SEAT kontynuuje realizację strategii dotyczącej miejskiej mikromobilności i prezentuje innowacyjny mikrosamochód − Minimó. Stworzony do jazdy po mieście w pełni elektryczny pojazd łączy zalety motocykla oraz samochodu osobowego i − co ważne − nie pozostawia śladu węglowego. Wydajne i wymienne baterie oraz niskie koszty eksploatacji sprawiają, że jest idealnym rozwiązaniem nie tylko dla mieszkańców współczesnych miast, lecz także operatorów carsharingu. Premiera nowego auta miejskiego odbyła się na Mobile World Congress w Barcelonie.
− Gwałtowny rozwój miast, ograniczania przestrzeni przeznaczonej dla samochodów czy coraz bardziej restrykcyjne przepisy dot. ochrony środowiska to wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć nie tylko mieszkańcy aglomeracji, lecz także operatorzy oferujący usługi carsharingu. Ci drudzy muszą ciągle dostosowywać swój model biznesowy do zmieniającej się rzeczywistości i dostarczać rozwiązania, które będą nie tylko atrakcyjne i wygodne dla użytkowników, lecz także pozwolą generować zyski. SEAT wychodzi na przeciw oczekiwaniom firm wypożyczających samochody na minuty i prezentuje Minimó – pojazd, który ma zrewolucjonizować mikromobilność – powiedział podczas premiery pojazdu Luca de Meo, Prezes SEAT-a.
Hybryda motocykla i samochodu osobowego
Minimó łączy w sobie zalety motocykla – zwinność i łatwość parkowania, z bezpieczeństwem i komfortem, jakie oferuje samochód osobowy. Mikrosamochód SEAT-a jest w pełni zelektryzowany, bateria ładuje się w kilka minut i pozwala na pokonanie nawet 100 km. Zintegrowany system wymiany baterii uniezależnia pojazd od punktów ładowania aut elektrycznych, dzięki czemu koszty jego eksploatacji w ramach carsharingu mogą spaść nawet o 50%.
Więcej miasta, mniej samochodów
Minimó to pierwszy samochód w portfolio SEAT-a, który ma pomóc osiągnąć nowy cel − zmniejszyć powierzchnię zajmowaną przez pojazdy na obszarach miejskich. Firma współpracuje już z władzami lokalnymi, aby poznać ich oczekiwania i problemy, z jakimi się zmagają w zatłoczonych aglomeracjach. Kooperacja pozwoli dopracować samochód i dostarczyć rozwiązania, które zwiększą mobilność w mieście.
Z długością 2,5 m i szerokością 1,24 m, Minimó jest wystarczająco kompaktowy, aby przemierzyć nawet najbardziej zatłoczone ulice i zmieścić się na najmniejszym parkingu – zajmuje powierzchnię zaledwie 3,1 m2. Dla porównania, zwykły samochód osobowy zajmuje drugie tyle – 7,2 m2.
Nadjeżdża samochód 5G
W ramach projektu 5G Barcelona, którego celem jest promowanie stolicy Katalonii jako lidera technologii 5G wśród europejskich metropolii, SEAT i Telefónica rozpoczną także pilotażowy test platformy 5G Connected Car. Inicjatywa ma zapewnić komunikację między samochodem, otaczającą go infrastrukturą oraz innymi pojazdami i będzie pierwszym krokiem na drodze do wspólnego transportu autonomicznego.
− Minimó jest gotowy na rewolucję w dziedzinie komunikacji samochodu z otoczeniem. Wbudowana technologia 5G zapewnia wygodny oraz bezproblemowy dostęp do sieci i funkcji pojazdu takich jak Digital Access czy Android Auto™ bez konieczności podłączania smartfona do gniazdka. Oprócz tego, samochód rozpoznaje, czy kierowca ma 16 lub 18 lat, aby m.in. ograniczyć maksymalną prędkość do 45 lub 90 km/h. Ponadto dzięki Asystentowi Google dostępnemu w Android Auto użytkownicy mogą za pomocą komend, bez odrywania rąk od kierownicy i odwracania uwagi od jazdy, prowadzić rozmowy, odpowiadać na wiadomości, korzystać z nawigacji czy zarządzać multimediami − wyjaśnił de Meo podczas konferencji prasowej.
SEAT liderem mikromobilności
Wyprodukowanie skutera eXS stworzonego we współpracy z Segwayem oraz międzynarodowa prezentacja samochodu koncepcyjnego Minimó jest realizacją strategii, zgodnie z którą SEAT ma być liderem Grupy Volkswagen w projektowaniu pojazdów miejskich i wdrażaniu rozwiązań dedykowanych mikromobilności.
− Mikromobilność, rozumiana jako pokonywanie krótkich, maksymalnie 10-kilometrowych tras, stanowi obecnie już 60% wszystkich przejazdów. To ogromny potencjał biznesowy, dlatego naszą misją jest tworzenie produktów i dostarczenie ułatwiających pokonywanie niewielkich dystansów rozwiązań, z których będą mogły korzystać wszystkie marki z Grupy Volkswagen na całym świecie. SEAT doskonale nadaje się do roli lidera we wdrażaniu strategii mikromobilności − ma siedzibę w wysoko zurbanizowanym mieście, jakim jest Barcelona, która dodatkowo ma długą tradycję w projektowaniu i produkcji pojazdów dwukołowych – powiedział Luca de Meo.
Cyfrowa transformacja
Aby przystosować się do zmieniającej się rzeczywistości i skutecznie stawić czoła wyzwaniom, jakie stawia cyfrowa transformacja firmy, SEAT ogłosił utworzenie w 2019 roku własnego centrum programowania, które uzupełni i wzmocni sieć pozostałych Centrów Rozwoju Oprogramowania należących do Grupy Volkswagen.
W nowym centrum zostanie zatrudnionych 100 specjalistów, którzy będą pracować nad rozwojem dwóch głównych obszarów, zarówno w ramach struktury SEAT-a, jak i całego koncernu. Z jednej strony, to intensyfikacja cyfrowej transformacji w całej Grupie i zwiększenie wydajności dzięki digitalizacji procesów. Z drugiej, to wsparcie nowych modeli biznesu opartych na innowacyjnych koncepcjach mobilności, łączności oraz digitalizacji samochodów, za które głównie będzie odpowiadał SEAT. Aby w pełni uzyskać efekt synergii, w ramach nowo powstałego centrum współpracować będą inne niezależne i innowacyjne spółki, takie jak Metropolis:Lab Barcelona czy XMOBA.
Mobilny doradca
Na Mobile World Congress 2019 SEAT zaprezentował również Mobility Advisor – aplikację, która ma być najlepszym doradcą podczas poruszania się po mieście. Wykorzystując sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe oraz dane pobierane z otoczenia, takie jak schemat ruchu ulicznego oraz nawyki i preferencje kierowców, program ten proponuje nie tylko najlepszą trasę, lecz także sposób dotarcia do miejsca docelowego. Pod uwagę brane będą wszystkie dostępne opcje transportu, od komunikacji miejskiej i carsharingu począwszy, na przejażdżce wypożyczonym rowerem czy motocyklem skończywszy. Program opracowywany jest we współpracy z IBM i aktualnie znajduje się na etapie testów koncepcyjnych. Wdrożeniem Mobility Advisora do codziennego życia będzie kierować niezależna spółka SEAT-a – XMOBA, która będzie odpowiadała za kompatybilność aplikacji z platformą Justmoove, dostępną obecnie dla klientów marki.
Źródło: Seat