Rüsselsheim. Opel jest liderem branży motoryzacyjnej we wdrażaniu normy Euro 6d‑TEMP, która uwzględnia emisję spalin w warunkach rzeczywistych (RDE) mierzoną na drogach publicznych. Marka wprowadziła już 85 nowo opracowanych silników, które spełniają przyszłą europejską normę emisji. Na czele tej inicjatywy są sportowo-użytkowe Ople z rodziny X, do której należą modele Crossland X, Grandland X i Mokka X.
Wraz z przyjęciem zgodności z normą Euro 6d‑TEMP Opel Crossland X oraz jego większy kuzyn Grandland Xreprezentujący segment kompaktowych SUV‑ów będą dostępne z nową generacją silników Diesla o pojemności 1,5 litra. Zarówno głowice, jak i skrzynie korbowe jednostek napędowych są wykonane z lekkiego aluminium, a czterema zaworami każdego cylindra sterują dwa wałki rozrządu w głowicy.
Crossland X oferuje moc 75 kW/102 KM w wersji z turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem z systemem Start/Stop. W modelu z sześciobiegową przekładnią manualną zużycie paliwa1 wynosi 4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,5 l/100 km poza miastem oraz 4,0 l/100 km przy emisji CO2 105 g/km w cyklu mieszanym. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm jest dostępny już od 1750 obr./min.
Kompaktowy SUV Grandland X jest wyposażony w wersję silnika Diesla 1.5 o mocy 96 kW/130 KM z systemem Start/Stop i turbosprężarką o zmiennej geometrii (VGT). W modelu z sześciobiegową przekładnią manualną zużycie paliwa1 wynosi 4,7–4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,9–3,8 l/100 km poza miastem oraz 4,2–4,1 l/100 km przy emisji CO2 110–108 g/km w cyklu mieszanym. Z maksymalnego momentu obrotowego 300 Nm można korzystać już od 1750 obr./min.
Grandland X 1.5 D jest dostępny także z zaawansowaną ośmiobiegową przekładnią automatyczną, gwarantującą nie tylko płynną zmianę biegów, ale również umiarkowane zużycie paliwa i emisję1 (4,5–4,4 l/100 km w cyklu miejskim, 4,0–3,9 l/100 km poza miastem oraz 4,2–4,1 l/100 km przy emisji CO2 109–108 g/km w cyklu mieszanym).
W celu zapewnienia optymalnego oczyszczania spalin układ redukcji emisji towarzyszący półtoralitrowej jednostce wysokoprężnej zamontowano jak najbliżej silnika — jako pojedynczy kompaktowy moduł składający się z pasywnego katalizatora utleniającego/absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz filtra cząstek stałych (DPF). Absorber NOx działa jako katalizator po uruchomieniu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu zanim układ selektywnej redukcji katalitycznej osiągnie wymaganą temperaturę pracy.
Nabywcy Grandlanda X mają więc do wyboru dwa mocne, a przy tym oszczędne silniki wysokoprężne: nową jednostkę 1.5 oraz Diesla 2.0 o mocy 130 kW/177 KM (zużycie paliwa1: 5,3–5,3 l/100 km w cyklu miejskim, 4,6–4,5 l/100 km poza miastem, 4,9–4,8 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji 128–126 g/km CO2), który dzieli układ redukcji emisji z 1.5-litrowym silnikiem.
Podstawową wersję Grandlanda X napędza benzynowy silnik 1.2 o mocy 96 kW/130 KM z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem należący do rodziny PureTech. Trzycylindrowa jednostka, po raz czwarty z rzędu uhonorowana tytułem Międzynarodowego Silnika Roku, jest wyposażona w filtr cząstek stałych (GPF) oraz może współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiobiegowym automatem. Nowy zawodnik w segmencie SUV‑ów rozwija prędkość maksymalną 188 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 sekundy (zużycie paliwa w wersji ze skrzynią manualną1: 6,1 l/100 km w cyklu miejskim, 4,9–4,8 l/100 km poza miastem oraz 5,3–5,2 l/100 km przy emisji 121–120 g/km CO2 w cyklu mieszanym; zużycie paliwa w wersji ze skrzynią automatyczną1 : 6,1–6,0 l/100 km w cyklu miejskim, 4,9–4,8 l/100 km poza miastem oraz 5,3–5,2 l/100 km przy emisji 121–119 g/km CO2 w cyklu mieszanym).
Mokka X: wszystkie silniki z turbodoładowaniem, począwszy od 1.4 Turbo o mocy 120 KM
Dla modelu Mokka X zgodność z normą Euro 6d‑TEMP wiąże się z wprowadzeniem nowej, mocniejszej jednostki benzynowej w podstawowej wersji. Od teraz bestsellerowy przedstawiciel segmentu B‑SUV będzie napędzany wyłącznie turbodoładowanymi silnikami. Jednostka 1.4 Turbo o mocy 88 kW/120 KM z systemem Start/Stop (zużycie paliwa1: 8,1–8,0 l/100 km w cyklu miejskim, 5,7–5,5 l/100 km poza miastem oraz 6,6–6,4 l/100 km przy emisji CO2 151–148 g/km w cyklu mieszanym) napędza koła przednie za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej i zastępuje wolnossącą poprzedniczkę 1.6 o mocy 85 kW/115 KM.
Wdrażanie zgodności z normą Euro 6d‑TEMP przez firmę Opel wpisuje się w strategię marki, która chce być liderem redukcji emisji spalin z pojazdów. Kolejnym etapem w realizacji tego celu będzie wprowadzenie czterech zelektryfikowanych modeli do 2020 roku, w tym nowej generacji Corsy, która będzie dostępna również jako samochód w pełni elektryczny, a także Grandlanda X z napędem hybrydowym i możliwością doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła. Do 2024 roku Opel zamierza osiągnąć pełną elektryfikację w segmencie samochodów osobowych. Wszystkie modele tej marki będą oferowane w wersjach z hybrydowym lub akumulatorowym napędem elektrycznym — obok wersji z silnikami spalinowymi.
Cykl jazdy WLTP: bardziej realistyczne dane na temat zużycia paliwa
Inicjatywa Opla w zakresie zgodności z Euro 6d‑TEMP zbiega się w czasie z wprowadzeniem światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP) regulującej zasady pomiaru zużycia paliwa i emisji spalin, która od września bieżącego roku będzie obowiązywała dla wszystkich nowo rejestrowanych samochodów.
Standard WLTP — podobnie jak dotychczasowy nowy europejski styl jazdy (NEDC) — jest oparty na teście w warunkach laboratoryjnych, ale o ile w NEDC wartości w cyklu „miejskim”, „pozamiejskim” i „mieszanym” odpowiadały teoretycznemu profilowi jazdy, o tyle WLTP opiera się na „realistycznych” profilach opracowanych na podstawie globalnych badań statystycznych. Cykl WLTP jest podzielony na cztery części wyznaczone różną średnią prędkością jazdy: niską, umiarkowaną, wysoką i bardzo wysoką. Każda część zawiera różne fazy jazdy, w tym zatrzymywanie się, przyspieszenie i hamowanie, reprezentatywne dla codziennego profilu użytkowania pojazdu.
Każde zestawienie silnik/skrzynia biegów w danym pojeździe jest poddawane testowi wraz z najbardziej ekonomicznym i najbardziej paliwochłonnym wyposażeniem pojazdu. Dane WLTP są porównywalne na całym świecie, natomiast dane NEDC mają zastosowanie tylko w Europie.
Emisja w rzeczywistych warunkach jazdy: pomiary na drodze i w laboratorium
Kiedy we wrześniu 2017 roku rozpoczęło się przechodzenie na standard WLTP, wprowadzono również prawny wymóg zgodności z normą emisji Euro 6c przy homologacji nowych typów pojazdów. Modele, które spełniają tę normę i zaliczyły test emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE) są homologowane jako zgodne z Euro 6d‑TEMP. Procedura RDE uzupełnia WLTP i umożliwia pomiar emisji zanieczyszczeń z samochodów w czasie jazdy po drogach publicznych. Zgodność z normą Euro 6c będzie prawnie wymagana dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów od września tego roku, a norma Euro 6d‑TEMP zacznie obowiązywać dla wszystkich nowych rejestracji od września 2019 roku.
Euro 6d‑TEMP określa współczynnik NOx na 2,1 — maksymalny margines błędu, o jaki samochody mogą przekraczać limit emisji NOx w rzeczywistych warunkach jazdy, zmierzonej w teście RDE. Norma Euro 6d‑TEMP zostanie zastąpiona normą Euro 6d ze współczynnikiem NOx wynoszącym 1 (plus margines błędu 0,5) w styczniu 2020 roku dla nowo homologowanych typów, a rok później także dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów.
Źródło: Opel