Nowy Mercedes-Benz GLC wchodzi do sprzedaży w Polsce, a jego ceny rozpoczynają się od 240 100 zł za benzynową, zelektryfikowaną odmianę z napędem na wszystkie koła GLC 200 4MATIC (204 + 23 KM). Opracowana zupełnie od podstaw seria modelowa imponuje nowoczesnym designem, zaawansowaną techniką, sportowymi osiągami, efektywnością, a także komfortem oraz zwrotnością. Wszystkie wersje otrzymują zelektryfikowany układ napędowy. GLC w każdym terenie czuje się jak w domu – niezależnie od tego, czy chodzi o utwardzoną drogę, czy o bezdroża. Skrętna tylna oś sprawia, że jest jeszcze zwrotniejszy i bardziej dynamiczny. Ze wszystkimi swoimi rozwiązaniami oraz elementami wyposażenia nowy GLC broni czołowej pozycji w gamie osobowych Mercedesów. Od ponad dwóch lat jest bowiem najlepiej sprzedającym się modelem z gwiazdą.
Design: inteligencja i emocje
Nowy GLC jest natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny SUV-ów Mercedes-Benz. Standardowa specyfikacja występuje w linii zewnętrznej AVANTGARDE, z pakietem chromowanych dodatków. Proporcje z klasycznymi dla SUV-ów elementami, takimi jak umieszczone z przodu i z tyłu osłony podwozia z chromowanym wykończeniem, relingi dachowe z polerowanego aluminium oraz opcjonalne stopnie progowe (2653 zł), uzupełniają charakterystycznie uformowane boczne krawędzie. Rezultatem jest równowaga pomiędzy elegancją, sportowym usposobieniem i możliwościami w terenie. Od strony wizualnej szczególną uwagę zwracają nowe reflektory, które bezpośrednio łączą się z osłoną chłodnicy, akcentując optyczną szerokość samochodu. W przypadku opcjonalnych reflektorów DIGITAL LIGHT oprócz znanej sygnatury świetlnej zostają one wzbogacone o światła do jazdy dziennej w kształcie elips. Kolejnym atrakcyjnym elementem jest osłona chłodnicy ze zintegrowaną gwiazdą Mercedesa, ciemnoszarą listwą oraz nakładką i ramką z chromowanym wykończeniem.
Wystrój wnętrza, standardowo również w linii AVANTGARDE, kładzie nacisk na wysoką jakość i nowoczesność GLC: na przykład deska rozdzielcza z licznymi ozdobnymi powierzchniami została poziomo rozdzielona na dwie sekcje, a centralny wyświetlacz sprawia wrażenie, jakby się nad nią unosił. Szlachetne wykończenie podkreślają awangardowy design foteli i nowoczesne wzornictwo paneli drzwi.
GLC wyznacza standardy także w dziedzinie aerodynamiki i aeroakustyki: jego minimalny współczynnik oporu powietrza Cd w najlepszej konfiguracji aerodynamicznej wynosi 0,29, a więc znacząco mniej niż w przypadku poprzednika (Cd = 0,31). Pod względem akustycznym GLC jest przyjemnie cichym samochodem o bardzo niskim poziomie hałasów toczenia oraz wiatru. Zastosowane środki wygłuszające pozwoliły stworzyć w kabinie przytulną, domową atmosferę, która jest znakiem rozpoznawczym Mercedes-Benz.
Układy napędowe: 100% hybryd
GLC, konsekwentnie projektowany z myślą o napędzie hybrydowym, wyznacza nowe standardy efektywności. Gama jednostek napędowych obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne połączone z motorem elektrycznym. Jednostki z układem miękkiej hybrydy (ang. mild hybrid) wykorzystują zintegrowany rozrusznikoalternator drugiej generacji (ISG), podczas gdy hybrydy plug-in (wprowadzenie na rynek planowane około grudnia 2022 r.) o mocy systemowej do 280 kW (381 KM) i systemowym momencie obrotowym do 750 Nm korzystają z synchronicznego silnika elektrycznego z magnesami trwałymi o mocy 100 kW (136 KM). Wszystkie hybrydy plug-in oferują zasięg w trybie 100% elektrycznym przekraczający 100 km (WLTP). Dzięki temu codzienne podróże można pokonywać nimi głównie bez udziału jednostki spalinowej. Udoskonalony program napędu hybrydowego aktywuje tryb jazdy elektrycznej na najbardziej odpowiednich odcinkach trasy, np. w obszarze zabudowanym. A dzięki nowemu programowi terenowemu GLC może na życzenie przemieszczać się w trybie całkowicie elektrycznym nawet w wymagającym terenie.
Hybrydy plug-in standardowo otrzymują ładowarkę AC o mocy 11 kW, służącą do ładowania akumulatora z domowej sieci lub za pomocą wallboxa (ładowanie trójfazowe). Ponadto na życzenie dostępna jest ładowarka DC o mocy 60 kW. Uzupełnianie energii w publicznych punktach uprzyjemnia usługa Mercedes me Charge z rozbudowaną siecią ładowania, która w samej Europie liczy około 300 000 punktów. W chwili premiery nowego GLC usługa oferuje trzy taryfy dostosowane do indywidualnych wymagań. Dzięki temu ładowanie z Mercedes me Charge jest jeszcze łatwiejsze i bardziej przejrzyste. Kierowcy hybryd plug-in Mercedes-Benz otrzymają specjalną, obniżoną stawkę publicznego ładowania, ze stałą opłatą za 1 kWh energii elektrycznej przez pierwszy rok od momentu rejestracji. Ponadto nabywcy nowych samochodów przez pierwszy rok nie ponoszą stałej miesięcznej opłaty w taryfie M. To oferta korzystna na przykład dla osób dojeżdżających do pracy w mieście.
Mercedes me Charge zapewnia klientom dostęp do szerokiej gamy publicznych stacji ładowania zlokalizowanych w miastach i w miejscach takich jak centra handlowe, hotele czy stacje paliw. Aplikacja Mercedes me z wyprzedzeniem wskazuje dokładną pozycję i aktualną dostępność punktu oraz cenę prądu. Więcej informacji na temat Mercedes me Charge można znaleźć pod adresem: https://www.media.daimler.pl/mercedes-me-charge-mercedes-benz-napedza-elektryczna-mobilnosc-dzieki-uproszczonym-stawkom-ladowania/.
Zawieszenie: zwrotność i bezpieczeństwo
Do kluczowych komponentów dynamicznie skonfigurowanego zawieszenia GLC należą nowa czterowahaczowa przednia oś oraz wielowahaczowa oś tylna. Już standardowe podwozie (amortyzatory z selektywnym tłumieniem drgań) łączy duży prześwit, wysoki komfort w zakresie tłumienia i akustyki, zwrotność oraz przyjemność z jazdy. Jako opcja oferowane jest zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC (15 751 zł z pakiecie ze skrętną tylną osią). Dostępne na życzenie skrętne tylne koła w połączeniu z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego przedniej osi zapewniają GLC wyjątkową zwrotność. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5 stopnia. Zmniejsza to średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 metra.
Nowy GLC oferuje jeszcze lepsze właściwości jezdne w każdym terenie, nawet w niesprzyjających warunkach. Na odcinkach oddalonych od utwardzonych dróg, kierowca doceni uproszczoną obsługę funkcji off-roadowych za pomocą ekranu, lepszy ogląd sytuacji dzięki widokowi nawierzchni pod samochodem, a także maksymalną przyczepność i stabilność jazdy – w czym zasługa udoskonalonych układów elektronicznych.
Nowy GLC jest również wszechstronnie przygotowany do holowania przyczepy. Asystent manewrowania z przyczepą (1976 zł dopłaty), nowe menu przyczepy oraz specjalne planowanie trasy sprawiają, że holowanie jest tak bezpieczne i przyjemne, jak to tylko możliwe. Ponadto napęd na wszystkie koła 4MATIC zapewnia doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni.
Wyposażenie z zakresu komfortu: udoskonalenia na wielu polach
Wnętrze GLC jest jeszcze bardziej cyfrowe i inteligentne – to zasługa najnowszej generacji systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX z dwoma dużymi, standardowymi wyświetlaczami i pełnoekranową nawigacją. Asystent głosowy „Hej Mercedes” oferuje jeszcze większe możliwości dialogu i uczenia się. Dzięki funkcji MBUX Smart Home klienci mogą połączyć swój samochód z systemem inteligentnego domu. MBUX integruje też wszystkich głównych dostawców strumieniowania muzyki, w tym osobiste preferencje i ustawienia użytkownika.
Kolejną nowością w MBUX jest przewodnik turystyczny Tourguide. Wzbogaca on asystenta głosowego o ciekawy, angażujący dodatek do poprzednich informacji o podróży. W odpowiedzi na polecenie głosowe „Hej Mercedes, uruchom Tourguide” system informacyjno-rozrywkowy MBUX odczyta obszerne informacje o interesujących miejscach na trasie. Nowy przewodnik początkowo może być używany wyłącznie w Niemczech, ale później zostanie rozszerzony o inne kraje. Opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester® (5702 zł) dostarcza wyjątkowych wrażeń akustycznych dzięki 15 wysokiej jakości głośnikom o łącznej mocy 710 watów.
Opcjonalne reflektory DIGITAL LIGHT (opcja za 7621 zł) zapewniają doskonałe oświetlenie, które stale dostosowuje się do innych użytkowników drogi i otoczenia. W połączeniu z funkcją projekcji system może dodatkowo wyświetlać na nawierzchni pomocnicze oznaczenia i symbole ostrzegawcze. Kolejną nowością w GLC jest opcjonalny pakiet asystenta jazdy Plus (13 719 zł), który obejmuje Aktywnego asystenta odległości DISTRONIC oraz PRE SAFE® i PRE SAFE® Impulse Side.
Komponenty i systemy nowego GLC zostały w wielu szczegółach udoskonalone. Dotyczy to na przykład układu oczyszczania powietrza ENERGIZING AIR CONTROL (847 zł dopłaty), rozpylacza zapachów AIR BALANCE (12 222 zł w pakiecie ENERGIZING PLUS) oraz nowego, odsuwanego panoramicznego dachu (opcja za 8017 zł), który ma smuklejsze poprzeczki i wpuszcza do kabiny więcej światła. A opcjonalne wielokonturowe siedzenie oferuje teraz rozszerzone funkcje masażu.
Znacząco rozbudowane wyposażenie standardowe
Standardowe wyposażenie nowego GLC zostało znacząco rozbudowane. Bazowa specyfikacja (linia AVANTGARDE) obejmuje na przykład duże wyświetlacze, nawigację MBUX Premium, integrację ze smartfonem, bezprzewodowe ładowanie oraz podgrzewane przednie fotele, a także 18-calowe obręcze, pakiet lusterek, centralną poduszkę powietrzną, kamerę cofania, Asystenta świateł drogowych i pakiet ochrony przed kradzieżą URBAN GUARD.
Ponadto zdecydowanie uproszczono logikę konfiguracji, tak aby ograniczyć czasochłonny wybór wielu indywidualnych opcji. Elementy funkcjonalne, które są często zamawiane wspólnie, zostały połączone w pakiety wyposażenia na podstawie rzeczywistych zachowań nabywców. W przypadku opcji designu, takich jak odcień lakieru, tapicerka, elementy wykończenia czy obręcze, klienci mogą konfigurować swoje samochody z taką samą swobodą jak dotychczas. Lista dostępnych pakietów obejmuje m.in. pakiet AVANTGARDE Advanced Plus (8948 zł), obejmujący elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, Asystentów martwego pola i znaków drogowych, nastrojowe oświetlenie oraz listwy progowe z podświetlanym logo marki. Nowy GLC jest też oferowany z szeregiem atrakcyjnie skomponowanych pakietów AMG, łączących elementy wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa z opcjami sportowej stylizacji AMG.
Przegląd dostępnych do zamawiania wersji GLC:
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1999 | 1999 | 1993 |
Moc maksymalna | kW/KM | 150/204 | 190/258 | 145/197 |
przy | obr./min | 5800-6100 | 5800 | 3600 |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Maksymalny moment obr. | Nm | 320 | 400 | 440 |
przy | obr./min | 1800-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Dodatkowy moment (boost) | Nm | 200 | 200 | 200 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 7,3-8,2 | 7,3-8,2 | 5,2-5,9 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 167-186 | 167-186 | 136-155 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 7,8 | 6,2 | 8,0 |
Prędkość maksymalna | km/h | 221 | 240 | 219 |
Cena od | zł | 240 100 | 289 700 | 249 900 |
Źródło: Mercedes