Porsche świętuje dziesiątą rocznicę linii Panamera, prezentując specjalną edycję modelu. Nowa Panamera 10 Years Edition oferuje szczególnie bogate wyposażenie standardowe z zakresu komfortu i konfiguracji podwozia. Wyróżniają ją również ekskluzywne, zarezerwowane wyłącznie dla specjalnej edycji elementy stylistyczne, takie jak nowe 21-calowe obręcze Panamera Sport Design w metalizowanym kolorze białego złota, z satynowym wykończeniem, oraz utrzymane w tym samym odcieniu logo „Panamera10” na przednich drzwiach. Jubileuszowe logo znajduje się także w kabinie, na panelu ozdobnym przed pasażerem z przodu i osłonach progów drzwi. Wnętrze wykończono czarną, częściowo skórzaną tapicerką. Szczególnie wysokiej klasy atmosferę podkreślają dekoracyjne przeszycia w kolorze białego złota. Nowa urodzinowa edycja jest dostępna dla wariantów Panamera 4 i Panamera 4 E-Hybrid oraz dla odmian Sport Turismo z tymi samymi zespołami napędowymi.
Liczne dodatkowe elementy w standardzie
Panamera 10 Years Edition jest fabrycznie wyposażona w szereg dodatkowych elementów z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Do rozszerzonej standardowej specyfikacji należą: matrycowe reflektory LED z PDLS Plus, Asystenci zmiany i utrzymania pasa ruchu z rozpoznawaniem znaków drogowych, Asystent parkowania z kamerą cofania, a także panoramiczny dach, przyciemniane szyby, podgrzewane komfortowe fotele z 14-zakresową regulacją i herbem Porsche na zagłówkach, domykanie drzwi, cyfrowe radio oraz nagłośnienie przestrzenne BOSE®.
Standardowe trójkomorowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM) i wspomaganie układu kierowniczego Plus sprawiają, że warianty Panamera10 są również idealnie wyposażone pod kątem zapewniania niezrównanej dynamiki jazdy.
Hybrydowe odmiany Panamera 10 Years Edition zostają wyposażone w pokładową ładowarkę o mocy 7,2 kW zamiast standardowych 3,6 kW.
Porsche Panamera 4 10 Years Edition z 2,9-litrową jednostką biturbo o mocy 243 kW (330 KM) można już zamawiać w cenie od 522 tys. zł. Wariant Sport Turismo z tym samym silnikiem kosztuje od 535 tys. zł.
Ceny urodzinowej edycji Porsche Panamera 4 E-Hybrid startują od 580 tys. zł, a odmiany Sport Turismo – od 593 tys. zł. 2,9-litrowy motor biturbo i mocny, 136 konny silnik elektryczny dostarczają tu łącznie 340 kW (462 KM).
Samochód sportowy, luksusowa limuzyna, pionier wśród hybryd: 10 lat Porsche Panamera
Jak żaden inny samochód w klasie aut luksusowych, Panamera łączy osiągi, których można oczekiwać od wozu sportowego, z luksusem i wszechstronnością limuzyny – i tak już od 2009 r. Co więcej, w ciągu ostatnich 10 lat model w zdecydowanym stopniu kształtował markę jako platforma techniczna dla innowacyjnych rozwiązań, które później trafiły również do innych samochodów Porsche. Obecna, druga generacja pojazdu jest w całości wytwarzana w fabryce Porsche w Lipsku i oferowana w trzech wersjach nadwoziowych. Jak dotąd klientom dostarczono ponad 250 tysięcy egzemplarzy Porsche Panamera.
Porsche dla czworga – w ciągu ponad 70-letniej historii firmy inżynierowie Porsche nie raz powracali do tego pomysłu. Prototypy takie jak Typ 530 bazujący na modelu 356, przedłużone warianty 928 czy czterodrzwiowe coupé Typ 989 nie trafiły jednak do seryjnej produkcji. Na początku nowego tysiąclecia Porsche powzięło decyzję o zaprojektowaniu czterodrzwiowej limuzyny z nadwoziem typu hatchback. Specyfikacja pojazdu uwzględniała między innymi niezrównaną dynamikę jazdy, dużą przestronność oraz typowy dla Porsche wygląd. Pierwsza Panamera – o wewnętrznym oznaczeniu G1 – zadebiutowała publicznie 19 kwietnia 2009 r. na 94. piętrze wieżowca Światowego Centrum Finansowego w Szanghaju. Dzięki szerokiej rozpiętości charakteru, łączącego sportowe osiągi z komfortem, model wyznaczył nowe klasowe standardy. Wyróżniał się przy tym licznymi innowacjami: był to pierwszy luksusowy samochód oferowany z przekładnią dwusprzęgłową i systemem start-stop. Topowa Panamera Turbo wprowadziła na rynek zawieszenie pneumatyczne z dodatkowo regulowaną ilością powietrza, a także regulowany, wielowymiarowo rozkładany tylny spojler. Jednocześnie Gran Turismo wytyczyło kierunek dla pozostałych linii modelowych Porsche pod względem nowej koncepcji wyświetlania informacji i obsługi.
W 2011 r. linia modelowa Panamera zainicjowała nową epokę elektromobilności: Panamera S Hybrid, jako pierwsza równoległa, „pełna” hybryda w klasie aut luksusowych, była najbardziej ekonomicznym Porsche w historii, i to pomimo mocy 380 KM. Dwa lata później debiutuje Panamera S E-Hybrid, która po raz kolejny przewodzi w swoim segmencie – jako pierwsza na świecie hybryda plug-in. Gama modeli nieprzerwanie rosła, a Panamera stała się dla Porsche niezwykle ważna: Gran Turismo – o mocy nawet 570 KM, a od 2013 r. na życzenie dostępne także z wydłużonym rozstawem osi – umocniło pozycję marki w nowym segmencie.
Zupełnie nowa: druga generacja modelu zadebiutowała w 2016 r.
Opracowanie drugiej generacji modelu Panamera (symbol G2) odbywało się na wielu płaszczyznach: oprócz limuzyny, zaprezentowanej w Berlinie 28 czerwca 2016 r., i wersji z wydłużonym rozstawem osi na tej samej platformie zbudowano trzeci wariant modelu o nazwie „Sport Turismo”. Od 2017 r. jego awangardowy design oraz koncepcja nadwozia wprowadzają do klasy aut luksusowych dodatkowy ładunek wszechstronności. Generacja G2 jest jeszcze bardziej sportowa i elegancka od poprzedniej, ale nie mniej przestronna. Jej atrakcyjnie stylizowane nadwozie po raz kolejny kryje wiele innowacji, w tym nową, cyfrową koncepcję obsługi i wyświetlania informacji. Za sprawą układów podwozia, takich jak trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, skrętna tylna oś oraz elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów PDCC Sport, Panamera równie dobrze czuje się na ulicach, co na torze. Gama silników benzynowych obejmuje jednostki o mocy od 330 do 550 KM. Dodatkowo, Porsche w pełni wykorzystało potencjał elektryfikacji drugiej generacji modelu Panamera: strategia doładowania (boost) z 918 Spyder zapewnia typowe dla sportowych aut osiągi w połączeniu z wysokim poziomem efektywności. Topowa odmiana Panamera Turbo S E-Hybrid generuje moc systemową 680 KM.
Źródło: Porsche