Usportowiony samochód o typowej dla M charakterystyce plasuje się na szczycie gamy modelowej nowego BMW X1. Nowe BMW X1 M35i xDrive rozszerza koncepcję kompaktowego Sports Activity Vehicle (SAV) oferującego spontaniczną radość z jazdy, typową dla M dynamikę, zwinność i precyzję prowadzenia.
Usportowiony samochód o typowej dla M charakterystyce plasuje się na szczycie gamy modelowej nowego BMW X1. Nowe BMW X1 M35i xDrive rozszerza koncepcję kompaktowego Sports Activity Vehicle (SAV) oferującego spontaniczną radość z jazdy, typową dla M dynamikę, zwinność i precyzję prowadzenia. Jego czterocylindrowa jednostka napędowa pochodzi z nowej modułowej generacji silników BMW Group Efficient Dynamics i dzięki technologii M TwinPower Turbo osiąga maksymalną moc 221 kW (300 KM) w Europie i aż 233 kW (317 KM) w USA i na innych wybranych rynkach.
Nowe BMW X1 M35i xDrive przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. Specjalny układ jezdny M, który po raz pierwszy w usportowionym modelu obejmuje również opcjonalny pływający układ hamulcowy M, a także inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive zapewniają doskonałe właściwości jezdne. Bardziej drapieżny charakter nowego BMW X1 M35i xDrive jest wyraźnie zauważalny zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu. Nowy topowy model ma ekskluzywną stylistykę i wyposażenie w wersji pierwotnie zarezerwowanej dla samochodów BMW M GmbH o wysokich osiągach. Obejmuje ono dwie pary końcówek rur wydechowych, a także opcjonalne fotele sportowe M z podświetlanym logo M.
Nowe BMW X1 M35i xDrive jest również pionierem w dziedzinie technologii cyfrowych. Jest on jednym z pierwszych modeli wyposażonych w nowy system BMW iDrive z funkcją „QuickSelect” i BMW Operating System 9. Nowe BMW X1 M35i xDrive zadebiutuje na rynku w październiku 2023 r. w USA. W Europie pojawi się w sprzedaży od listopada 2023 roku. Najwyższy model będzie produkowany wraz ze wszystkimi innymi wariantami nowego BMW X1, w tym w pełni elektrycznym BMW iX1, w zakładach BMW Group w Ratyzbonie.
Nowy silnik czterocylindrowy w wyjątkowo mocnej wersji.
Najmocniejsza wersja czterocylindrowego silnika benzynowego z najnowszej generacji modułowej oferuje moc, która w nowym BMW X1 M35i xDrive zapewnia ekscytujące osiągi. W porównaniu z poprzednią generacją silnika wdrożono szereg innowacji, które obejmują tzw. proces spalania Millera, nowo zaprojektowane porty dolotowe i komory spalania, a także innowacje w zakresie sterowania wałka rozrządu, wtrysku, układu zapłonowego i odprowadzania spalin.
Charakterystyczne dla M cechy 2-litrowej jednostki napędowej to nowy, bardzo wytrzymały zespół korbowy, zoptymalizowane smarowanie tłoków, a także panewki łożysk głównych przejęte z najnowszej generacji sześciocylindrowego rzędowego silnika benzynowego. Dalszy rozwój technologii M TwinPower Turbo obejmuje zwiększenie wydajności układu turbodoładowania i intercoolera, a także podwójny wtrysk zapewniający dostosowanie mieszanki do obciążenia. Silnik ma również zmienną regulację faz rozrządu VANOS z ulepszonym smarowaniem siłownika oraz w pełni adaptacyjne sterowanie zaworami VALVETRONIC. Silnik osiąga swoją maksymalną moc w zakresie od 5750 do 6500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 400 Nm uzyskiwany jest w zakresie od 2000 do 4500 obr/min.
Dynamicznemu oddawaniu mocy nowego czterocylindrowego silnika towarzyszy emocjonujące brzmienie układu wydechowego M. Nowe BMW X1 M35i xDrive jest pierwszym usportowionym modelem BMW M GmbH z dwiema parami końcówek rur wydechowych. Podwójne końcówki rur wydechowych po prawej i lewej stronie tylnego zderzaka najmocniejszego kompaktowego SAV-a to cecha przejęta z samochodów BMW M o wysokich osiągach.
7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia Steptronic z funkcją M Sport Boost.
7-biegowa skrzynia Steptronic w nowym BMW X1 M35i xDrive charakteryzuje się bardzo wysoką dynamiką przełączania biegów. Łopatki przy kierownicy umożliwiają spontaniczną ingerencję w zmianę przełożeń.
Funkcja M Sport Boost umożliwia bardzo dynamiczne przyspieszenia. Gdy kierowca pociągnie lewą łopatkę przy kierownicy przez co najmniej jedną sekundę, wszystkie układy napędowe i jezdne przestawiają się na maksymalnie sportową charakterystykę.
Trakcja i zwinność na najwyższym poziomie: napęd na wszystkie koła BMW xDrive, mechaniczna blokada poprzeczna przedniej osi.
Inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive zapewnia rozdział momentu napędowego na przednie i tylne koła zawsze dostosowany do potrzeb. Jest stałe połączony z systemami regulacji układu jezdnego. Za pośrednictwem elektrohydraulicznego sprzęgła typu hang-on moment napędowy może być również w ciągu kilku milisekund przenoszony na tylne koła, co zapewnia zauważalny wzrost trakcji, stabilności jazdy i typowego sportowego charakteru BMW.
Napęd na wszystkie koła jest wspomagany przez mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego zintegrowaną z 7-biegową skrzynią Steptronic nowego BMW X1 M35i xDrive. Jest to blokada poprzeczna ograniczająca działanie mechanizmu różnicowego przedniej osi. Blokada w zakresie do 26% poprawia trakcję na nieutwardzonym terenie lub w niekorzystnych warunkach pogodowych, a także zwinność i dynamikę jazdy podczas sportowego pokonywania zakrętów.
Adaptacyjny układ jezdny M i sportowy układ kierownicy w standardzie.
W wyposażeniu standardowym nowego BMW X1 M35i xDrive znajduje się również adaptacyjny układ jezdny M. Obejmuje on amortyzatory sterowane mechanicznie zależnie od częstotliwości zapewniające zarówno zwinność, jak i komfort jazdy na długich dystansach. Skoki ciśnienia w amortyzatorach są łagodzone przez dodatkowe zawory działające po stronie odbicia. Łączy to komfortowe reakcje podczas kompensowania niewielkich nierówności nawierzchni ze sportową charakterystyką amortyzacji w dynamicznych sytuacjach drogowych.
Układ jezdny M tego usportowionego ma ponadto obniżone o 15 mm zawieszenie w porównaniu z innymi wariantami BMW X1. Sportowy układ kierowniczy, oferowany również w standardzie, obejmuje zależne od prędkości wspomaganie kierownicy Servotronic, a także bardzo bezpośrednią przekładnię zębatkową.
Zintegrowany układ hamulcowy, opcjonalnie pływający układ hamulcowy M.
Zintegrowany układ hamulcowy w BMW X1 M35i xDrive precyzyjnie dostosowuje siłę hamowania do poleceń kierowcy, zapewniając mu niezawodne wyczucie pedału hamulca. W jednym kompaktowym module łączy funkcje uruchamiania hamulca, wzmacniania siły hamowania i regulacji hamowania. Wymagane ciśnienie hamowania wytwarza siłownik elektryczny.
Nowe BMW X1 M35i xDrive jako pierwszy usportowiony model BMW M GmbH może być opcjonalnie wyposażone w pływający układ hamulcowy M. Obejmuje on czterotłoczkowe zaciski stałe i tarcze o średnicy 385 mm z przodu oraz jednotłoczkowe zaciski pływające wraz z hamulcem postojowym z tarczami o średnicy 330 mm z tyłu. Wentylowane tarcze hamulcowe składają się z pierścienia z żeliwa szarego i aluminiowego dzwonu. Pływający układ hamulcowy M oferuje wysoki komfort hamowania, precyzyjne dozowanie i niezmienną wydajność hamowania nawet przy intensywnym obciążeniu. Ponadto ma niższą masę, a tym samym znacznie mniejsze masy nieresorowane w porównaniu z konwencjonalnymi hamulcami. Zaciski hamulcowe lakierowane są tu w kolorze szarym i mają logo M.
Ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora zwiększające zwinność.
Oprócz DSC (dynamicznej kontroli stabilności) doskonałe prowadzenie i maksymalną zwinność zapewnia ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora. W tym systemie regulacja poślizgu kół zintegrowana jest ze sterownikiem silnika. Eliminuje to długie drogi sygnałów do sterownika układu DSC, dzięki czemu reakcje są nawet 10-krotnie szybsze niż w przypadku konwencjonalnych systemów i charakteryzują się wyjątkową precyzją. Tym samym ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora zapewnia optymalną trakcję również na śliskiej nawierzchni, doskonałą stabilność jazdy na wprost podczas dynamicznego przyspieszania oraz wysoką stabilność jazdy na zakrętach.
19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w wyposażeniu standardowym.
Wyposażenie nowego BMW X1 M35i xDrive uzupełniają 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Double Spoke. Standardowe obręcze kół ze stopów lekkich mają opony o szerokości większej o 20 mm niż w poprzednim modelu, co sprzyja dynamice jazdy tego najwyższego modelu. Opcjonalnie dostępne są 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w ekskluzywnej stylistyce Double Spoke oraz ogumienie mieszane.
Ekskluzywne elementy sygnalizujące typowe osiągi M.
Nowe BMW X1 M35i xDrive będzie wyjątkiem w gamie modelowej kompaktowego SAV-a nie tylko ze względu na swoje doskonałe osiągi, ale także dzięki unikalnej stylistyce. Bardziej intensywnie niż kiedykolwiek dotąd w usportowionym samochodzie BMW M GmbH cechy stylistyczne dla M odzwierciedlają wybitnie sportowy charakter nowego topowego modelu.
Również we wnętrzu nowe BMW X1 M35i xDrive oferuje już w wyposażeniu standardowym zdecydowanie sportową atmosferę, której indywidualny urok można dodatkowo wzmocnić ekskluzywnymi opcjami, takimi jak fotele sportowe M. Charakterystyczne wskazania M na zakrzywionym wyświetlaczu BMW sprzyjają skupieniu się na sportowych wrażeniach z jazdy. W pełni cyfrowy zespół ekranów obejmuje wyświetlacz informacyjny o przekątnej 10,25 cala i wyświetlacz kontrolny o przekątnej 10,7 cala. Ponadto prawie wszystkie elementy wyposażenia dodatkowego oferowane w BMW X1 są również dostępne w najmocniejszej wersji kompaktowego SAV-a, aby zapewniać jeszcze większą radość z jazdy, komfort i indywidualność.
Niezależna stylistyka z typowymi detalami M: atrapa chłodnicy M z poziomymi podwójnymi listwami grilla, lusterka zewnętrzne M, cztery końcówki rur wydechowych.
Charakterystyczne dla M elementy stylistyczne nowego BMW X1 M35i xDrive opierają się na wymaganiach technicznych sportowego samochodu: zapotrzebowania na powietrze chłodzące i równowagi aerodynamicznej. Pas przedni z bardzo dużymi wlotami powietrza zapewnia zawsze optymalną kontrolę temperatury silnika, skrzyni biegów i hamulców nawet przy intensywnym obciążeniu. Wydatne progi, specjalny spojler dachowy i pas tylny z dyfuzorem wyraźnie podkreślają usportowiony charakter nowego topowego modelu.
Na atrapie chłodnicy BMW M nowego BMW X1 M35i xDrive umieszczone jest logo M. Atrapa ma ponadto poziome podwójne listwy grilla – szczegół, który wcześniej był stosowany tylko w modelach BMW M GmbH o wysokich osiągach. Czarne lusterka zewnętrzne M z podwójnymi nóżkami wskazują na wyjątkowy status topowego modelu w widoku bocznym. Kolejną charakterystyczną cechą są cztery końcówki rur wydechowych, każda o średnicy 80 mm, w charakterystycznym dla tego modelu pasie tylnym. Podobnie jak w samochodach o wysokich osiągach podwójne końcówki rur wydechowych umieszczone po prawej i lewej stronie również jednoznacznie wskazują na najwyższy model silnika w serii BMW X1 M35i xDrive.
Wnętrze M, opcjonalnie z fotelami sportowymi M.
Kokpit M zapewnia intensywne wrażenia we wnętrzu. Oprócz deski rozdzielczej obitej Alcantarą, listew ozdobnych z ciemnego aluminium Hexacube, antracytowej podsufitki, listew progowych M, pedałów M i grafiki M wyświetlanej na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i opcjonalnie również na wyświetlaczu BMW Head-Up obejmuje także kierownicę skórzaną M z łopatkami zmiany biegów.
Standardowe wyposażenie nowego BMW X1 M35i xDrive zawiera ponadto fotele sportowe z tapicerką z Sensateku i Alcantary w kolorze czarnym z kontrastującym niebieskim stebnowaniem. Fotele są opcjonalnie dostępne z tapicerką skórzaną Vernasca ze specjalnym diamentowym pikowaniem. Opcjonalnie można zamówić fotele sportowe M. Oferują one szeroki zakres elektrycznych opcji regulacji, w tym pamięć ustawień fotela kierowcy, zintegrowane zagłówki i podświetlane logo M w górnej części oparć.
Zdecydowanie sportowa atmosfera wnętrza idzie w parze z nieograniczoną funkcjonalnością. Oparcie tylnej kanapy nowego BMW X1 M35i xDrive dzielone jest w proporcjach 40:20:40, ma regulację nachylenia i funkcję składania. Opcjonalna regulacja wzdłużna tylnych siedzeń zapewnia jeszcze większą wszechstronność. Pojemność bagażnika można zwiększyć z 540 do 1600 l.
Wysokiej jakości opcje indywidualizacji.
W BMW X1 M35i xDrive oferowany jest opcjonalnie pakiet sportowy M Pro. Uzupełnia on wyrazisty wygląd zewnętrzny pojazdu o błyszczące elementy M Shadow Line o rozszerzonym zakresie i światła M Shadow Line. Kolejne elementy wyposażenia dodatkowego to sportowy układ hamulcowy M z czerwonymi zaciskami, fotele sportowe M i pasy bezpieczeństwa M.
Nowe BMW X1 M35i xDrive jest standardowo wyposażone w 2-strefową klimatyzację automatyczną, BMW Live Cockpit Plus z systemem nawigacji BMW Maps, relingi dachowe M w błyszczącym kolorze czarnym, automatyczną obsługę klapy tylnej, czujnik deszczu z automatyczną aktywacją świateł mijania oraz cztery gniazda USB-C i dwa gniazda 12 V. Aby jeszcze bardziej podkreślić charakter premium, wyposażenie dodatkowe obejmuje pakiet lusterka wewnętrznego i lusterek zewnętrznych, oświetlenie ambientowe, szklany dach panoramiczny i system audio Harman Kardon.
Usportowiony model oferuje ponadto szeroką gamę nowoczesnych systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Już wyposażenie standardowe obejmuje ostrzeganie przed kolizją czołową, regulator prędkości z funkcją hamowania oraz asystenta parkowania z kamerą cofania i asystentem cofania. Opcjonalnie dostępne są m.in: asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, aktywne prowadzenie do celu, ostrzeganie przy wysiadaniu, Surround View, zdalny widok 3D, rejestrator jazdy BMW i zdalny rejestrator kradzieży. Zdalna aktualizacja oprogramowania umożliwia ulepszanie i rozszerzanie zakresu istniejących funkcji, a także dodawaniu nowych (dostępność zależy od sprzętu zainstalowanego w pojeździe i warunków na danym rynku).
Udoskonalony system BMW iDrive z funkcją „QuickSelect” i BMW Operating System 9.
Nowe BMW X1 M35i xDrive jest jednym z pierwszych modeli marki wyposażonych w zmodernizowaną wersję systemu wskazań i obsługi BMW iDrive z funkcją „QuickSelect” i BMW Operating System 9. Najnowsza generacja systemu BMW iDrive oferuje nowy ekran startowy i funkcję szybkiego dostępu „QuickSelect” umożliwiające jeszcze bardziej intuicyjną i wygodną obsługę licznych funkcji i usług cyfrowych. Oferuje ona ulepszoną strukturę menu wzorowaną na urządzeniach elektroniki użytkowej. Prezentując odpowiednie informacje we właściwym miejscu, nowy system BMW iDrive sprzyja skoncentrowanej i bezpiecznej jeździe.
Podstawą udoskonalonego systemu BMW iDrive z funkcją „QuickSelect” w nowym BMW X1 M35i xDrive jest BMW Operating System 9. Zapewnia on szerszą ofertę treści cyfrowych w zakresie inforozrywki, krótsze cykle aktualizacji funkcji oraz zoptymalizowany dostęp do wielu usług internetowych. BMW iDrive z funkcją „QuickSelect” oferowany jest w połączeniu z zakrzywionym wyświetlaczem BMW oraz inteligentnym asystentem osobistym BMW. Jest więc konsekwentnie zaprojektowany do obsługi dotykowej i za pomocą naturalnej mowy.
BMW iDrive z funkcją „QuickSelect”: funkcje są wyświetlane na jednym poziomie i można je obsługiwać przez szybki dostęp.
Na ekranie startowym BMW Operating System 9 widoczna jest stale mapa systemu nawigacyjnego lub inne indywidualnie konfigurowane wskazania. Na tym samym poziomie po stronie kierowcy wyświetlacza kontrolnego znajdują się pionowo ułożone symbole funkcji. Przełączać się między nimi można po przez przesuwanie palcem w poziomie. Wybraną funkcję można obsługiwać bezpośrednio przez „QuickSelect” bez potrzeby wchodzenia do podmenu. Aby powrócić do ekranu głównego, wystarczy po dokonaniu ustawień ponownie dotknąć symbolu Home w dolnej części ekranu. Oprócz ikony ekranu głównego na wyświetlaczu można teraz znaleźć również ikony bezpośredniego dostępu do menu klimatyzacji, aplikacji, a także do Apple CarPlay® i Android Auto™, jeśli są aktywowane.
Nowa, płaska struktura menu znacznie ułatwia wybieranie funkcji czy ustawień. Podobnie jak sprzęt w postaci zakrzywionego wyświetlacza BMW również treści cyfrowe nastawione są na znaną i typową dla marki orientację na kierowcę. Aby zapewnić intuicyjną obsługę w czasie jazdy, interfejs graficzny i struktura menu mają opracowany przez dział projektowania BMW Group jednolity i charakterystyczny wygląd.
Indywidualnie rozszerzany zakres usług cyfrowych.
Jednym ze standardowych elementów ulepszonego systemu BMW iDrive w nowym BMW X1 M35i xDrive jest najnowsza generacja opartego na chmurze systemu nawigacyjnego BMW Maps. W połączeniu z BMW Operating System 9 dostępne są również usługi i aplikacje wprowadzone już w nowym BMW X1. Dzięki temu w nowym BMW X1 M35i xDrive można korzystać z inteligentnego asystenta osobistego BMW i innych asystentów głosowych, Sklepu BMW ConnectedDrive, zdalnych aktualizacji oprogramowania BMW, integracji smartfonów za pośrednictwem Apple CarPlay® i Android Auto™ oraz trybów My Mode. W połączeniu z opcjonalną funkcją Personal e-SIM antena pojazdu przystosowana jest do standardu telefonii komórkowej 5G.
BMW Operating System 9 stwarza też warunki dla wysoce konfigurowalnego wyboru dodatkowych usług cyfrowych. Nowa oferta BMW Digital Premium daje klientom dostęp do rozszerzonego Sklepu BMW ConnectedDrive. Umożliwia to korzystanie w ramach subskrypcji ze wszystkich aplikacji dostępnych w danym kraju, na przykład w zakresie streamingu muzyki, wiadomości lub gier. BMW Digital Premium obejmuje również ulepszone funkcje nawigacji w BMW Maps, rozszerzone funkcje inteligentnego asystenta osobistego BMW i dodatkowe tryby My Mode. Opcjonalna oferta obejmuje również wykorzystanie danych do wszystkich usług cyfrowych i aplikacji zawartych w Sklepie BMW ConnectedDrive, w tym streaming muzyki. BMW Digital Premium można wykupić za pośrednictwem Sklepu BMW ConnectedDrive w samochodzie, w aplikacji My BMW lub w Internecie. Opcjonalna miesięczna lub roczna taryfa zapewnia maksymalną elastyczność w indywidualnym doborze usług cyfrowych.
Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.
Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltp.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
Źródło: BMW