PARYŻ, Francja – Nowy Nissan Qashqai będzie dostępny z unikatową gamą jednostek napędowych, które gwarantują dynamikę, wysoką kulturę pracy oraz niskie zużycie paliwa.
Nowy Qashqai przyczyni się do realizacji wyznaczonego przez koncern Nissan celu, który zakłada, że do roku fiskalnego 2023 samochody zelektryfikowane będą stanowiły 50% sprzedaży na rynkach europejskich. Qashqai będzie dostępny nie tylko z silnikiem benzynowym 1,3 DiG-T z technologią mild hybrid, ale także z debiutującym na europejskim rynku nowym układem napędowym e-POWER – nowatorskim i wielokrotnie nagradzanym systemem Nissana, w którym wykorzystano technologie znane z pionierskiego elektrycznego Nissana LEAF.
Układ e-POWER w nowym Nissanie Qashqai został zaprojektowany specjalnie z myślą o tym modelu, aby spełnić wysokie oczekiwania europejskich kierowców. Qashqai z napędem e‑POWER zapewnia nie tylko niskie zużycie paliwa i poziom emisji CO2, ale wyróżnia się także dynamicznym i liniowym przyspieszeniem.
Gama układów napędowych oferowanych w nowym Nissanie Qashqai obejmuje warianty 2WD i 4WD, 6-biegową manualną skrzynię biegów i nową przekładnię Xtronic CVT oraz zapewniający wrażenia jazdy z napędem w pełni elektrycznym system e-POWER, by spełnić wszystkie oczekiwania klientów i zapewniać radość z jazdy w każdej konfiguracji napędu.
„Klienci oczekują bardziej wydajnych silników, co jest w pełni zrozumiałe, i chcą także doświadczać przyjemności z jazdy. Wiemy, że najbardziej zadowoleni z doświadczeń podczas jazdy są użytkownicy samochodów elektrycznych. Doceniają błyskawiczną dostępność momentu obrotowego i natychmiastowe przyspieszenie typowe dla pojazdów z napędem w pełni elektrycznym. Nowy, zelektryfikowany Qashqai będzie wyposażony w układ e-POWER, którego elementem jest silnik elektryczny. Dzięki temu klienci mogą doświadczać radości z jazdy samochodem napędzanym silnikiem elektrycznym, nie martwiąc się o zasięg ani dostęp do infrastruktury ładowania” – powiedział Marco Fioravanti, wiceprezes ds. planowania produktów w Nissan Automotive Europe.
SILNIK BENZYNOWY 140 KM/160 KM 12V ALiS TYPU MILD HYBRID
System mild hybrid 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System), oferowany w nowym Nissanie Qashqai, to bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która zapewnia dodatkowy moment obrotowy, dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcję Coasting Stop (jazdy wybiegiem do zatrzymania w wersjach z CVT), z poprawą zarówno w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4 g/km).
Zastosowanie systemu zarządzającego energią w układzie napędowym typu mild hybrid przyczyniło się do znacznego obniżenia poziomu emisji CO2, a 1,3-litrowy silnik dostarcza więcej mocy i momentu obrotowego niż ma to miejsce u kluczowych konkurentów, co sprawia, że wariant ten stanowi atrakcyjną ofertę. Układ napędowy ALiS typu mild hybrid zwiększa łączną masę pojazdu o zaledwie 22 kilogramy.
Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prędkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią CVT) lub Torque Assist.
Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, zmniejszeniu prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.
Podczas przyspieszania (od 20 do 110 km/h), energia przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym może być wykorzystywana aż przez 20 sekund do wytworzenia dodatkowego momentu obrotowego (+6 Nm). Dzięki temu zmniejsza się zapotrzebowanie na moment obrotowy generowany przez silnik spalinowy, a poprawie ulegają parametry spalania.
Układ został sparowany z dopracowanym i cenionym na rynku benzynowym silnikiem 1.3 DiG‑T, który zadebiutował w modelu Qashqai w 2018 roku. Montowana w nowym modelu jednostka została udoskonalona i spełnia obecnie wymogi normy Euro6-d Full. Aż 50 znajdujących się w jej wnętrzu elementów zostało zaprojektowanych od nowa.
Turbosprężarka reaguje szybciej dzięki nowemu, elektrycznie sterowanemu zaworowi upustowemu, nowe końcówki usprawniły działanie centralnie umieszczonych wtryskiwaczy, zmniejszone tarcie wielu podzespołów gwarantuje niższy poziom emisji CO2, a filtr cząstek stałych jest wyposażony w nowy nośnik oraz podpodłogowy katalizator.
1,3-litrowa jednostka ALiS 12V będzie dostępna w dwóch wersjach – o mocy 140 KM i 160 KM – i będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub nową przekładnią Xtronic CVT (tylko jednostki o mocy 160 KM). Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min w wersjach 160 KM z manualną i z bezstopniową skrzynią CVT.
Manualna przekładnia została zaprojektowana tak, aby zapewnić kierowcy wrażenie szybkiej, bezpośredniej i bardziej sportowej zmiany przełożeń. Z kolei skrzynia Xtronic CVT nowej generacji gwarantuje jeszcze lepsze parametry zużycia paliwa oraz przyspieszenia dzięki wprowadzonym w jej konstrukcji zmianom, które obejmują układ dwóch pomp oleju, którego elementem jest nowa, elektryczna pompa. CVT w nowym Nissanie Qashqai zapewnia to, co najlepsze w dwóch koncepcjach, oferując płynną jazdę po mieście i podczas łagodnego przyspieszania, w połączeniu z odczuciem bezpośredniego przekazywania napędu jak w przypadku automatycznej skrzyni DCT pracującej w trybie D podczas intensywnego przyspieszania.
Napęd 2WD jest dostępny w wersjach o mocy 140 KM i 160 KM, a 4WD jest oferowany wyłącznie z jednostkami o mocy 160 KM sparowanymi z przekładnią CVT. Zarówno nowy system sterujący napędem 4WD, jak i wybór trybów jazdy są bardziej „inteligentne” i intuicyjne. W przypadku poślizgu jednego z kół, czas aktywacji układu 4WD został zredukowany pięciokrotnie, do około 0,2 sekundy. Jeśli chodzi o tryby jazdy, do wyboru jest pięć możliwości: Standard, ECO, Sport, Śnieg i Off-Road.
e-POWER
Nowy Qashqai jest pierwszym modelem dostępnym w Europie, który będzie wyposażony w innowacyjny układ napędowy e‑POWER. System ten, wykorzystywany wyłącznie przez koncern Nissan i odgrywający kluczową rolę w realizacji strategii Nissan Intelligent Mobility, odzwierciedla wyjątkowe podejście firmy do elektryfikacji swojej gamy, którego celem jest zapewnienie ekscytujących wrażeń z jazdy.
W skład montowanego w nowym modelu Qashqai układu e-POWER wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy o mocy 157 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających w pełni elektryczne modele Nissana. Jest to unikatowe rozwiązanie, które gwarantuje bardzo przyjemne, płynne, liniowe przyspieszenie, typowe dla samochodów elektrycznych, bez potrzeby doładowywania akumulatora.
Aby spełnić oczekiwania europejskich konsumentów i wymogi związane z codziennym użytkowaniem samochodu, napęd e-POWER, w który wyposażony jest nowy Qashqai, został gruntownie zmodyfikowany z porównaniu z wersją stosowaną dotychczas na rynku japońskim. Nissan Note, będący od kilku lat bestsellerem w Japonii, jest wyposażony w 1,2-litrowy silnik benzynowy, który ładuje akumulator trakcyjny, a maksymalna moc takiego pojazdu to 108 KM. Na rynku europejskim jednostka ta została zastąpiona benzynowym silnikiem o pojemności 1,5 litra, a moc napędu e-POWER została zwiększona do 190 KM.
Wyjątkowym elementem systemu e-POWER jest to, że silnik benzynowy jest wykorzystywany wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, a koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje z optymalną prędkością obrotową, co przekłada się na bardzo dużą oszczędność paliwa i niższy poziom emisji CO2 w porównaniu z jednostkami spalinowymi wykorzystywanymi w sposób konwencjonalny.
„Układ e-POWER to najlepsza technologia przejściowa pomiędzy napędem spalinowym i elektrycznym, która zapewnia użytkownikom prawdziwe emocje typowe dla jazdy samochodem elektrycznym oraz imponującą wydajność w przystępnej cenie. Cieszymy się, że już niedługo nasi klienci doświadczą emocji, jakie zapewnią im wzorcowe osiągi nowego zelektryfikowanego Nissana Qashqai, które są doskonałą ilustracją technologii spod znaku Nissan Intelligent Mobility” – powiedział David Moss, wiceprezes Nissana ds. badań i rozwoju w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii (AMIEO).
Montowany w nowym modelu Qashqai układ e-POWER wyróżnia się niezwykłą oszczędnością w zużyciu paliwa przy niskich, średnich i wysokich prędkościach. Wyposażony w niego pojazd idealnie nadaje się do jazdy po mieście, a jego zużycie paliwa w trybie mieszanym jest szacowane na poziomie 5,3 l/100 km*. Bezkonkurencyjnie niższy jest też poziom emisji CO2.
W samochodzie napędzanym silnikiem elektrycznym podczas ruszania kierowca nie odczuwa opóźnienia, charakterystycznego dla silników spalinowych i konwencjonalnych hybryd. Natychmiastowa reakcja jak w samochodach w 100% elektrycznych zapewnia ekscytujące odczucia wysokiego momentu obrotowego i gwarantuje optymalne przyspieszenie przy różnych prędkościach, co nie tylko ułatwia wyprzedzanie i włączanie się do ruchu na autostradzie, ale daje także kierowcy poczucie większej pewności za kierownicą.
W wersjach z układem e-POWER kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: standardowy, Sport i Eco. W trybie standardowym samochód zapewnia doskonałe przyspieszenie, a odzyskiwanie energii jest dostrojone do symulacji hamowania silnikiem pojazdu z tradycyjnym napędem benzynowym. W trybie Sport samochód lepiej reaguje przy przyspieszaniu, a okresy wyłączania silnika spalinowego zostały skrócone, szczególnie w scenariuszach jazdy sportowej. W trybie Eco samochód przechodzi w tryb oszczędzania paliwa optymalizując sterowanie akumulatorem i umożliwiając kierowcy wybór jazdy wybiegiem, co poprawia ekonomię jazdy autostradowej. We wszystkich trybach jazdy można wybrać dodatkową opcję B, która zwiększa odzyskiwanie energii przy wytracaniu prędkości, spowalniając samochód bardziej efektywnie, bez użycia pedału hamulca.
Nowy Qashqai z układem e-POWER ma nie tylko lepsze przyspieszenie niż konkurencyjne hybrydy, ale jego silnik wyróżnia się przy tym także niższą prędkością obrotową. System działa niemal bezgłośnie, podobnie jak napęd samochodu w pełni elektrycznego. Został zaprojektowany z myślą o jak najwydajniejszym wyciszeniu oraz zapewnieniu przyjemnych odczuć podczas przyspieszania, głównie dzięki skupieniu się na optymalnej relacji między prędkością obrotową silnika i prędkością jazdy.
Podobnie jak w modelu LEAF, montowany w nowym modelu Qashqai układ e-POWER jest wyposażony w tryb e-Pedal, dzięki czemu kierowca może prowadzić pojazd w inny niż dotychczas sposób, korzystając tylko z jednego pedału. Ma możliwość ruszania, przyspieszania i zwalniania tylko przez operowanie pedałem przyspieszenia, co idealnie się sprawdza w 90% sytuacji na drodze.
Podczas jazdy po mieście, kiedy na zmianę przyspieszamy i hamujemy, dzięki trybowi e-Pedal nie musimy co chwilę wciskać kolejnych pedałów, ponieważ po zwolnieniu pedału przyspieszenia samochód wytraca prędkość z siłą aż do 0,2 g. Dzięki temu kierowanie samochodem staje się prostsze i bardziej relaksujące. Aby zoptymalizować działanie systemu e-Pedal przy manewrach parkowania, dodano funkcję „pełzania”, więc do całkowitego zatrzymania pojazdu trzeba użyć pedału hamulca. Na otwartej i krętej drodze system e-Pedal umożliwia bardziej dynamiczną jazdę, ograniczając potrzebę wciskania pedału hamulca podczas pokonywania zakrętów.
Użytkownik może monitorować zużycie energii układu e-POWER na 12-calowym ekranie TFT, na którym wyświetlane są informacje na temat jego aktualnego stanu.
Opracowana przez Nissana technologia e-POWER została zastosowana po raz pierwszy w modelach Note i Serena na rynku japońskim. Wersje z napędem e-POWER cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów – ponad 70% sprzedanych egzemplarzy Nissana Note i niemal połowa minivanów Serena to egzemplarze wyposażone w tę technologię. Kompaktowy SUV Nissan Kicks, który miał niedawno swoją rynkową premierę, jest także oferowany z układem e-POWER. Model ten został wyróżniony nagrodą Technologia Roku 2021 przez Japońską Konferencję Naukowców i Dziennikarzy Branży Samochodowej.
„Qashqai wyznacza nowe standardy od 2007 roku, kiedy po jego rynkowej premierze powstał nowy segment crossoverów. Nowi i przyszli klienci z pewnością docenią odnowioną gamę silnikową, którą wprowadzamy wraz z trzecią generacją tego modelu. Nasza oferta jest prosta i innowacyjna, a obie oszczędne jednostki zapewniają radość z jazdy. Postanowiliśmy zaprojektować nowego, zelektryfikowanego Nissana Qashqai, nie godząc się na żadne kompromisy, czego najlepszym przykładem jest jednostka benzynowa o pojemności 1,3 litra połączona z technologią typu mild hybrid oraz wyjątkowy układ e-POWER” – podkreśla Matthew Wright, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju silników z ośrodka Nissan Technical Centre Europe.
Nowy Nissan Qashqai wyposażony w układ napędowy e-POWER zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie w 2022 roku.
DANE TECHNICZNE*
NOWY NISSAN QASHQAI | Silnik benzynowy 1,3 (HR13)12V AliS (mild hybrid) | e-POWER(silnik benzynowy 1,5 MR15) | ||
140 KM2WD | 160 KM2WD | 160 KM2WD/4WD | e-POWER | |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna | 6-biegowa manualna | Xtronic CVT | |
140 | 158 | 190 | ||
Moment obrotowy (Nm) | 240 | 260 | 270 | 330 |
Rodzaj napędu | 2WD | 2WD | 2WD / 4WD | 2WD |
Długość całkowita (mm) | 4425 |
*Wartości szacunkowe (ostateczne dane zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji).
Źródło: Nissan