W fabryce w Tuscaloosie pomyślnie uruchomiono produkcję nowego modelu EQS SUV, pierwszego całkowicie elektrycznego Mercedesa-EQ budowanego w Stanach Zjednoczonych
· Z Alabamy w świat: EQS SUV będzie wytwarzany wyłącznie w USA
· Wysokoefektywne akumulatory będą dostarczane przez niedawno otwartą fabrykę baterii Mercedes-Benz w hrabstwie Bibb w stanie Alabama
· Kompleksowa koncepcja zrównoważonego rozwoju i produkcja neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla w obu zakładach
Mercedes-Benz produkuje nowy, w 100% elektryczny model EQS SUV wyłącznie w swojej fabryce aut osobowych w USA. Samochody, które opuszczają tamtejszą linię produkcyjną, reprezentują kluczowy krok w globalnej inicjatywie Mercedes-Benz Cars, mającej na celu wytwarzanie w tym roku ośmiu całkowicie elektrycznych modeli w siedmiu zakładach na trzech kontynentach. EQS SUV, pełnowymiarowy przedstawiciel segmentu SUV-ów, jest seryjnie produkowany w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosie w stanie Alabama, gdzie od 1997 r. powstają duże SUV-y z trójramienną gwiazdą. To kluczowa lokalizacja produkcyjna luksusowych SUV-ów Mercedes-EQ na prąd: obok EQS SUV będzie wytwarzany tam EQE SUV, który wejdzie do produkcji jeszcze przed końcem 2022 r.
Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i łańcucha dostaw: „Nasza sieć produkcyjna jest bardzo dobrze przygotowana do zrównoważonego, a jednocześnie błyskawicznego zwiększania liczby (budowanych) samochodów elektrycznych. Wraz z dołączeniem nowego modelu EQS SUV do naszego portfolio w pełni elektrycznych Mercedesów-EQ osiągnęliśmy kolejny ważny kamień milowy w realizacji naszej strategii, aby do końca dekady przejść na napędy całkowicie elektryczne wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Jestem absolutnie pewien, że nasz wspaniały zespół w Tuscaloosie zadba, aby ten elektryczny SUV był kolejnym globalnym sukcesem”.
Fabryka w Tuscaloosie wykorzystuje najnowocześniejsze – cyfrowe, zrównoważone, efektywne i elastyczne – metody produkcji, zgodnie z wzorcem, jaki ustanowiły zakłady Factory 56 w Sindelfingen w Niemczech, symbolizujące przyszłość produkcji samochodów Mercedes-Benz. Dzięki wcześnie przeprowadzonym inwestycjom w elastyczną produkcję i wykorzystaniu najnowocześniejszego cyfrowego ekosystemu produkcyjnego MO360 firma spod znaku trójramiennej gwiazdy już teraz jest w stanie dostarczać duże wolumeny samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym.
Michael Goebel, prezes i dyrektor generalny Mercedes-Benz US International (MBUSI): „Mamy wysoko wykwalifikowany i zmotywowany zespół, który znakomicie wywiązał się z zadania pomyślnego wprowadzenia nowego modelu EQS SUV. Członkowie naszego zespołu w Tuscaloosie wykazali się nie lada elastycznością, energią i zaangażowaniem, pomagając nam osiągać kolejne kamienie milowe od czasu, gdy ponad 25 lat temu z tutejszej linii produkcyjnej zjechał nasz pierwszy Mercedes. Pracownicy fabryki mogą być dumni, że w Alabamie powstają innowacyjny, w pełni elektryczny SUV Mercedes-Benz oraz jego akumulator”.
Lokalna produkcja akumulatorów kluczowym czynnikiem sukcesu elektromobilnej ofensywy Mercedes-Benz
Nowa fabryka akumulatorów, otwarta w hrabstwie Bibb w marcu 2022 r., wytwarza akumulatory do modelu EQS SUV na linii produkcyjnej o długości około 300 m, z ponad 70 stanowiskami roboczymi. Liczne komponenty są tu montowane w kompletny system w ramach całkowicie scyfryzowanego procesu; ich lista obejmuje do dwunastu modułów ogniw oraz tzw. przedział EE przeznaczony do inteligentnej integracji energoelektroniki. Akumulator modelu EQS SUV ma modułową architekturę, stosowaną już w limuzynach EQS i EQE. Nowe zakłady w hrabstwie Bibb dołączają do globalnej sieci produkcji akumulatorów Mercedes-Benz, która składa się teraz z fabryk na trzech różnych kontynentach.
Koncepcja zrównoważonej produkcji
Od tego roku amerykańskie zakłady Mercedes-Benz działają na zasadzie neutralności pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie należące do producenta fabryki samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie. Zgodnie ze strategią firmy, polegającą na zwiększeniu produkcji energii odnawialnej w jej zakładach, od 2024 r. całe zapotrzebowanie na prąd w fabryce w hrabstwie Bibb będzie zaspokajane przez odnawialne źródła energii.
Z myślą o przyszłym odzysku akumulatorów litowo-jonowych z samochodów Mercedes-EQ firma ustanowiła już globalną strategię recyklingu baterii i rozpoczęła budowę własnego, opartego na hydrometalurgii zakładu recyklingu akumulatorów w Niemczech. Równolegle producent luksusowych aut ze Stuttgartu planuje zamknąć pętlę materiałów nadających się do ponownego przetworzenia w USA i Chinach, w ramach współpracy z partnerami z branży zaawansowanych technologii w dziedzinie recyklingu baterii.
Produkcja Mercedes-Benz w USA w skrócie
Począwszy od lat 90. Mercedes-Benz zainwestował w Alabamie łącznie ponad 7 mld dolarów. Z tej kwoty 1 miliard dolarów przeznaczono na budowę i uruchomienie fabryki akumulatorów, centra logistyczne oraz modernizację linii produkcyjnej pod kątem budowy aut elektrycznych. Dziś Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI) zatrudnia około 4500 osób i zapewnia około 11 000 dodatkowych miejsc pracy u dostawców oraz usługodawców w regionie. Od 1997 r. fabrykę w Tuscaloosie opuściło już około 4 mln samochodów, a w samym 2021 r. z linii produkcyjnej zjechało około 260 000 SUV-ów z gwiazdą. Około dwie trzecie rocznej produkcji trafia na eksport, co czyni MBUSI jednym z największych eksporterów samochodów z USA.
Nowy EQS SUV w skrócie
Mercedes-Benz wkroczył w nową, całkowicie elektryczną epokę w wyższych segmentach rynku, wprowadzając do sprzedaży luksusową limuzyną EQS oraz sportowo-biznesową limuzynę EQE. Trzecim modelem zbudowanym na tej samej architekturze, opracowanej specjalnie dla pojazdów zasilanych prądem, jest EQS SUV. W swoim awangardowym, luksusowym wnętrzu oferuje on mnóstwo przestrzeni i komfortu oraz rozwiązań z zakresu łączności nawet dla siedmiu osób. Mocne silniki elektryczne, responsywny napęd na wszystkie koła 4MATIC i inteligentny tryb jazdy OFFROAD sprawiają, że EQS SUV z łatwością radzi sobie również w lekkim terenie.
Źródło: Mercedes