W 2019 r. zadebiutuje EQC – pierwszy całkowicie elektryczny model Mercedes-Benz reprezentujący nową markę produktów i technologii EQ. Od stycznia do marca br. prototypy nowej serii pojazdów przechodziły wymagające zimowe testy na północy Szwecji. Kolejne etapy na drodze do seryjnej produkcji obejmują dodatkowe testy zawieszenia i układu napędowego, a także próby kompletnego samochodu w warunkach wysokich temperatur prowadzone na południu Europy. Systematyczna ocena gotowego do jazdy EQC służy zagwarantowaniu wysokich standardów jakości i stanowi jedną z licznych składowych procesu rozwoju każdej serii modelowej Mercedes-Benz.
Przed rozpoczęciem produkcji nowy samochód musi osiągnąć określony przez Mercedes-Benz poziom dojrzałości.
Testowanie: istotny wstęp przed wdrożeniem każdego pojazdu
• Całkowicie cyfrowe: testy cyfrowe obejmują wszystkie kluczowe obszary rozwoju pojazdu, począwszy od symulacji i walidacji wykonalności konstrukcji oraz odporności na zderzenia, przez aerodynamikę, jazdę i prowadzenie oraz NVH (hałas, wibracje, kultura pracy), aż po zużycie paliwa i zasięg.
• Z ekranu komputera na stanowisko testowe, a później na drogi: mimo wielu zalet testowania cyfrowego – szybkości, dostępności danych i wydajności – żaden samochód nie trafia do produkcji seryjnej bez szeroko zakrojonych testów praktycznych. Na stanowisku badawczym nacisk kładzie się na trwałość komponentów takich jak układ napędowy, a na drogach – na funkcjonalne testy całego auta w zróżnicowanych warunkach klimatycznych. Oczywiście w przypadku EQC szczególną uwagę zwraca się na elektryczny zespół napędowy oraz akumulator. Także te komponenty są testowane i zatwierdzane zgodnie z niezwykle surowymi normami Mercedes-Benz.
• Wszystko jest kwestią proporcji: w przypadku auta elektrycznego wyjątkową rolę odgrywa akustyka – w przeciwieństwie do samochodu z silnikiem spalinowym jego układ napędowy nie wydaje bowiem prawie żadnych dźwięków. Sprawia to, że bardziej słyszalne są odgłosy takie jak szumy opon czy wiatru. Aby sprostać tym wymaganiom, Mercedes-Benz polega na swoim wieloletnim doświadczeniu w dziedzinie eliminacji hałasu, wibracji i drgań.
• Jedna trzecia/dwie trzecie: proporcje testowania cyfrowego i testów w warunkach rzeczywistych wynoszą 35% do 65%. W ten sposób udaje się połączyć to, co najlepsze z obu światów – w interesie tradycyjnie wysokich standardów jakości Mercedes-Benz.
• Prawie 200: tyle prototypów i aut przedprodukcyjnych powstaje w ośrodkach Mercedes-Benz i zostaje poddanych testom.
• Kilkaset: przed dopuszczeniem do produkcji samochód musi zostać przetestowany i oceniony przez wiele osób z różnych działów rozwoju, od tych specjalistycznych, które zatwierdzają poszczególne komponenty i moduły, aż do testujących i sprawdzających wytrzymałość całej konstrukcji. W testowaniu bierze udział kilkuset ekspertów.
• Około 4 lat: tyle w sumie potrwa proces rozwoju EQC.
• Trzy zimy i trzy lata: EQC będzie testowany przez trzy kolejne zimy i trzy kolejne lata, w ekstremalnych warunkach od -35° do ponad +50° Celsjusza.
• Prawdziwy kosmopolita: zanim EQC pojawi się w sprzedaży w wielu krajach świata, zostanie wszechstronnie przetestowany w Niemczech, Finlandii, Szwecji, Hiszpanii, Włoszech, Dubaju, RPA, USA oraz w Chinach.
Aby spełnić cele wyznaczone dla każdego komponentu i całego samochodu, EQC przejdzie wkrótce program prób wytrzymałościowych w gorącym klimacie Hiszpanii. Poza oddziaływaniem temperatury na warunki jazdy w ekstremalnych warunkach przetestowane zostaną tam inne wyjątkowo trudne dla aut elektrycznych aspekty, takie jak działanie klimatyzacji oraz ładowanie. Ponieważ jedno jest pewne: EQC musi oferować jakość i wrażenia z jazdy typowe dla każdego Mercedesa.
Źródło: Mercedes