+++ Wysoce zautomatyzowana jazda jako nowa opcja dla klientów w Niemczech +++ Po raz pierwszy samochód przejmuje prowadzenie – nawet w ciemności +++ Nowy tryb autonomiczny umożliwia wykonywanie dodatkowych zadań podczas jazdy z prędkością do 60 km/h +++
Monachium. Wkrótce w nowym BMW serii 7 będzie dostępna wysoce zautomatyzowana jazda na poziomie 3, która pozwala kierowcom zdjąć ręce z kierownicy i tymczasowo odwrócić uwagę od drogi. Nowa funkcja, która zwalnia klientów z obowiązku prowadzenia pojazdu w określonych sytuacjach drogowych i reguluje za nich prędkość, odległość oraz prowadzenie po pasie ruchu, nazywa się BMW Personal Pilot L3. To wyposażenie dodatkowe do nowego BMW serii 7 można zamawiać od grudnia i będzie ono dostępne od marca przyszłego roku (z wyjątkiem i7 eDrive50 i i7 M70 xDrive)*.
Funkcja wysoce zautomatyzowanej jazdy całkowicie przejmuje prowadzenie pojazdu zgodnie ze standaryzacją Society of Automotive Engineers (SAE) na poziomie 3 i jest oferowana wyłącznie w Niemczech w cenie 6000 euro (z VAT).
Ten innowacyjny system pozwala kierowcom skupić się na innych czynnościach na autostradach z oddzielonymi kierunkami ruchu przy prędkościach do 60 km/h. Dzięki szczególnie wysokiej jakości czujników system ten jest pierwszym tego rodzaju, który może być używany również w ciemności.
Wraz z wprowadzeniem funkcji poziomu 3 w BMW serii 7 BMW Group jest pierwszym producentem samochodów, który oferuje w swoim portfolio produktów zarówno funkcję poziomu 2, jak i poziomu 3, co pozwala kierowcy zdjąć ręce z kierownicy i ułożyć je wygodnie. Szczególnie innowacyjną, półautomatyczną funkcję jazdy na poziomie 2 SAE umożliwia już asystent autostradowy BMW we wszystkich modelach nowego BMW serii 5.
Dostępny jest również unikalny, aktywny asystent zmiany pasa z potwierdzeniem wzrokowym. Funkcja ta oferowana w nowym BMW serii 5 jest przeznaczona przede wszystkim na długie trasy, na których pozwala ona kierowcy przyjąć zrelaksowaną pozycję za kierownicą. Ta dodatkowa funkcja asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu przejmuje regulację prędkości i odstępu, a także kierowanie przy prędkościach do 130 km/h.
Znacząca różnica między poziomem 2 a poziomem 3: w przypadku poziomu 2, czyli jazdy półautomatycznej, kierowca zawsze pozostaje odpowiedzialny. Podczas używania asystenta autostradowego BMW kierowca musi śledzić sytuację na drodze i zawsze być w stanie ponownie przejąć prowadzenie pojazdu. Jest to stale monitorowane za pomocą inteligentnej kamery kontrolującej uważność.
BMW Personal Pilot L3 do wysoce zautomatyzowanej jazdy na poziomie 3 w BMW serii 7 daje kierowcom możliwość skoncentrowania się na dodatkowych czynnościach w pojeździe, z dala od tego, co dzieje się na drodze. W BMW serii 7 z aktywowaną funkcją BMW Personal Pilot L3 klienci będą mogli edytować maile lub zagłębiać się w rozmowy telefoniczne podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. Podczas jazdy można również korzystać z usług cyfrowych, takich jak serwisy streamingowe na wyświetlaczu centralnym. Dzięki temu nowa funkcja BMW Personal Pilot L3 pozwala sensownie wykorzystywać czas podczas codziennych dojazdów do pracy na autostradzie przy wolno poruszającym się ruchu lub w korkach.
Odpowiednie symbole na wyświetlaczu za kierownicą wskazują, czy funkcja BMW Personal Pilot L3 jest dostępna. Włącza i wyłącza się ją przyciskiem na kierownicy. Podczas korzystania z tej funkcji kierowca musi być jednak w każdej chwili gotowy do ponownego przejęcia prowadzenia, gdy tylko sytuacja na drodze będzie tego wymagać lub gdy skończy się odcinek trasy odpowiedni do korzystania z BMW Personal Pilot L3. O konieczności ponownego przejęcia prowadzenia informują kierowcę sygnały wizualne i dźwiękowe. W przypadku braku reakcji pojazd jest zatrzymywany w kontrolowany sposób.
Mapa HD na żywo z dokładnymi trasami jest stale synchronizowana z bardzo dokładnym pozycjonowaniem GPS, a w połączeniu z technologią czujników 360° zapewnia precyzyjne określanie pozycji i monitorowanie otoczenia. Mapa HD na żywo jest zawsze na bieżąco aktualizowana. Wymagania technologiczne w tym zakresie są spełnione w nowym BMW serii 7 dzięki nowemu oprogramowaniu, wysokowydajnej platformie obliczeniowej i połączeniu z chmurą BMW za pośrednictwem standardu łączności mobilnej 5G. Oprócz kamer pojazdy wyposażone w BMW Personal Pilot L3 mają również najnowszej generacji czujniki ultradźwiękowe i radarowe oraz bardzo czuły czujnik lidar 3D do monitorowania otoczenia i sytuacji na drodze.
Dzięki temu pakietowi technologii BMW Personal Pilot L3 działa niezawodnie również w ciemności, co czyni go wyjątkowym na tle konkurencji. Zautomatyzowana jazda na poziomie SAE 3 zwiększa zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo na drogach publicznych.
* Funkcja BMW Personal Pilot L3 dostępna jest tylko w połączeniu z wymaganymi usługami BMW Connected Drive. Okres obowiązywania tych usług wynosi 2 lata.
Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.
Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltp.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
Źródło: BMW