Od stycznia do marca 2018, koncern dostarczył na rynek 463 788 samochodów marki Audi. To o 9,8 procent więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Sprzedaż wzrosła szczególnie w Ameryce Północnej (+10,2%) oraz w Chinach (+41,9%). W pierwszym kwartale roku 2017 dostawy Audi w Chinach znacznie spadły, co spowodowane było strategicznymi rozmowami na temat dostosowania sposobu sprzedaży na tamtejszym rynku. Przypisane zyski chińskiego joint-venture czterech pierścieni zostały ujęte w raporcie finansowym AUDI AG, ale nie wpływają na zysk operacyjny.
Pomimo nieznacznie negatywnych efektów związanych z kursami walut, w pierwszych trzech miesiącach tego roku przychody Grupy Audi wzrosły o 6,6 procent, do 15 mld 320 mln euro (2017: 14 mld 378 mln euro). Tak dobry wynik jest przede wszystkim zasługą dużego popytu na nowe generacje modeli Q5 i A5. Zysk operacyjny po pierwszym kwartale 2018 wynosi 1 mld 300 mln euro (2017: 1 mld 244 mln euro) i jest o 4,5 procent wyższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Negatywny wpływ ok. 0,1 mld euro na zysk operacyjny, wynika z zastosowania po raz pierwszy nowych standardów rachunkowości IFRS, obejmujących zmiany w ujmowaniu przychodów i w wycenie instrumentów finansowych. Nie ma to jednak wpływu na zysk przed i po opodatkowaniu.
Stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży wyniosła w I kw. 2018 r. 8,5 procent (2017: 8,7 procent). Gdyby w zestawieniu ująć operacje prowadzone na chińskim rynku, wynik ten byłby o ok. jeden procent wyższy.
„Dobrymi wynikami budujemy solidne podstawy dla wyjątkowego dla nas roku 2018” – mówi Alexander Seitz, członek zarządu AUDI AG ds. finansów, IT i integralności. „Nasza nie dająca się porównać z niczym co było dotychczas inicjatywa modelowa i technologiczna, w nadchodzących miesiącach z pewnością będzie ogromnym wyzwaniem. W tym kontekście, pomagać będzie nam fakt, że od jakiegoś czasu systematycznie i na szeroką skalę wdrażamy założenia Planu Działań i Transformacji oraz cały czas podnosimy naszą wydajność. Począwszy od stycznia, wdrożyliśmy już pierwsze środki o trójcyfrowych wartościach.”
Za pomocą Planu, zgodnie z założeniami strategii „Audi. Vorsprung. 2025.”, koncern wspiera cele dotyczące rentowności oraz możliwości samofinansowania w ujęciu długookresowym. Kluczowymi celami Planu Działań i Transformacji są zyski rzędu 10 mld euro do roku 2022, zmiana organizacyjna dotycząca przyszłych modeli biznesowych oraz inicjatywa marki w świecie mobilności elektrycznej.
Po pierwszych trzech miesiącach tego roku, Grupa Audi odnotowała zysk przed opodatkowaniem w wysokości 1 mld 426 mln euro. W analogicznym okresie 2017, zysk wyniósł 1 mld 427 mln euro. Wynik finansowy był zatem nieznacznie niższy niż w roku ubiegłym, kiedy to napędzany był przede wszystkim jednorazowym, dodatnim efektem 183 milionów euro pochodzących ze sprzedaży i ponownej wyceny akcji objętych przez Audi w firmie HERE.
Zwiększona dyscyplina kosztowa i inwestycyjna oraz konsekwentne, zgodne z Planem Działań i Transformacji ustalanie priorytetów przyszłych projektów, przyczyniły się do znacznego wzrostu przepływów pieniężnych netto w pierwszym kwartale. Pomimo wysokich początkowych wydatków na nowe modele, technologie i sprzęt produkcyjny, wyniosły one 1 mld 919 mln euro (2017: 1 mld 487 mln euro). Wzrost ten odzwierciedla również wpływy pieniężne wynikające ze zmian w udziałach kapitałowych.
W całym roku 2018, Grupa Audi niezmiennie spodziewa się rentowności operacyjnej ze sprzedaży mieszczącej się w strategicznym zakresie od 8 do 10 procent. Koncern przewiduje, że dostawy samochodów utrzymane zostaną na poziomie roku ubiegłego, natomiast przychody Grupy nieznacznie wzrosną. Zgodnie z prognozami zawartymi w bieżącym raporcie rocznym, w ciągu pełnego roku mogą wystąpić znaczne wahania dostaw i kluczowych danych finansowych. Poza skupieniem się na zarządzaniu wprowadzaniem na rynek nowych modeli i wycofywaniem starszych, koncern czekają wyzwania związane z nowymi dla całej branży motoryzacyjnej wymogami homologacyjnymi dotyczącymi światowych, zharmonizowanych procedur testów pojazdów lekkich WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure).
Źródło: Audi