Stuttgart. Porsche wychodzi naprzeciw potrzebom azjatyckiego rynku i zwiększa swoje globalne możliwości w zakresie inżynierii oraz montażu. Producent samochodów sportowych ma długie tradycje, jeśli chodzi o korzystanie z zagranicznych placówek rozwojowych w poszukiwaniu perfekcyjnego samochodu sportowego przyszłości oraz innowacyjnych usług. Od przyszłego roku ich sieć będzie jeszcze silniejsza – wzbogaci się o nowy, stały ośrodek badawczo-rozwojowy w Chinach. Pozwoli to trwale skoncentrować się na największym krajowym rynku zbytu Porsche. Ponadto firma wzmacnia swoją obecność na wschodzących rynkach Azji Południowo-Wschodniej. Jednym z projektów jest uruchomienie – we współpracy z koncernem Shell – pierwszej w regionie transgranicznej sieci ładowania o wysokiej mocy. Porsche otworzy też w Malezji niskoskalową lokalnie montownię, która poszerzy sieć firmowych zakładów produkcyjnych. Budowane tam pojazdy będą odpowiadać lokalnym wymaganiom i trafią jedynie na malezyjski rynek.
„Napędza nas ciekawość, nieustanne uczenie się i doskonalenie najdrobniejszych szczegółów naszych samochodów” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche. „Dysponowanie stałą placówką do prowadzenia tych prac w Chinach przyniesie oczywiste korzyści, szczególnie jeśli chodzi o odzwierciedlenie i przewidywanie potrzeb naszych chińskich klientów. Państwo Środka to kraj, który przywitał Porsche z otwartymi ramionami i polubił nasze samochody do tego stopnia, że od 6 lat jest naszym największym rynkiem”. Lokalizacja ośrodka badawczo-rozwojowego w Szanghaju ma pozwolić na jeszcze lepsze zrozumienie wymagań chińskich klientów i usprawnić rozwój lokalnych produktów. Placówka uzupełnia działalność innych lokalnych podmiotów: Porsche Digital China – jednostkę, która powstała jako niezależna firma na początku tego roku – oraz Porsche Engineering China, czyli spółkę obecną w Państwie Środka już od ponad 20 lat. Blume: „Chiński rynek motoryzacyjny jest niezwykle dynamiczny, a preferencje klientów są tu bardzo specyficzne. Chcemy jak najlepiej sprostać tym wymaganiom”.
Aby odpowiadać potrzebom klientów na całym świecie, Porsche stworzyło specjalną, stale rozwijaną sieć stałych placówek badawczo-rozwojowych w różnych zakątkach świata. Każdy z tych ośrodków prowadzi ważne prace inżynieryjne i projektowe, a wyciągnięte z nich wnioski są uwzględniane w konstrukcji gotowych samochodów. Sieć stałych placówek badawczych, rozwojowych i testowych prowadzonych przez Porsche obejmuje centra działające na kilku kontynentach – od zamarzniętych jezior w okolicy miasteczka Arjeplog w północnej Szwecji, gdzie przeprowadza się większość testów w ekstremalnie niskich temperaturach, przez wyjątkowy klimat i drogi Johannesburga w RPA aż po kalifornijski skwar. Wszystkie ośrodki są bezpośrednio połączone z „domem” inżynieryjnym firmy w Weissach (Niemcy), a ich aktywności obejmują nie tylko obszary dynamiki i jakości pojazdów, ale również funkcje z zakresu komfortu oraz rozwiązania techniczne stosowane w obecnych i przyszłych samochodach sportowych Porsche.
Innym przykładem długoletnich globalnych inwestycji o ugruntowanej już pozycji jest Porsche Digital – spółka zależna Porsche, założona w 2016 r. Koncentruje się ona na badaniu i rozwijaniu nowych, zorientowanych na klienta usług cyfrowych. Jej siedziba mieści się w Niemczech, a kluczowe biura znajdują się w USA, Hiszpanii, Chinach, Izraelu oraz Chorwacji.
„Możemy być dumni z tego, że jesteśmy prężną, globalną firmą i inwestujemy w lokalne programy, żeby nasze samochody i usługi skutecznie odzwierciedlały specyficzne potrzeby pozaeuropejskich rynków. Aby robić to jak najlepiej, potrzebna jest tam stała obecność” – powiedział Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju. „Uzupełnienie naszej bazy ośrodków badawczo-rozwojowych w Europie, Ameryce Północnej i innych miejscach o lokalizację w Chinach podkreśla nasze wysiłki, aby nasze samochody były odpowiednio przystosowane do wymogów różnych rynków”.
Wykorzystanie możliwości dalszego rozwoju w regionie ASEAN
Azja Południowo-Wschodnia stanowi bardzo dynamiczne środowisko rynkowe o znaczącym potencjale wzrostu i innowacji. Porsche wzmacnia swoją obecność w liczącym 10 państw regionie ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej), budując lokalną montownię w Malezji. Projekt jest realizowany we współpracy z wieloletnim partnerem producenta, firmą Sime Darby Berhad. Od 2022 r. zakład będzie odpowiedzialny za ostateczny montaż konkretnych modeli na lokalny rynek. Fabryka ma działać równolegle z europejską siecią zakładów Porsche.
„Mamy szczęście, że dzięki starannemu planowaniu nasze istniejące fabryki mogą z nawiązką sprostać obecnemu i przyszłemu światowemu popytowi na nasze samochody” – powiedział Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche AG ds. produkcji i logistyki. „Nowa montownia w Malezji jest jednak w stanie odpowiadać na specyficzne potrzeby tego rynku. I chociaż mamy tu do czynienia z osobnym projektem o skromnych rozmiarach i wydajności, sygnalizuje on naszą chęć uczenia się oraz dostosowywania do specyficznych, lokalnych warunków rynkowych”.
Firma Sime Darby Berhadem jest wyłącznym importerem i dystrybutorem samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen w Malezji, a producent już od 10 lat utrzymuje z nią bliskie, oparte na wzajemnym zaufaniu relacje. To partnerstwo – w połączeniu z rosnącą i oddaną grupą lokalnych fanów Porsche – przynosi imponujące wyniki. Nawet w trudnych warunkach 2020 r. dostawy Porsche na tamtejszy rynek wzrosły o 9%. Jako państwo założycielskie bloku ASEAN Malezja oferuje znaczące możliwości biznesowe i ugruntowany motoryzacyjny krajobraz.
„Malezja i cała organizacja ASEAN to region o ogromnym potencjale. Czekamy już na pierwsze lokalnie montowane modele, które w przyszłym roku trafią do naszych malezyjskich klientów” – powiedział Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG ds. sprzedaży i marketingu. „Ponieważ Porsche wchodzi w nową epokę mobilności, Malezja i region ASEAN zyskują coraz większe znaczenie. Nasza decyzja stanowi element długoletniej inicjatywy, która ma na celu dotrzymanie kroku szybko zmieniającym się wymaganiom klientów oraz całego rynku”.
Źródło: Porsche