Strona poświęcona motoryzacji

W 50. roku swojego istnienia BMW M GmbH prezentuje po raz pierwszy samochód o wysokich osiągach z napędem elektrycznym. System hybrydowy typu plug-in składający się z silnika benzynowego V8 i szczególnie mocnego silnika elektrycznego zapewnia BMW XM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,6 – 1,5 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 30,1 – 28,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 36 – 33 g/km*) fascynującą dynamikę.

W 50. roku swojego istnienia BMW M GmbH prezentuje po raz pierwszy samochód o wysokich osiągach z napędem elektrycznym. System hybrydowy typu plug-in składający się z silnika benzynowego V8 i szczególnie mocnego silnika elektrycznego zapewnia BMW XM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,6 – 1,5 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 30,1 – 28,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 36 – 33 g/km*) fascynującą dynamikę. Zupełnie nowy napęd M HYBRID, ekstrawagancka stylistyka i progresywna, luksusowa atmosfera wnętrza BMW XM tworzą nową interpretację koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV) w segmencie samochodów o wysokich osiągach adresowaną do nowych grup odbiorców chcących cieszyć się wrażeniami z jazdy M.

BMW XM jest punktem kulminacyjnym ofensywy modelowej w jubileuszowym roku marki, a także pierwszym oryginalnym samochodem BMW M od czasu BMW M1. Odpowiednio postawione akcenty w wyglądzie zewnętrznym SAV-a o wysokich osiągach nawiązują do legendarnego samochodu sportowego z silnikiem centralnym. BMW XM będzie produkowane w od grudnia 2022 roku amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu, a do sprzedaży trafi wiosną 2023 roku. Najważniejszymi rynkami zbytu będą USA, Chiny i Bliski Wschód.

Napęd M HYBRID zapewniający imponujące osiągi i jazdę bez lokalnej emisji spalin.

Napęd M HYBRID w BMW XM generuje moc systemową 480 kW (653 KM) wytwarzaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy do 360 kW (489 KM) i napęd elektryczny o mocy do 145 kW (197 KM). Bazuje on na nowym silniku V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo i klasyczną wysokoobrotową koncepcją. Silnik o pojemności 4,4 l wyposażony jest w międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju.

Ośmiocylindrowy silnik jest wspomagany przez silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic, która zapewnia natychmiastową reakcję na każde naciśnięcie pedału przyspieszenia już w momencie ruszania z miejsca. Systemowy moment obrotowy napędu M HYBRID wynosi 800 Nm (generowany wspólnie przez silnik spalinowy o wartości do 650 Nm i silnik elektryczny o wartości do 280 Nm). Innowacyjne przełożenie wstępne zwiększa efektywny moment obrotowy silnika elektrycznego na wejściu skrzyni biegów do nawet 450 Nm.

Dwa silniki, trzy tryby pracy, napęd na cztery koła.

Inteligentnie sterowana interakcja obu silników zapewnia spójne i typowe dla M wrażenia z jazdy w każdej sytuacji. Charakteryzuje się potężnym, spontanicznym oddawaniem mocy i we wszystkich zakresach obrotów. BMW XM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, a towarzyszy temu energiczne niezwykłe dla ośmiocylindrowego silnika brzmienie sportowego układu wydechowego. Ma on elektryczne, płynnie sterowane klapy oraz – po raz pierwszy w modelu BMW M – sześciokątne, ułożone jedna nad drugą podwójne końcówki rur wydechowych.

Przycisk M Hybrid na konsoli środkowej aktywuje trzy tryby pracy, w tym ELECTRIC umożliwiający jazdę bez lokalnej emisji spalin z prędkością do 140 km/h i zasięgiem od 82 do 88 km*. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pojazdu zapewnia pojemność użytkową 25,7 kWh. Jednostka Combined Charging Unit w BMW XM umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW.

Oddawaniu mocy przez silnik elektryczny również towarzyszy odpowiednie brzmienie. A to dzięki funkcji BMW IconicSounds Electric stworzonej w ramach współpracy BMW Group z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem. Charakterystyczne dla M brzmienie napędu elektrycznego zapewnia autentyczną reakcję na każdy ruch pedału przyspieszenia w trybie elektrycznym bez lokalnej emisji spalin. Przy ustawieniu Sport lub Sport Plus w trybie HYBRID elektrycznemu wspomaganiu silnika spalinowego towarzyszy też dźwięk boostu.

Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie ma wyraźnie odczuwalną większą transmisję na tylną oś. Dodatkowo dostępny jest tryb 4WD Sand stworzony specjalnie do jazdy po wydmach i temu podobnym terenie. W pełni adaptacyjnie działa również sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi.

BMW XM LABEL RED: najmocniejszy produkowany dotąd model BMW M.

Jesienią 2023 roku do gamy modelowej dołączy BMW XM LABEL RED. Najmocniejszy seryjny samochód w historii BMW M GmbH z homologacją drogową dysponuje mocą systemową 550 kW (748 KM) generowaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy 430 kW (585 KM) i napęd elektryczny o mocy 145 kW (197 KM) oraz maksymalnym momentem obrotowym systemu wynoszącym ponad 1000 Nm (750 Nm z silnika spalinowego i 280 Nm z silnika elektrycznego; wartości tymczasowe na podstawie dotychczasowego stanu rozwoju pojazdu).

Oryginalna stylistyka jako wyraz prezencji i osiągów.

Stylistyka zewnętrzna BMW XM wyraża ekskluzywność, prezencję i osiągi. Proporcje nowoczesnego SAV-a, mocne kontury, dynamicznie wydłużona sylwetka, a także typowe elementy stylistyczne M, oryginalny widok z przodu stworzony dla modeli BMW z segmentu luksusowego oraz liczne indywidualne akcenty tworzą niezwykle ekstrawertyczną aurę.

Przód pojazdu ma dwuczęściowe reflektory, atrapę chłodnicy BMW ze złotym obramowaniem i oświetleniem konturowym dookoła, a także duże wloty powietrza. W widoku bocznym złoty pasek akcentowy nawiązuje do czarnych listew karoserii BMW M1. Kolejne historyczne zapożyczenia to dwa logo BMW wygrawerowane w mocno pochylonej tylnej szybie i efektowna struktura trójwymiarowych lamp tylnych. Również obręcze kół M ze stopów lekkich charakteryzują się ekskluzywnym wyglądem i mierzą standardowo 21 cali, a opcjonalnie do 23 cali.

Wnętrze: kokpit zorientowany na kierowcę, luksusowa tylna kanapa M Lounge.

Ekspresyjna stylistyka widoczna jest również we wnętrzu BMW XM. Kokpit i przednie fotele zostały w całości zaprojektowane z myślą o aktywnej jeździe. Fotele wielofunkcyjne M, podparcia kolan, charakterystyczna dla tego modelu kierownica skórzana M oraz wskazania M, w tym wskaźnik zmiany biegu na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i wyświetlaczu BMW Head-Up, stanowią wyposażenie standardowe.

Duża ilość miejsca, wysokiej jakości materiały i ekstrawagancki wygląd sprawiają, że tylna część kabiny BMW XM prezentuje się niczym ekskluzywna salonka M. Luksusowy komfort jazdy zapewniają podgrzewane oparcia sięgające daleko na boczne strefy i charakterystyczne dla tego modelu poduszki. Wyjątkowo niezwykle prezentuje się podsufitka z trójwymiarową pryzmatyczną strukturą, obramowanie przypominające passe-partout i oświetlenie ze 100 diodami. Cztery warianty wyposażenia i nowa skóra Vintage na górnej części deski rozdzielczej i boczkach drzwi umożliwiają indywidualizację wnętrza. Standardowe wyposażenie obejmuje także oświetlenie ambientowe, 4-strefową klimatyzację automatyczną, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon oraz system Travel & Comfort. Opcjonalnie oferowany jest system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins ze wzmacniaczem o mocy 1500 W i czterema dodatkowymi głośnikami w podsufitce.

Układ jezdny: wyjątkowe połączenie dynamiki i komfortu jazdy.

Wyjątkowa równowaga między radością z jazdy i komfortem, jaką oferuje wnętrze BMW XM, znajduje również odzwierciedlenie we wrażeniach z jazdy. Zaawansowane i specjalnie zestrojone systemy układu jezdnego M umożliwiają niespotykane u konkurencji spektrum ustawień od typowej dla M dynamiki po ponadprzeciętny komfort jazdy. Menu M Setup pozwala na indywidualne ustawienia pojazdu. Zintegrowane działanie wszystkich systemów układu napędowego i jezdnego na różnych profilach tras – od ruchu miejskiego poprzez drogi pozamiejskie aż po autostrady – zapewnia zawsze doskonałe i spójne właściwości jezdne.

Konstrukcja układu jezdnego obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i pięciowahaczową osią tylną o kinematyce i elastokinematyce specjalnie dostosowanej do tego modelu. BMW XM wyposażone jest standardowo w adaptacyjny układ jezdny M Professional obejmujący elektronicznie sterowane amortyzatory oraz aktywną stabilizację przechyłów bocznych z 48-woltowymi nastawnikami. Jest to również pierwszy model BMW M ze zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym (również w wyposażeniu standardowym).

Ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz współdziałanie wszystkich systemów regulacji w zintegrowanym systemie zarządzania dynamiką boczną zapewnia maksymalną trakcję, zwinność i stabilność jazdy. Sportowy (zintegrowany) układ hamulcowy M oferuje dwa ustawienia czułości pedału hamulca. W wyposażeniu standardowym są 21‑calowe obręcze kół M ze stopów lekkich. Opcjonalne dostępne są także 22- i 23-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich.

Maksymalna różnorodność systemów wspomagających kierowcę.

BMW XM wyposażone jest standardowo i opcjonalnie w największy wybór systemów wspomagania kierowcy, jaki kiedykolwiek oferowało BMW M GmbH w samochodzie o wysokich osiągach. Standardowe wyposażenie obejmuje system asystujący kierowcy, w tym ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz aktywną nawigację.

W standardzie jest również asystent parkowania Plus. Oprócz asystenta cofania obejmuje funkcje Park View, Panorama View z przodu i z tyłu oraz 3D View.

Indywidualne wrażenia z jazdy za naciśnięciem przycisku.

Panel sterowania na konsoli środkowej BMW XM zawiera specjalny zestaw przycisków, za pomocą których można na wiele sposobów dostosować wrażenia z jazdy. Po raz pierwszy obejmuje on przycisk M Hybrid służący do wyboru trybów pracy napędu: HYBRID, ELECTRIC i eCONTROL. Ponadto przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego i M xDrive, a także intensywności odzysku energii hamowania

Kolejny przycisk służy do wyboru trybu M. Zmiana ustawienia podstawowego Road na tryb Sport ogranicza interwencje systemów wspomagających kierowcę i wskazania na wyświetlaczu informacyjnym do funkcji istotnych dla sportowej jazdy. Dwa indywidualnie skonfigurowane warianty ustawień można zapisać wraz z preferowanymi ustawieniami trybu M HYBRID, brzmienia napędu, kontroli stabilności oraz charakterystyki zmiany biegów i aktywować je przyciskami M na kierownicy.

BMW Live Cockpit Professional i wyświetlacz Head-Up w wyposażeniu standardowym.

BMW XM wyposażone jest standardowo w BMW Live Cockpit Professional, a także w multisensoryczny system BMW iDrive najnowszej generacji w specjalnej wersji M. Bazuje on na systemie operacyjnym BMW 8 i obejmuje zakrzywiony wyświetlacz BMW, który składa się z wyświetlacza wskaźników o przekątnej 12,3 cala oraz wyświetlacza kontrolnego o przekątnej 14,9 cala. Dzięki nowemu zespołowi wyświetlaczy i stale rozszerzanym możliwościom inteligentnego asystenta osobistego BMW nowy system BMW iDrive jest konsekwentnie ukierunkowany na obsługę dotykową, sterowanie gestami oraz obsługę za pomocą naturalnej mowy. Oprócz kontrolera iDrive i przycisków wielofunkcyjnych na kierownicy w standardzie oferowany jest też wyświetlacz BMW Head-Up i sterowanie BMW za pomocą gestów.

BMW Live Cockpit Professional obejmuje też oparty na chmurze system nawigacyjny BMW Maps. Opcjonalny kluczyk cyfrowy BMW Digital Key Plus oferuje możliwość ryglowania i odryglowywania zamków BMW XM za pomocą iPhone’a przy wykorzystaniu poprawiającej bezpieczeństwo technologii ultraszerokopasmowej (UWB). Ponadto w BMW XM można korzystać z integracji smartfonów Apple CarPlay® i Android Auto™, spersonalizowanego profilu BMW ID oraz zgodnej z nowym standardem telefonii mobilnej 5G technologii eSIM.

SPALANIE I EMISJA CO2

BMW XM

Zużycie paliwa łącznie: 1,6 — 1,5 l/100 km [176,6 — 188,3 mpg imp] w cyklu WLTP; zużycie energii elektrycznej łącznie: 30,1 — 28,9 kWh/100 km w cyklu WLTP; emisja CO2 łącznie: 36 — 33 g/km w cyklu WLTP; dane dla cyklu NEDC: — *.

Źródło: BMW

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 2
    • 2 738
    • 987
    • 1 281 660
    • 203 712