Strona poświęcona motoryzacji

Firmy Bosch i Daimler osiągnęły kamień milowy na drodze do zautomatyzowanej jazdy: uzyskały zgodę odpowiednich władz Badenii-Wirtembergii na stosowanie ich systemu zautomatyzowanego parkowania w garażu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Usługa zautomatyzowanego parkowania samochodu jest dostępna za pośrednictwem aplikacji na smartfon i nie wymaga udziału kierowcy nadzorującego. Oznacza to, że mamy do czynienia z pierwszą na świecie w pełni zautomatyzowaną funkcją parkowania bez kierowcy na poziomie 4 SAE¹, która otrzymała oficjalne zezwolenie na codzienne użytkowanie.

Decyzja władz pokazuje, że innowacje takie jak zautomatyzowane parkowanie samochodu w pierwszej kolejności są możliwe w Niemczech” – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH. „Prowadzenie i parkowanie samochodu bez kierowcy to ważne budulce mobilności jutra. System zautomatyzowanego parkowania dowodzi, jak daleko posunęliśmy się już na tej ścieżce rozwoju”.

„Uzyskanie zezwolenia władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens w zakresie uzyskania w przyszłości zgody na usługi parkowania w garażach na całym świecie” –mówi dr Michael Hafner, szef ds. techniki napędów i zautomatyzowanej jazdy w koncernie Daimler AG. „Nasz projekt – jako pioniera w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy – toruje drogę do wprowadzenia w przyszłości zautomatyzowanego parkowania samochodu do masowej produkcji”.

Bezpieczeństwo: dwóch partnerów, wspólny cel

Od samego początku priorytetem Boscha i Daimlera, jeśli chodzi o parkowanie bez kierowcy, było bezpieczeństwo. Ponieważ do tej pory nie uruchomiono oficjalnego procesu zatwierdzania funkcji zautomatyzowanej jazdy, które nie wymagają obecności kierowcy, władze lokalne – organu administracyjnego Stuttgart i ministerstwa transportu Badenii-Wirtembergii – od samego początku nadzorowały projekt wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa użytkowania nowych rozwiązań technicznych w zakresie jazdy i parkowania.

W rezultacie powstała kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i zatwierdzenia – kryteriami, które można stosować również poza projektem pilotażowym. Twórcy koncepcji określili, w jaki sposób samochód bez kierowcy wykrywa pieszych i inne pojazdy na swojej drodze i niezawodnie zatrzymuje się, gdy napotka przeszkodę. Ustanowili również bezpieczną komunikację pomiędzy wszystkimi elementami systemu i podjęli kroki w celu zapewnienia niezawodnej aktywacji manewru parkowania.

Rozwiązania techniczne, z których korzysta system parkowania bez kierowcy

Wjedź do garażu, wysiądź i „wyślij” samochód na miejsce parkingowe, dotykając jedynie ekranu smartfona – zautomatyzowane parkowanie samochodu nie wymaga udziału kierowcy. Gdy opuszcza on garaż, żeby załatwić swoje sprawy, auto samoczynnie podjeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Później w taki sam sposób wraca do punktu odbioru. Proces ten opiera się na współdziałaniu inteligentnej infrastruktury garażowej dostarczanej przez firmę Bosch oraz samochodowych rozwiązań technicznych Mercedes-Benz. Zamontowane w garażu czujniki Boscha monitorują korytarz, którym podąża auto, wraz z jego otoczeniem i dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Samochodowa technika zamienia polecenia spływające z infrastruktury na określone manewry. W ten sposób auta mogą nawet jeździć po rampach, tak aby poruszać się pomiędzy piętrami garażu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.

Kamienie milowe projektu

Bosch i Daimler rozpoczęli opracowywanie w pełni zautomatyzowanego parkowania bez udziału kierowcy w 2015 r., a latem 2017 r. ich pilotażowe rozwiązanie w garażu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie osiągnęło ważny kamień milowy: zautomatyzowane parkowanie samochodu w rzeczywistych warunkach, z udziałem kierowcy i bez, po raz pierwszy zaprezentowano publiczności. Po premierze odbyła się intensywna faza testów oraz etap wdrożenia. Od 2018 r. goście muzeum mogą korzystać z usługi parkowania na żywo, w towarzystwie wyszkolonego personelu odpowiadającego za bezpieczeństwo, i dzielić się swoimi doświadczeniami. Jednym z aspektów pilotażowego projektu było przetestowanie koncepcji oświetlenia pojazdów. Turkusowe światło wskazuje, że samochód porusza się samoczynnie,w trybie jazdy zautomatyzowanej i informuje o tym przechodniów oraz innych użytkowników drogi. Spostrzeżenia z przeprowadzonych testów znajdują odzwierciedlenie w ustanowionej niedawno normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody władz to dla Boscha i Daimlera kolejny ważny kamień milowy: już wkrótce zainteresowani będą mogli wypróbować innowacyjną usługę parkowania na żywo, w codziennej eksploatacji, w garażu Muzeum Mercedes-Benz bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy odpowiadającego za bezpieczeństwo.

Źródło: Mercedes

 

 

 

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 2
    • 1 765
    • 717
    • 1 280 687
    • 203 442