na tłumieniu odgłosów, które mogłyby przedostać się do kabiny. Z kolei system aktywnej kontroli dźwięku (Active Sound Control – ASC) wzmacnia sportowe brzmienie jednostki spalinowej.
Konstrukcja podwozia pozwala w pełni wykorzystać wysoką moc samochodu. Civic e:HEV został opracowany ze szczególnym uwzględnieniem reakcji układu kierowniczego i informacji zwrotnych o pracy poszczególnych systemów, które są odbierane przez osobę prowadzącą pojazd. Ma to na celu zwiększenie poczucia więzi kierowcy z samochodem. Poprawę stabilności podczas jazdy na prostej i na nierównych nawierzchniach osiągnięto dzięki wydłużeniu o 35 mm odległości pomiędzy osiami i poszerzeniu o 18 mm rozstawu tylnych kół – w porównaniu z poprzednią generacją modelu. Zwiększona sztywność nadwozia, zastosowanie przegubów kulowych o niskim współczynniku tarcia oraz zmodyfikowane amortyzatory przednie dodatkowo poprawiły stabilność na zakrętach i ogólną reakcję na ruchy kierownicy. Wpłynęło to korzystnie na właściwości dynamiczne auta podczas jazdy i daje kierowcy większe poczucie kontroli.
Aby zwiększyć przyjemność z jazdy i poprawić reakcje układu napędowego, nowe oprogramowanie jednostki sterującej – „winding control”, utrzymuje pracę silnika spalinowego podczas pokonywania zakrętów na krętych drogach. Zapewnia to stałą gotowość do natychmiastowego przyspieszenia i daje wrażenie rezerwy mocy pod pedałem gazu. Na autostradzie, podczas jazdy z dużą prędkością, dodatkowy moment obrotowy i napęd elektryczny zapewniają potężne przyspieszenie przy wyprzedzaniu. Jednocześnie hałas, spowodowany obrotami silnika jest na bardzo niskim poziomie, dzięki czemu jazda nową Hondą Civic e:HEV na długich dystansach może być relaksująca.
Źródło: Honda